МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Тема 21. Цінності та їх функції в життєдіяльності 3 страницаТема 1 1. Філософія — це: а) світогляд; б) буденний світогляд; в) науковий світогляд; г) ядро світогляду; д) пізнавальний світогляд. 2. Які з цих типів світогляду є історичними: а) антропоморфний; б) соціоморфний; в) міфологічний; г) родоплемінний; д) релігійний; є) філософський? 3. Які ознаки є загальними, а які відмінними у релігійному а) об'єкт відображення; б) духовний світ людини; в) творчість; г) науковість; д) аргументованість; 4. Як з грецької мови перекладається термін "філософія": а) душа культури; б) любов до мудрості; в) вчення про мудрість; г) демократичний вибір? 5. Які з названих причин зумовлюють існування компонен а) релігійна філософія; б) традиції; в) незнання; г) недостатні знання; д) науково-технічний прогрес; є) техногенні катастрофи, війни? 6. Які з наведених суджень є філософськими: а) кожна людина повинна розуміти сенс свого життя; б) гравіметрія вивчає гравітаційне поле Землі; в) істина — відповідність знання дійсності? 7. Що найбільш властиве релігійному світогляду: а) доброта; б) знання; в) віра; г) мудрість? 8. За змістом світогляд є сукупністю поглядів, уявлень, пе а) природничо-наукових; б) економічних; в) юридичних;
Тести до розділу І г) політичних; д) біологічних; є) моральних; ж) естетичних; з) релігійних; і) філософських; к) селянських. 9. Формами вияву світогляду є: а) самосвідомість; б) участь у дискусіях; в) ціннісні орієнтації; г) читання творів; д) соціальні настанови. 10. Оцінки, обов'язкові для філософського світогляду, — це: а) системність; б) простота; в) абстрактність; г) логічна несуперечливість; д) наочність; є) максимальне узагальнення. 11. Основою релігійного світогляду є: а) здоровий глузд; б) теоретичне світорозуміння; в) здоровий глузд і теоретичне світорозуміння. 12. Який з історичних типів світогляду є головним у сучас а) філософський; б) релігійний; в) міфологічний? Тема 2 1. Чи існує основне питання філософії: а) так; б) існує у кількох варіантах; в) для філософії характерний плюралізм у визначенні її Тести до розділу І 2. Який філософський напрям заперечує пізнаванність а) матеріалізм; б) суб'єктивний ідеалізм; в) об'єктивний ідеалізм; г) агностицизм? 3. Яке з наведених суджень обґрунтовує ідеалістичний на а) ідеї мають відповідати речам; б) речі мають відповідати ідеям; в) має бути взаємна відповідність між ідеями та речами? 4. Визначте, які з наведених суджень є істинними: а) якщо думка істинна, то вона матеріалістична; б) якщо думка матеріалістична, то вона істинна; в) якщо думка ідеалістична, то вона помилкова; г) якщо думка помилкова, то вона ідеалістична; д) істинними чи помилковими можуть бути як матеріа 5. Що віддзеркалює предмет філософії: а) унікальність світу; б) загальність світу; в) упорядкованість світу? 6. Яким із наведених тверджень відповідає агностицизм: а) деякі речі ніколи не стануть об'єктами нашого пі б) процес пізнання нескінченний; в) всі наші знання є тільки гіпотезами і такими зали г) людина ніколи не зможе остаточно пізнати всі таєм д) всі наукові теорії неповні і не відображають особли є) сутність речей принципово непізнаванна; є) шляхи господні незвідані; ж) чим більше пізнаємо, тим менше знаємо? 7. Як співвідносяться філософія і наука: а) філософія є частиною науки; б) наука є частиною філософії;
Тести до розділу І в) філософія і наука частково перетинаються; г) філософія і наука виключають одне одного? 8. Як співвідносяться філософія і природничі науки: а) філософія формує природничо-наукову істину; б) філософія виливає на природничо-науковий пошук; в) філософія визначає природничо-наукові методи? 9. Що є об'єктом дослідження філософії: а) природа та сутність людини; б) природа та сутність атмосфери; в) природа та сутність світу; г) взаємовідносини між людиною і світом; д) взаємовідносини між елементарними частинками? 10. Назвіть компоненти предмета філософії як ідеологічної а) онтологія; б) політологія; в) гносеологія; г) релігієзнавство; д) методологія; є) соціальна філософія; ж) етика; з) естетика; і) філософські питання конкретних наук. 11. Як класифікуються функції філософії: а) світоглядні; б) математичні; в) методологічні; г) біологічні? 12. Установіть відповідність між а), б), в) та 1, 2, 3: а) основа наукових знань про природу; 1) наука; б) частина культури суспільства; 2) природо- знавство; в) сукупність наукових знань; 3) фізика, Розділ ІСТОРИЧНІ ТИПИ ФІЛОСОФІЇ ТА ФІЛОСОФСТВУВАННЯ Філософи стверджують, що вони шукають, це означає, що вони ще не знайшли. Тертулліан
