МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||
Тема 21. Цінності та їх функції в життєдіяльності 2 страница
Тема 1 всесвітній потоп, про Авраама (родоначальника євреїв) та його нащадків. Ці та інші фантастичні розповіді, разом із записами на "скрижалях", утворили основний зміст великої збірки давньоєврейської літератури — Біблії (грец. — книга). Християнство проголосило Біблію своїм Святим Письмом і додало до неї (до Старого Завіту) книги Нового Завіту. Нині іудейська Біблія включає 39 книг, а християнська — 59. Християнські громади виникли в І ст. у східних провінціях Римської імперії. Тривалий час християнство зазнавало жорстоких переслідувань. Тільки 313 р. імператор Константин проголосив свободу для всіх релігій імперії, а державною релігією християнство зробив наприкінці IV ст. імператор Феодо-сій І. З Римської імперії християнство поширилось до Вірменії, Грузії, Ефіопії та Центральної Європи. У Київській Русі християнство було впровадясене як державна релігія князем новгородським і київським Володимиром у 988—989 рр. Нині християнство — одна зі світових релігій. Іншими світовими релігіями вважаються буддизм та іслам. У всіх релігіях є багато течій (напрямів) і сект. Проте світогляд усіх релігій однотипний. Незважаючи на всю вразливість у ньому ідей надприродного начала світу, його вплив на суспільну свідомість залишається значним і нині. У релігійному світовідчутті особливо привабливими є почуття любові, доброти, терпимості, співчуття, милосердя, совісті, обов'язку, справедливості, а у світорозумінні — "здоровий глузд", моральне очищення та віра в майбутнє спасіння. Разом з тим теперішнє перебільшення ролі релігійного світогляду в духовному житті людини та суспільства помилкове. Це — світогляд учорашнього дня, вияв безсилля людини перед природними і соціальними стихійними явищами, відриву індивідів та їх спільнот від реалій буття і діяльності. Отже, релігійний світогляд — багатоплановий і багатозначний феномен. Він породжений історичними специфічними умовами життя і розвитку особистості та суспільства. Основний зміст релігійного світогляду становлять міфи, але він глибше за міфологічний світогляд відображає суспільне буття, і тому часто є володарем думок і надій багатьох людей. Релігій- 2И Світогляд та його історичні типи ний світогляд формується як стихійно, так і спеціальною діяльністю релігійної ієрархії. Він минущий, його хибні погляди і забобони поступово переборюються на інляху розвитку матеріальної та духовної культури. 1.4. Філософський світогляд Філософський світогляд — вищий історичний тип світогляду. Він — необхідний спадкоємець міфологічного і релігійного світоглядів, оскільки вирішує близькі, споріднені та подібні до них проблеми світорозуміння та їхнього впливу на свідомість і поведінку людей. Але і відмінності між ними досить суттєві. Тисячоліттями люди, які мислили по-філософськи, становили незначну частину загальної маси глибоко віруючих, і тільки з розвитком освіченості, культури та наукового прогресу протягом останніх двох століть, філософський світогляд набув поширення у світі. Його головною відмінністю від релігійного світогляду, який привертає, головним чином, увагу на людські тривоги, надії, пошуки віри, є висунення на перший план інтелектуальних аспектів відображення необхідності розуміння світу і людини з позицій знання та науки, що зростає в суспільстві. Філософський світогляд