МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Тема 21. Цінності та їх функції в життєдіяльності 7 страницаСуперечка щодо універсалій у середньовічній філософії — схоластична суперечка. Насправді існують предмети, речі, явища і процеси, об'єктивний світ у цілому. Кожен із них і всі вони разом мають неповторні, лише їм притаманні властивості рис, ознак, що визначаються поняттям "одиничне". Загальне — вираження об'єктивної подібності характеристик предметів, їх однотипності в деяких відношеннях, належності до однієї групи явищ або єдиної системи зв'язків. Одиничне і загальне, отже, — понятійні вираження певних властивостей і ознак реальних об'єктів. їх зв'язок має загальний характер, охоплює всі предмети, явища і процеси. Фундаментальний він і для людського мислення. Разом з тим дискусія щодо універсалій, незважаючи на її схоластичність, певною мірою сприяла розвиткові філософії. У номіналізмі, наприклад, простежувались матеріалістичні й атеїстичні тенденції, а в полеміці номіналістів і реалістів — за-
Тема 4 родки емпіричного і раціоналістичного напрямів у подальшій філософії. У середині XIII ст. у схоластиці перемогла думка, згідно з якою теологія потребує оздоровлення філософією Арістотеля. Схоласти поділились на два табори. Консерватори наполягали на збереженні основних постулатів Августина з теологічних питань, але з одночасним упровадженням філософських елементів Арістотелізму. Прогресивний табір робив ставку тільки на Арістотеля. Поступово з'ясувалось, що августинізм нездатний протистояти потужному впливові Арістотелізму. Втілення ідей Арістотеля в католицьке вчення стало життєвою необхідністю для церкви. Це завдання вирішили схоласти домініканського ордену, найбільш видатними з яких були Альберт Великий і Фома Аквінський. Альберт фон Больштедт (1193—1280)був глибоко освіченою людиною, знав праці Арістотеля, Ібн-Сіни (Авіценни), Августина. Походив зі шляхетного німецького роду, навчався в Італії у Падуанському університеті. 1223 р. вступив до домініканського ордену. (Цей орден заснував 1215 р. в Тулузі іспанський монах Доменіко де Гусман. Домініканці давали обітницю бідності, стриманості й слухняності, їм заборонялось їсти м'ясо. У боротьбі з опозиціонерами католицької церкви вони виявили надзвичайну жорстокість і безкомпромісність. Емблема ордену — собака з палаючим факелом у зубах. Домініканці називали себе "собаками господніми". 1232 р. папство доручило їм керувати інквізицією.) Близько двадцяти років Альберт викладав у Кельнському університеті, а з 1245 р. став магістром теологічного факультету в Парижі. Найбільш повно свої ідеї сформулював у "Сумі теології". Альберт приділяв багато часу природознавчим дослідженням, досяг успіхів у зоології, астрономії та алхімії. За широчінь філософських, богословських і природознавчих інтересів його назвали "Великим". Альберт Великий одним із перших намагався застосувати ідеї Арістотеля для систематизації християнського світогляду. Він вважав безглуздою боротьбу з проникненням античного мислення в культуру Західної Європи, закликав використовувати мудрість античності для обґрунтування християнства. Філософія Середньовіччя та епохи Відродження Альберт Великий знову ввів у схоластику реалістичне вирішення проблеми універсаліи, філософії відводив самостійнішу роль, розрізняючи, наприклад, проблеми релігійних догматів, містерій (триєдності втілення, спокутування, воскресіння та ін.), які є предметом теологічного дослідження, і деякі природничо-наукові проблеми, що потребують і сьогодні філософського пояснення. Логічно стрункої філософської чи теологічної системи він не створив. Цю проблему вирішив його учень Фома Аквінський. Фома Аквінський (1225—1274) — середньовічний філософ і теолог, систематизатор ортодоксальної схоластики, засновник томізму (лат. — Тома — Фома). Народився в шляхетній графській родині поблизу містечка Аквіно. Навчався в Неаполітанському університеті. 1244 р. став ченцем домініканського ордену. Основною справою його життя була викладацька (паралельно письменницька) діяльність. Помер 7 березня 1274 р. по дорозі на Ліонський собор у монастирі Фоссануова. Фому Аквінського називали "ангельським доктором" за м'якість і легкість характеру, а головне — за викладання теології і численні праці. Він вирізнявся надзвичайною працездатністю. Теоретичну спадщину Фоми Аквінського можна поділити на кілька груп творів. До першої з них можна віднести різноманітні коментарі на біблейські теми. Другу утворюють теологічні й філософські коментарі, особливе місце серед яких належить коментарям до творів Арістотеля з логіки, фізики та метафізики. До третьої групи мають бути віднесені так звані "Спірні питання" з різних теолого-філософських тем, у яких віддзеркалено полеміку автора зі своїми опонентами в Паризькому університеті та інших місцях. До четвертої групи — порівняно невеликі трактати переважно філософського змісту. І, нарешті, останню, п'яту групу становлять найбільші й найважливіші твори Фоми Аквінського — знамениті "Суми". Перша з них називається "Сума істини католицької віри проти язичників" (1259—1264). Під "язичниками" в ній розуміються, головним чином, арабомовні філософи, ідеї яких набули значного поширення серед західноєвропейських схоластів, що стало серйозною загрозою для "чистоти" християнсько-като-