Філософія стародавнього світу Тема З ФІЛОСОФІЯ СТАРОДАВНЬОГО СВІТУ Генезис філософського світогляду розглядається дослідниками в багатьох аспектах. Згідно з міфогенною концепцією, він виник із міфології внаслідок внутрішнього її розвитку за рахунок зміни форми: особистісно-образна форма поступилася місцем безособистісно-понятійній. Прихильники гносеогенної концепції вбачають виникнення філософського світогляду в процесі узагальнення знань. Обидві ці концепції уявляються однобокими. Філософський світогляд — це теоретичне світорозуміння, а міфологія — світорозуміння життєве, буденне, фантастичне; знання — важливе, але в жодному разі не єдине джерело філософії. Інтерес викликає гносеогенноміфогенна концепція, яка виходить із визнання трьох джерел філософії — міфології, знання та буденної свідомості, а сам процес її виникнення пов'язує зі змінами рівня світогляду. Це означає, що філософія виникла внаслідок вирішення суперечності між міфологічними уявленнями і новими знаннями, а також поширення мислення з вузької сфери спеціального знання на всю світобудову. Справді, мислення як таке ще не є філософією. Філософія — це світоглядне мислення, або світогляд, що мислить. Авторитет розуму витісняє з неї авторитет традиції. Філософія виникла як системно-раціональний світогляд. 3.1. Передфілософія Генезис філософії — тривалий процес. Практично філософія виникла в середині І тисячоліття до н. є. одночасно в трьох осередках стародавньої цивілізації — в Китаї, Індії та Греції. Обставинами, що підготували вибух інтелектуальної енергії, духовну атмосферу народження філософії, були: стрибок у розвитку продуктивних сил унаслідок переходу від бронзи до заліза, виникнення товарно-грошових відносин, ослаблення родоплемінних структур, виникнення перших держав, посилення опозиції традиційній релігії та її ідеологам (особливому прошарку жерців), критика нормативних моральних настанов і уявлень, наростання критичного духу та накопичення наукових знань. Філософія виникла не безпосередньо з міфології та релігії, а з перехідних світоглядних форм, названих перед філософією. Це сукупність розвинутої міфології та основ наук (математики, астрономії, фізики, медицини), міфології з елементами самосвідомості та систематизації, з понятійними вкрапленнями, з елементами деміфологізації та деантропоморфізації. Історично передфілософія була результатом вирішення суперечностей між світоглядом, що ґрунтувався на емоційному, нераціональному уявленні, і початком наукового мислення, між міфотворчістю й елементарним науковим методом. Вчені знаходять елементи передфілософії ще наприкінці IV — на початку III тисячоліть до н. є., наприклад, у Вавилоні та Єгипті. Відомі писемні пам'ятки Вавилону містять не лише міфи, а й ази наукового знання та відповідного мислення, навіть відверті висловлювання про зневіру в авторитети релігійної ідеології. Характерним у цьому аспекті є "Діалог господаря та раба про сенс життя", в якому критикуються релігійні догми і міститься ідея про абсурдність виконання релігійних постулатів, принесення жертв богам та віри в потойбічну винагороду. У давніх пам'ятках у наївній формі висловлювалися також думки про матеріальну першооснову природних явищ: про
Тема З Філософія стародавнього світу