є теоретичним світорозумінням. Реальні спостереження, логічний аналіз, узагальнення, підсумки, докази витісняють з нього фантастичний вимисел, сюжети, образи та й сам дух міфологічного мислення, залишаючи їх для сфери художньої творчості, забезпечують пошук гармонії знань про світ із життєвим досвідом людей. В індивідуальній та суспільній свідомості він представлений розмаїттям поглядів, уявлень, переконань, ідеалів, течій і напрямів. Філософський світогляд моясе бути ідеалістичним (суб'єктивним або об'єктивним) або матеріалістичним, метафізичним або діалектичним, прогресивним або регресивним, революційним або контрреволюційним. Диференціація та поляризація філософського світогляду зумовлена тим, що він, будучи теоретично обґрунтованим, підбиває підсумок, тлумачить, осмислює до- Тема 1 Світогляд та його історичні типи
сягнення пізнання, що розвивається, досвід людей та всесвітньої історії людства, відображає весь спектр суспільного буття. Водночас, усі його різновиди є суттєвим узагальненим і конкретно-історичним віддзеркаленням реальності. Істинно науковий філософський світогляд є результатом відображення об'єктивних зв'язків та відносин, спирається на природничо-наукові знання і наукові досягнення. Він розглядає всі предмети, явища та процеси в розвитку і взаємодії, знаходить у минулому уроки для сучасного і майбутнього. У змістовому плані філософський світогляд включає погляди, уявлення, переконання та ідеали: онтологічні — про природне і соціальне буття людей; матерію, форми її руху та існування; діяльність індивідів і соціальних верств та груп; гносеологічні — про пізнання як процес, його сутність, зміст та форми; логічні — про закони правильного мислення; етичні — про принципи та норми моральної поведінки людей; естетичні — про ставлення до світу і людини у сфері художньої діяльності; історичні — про історію філософії, науки, культури; соціальні — про суспільство, його структуру, основи та закономірності розвитку, історію та майбутнє. Філософський світогляд почав формуватися задовго до нашої ери, з перших філософських учень у Стародавній Індії, Стародавньому Китаї, Стародавній Греції. Його розвиток та вдосконалення набули продовження у філософських системах Середньовіччя, Відродження та Нового часу, у німецькій класичній філософії, у марксистській філософії, а також у філософії XX—XXI ст. Велику роль у цьому процесі відіграла вітчизняна філософська думка. На всіх етапах розвитку філософський світогляд був і є нині духовною квінтесенцією епохи. Для розуміння сутності будь-якого феномену, події, явища важливо знати, як вони виникли, замість чого прийшли, якими були їх ранні стадії і чим вони відрізняються від пізніших, більш зрілих. Про шлях, яким людство дійшло до сучасного філософського світогляду, розповідає історія філософії. Контрольні запитання і завдання 1. Що таке світогляд за сутністю і змістом? 2. Від чого залежить світоглядна зрілість особистості? 3. Які історичні типи світогляду вам відомі? 4. За якими видами формується і розвивається світогляд індивідуально та історично? 5. Як співвідносяться між собою міфи і реальна дійсність? 6. Чи можливий суто науковий світогляд? 7. Як співвідносяться ранні вірування народів і релігійний світогляд? 8. Який з історичних типів світогляду є провідним у XXI ст.? 9. Що означає наступність в історичному розвитку світогляду? 10. Якою є специфіка філософського світогляду?