Тема 4 лицького віросповідання. У другій — "Сумі теології" (тобто сукупності теологічних вчень) — розроблено католицьку догматику. Книгу було написано в 1266—1274 рр., і вона стала основним твором усієї середньовічної теології. (Теологія — богослов'я, сукупність релігійних доктрин про сутність і дії Бога, побудована у формах ідеалістичного світогляду на основі текстів, що сприймаються як божественне одкровення.) Питання щодо співвідношення філософії і богослов'я Акві-нат (так ще називали Фому Аквінського) вирішував на користь богослов'я. Згідно з його вченням, філософське знання правомірне (його ігнорування за часів Аквіната призвело б до поглиблення конфлікту між церквою і суспільством), однак воно є лише недосконалим виявом теологічного знання як богоодкро-венного та надрозумового. У Фоми філософія виводить свої істини, спираючись на досвід і розум, а релігійне вчення — на одкровення, Святе Письмо. Він називав теологію вищого мудрістю і вважав, що всі без винятку знання мають узгоджуватися з нею, щоб не впасти в гріховну допитливість, згубну для людини. Відповідно до цих висновків, вищим завданням астрономії, фізики, біології та інших сфер знань є підсилення положень Біблії. Філософії Фома Аквінський відводив роль тлумача релігійних істин у категоріях розуму, а також спростовувана всіх аргументів проти віри. Віра у Фоми Аквінського за достовірністю переважає знання, оскільки спирається на абсолютну правдивість Бога, а людський розум безперервно помиляється. Обґрунтовуючи достовірність віри, Аквінат посилався на нескінченну кількість чудес, здійснених, на його думку, Богом: зцілення хворих, воскресіння мертвих, перетворення дурнів на мудреців і т. ін. Віра, як він стверджував, дана кожній людині і є для неї морально ціннішою за знання, оскільки знання може відвернути людину від свого Всевишнього Творця і благодійника. Таким чином, проголосивши основою свого вчення принцип гармонії віри і знання, Фома фактично підпорядкував знання вірі, а філософію — теології. Філософ і теолог відрізняються в нього тільки аргументами і спрямованістю теоретичної роботи: філософ відштовхується від "творіння", і від нього підійма- Філософія Середньовіччя та епохи Відродження ється до Бога, теолог сходить від Бога до його творінь. Філософія в Аквіната стає теологічною, а теологія — філософічною. В основі онтології Аквіната — антитеза потенційного (можливого) і актуального (дійсного). Потенційне в нього — нестала, відкрита для змін незавершеність, а тому недосконалість. Це матерія, "найслабший вид буття", що характеризується лише пасивним сприйняттям дії ззовні. Актуальність — реа-лізованість, здійсненність, завершеність, і тому — досконалість. Це — форми, принципи порядку і чіткості. Абсолютною актуальністю є Бог — джерело будь-якого оформлення, найдосконаліша реальність, вершина, причина, сенс і мета усього сущого. Для укріплення віри людей у Бога Фома Аквінський вважав за необхідне філософське обґрунтування його буття. Він відкинув онтологічне доведення божественного буття (з часів патристики була поширена думка про те, що буття Бога очевидне, розуміється саме собою, бо кожна людина має те чи інше уявлення про нього), і в "Сумі теології" розробив п'ять логічних обґрунтувань існування Бога. Перше з них виходить з поняття руху. Все, що рухається, має причиною свого руху інпіе рухоме, бо дещо не може бути рушієм і рухомим водночас в одному і тому самому відношенні. Першорушієм, на думку Фоми, є Бог. Друге — ґрунтується на переконанні в існуванні "творя-щої" першопричини, якою може бути тільки Бог. Третє обґрунтування відштовхується від взаємозв'язку випадкового і необхідного. Існування світу в цілому не може бути випадковістю. Він потребує уявлення про деяку абсолютну необхідність, якою, за висновком Фоми, може бути тільки Бог. За основу четвертого обґрунтування взято ступені досконалості в сущому. Всі речі, істоти і люди виявляють різний ступінь краси, блага, істинності, тієї чи іншої досконалості. Але ступінь цієї досконалості вимірюється певною мірою всіх цих важливих якостей. Нею, знову-таки, може бути тільки Бог. І, нарешті, п'яте обґрунтування виходить із корисності, яка виявляється в природі як мета. Спрямовуватися до неї всі природні речі можуть тільки Богом. Неважко помітити ілюзорність усіх наведених Фомою Ак-нінським обґрунтувань, їх спростував ще І. Кант, який ствер-