прохолодну воду як джерело всіх живих істот, про повітря, що заповнює простір та перебуває в усіх речах, про матір-землю і т. ін. У класичному літературному творі Стародавнього Єгипту "Пісня арфіста" стверджувалося, що ніхто з померлих не приходить до живих, аби розповісти про загробне царство, що про нього не свідчать ні розум, ні почуття, а тому немає підстави вірити казкам про існування "потойбічного" світу. В інших джерелах стверджувалося про зникнення людини з її смертю, а тому для увічнення свого імені потрібно спиратися не на мрії про загробне життя, а на земні діяння та вчинки. У папірусі "Бесіда розчарованого зі своїм духом" містяться сумніви щодо справедливості панівного ладу, за якого панують насилля, грабіжництво, а брат відбирає речі у брата. Давньокитайська передфілософія викладена в "Книзі пісень", "Книзі історії", "Книзі змін", "Книзі обрядів". Усі вони разом із літописом утворюють давньокитайське "П'ятикниж-жя". Тут гостро ставилась, наприклад, проблема зла: стверджувалося, що бог не може бути причиною зла, отже зло — від людини; від людей залежать чвари, тому не слід покладатися тільки на волю творця. Так зародилася розвинута потім у філософських системах багатьох країн проблема теодицеї (виправдання бога), згідно з якою не бог — джерело зла. Але у такому разі він не всемогутній — це вічна проблема релігійного світогляду, проблема поєднання в богові милосердя та могутності за умови неможливості заперечення зла у світі. У книгах ідеться про п'ять начал світу (вода, вогонь, дерево, метал, земля) і про "дао" (шлях) як безособовий світовий закон, якому підкоряються природа і люди. Найдавнішою пам'яткою передфілософії Індії є "Веди" (знання). Вони включають: Самхіти — збірки гімнів на честь богів (серед них одна лише "Ригведа" містить 1028 гімнів різним богам); Брахмани — міфологічні, ритуальні та інші пояснення до Самхітів; Араньяки — "Лісові книги"; Упанішади (у перекладі — сидіти біля ніг учителя та отримувати від нього настанови) — ортодоксальні релігійно-філософські системи. Передфілософія у "Ведах" представлена, головним чином, "Ригведою" та "Упанішадами", які містять ідеї та полеміку про існування богів, про єдність богів, про безособовий закон, про створення і початок світу та багато інших. У них є навіть спроба міфологічного пояснення причин соціальної нерівності людей: люди нерівноправні за своїм походженням. Так, брахмани (вища каста давньоіндійського суспільства) виникли з уст пуруші (у "Ведах" — людина-Всесвіт, принесена в жертву богами для створення всього, що існує у світі), кшатрії (каста воїнів) — з її рук, вайші (каста землеробів, ремісників, торговців) — зі стегна пуруші; шудри (найнижча каста) — з її ніг. На питання про початок світу, згідно з "Ведами", не можуть відповісти навіть боги, тому що вони теж з'явилися внаслідок акту творіння; буття виникло з небуття, і цю істину мудреці відкрили шляхом роздумів. Антична передфілософія існувала в трьох різновидах (гомерівська, гесіодівська та орфічна), що суттєво відрізнялись один від одного. Перша була аристократичною, друга — демократичною, третій були притаманні залишки рабської свідомості. Перші ознаки філософського осмислення світу і людини в античній Греції спостерігаються у творах Г омера. Він писав про три першопричини світобудови. Це: "Піке" — деяка універсальна потенція всіх станів світу, похідне його стану, стадія, яка передувала чомусь іншому; "Океанос" — праморе й "Тетіс" — життєстверджувальна сила. Всі першопричини, тобто сутнісні сили, пов'язані з землею. Якщо Гомер напівлегендарна постать, то Гесіод — історична особистість. З його ім'ям пов'язують дві поеми: "Праці та дні" і "Теогонію". Перша — зразок художньо-міфологічного світогляду, але головну увагу в ній приділено людині, її потребам, а богам відведено лише службову функцію. Ще ближчий до філософії зміст другої поеми. Це розповідь про походження богів. Гесіод розташував їх за певною шкалою. На її вершині все ще знаходиться Зевс, але він уже боїться свого можливого сина Логоса, тобто розумного слова. Народження Логоса означало б кінець царства Зевса, а отже, міфологічного світогляду. Орфей у давньогрецькій міфології персоніфікує могутність мистецтва. У гімнах Орфея наявні елементи деміфологізації та монопантеїзму. Зевс в Орфея містить усю світобудову, тоді як у міфології поліпантеїзму боги ототожнюються з частинами при-