зо Філософія — теоретичне світорозуміння Тема 2 ФІЛОСОФІЯ — ТЕОРЕТИЧНЕ СВІТОРОЗУМІННЯ Виникнення філософії стало історичним поворотом у духовному житті суспільства. Він означав розрив з міфологічними уявленнями щодо існування людини і світу, релігійно-моральними уявленнями про них та предметно-образним мисленням на користь теоретико-понятійного світогляду. Філософія покликана відповідати на питання, на які не може дати відповідь жодна наука. У своїх теоретичних побудовах філософія спирається на дані науки, але разом з тим вказує на основні напрями її розвитку, є надійною методологічною базою її досліджень. Науково-теоретичний і практично-духовний аспекти світогляду у філософії поєднані органічно й доцільно. Крок за кроком філософія з елітарної форми культури перетворюється на серцевину способу життя і мислення кожної людини цивілізованого демократичного суспільства. 2.1. Об'єкт і предмет філософії Появу терміна "філософія" пов'язують з іменами двох відомих мислителів Стародавньої Греції: за одними джерелами — Геракліта, за іншими — Піфагора. "Філософія" перекладається з грецької мови як "любов до мудрості". За вченням Геракліта, "...мудрість полягає в одному: пізнавати думку, як таку, що править всім у всьому... Мудрість полягає в тому, щоб говорити істину і, прислуховуючись до (голосу) природи, чинити згідно з нею"1. Вся історія розвитку філософії і філософствування підтверджує той факт, що "любов до мудрості" є їх суттєвою якісною ознакою. Проте у зв'язку зі своїм невизначеним характером, філософія потребує пояснень і наукових тлумачень. Як будь-яке системне знання, вона має об'єкт і предмет свого вивчення та дослідження. Об'єкт знання у філософії і науці — все те, що протистоїть суб'єкту, тобто свідомості, внутрішньому світові людей, як реальність у її практично-перетворювальній та пізнавальній діяльності. Предмет знання — певна цілісність, що виокремлюється з об'єкта, ті його аспекти, частини, властивості, які ішвчаються. В одному об'єкті можуть мати свій предмет багато наук. Наприклад, природу як об'єкт пізнання вивчають фізика, хімія, астрономія, природознавство у цілому, причому кожна з наук досліджує в цьому об'єкті свій аспект чи предмет. Так, біологія вивчає загальні й окремі закономірності життя в усіх його виявах і властивостях (обмін речовин, розмноження, спадковість, мінливість, пристосування тощо); біогеохімія — хімічний склад живої речовини та геохімічні процеси в біосфері Землі, що відбуваються за участю живих організмів; агрометеорологія — метеорологічні, кліматичні та гідрологічні умови вирощування сільськогосподарських культур. Очевидно, що протиставлення предмета й об'єкта вивчення у загаль-ногносеологічному плані неправомірне. Основна відмінність предмета від об'єкта полягає в тому, що предметові належать 1 Книга для чтения по философии: в 2 т. — М., 1994. — С. 16, 20. Тема 2 лише головні, найсуттєвіші з погляду конкретного дослідження, властивості, якості й ознаки об'єкта. Об'єктом філософії завжди були і є: 1) природа та сутність світу; 2) природа та сутність людини; 3) взаємовідносини між світом і людиною. Предмет філософії — історично рухливий і конкретний. Він постійно вдосконалюється, уточнюється і змінюється. Ці процеси відбувалися і відбуваються за двома основними взаємопов'язаними шляхами: "відгалуженням", тобто відокремленням від різноманітних систем знань у міру їх накопичення, і "самовизначенням". У стародавньому світі філософія розглядалась як "наука наук", об'єднання всієї суми позарелігійних знань, мистецтва і тогочасних знань про загальні правила і норми поведінки людей. Таке розуміння предмета філософії намагався системно показати у своїх працях давньогрецький мислитель Арісто-тель. Він виокремлював у філософії теоретичну (умоглядну), практичну і поетичну (творчу) її частини. Мету теоретичної філософії він визначав як "знання заради знання", включав до неї математику, фізику і "першу філософію" або метафізику. У послідовників Арістотеля назва "метафізика" (те, що після фізики) перетворилася на