Тема З роди. Однак і орфізм сам по собі на філософію не перетворився, а продовжував існувати і після її виникнення. З виникненням філософії пєредфілософія не зникла. Міфологія існувала в мистецтві, релігії, буденній свідомості. Взаємодія між філософією та передфілософією тривала. Таким чином, пєредфілософія історично передувала філософії як необхідна, але недостатня складова для її генезису. Для виникнення філософії були потрібні суттєві зміни суспільного буття, відповідні економічні, соціальні та політичні умови. їх різноманітність пояснює специфіку філософії різних народів. У Вавилоні та Стродавньому Єгипті пєредфілософія не перетворилася на філософію, у Китаї вона часто зливалась із повсякденною моральною свідомістю, а в Індії — з релігійно-міфологічним світоглядом. Спільність генезису, отже, не заперечує своєрідних шляхів формування систематизованого філософського знання в різних осередках стародавньої цивілізації. 3.2. Філософія Стародавнього Китаю У Стародавньому Китаї існувало шість основних філософських шкіл: конфуціанство, моїзм, школа закону, даосизм, школа "інь-ян" (натурфілософи) і школа імен. Засновником конфуціанства і давньокитайської філософії в цілому вважається Куп Фуцзи {Конфуцій) (551—474 до н. є.). У 50-річному віці він заснував свою школу. У нього було багато учнів. Вони записували думки свого вчителя та свої власні. Результатом став головний конфуціанський твір "Лунь юй" ("Бесіди та висловлювання") — збірка переважно моральних повчань. Цю книгу кожний освічений китаєць вивчав напам'ять ще в дитинстві, а вивченим керувався все життя. У центрі конфуціанства — взаємовідносини між людьми та проблеми виховання, а його характерна особливість — культ минулого. У давнину, за Конфуцієм, на дрібниці не звертали уваги та поводилися гідно, уникали людей з брутальною мовою та грубими манерами, а тепер принципів обов'язку не дотримуються, погане не виправляють, вчаться заради слави, обма- Філософія стародавнього світу нюють, зривають свій гнів на інших, вчиняють чвари, не вміють виправляти своїх помилок, позбавлятися своїх недоліків. Відроджуючи старе, Конфуцій водночас творив нове. Жити щасливо, вчив він, означає бути у згоді з самим собою, з іншими людьми та світом. Правильний шлях (дао) до щастя полягає у "взаємності", "золотій середині" (у поведінці людей між нестриманістю та обережністю) та "людинолюбстві". Філософ дав розгорнутий образ людини, яка дотримується його моральних заповідей. Цей "благородний муж" відданий обов'язку та закону, вимогливий до себе, радіє лише належному, йде на смерть заради людинолюбства, йому мояша довіряти великі справи, він у доброті не марнотратний, у бажаннях не жадібний, у величі не гордий, він — усебічно розвинута особистість. У силі морального прикладу Конфуцій бачив також і ключ для управління народом: якщо "верхи" дотримуються "дао", то народ не ремствує, а якщо вони прагнутимуть добра, то й народ буде добрим. Але народ має коритися "верхам", покірно працювати на правителів. Отже, ідеал державного устрою за Конфуцієм полягав у наявності обожненого, але практично майясе бездіяльного правителя, а реальної влади — в руках людей, які поєднують якості філософів, літераторів, учених і чиновників. Конфуціанство було офіційною ідеологією Китаю до 1949 р., а на Тайвані має міцні позиції дотепер. Школу моїзму в Стародавньому Китаї заснував філософ Мо Ді (Мо-цзи) (474—400 до н. є.). Моїсти — переконані противники війни. Вони виступали проти вирішення політичних суперечок шляхом воєн: армія топче хліб, знищує ліси, руйнує міста та селища, тисячі сімей залишаються без годувальників та батьків. Тому воля неба вимагає любові між державами. На відміну від Конфуція, моїсти заперечували природжене знання. Джерело знання — народ, його практична діяльність. Знання народу — критерій істини. Моїсти вчили, що поняття порожнє, якщо йому не відповідає та чи інша річ. Вони намагалися розділити речі за родами, бачили сутність пізнання в знаходженні причини явища. Моїзм, як і конфуціанство, вивчав, як правило, етико-політичну проблематику. Проблеми об'єктивної картини світу, буття та небуття, становлення, одиничного та загального в