синонім філософії. Тепер цим терміном позначають також й онтологію та загальний метод, протилежний діалектиці. Метою практичної філософії Арістотель вважав "знання заради діяльності" і включав до неї етику, економіку і політику, а поетичної — "знання заради творчості", тобто поетику, риторику, мистецтво. Розуміння предмета філософії як "науки наук" зберігалося впродовж тривалого історичного часу. Навіть у середині XVII ст. видатний французький філософ і математик Р. Декарт стверджував: "Уся філософія подібна до дерева, коріння якого — метафізика, стовбур — фізика, а гілля, що виходять з цього стовбура, — всі інші науки, які складаються з трьох головних: медицини, механіки й етики"1. Великий учений І. Ньютон свій 1950Д^ас.12Р1 ИзбраННЬШ пР°извеДения : в 2 т. / Р. Декарт. - М., Філософія — теоретичне світорозуміння твір з механіки назвав "Математичними началами натуральної філософії" (1687), К. Лінней — з основ ботаніки — "Філософією ботаніки" (1751), а Ж.-Б. Ламарк — з біології — "Філософією зоології" (1809). Поступово від філософії відгалужувалися і набували відносної самостійності такі науки, як механіка земних і небесних тіл, астрономія, математика, фізика, біологія таін. Одночасно самовизначалась і сама філософія. Вже у стоїків (IV ст. до н. є.) філософія починалася з логіки, а етика вважалася головним ученням щодо осмислення долі людей та їх ставлення до вічного і нескінченного світу. Основоположник німецької класичної філософії 1. Кант розумів філософію як вчення про єдність істини, добра і краси, а провідна постать школи цієї філософії Г. Гегель — як систему діалектичної логіки, філософії природи і філософії духу, під якою він розумів комплекс філософських учень про державу і право, всесвітню історію, мистецтво, релігію і саму філософію. Представник матеріалістичного напряму в німецькій філософії Л. Фейєрбах вважав єдиним, універсальним і вищим предметом філософії вчення про людину, а основоположники марксистської філософії К. Маркс і Ф. Енгельс доводили, що предметом філософії є найзагальніші закони розвитку природи, суспільства і свідомості людей. Наповнення предмета філософії новим змістом триває і нині, тому що філософська думка — це вчення про вічне. Упродовж усієї своєї історії вона розвивається і збагачується, але зберігає водночас спадкоємність пізнаного. Об'єкт її вивчення невичерпний. Він реалізується у предметі філософії, який, відповідно до сучасних поглядів, включає: • онтологію —вчення про буття; • гносеологію —вчення про пізнання; • аксіологію — вчення про природу цінностей та їх місце в реальності, про структуру ціннісного світу, тобто про зв'язки різних цінностей між собою, із соціальними і культурними факторами та змістом особистості; • методологію — вчення про систему принципів і способів організації та побудови теоретичної і практичної діяльності; • логіку — вчення про засоби доведення і спростування, про загальнозначущі форми і засоби мислення, необхідні для раціонального пізнання;
Тема 2 • соціальну філософію — вчення про суспільство та особистість; • етику — вчення про мораль як форму суспільної свідомості; • естетику — вчення про прекрасне, ставлення людини до світу з погляду досконалості — недосконалості, прекрасного — негідного, трагічного — комічного та її художньої діяльності; • історію філософії; • філософські питаннянауки взагалі та окремих наук. про загальні принципи буття і пізнання, про ставлення людини до світу, система узагальнених поглядів на світ у цілому і своє місце в ньому. Об'єктом вивчення філософія утверджує цінність людини як особистості, гуманізм суспільних відносин, соціальний прогрес і наукову творчість. Філософська думка є науково-теоретичною і духовно-практичною думкою про вічне. Філософи народжуються і помирають, а об'єкт філософського осмислення залишається, він існує завжди. Разом з тим філософська думка завжди виражає потреби часу, впливає на розум і серця сучасників. Численні напрями, течії та школи у філософії є спадкоємцями її предмета. Вплив філософії на життєдіяльність людини і суспільства виявляється в її функціях. 2.2. Функції філософії
Функція (лат. — звершення, виконання) у філософії є категорією, що характеризує такий взаємозв'язок двох (групи) об'єктів, коли зміни в одному з них супроводжуються змінами в іншому. "Функція — це існування, мислиме нами в дії" (Й. Гете). Поняття "функція" запропонував для наукового вжитку німецький філософ, відомий математик і фізик Г. Лейб-ніц. Статус філософської категорії воно отримало у зв'язку з просуванням пізнання від вивчення ізольованих об'єктів до вивчення їх взаємозв'язків, тобто з встановленням таких залежностей (функцій), які дають можливість у дослідженнях закономірно переходити в ряду об'єктів від одного до іншого. Філософія — теоретичне світорозуміння На її підставі потім склалися поняття "функціональність", "функціональний підхід", "функціонування". Функції філософії всеосяжні. Вони об'єднуються у дві групи: світоглядні і методологічні. Світоглядні — це функції філософії як теоретичної основи світогляду людей. Поняття "філософія" і "світогляд" не тотожні, хоча й одного порядку за походженням. Світогляд навіть сучасних індивідів, різних соціальних груп і верств населення може бути не філософським, а наприклад, міфологічним, релігійним, містичним тощо. Філософським він стає тоді, коли погляди, уявлення, переконання та ідеали базуються на теоретичному світорозумінні. До світоглядних у філософії належать гуманістична, соціально-аксіологічна, культурно-виховна та відображувально-інфор-мативна функції. Гуманістична функція філософії спрямована на визначення гідності особистості, її права на свободу, щастя, вияв усіх своїх здібностей, на життя в суспільних умовах, що гарантують всебічний гармонійний розвиток. Філософія допомагає людині стати справжньою людиною. За оцінкою одного з відомих філософів XX ст. М.О. Бердяєва, "...філософія завжди була проривом із безглуздого, емпіричного, примушуючого і ґвалтуючого нас з усіх боків світу до світу розуму"1. Щодо особистості сучасного громадянина України то філософія обґрунтовує необхідність її економічної свободи на шляхах утвердження і розвитку в країні ринкових виробничих відносин, максимального зближення міста і села, людей розумової і фізичної праці, форм власності, енергоозброєності, механізації та автоматизації виробничих процесів, рівня освіти, культури, цивілізованості, умов побуту і ясиття сім'ї. Як критерій ефективності діяльності соціальних інститутів філософія висуває "благо людини", а принципи рівності і справедливості — як норми і правила стосунків між людьми. Соціально-аксіо логічна світоглядна функція філософії полягає в розробленні нею вчення про цінності; про суспільний ідеал, тобто образ мети; про способи мислення та діяльність 1 Бердяев Н.А. Я и мир обьектов: Огімт философии одиночества и общения / Н.А. Бердяев // Философия свободного духа. — М., 1994. — С. 232—233. Тема 2 людей у створенні системи суспільних відносин та ЇЇ компонентів, які відповідають потребам та інтересам особистості, соціального суб'єкта в цілому; про виявлення і розкриття суперечностей між системою цінностей і понять та змістом, що вноситься до них новим етапом виробництва, життям і побутом населення. Культурно-виховна функція філософії реалізується в процесі формування в індивідів якостей культурної особистості, захисту їх від впливу поверхових та вузьких рамок повсякденного мислення, набуття ними діалектичного стилю мислення, залучення до філософської думки; усунення між людьми комунікативних бар'єрів, що виникли у зв'язку з їхньою професійною спеціалізацією. Відображувально-іиформативну функцію філософія виконує в процесі формування світогляду, що відповідає рівню розвитку науки, історичної практики та інтелектуальних вимог людини; збирання, аналізу, перероблення інформації з метою отримання нової інформації та її концентрації у філософських поняттях, категоріях, законах. До методологічних у філософії належать функції обґрунтування способів і прийомів організації різноманітних видів діяльності, методів, напрямів і