Тема З їх абстрактно-філософському аспекті у давньокитайській філософії були вперше поставлені в даосизмі. Засновником даосизму вважається Лао-цзи — сучасник Конфуція. В основу свого світогляду даосисти поклали "дао". Вони уявляли "дао" початком, першоосновою та завершенням усього існуючого, первинним щодо ставлення навіть до неба і бога. "Дао" вічне, нестворене та всюдисуще, безтілесне, най-дрібніше, нескінченне, невизначене та суперечливе (у конфуціанстві та моїзмі дао розглядається як правильний шлях розвитку Китаю та морально-політичної поведінки людини). Соціальний ідеал даосизму специфічно патріархальний: мудрий правитель дозволяє всьому йти природним шляхом — "дао". Звідси провідним принципом управління є "неподільність". Правитель не заважає "дао"; кращий той, про якого народ знає тільки те, що він є, оскільки, коли влада спокійна, народ є простодушним, коли влада діяльна, народ стає нещасним. Представники даосизму — противники знань у народу (важко керувати народом, коли в нього багато знань), прибічники невеликих, нечисленних та роздрібнених держав. Люди, згідно з даосизмом, не повинні змінювати місце проживання, відвідувати інші держави. Водночас шлях "дао" — шлях миру: військо породжує нещастя, мудрий правитель не розпочинає війни першим, він поступається сусідам, а перемігши, не прославляє себе перемогою. Прославляти себе як переможця — радіти вбивству людей, навпаки, перемогу необхідно відзначати траурною процесією. Тільки в такій державі та за таких правителів їжа в народу смачна, одяг гарний, житло зручне, життя радісне. Пізніше даосизм перетворився в релігію — систему забобонів та чар, яка має небагато спільного з його початковим філософським змістом. Проте було б помилковим робити висновок, що давньокитайська філософія проповідувала тільки культ добра, моральності, миру та добробуту. Це стає очевидним, наприклад, з аналізу філософії школи закону (за європейською традицією — легізму). "Законники" в теорії та на практиці заміняли переконання примушуванням і покаранням, а совість — страхом; їх ідеалом був правитель-деспот, а вищою метою — перемога Філософія стародавнього світу свого царства в боротьбі з іншими державами; в управління вони впроваджували кругову поруку та взаємні доноси. Ідеї законників найповніше відображені у вченні Шан Яна (390—338 до н. є.), викладеному в трактаті "Книга правителя області Шан". У ньому висвітлено концепцію рівних можливостей, згідно з якою державні посади повинні заміщатися за здібностями, а не за знатністю, більїпе того, не повинно бути спадкових посад. Однак у вченні Шан Яна йшлося про те, що доброта та людинолюбство — мати злочинності, що справжня доброчесність походить від покарання, що до такої доброчесності можна прийти лише шляхом смертних кар та примирення справедливості з насиллям, що лад необхідно наводити до того, як спалахне безладдя, для чого необхідно: 1) частіше карати ніж нагороджувати; 2) карати жорстоко, викликаючи трепет; 3) жорстоко карати за дрібні злочини (людина, яка впустила по дорозі жарину, карається смертю), тоді великим не буде звідки взятись; 4) роз'єднувати людей взаємною підозрою, слідкуванням та доносами. Тільки так, стверджував Шан Ян, можна створити країну, в якій народ боїться державних законів та слухняний у війні, в якій народ піде на смерть за правителя. Шан Яна стратили. Однак його погляди залишили значний відбиток в історії Китаю і багатьох інших країн, у тому числі й у XX—XXI ст. Своєрідний підсумок давньокитайської філософії підбив інший представник легізму — Хань Фей-цзи. Він вважав філософію, маючи на увазі конфуціанство, шкідливою для держави, тому що вона нібито пропонує людям незрозумілі та суперечливі зразки поведінки, збиває людей з пантелику, сіє смуту та заважає управлінню. Отже, історія давньокитайської філософії характеризується боротьбою між конфуціанством та легізмом. У плюралізмі її шкіл провідними були ті, що ставили морально-політичні проблеми і намагалися їх вирішувати. Філософія наполегливо шукала відповіді на питання щодо сутності світу та людини, взаємовідносин між ними.