методик досягнення справжнього і практично ефективного знання: евристична, координуюча, інтегруюча і логіко-гносеологічна функції. Евристична функція (евристика грец. — відшукую, відкриваю) філософії сприяє зростанню наукового знання, стверджує моясливість і дієвість наукового прогнозування, бере участь у створенні окремих наукових гіпотез і теорій, є вченням про методики пізнання і діяльності, способи і форми їх практичного застосування. Координуюча функція філософії забезпечує відбір оптимальних методів наукових дослідлсень, виключає їх протиставляння, недооцінку або переоцінку. Інтегруюча функція (інтеграція лат. — відновлення, заповнення цілого) філософії пов'язана зі створенням синтезуючих, проблемних наук (наприклад, біофізики, еволюційної генетики, екології, соціальної екології, онкології тощо), є найза-гальнішим інтегратором наукового знання, сприяє перетво- Філософія — теоретичне світорозуміння ренню окремого наукового стилю мислення на діалектичний стиль через введення в науку філософських понять, категорій, принципів, законів. Нарешті, логіко-гносеологічна функція філософії полягає в розробленні загальних методів пізнання, їх нормативних принципів, в обґрунтуванні понять і теорій наукового знання, пізнання світу, його законів і закономірностей. Отже, філософія є науково-теоретичною і дослідно-практичною базою життєдіяльності суспільства. Успіх будь-якої діяльності обумовлений наявністю відповідних знань та вмінням застосовувати багатий світоглядний і методологічний арсенал філософії в процесі прийняття і реалізації рішень. Філософський світогляд покликаний відповідати на широке коло питань. Як влаштований світ? Скінченний він, чи нескінченний? Чи існують у світі надприродні сили? Як співвідносяться в людині душа і тіло, свідоме і несвідоме, матеріальне і духовне начала? Що є істина і помилка? Що таке добро і зло, щастя і нещастя, справедливість, свобода? Перелік таких питань можна продовжити. Однак серед них є головне. Це питання про ставлення людини до світу в цілому. У філософії воно конкретизується в питанні про співвідношення природи, матерії та свідомості, мислення, матеріального і духовного взагалі, якевважається основним. У ньому розрізняють онтологічну і гносеологічну складові. Онтологічна складова містить питання про первинність матерії або свідомості. Що первинне — матерія чи свідомість? Що чому передує — матерія свідомості чи свідомість матерії? Залежно від відповіді на ці питання у філософському світогляді вирізняють матеріалістичний та ідеалістичний напрями, а серед філософів — матеріалістів й ідеалістів. До матеріалістів належать ті, хто первинним вважає матерію, а свідомість, дух — вторинним, похідним від матерії; до ідеалістів — навпаки, хто первинним вважає свідомість, а матерію — вторинною. У філософії, крім матеріалістичного та ідеалістичного напрямів, є й третій — дуалістичний (дуалізм лат. — двоякий) напрям. Його прибічники вважають матерію і свідомість, матеріальне й ідеальне такими рівноправними началами, що не зводяться одне до одного. Він протистоїть філософському мо~ Тема 2 нізму (грец. — один, єдиний) — способу розгляду різноманітних явищ світу з погляду лише одного з начал — матерії або свідомості. Філософський дуалізм часто перетворюється на філософський плюралізм (лат. — численний), позиція якого полягає у визнанні багатьох незалежних одне від одного начал філософствування, видів буття, основ і форм знання. Однак найбільш поширеними і впливовими напрямами у філософії були і залишаються два: матеріалістичний та ідеалістичний. У них вирізняються різноманітні філософські течії та школи. У матеріалістичному — стихійного, наївного матеріалізму; механістичного, метафізичного матеріалізму; діалектичного матеріалізму і т. ін. Ідеалістичний напрям представлений, головним чином, філософськими течіями і школами об'єктивного і суб'єктивного ідеалізму. Представники об'єктивного ідеалізму, досліджуючи об'єкт і предмет філософії, виходять із первинності надіндивідуального духовного начала, а суб'єктивного