Тема З Філософія стародавнього світу
3.3. Давньоіндійська філософія Філософія в Стародавній Індії виникла приблизно в середині І тисячоліття до н. є. Для неї характерним було співіснування шкіл, умоглядність, традиціоналізм, поєднання вульгарного матеріалізму з надідеалізмом: розум, інтелект, інтелектуальна діяльність, мислення, відчуття, сприйняття, уявлення вважались чимось тілесним, своєрідним матеріальним процесом, що протистояв бездіяльному та, у зв'язку з цим, такому, що заперечував себе, духу. Філософські школи поділялися на ортодоксальні (що визнавали авторитет Вед) і неортодоксальні (що не визнавали авторитету Вед). До перших належали ведан-та, міманса, санкх'я, йога, н'яя, вайшешика, до других — джайнізм, буддизм, чарвака-локаята. Серед неортодоксальних філософських пікіл Стародавньої Індії виділяється чарвака-локаята, засновником якої вважається Бріхаспаті — один із найголовніших на той час богів, жрець і наставник богів, владика молитви, покровитель домівки. Чарваки критикували світогляд Вед, а ведичну релігію відхиляли. Вони заперечували існування душі після смерті, а першоосновою всього сущого оголошували предметні, матеріальні сутності. Таких "великих сутностей" (махабхут) у них чотири: земля, вода, повітря і вогонь; зі сполучення махабхут складається все, що існує у світі; вони активні й самодіяльні; сила (свабхава) їм притаманна внутрішньо. Чарваки розглядали свідомість як похідну від специфічного сполучення махабхут, які самі по собі свідомості не мають. Однак властивості, яких спочатку не було в розділених частинах цілого, можуть з'явитися як дещо нове за певного поєднання цих частин: "У цій школі визнаються чотири елементи: земля, вода, вогонь, повітря. Саме з цих елементів виникає свідомість, подібно до того, як при змішуванні кіндзи та інших речовин виникає сила, що п'янить"1. У разі розпаду живого тіла на ма-хабхути свідомість зникає. 1 Антология мировой философии : в 4 т. — М. : Ммсль, 1969. — Т. 1.—С. 167. Чарваки — гедоністи. Вони вбачали сенс життя в щасті, а щастя розуміли як насолоду. Всі знання чарваки виводили з почуттів. Вони — сенсуалісти. Чарваки залишили помітний слід в індійській філософії. "Багато людей відповідно до науки про політику та задоволення, вважаючи єдиною метою життя багатство та втіху і нехтуючи потойбічним світом, дотримуються тільки вчення чарваків"1. Ця оцінка філософії чарвак, яку дав індійський філософ XIV ст. Мадхавачар'ї в книзі "Зібрання всіх философів", зберігає актуальність і сьогодні. Серед ортодоксальних філософських шкіл Стародавньої Індії типовою є Санкх'я (той, хто добре рахує; прихильник філософської системи "санкх'я"), засновником якої вважається легендарний мудрець Капіла (VII ст. до н. є.). Його твори, якщо такі були, загублені. Найбільш стародавнім джерелом, в якому містяться відомості про цю школу, є праця Ішвара Крішни "Санкх'я-Каріка". Розрізняють три варіанти санкх'ї — класичний, теїстичний та матеріалістичний. Класична санкх'я дуалістична. її світогляд виходить із двох самостійних першооснов світу: пракриті і пуруші. Згідно з нею, пракриті — природа, натура, першопричина всіх об'єктів, дійова причина, своєрідна матерія. Вона існує сама