ідеалізму — зі свідомості суб'єктів та індивідів. Гносеологічна складова основного питання філософії полягає у світоглядному ставленні людини до можливості пізнавати навколишній світ. Чи пізнаванний світ? Більшість філософів, учених, інших учасників пізнавального процесу відповідають на це питання позитивно: світ пізнаванний, а наші знання про нього постійно розвиваються, уточнюються, поглиблюються, вдосконалюються. Однак частина з них вважає неможливим остаточне вирішення питання про істинність знання. Така світоглядна позиція у філософії називається агностицизмом (грец. — недоступний пізнанню). Найчастіше її поділяють філософи ідеалістичного, дуалістичного і плюралістичного напрямів. Отже, множинність напрямів, течій і шкіл у філософії зумовлена насамперед неоднозначним визначенням їхніми творцями і прибічниками основного питання філософії. У різних інтерпретаціях марксистської філософії тривалий час матеріалістичний та ідеалістичний напрями протиставлялись один одному як несумісні й навіть антагоністичні, ворожі. Насправді вони характеризують лише різні, але суттєві світоглядні підходи до вирішення "вічних" філософських проблем. Філософи-матеріалісти, наприклад, стверджуючи первинність матерії Філософія — теоретичне світорозуміння відносно свідомості, вирішують тим самим проблему джерела знань, яким є природа, людина, суспільство — об'єктивний світ у цілому вйого розвитку і різноманітних взаємозв'язках. Філософи-ідеалісти, як правило, не ставлять питання про таке джерело, проте їхні зусилля пріоритетні в дослідженні структури свідомості та механізмів процесу пізнання. У філософію, науку і суспільну практику вагомий внесок роблять як фі-лософи-матеріалісти, так і філософи-ідеалісти. Так, античний матеріаліст Демокріт створив атомістичну теорію побудови речовини; англійський матеріаліст Ф. Бекон у Новий час став родоначальником дослідного природознавства і творцем індуктивного загальнонаукового методу пізнання і дії; відомий німецький філософ-матеріаліст К. Маркс розробляв матеріалістичну діалектику і політичну економію капіталізму; український філософ-матеріаліст П.В. Копнін започаткував логіку наукового дослідження і багато зробив для її розвитку. Водночас діалектичну логіку створив німецький філософ-ідеаліст Г. Гегель;дедуктивний загальнонауковий метод — представник дуалістичного напряму у філософії француз Р. Де-карт; поняття про ідеального педагога — український філ ософ-ідеаліст Г. Сковорода. Філософи-матеріалісти і філософи-ідеалісти не протистоять, а навпаки, доповнюють один одного. їх творчість слуя-сить людям, інтересам суспільного прогресу. Якщо в сучасних дослідженнях філософії економіки ринку українські матеріалісти виходять із пріоритету самої економіки, то ідеалісти — з ринкової економічної свідомості людей. Очевидно, що від зусиль і успіхів тих та інших виграє справа, країна, кожний її громадянин, а від зіставлення позицій, поглядів — філософія і наука. Отже, філософія — теоретичне світорозуміння, основа сучасного світогляду. Вона має власні об'єкт і предмет дослідження. Все розмаїття філософських ідей об'єднує історично сформований комплекс проблем і питань, знання відповідей на які обов'язкове для кожної цивілізованої людини.
Тести до розділу І Тести до розділу І
Контрольні запитання і завдання 1. Як у філософії та науці визначаються об'єкт і. предмет? 2. Що є об'єктом вивчення філософії, релігії, міфології? 3. Як історично змінювався предмет філософії? 4. Сформулюйте предмет філософії в сучасному його розумінні. 5. Що таке філософія? 6. Сформулюйте дефініцію "функція" в її загальнотеоретичному розумінні. 7. Які функції в суспільстві має виконувати філософія? 8. Які функції філософії є світоглядними, а які — методологічними? 9. Яке питання у світогляді особистості і суспільства вважається основним?
10. Яке з питань у філософії вважається основним? 11. Чи доступний для пізнання світ? 12. Що означають у філософії поняття "монізм", "дуалізм", "агностицизм", "плюралізм"? Тести до розділу І Читайте також:
|
|||||||||
|