по собі. Пуруша — світовий дух (у міфології — бог-наставник). Це нібито свідомість, яка насолоджується самоспогляданням. Пуруша не діє і не підлягає впливу, а лише споглядає. Щоб діяти, він потребує пракриті. Зв'язок пракриті та пуруші подібний до союзу кульгавого та сліпого: сліпий (пракриті) несе на спині кульгавого (пурушу), а той вказує йому дорогу. Світобудова, згідно із санкх'я, виникає внаслідок впливу пуруші на пракриті, але пуруша залишається збоку. Реальної взаємодії тут немає. Санкх'я заперечує створення світу богом. Бога немає, принаймні його буття не доведене. Світ не створювався, а розвивався поступово. Уся різноманітність предметів реального світу виникає після того, як пракриті зіткнеться з пурушею. Пракриті — також причина існування тіл, органів чуття та дії, розуму та інтелекту. Разом із тим пуруша — 1 Антология мировой философии : в 4 т. — М. : Мьісль, 1969. — Т. 1. —С. 167.
Тема З справлене "Я". Тільки нікчемна людина ототожнює своє "Я" з тілом, почуттями й навіть розумом. Усе це форми "не-Я". У нерозумінні цього — причина страждань. Досить зрозуміти, що наше справжнє "Я" поза часом і простором, поза тілом і навіть розумом, як страждання втрачають свою причину. Пуру-ша не страждає, а тому позбавлення від страждання можливе за життя. Теїстична санкх'я також виходить із безначальності пракриті і пуруші. Пракриті — поле, пуруша — той, хто пізнав поле. Поле неосяжне. Воно є не тільки тим, що нині ми називаємо об' єктивною реальністю, а й органами чуття, і суб' єктивним станом людини: потяг, огида, приємне, неприємне, зв'язки, свідомість. Що залишається на частку знання? Знанням, згідно із санкх'я, називаються покірливість, чесність, терпіння, щирість, повага до вчителя, чистота, самовладання, стійкість; свобода від самолюбства, розуміння, злиденності, народження, хвороби, старості, смерті; відчуженість від родини і домівки; постійна помірність думок у бажаних та небажаних ситуаціях, неподільна повага Мене (тобто Кришни, він же Бхагаван, Атман, Брахман, Вішну), відсутність потягу до спілкування з людьми, самотність, стійкість у пізнанні вищого Атмана, досягнення мети, істинного знання. Все інше — невідання. Звеличується те знання, яке вбачає в усіх істотах божественне творіння. Отже, давньоіндійська філософія не спромоглася чітко поділити світ на об'єкт і суб'єкт та зрозуміти істинну природу знання. Існував також матеріалістичний варіант санкх'ї. У центрі її — пракриті. Душа — це манас (розум). Тіло і душа однаково смертні. Для пізнання необхідні орган (манас) і предмет сприймання. Все суще складається з п'яти сутностей: вода, простір, земля, вогонь і повітря. Живе тіло також складається із цих п'яти сутностей. Смерть — повне позбавлення карми (діяльність, дія, обов'язок). Отже, давньоіндійській філософії властива неповна відокремленість від передфілософії. Вона намагалась трансформувати багатозначні, розпливчасті, невизначені міфологічні об- Філософія стародавнього світу рази та поняття, але на початку свого шляху це завдання повністю не вирішила. Такий процес характеризує розвиток не тільки давньоіндійської, а й давньокитайської та давньогрецької філософської думки. Читайте також:
|
||||||||
|