Тема 4 джував про неможливість будь-якого теоретичного обґрунтування божественного існування. Разом з тим розмірковування Аквіната — ще одне свідчення спадкоємності у філософії. Подібні позиції ми бачимо в Лрістотеля, Августина та багатьох інших філософів. Найбільш опрацьованим у творчості Фоми Аквінського є його розуміння людської душі. Вона в нього безтілесна, чиста форма без матерії, незнищенна і безсмертна, розумово-пізнавальна субстанція, яка включає як розум, так і волю. Розум, абстрагуючись від волі, здійснює пізнавальну функцію. Весь матеріал пізнання йде від почуттів. Розум його обробляє і, за допомогою абстракцій, осягає сутності речей. У процесі пізнання виникають поняття, їх з'єднання і роз'єднання утворюють позитивні й негативні судження, а зв'язок останніх втілюється в умовиводах. Етика Фоми ґрунтується на вченні про душу і пізнання. Засадами моральної поведінки він вважав свободу волі, а її змістом — дотримання доброчесностей. До чотирьох традиційних доброчесностей, що прийшли з античної філософії, — мудрості, відваги, поміркованості, справедливості, Аквінат додав ще три християнських: віру, надію, любов. Суть життя Аквінат бачив у щасті, під яким розумів пізнання і споглядання Бога. Суспільний порядок філософ розглядав як відображення порядку божественного. Звідси брала початок його вимога враховувати різну "досконалість" соціальних груп суспільства в процесі аналізу їх життя. Більшість із цих груп, на думку Фоми, зобов'язана займатися фізичною працею, а меншість — розумовою й управлінням більшістю. Найціннішою він вважав працю служителів римсько-католицької церкви. У такому ж контексті Аквінат вирішував проблему держави. Найбільш прийнятною її формою він визнавав монархію. Як Бог тільки один у всьому світі, як душа лише одна в тілі, як бджолиний рій має тільки одну матку, а корабель спрямовується волею єдиного стернового, так і держава може гідно функціонувати, якщо її очолює єдиний правитель — монарх. Будь-яка влада, за твердженням Фоми, має божественне джерело, тому світська влада повинна підкорятися церковній ієрархії. За наказом церкви їй слід нещадно карати єретиків, Філософія Середньовіччя та епохи Відродження які руйнують цілісність релігії. У "Сумі теології" автор порівнював єретиків з фальшивомонетниками. Церква докладає всіх зусиль, щоб повернути заблудлих на шлях істинний. Якщо вони будуть продовжувати опиратись, то церкві не залишиться нічого іншого, як передати їх для страти світській владі, інакше "зараза" єресі згубить і багатьох інших віруючих. Так "ангельський доктор" у контексті своєї соціальної філософії став теоретиком інквізиторського бузувірства. 1323 р. Фому Аквінського проголошено святим. 4 серпня 1879 р. папа Лев XIII визнав учення Аквіната обов'язковим для всієї католицької церкви. У XIX, XX і XXI ст. на його засадах розвивається неотомізм у всіх своїх різновидах. Проте в середньовічній філософії існували опозиційні томіз-му течії. Наприклад, Оксфордська школа та її представник Ро-джер Бекон (1210—1294), який не визнавав авторитети і рішуче виступав проти схоластики. Справжнє джерело знань він вбачав у безпосередньому досвіді, в експерименті, у спостереженні. Він звинувачував схоластів у тому, що вони не знали грецької та арабської мов, якими творили Арістотель, Авіцен-на, Аверроес (Ібн-Рушд), а переклади їх праць (так само Святого Письма) — у неточності. Праці Р. Бекона церква засудила, а сам він був запроторений до монастирської в'язниці, де пробув до самої смерті. Опозиція томізму була і серед схоластів. Запеклим противником Фоми Аквінського став, наприклад, Іоанп Дуне Скот (1270—1308), який доводив, що повна гармонія філософії і теології неможлива. Філософія повинна не обмежуватись підтримкою християнства, а досліджувати способи і методи пізнання світу. Ще більш непримиренним до томізму був Вільям Оккам (1285—1349) — останній представник схоластики. Він був послідовним номіналістом, рішуче заперечував будь-яку об'єктивність існування загального за межами людської свідомості. В. Оккам переконливо доводив необхідність за допомогою розуму виключити теологію як засіб з'ясування явищ і процесів. Догма про триєдність, як і інші догми християнства, стверджував він, не тільки є поза розумом, а й спрямована проти нього. Основа всього знання міститься в одиничному досвіді, а
Тема 4 він не свідчить про існування Бога. Природне знання про Бога неможливе. Це означає, що теологія, в основі якої немає точних доказів, неможлива як істинне знання. В. Оккам практично відокремив філософію від теології, від віри, розірвав зв'язок, який століттями закріплювався схоластикою. Для філософії і теології він визначив самостійні шляхи розвитку. 1324 р. Оккам був звинувачений церквою в єресі й заарештований. Через чотири роки він утік з в'язниці. Папа відлучив Оккама від церкви, його праці та погляди були заборонені для викладання і цитування. Помер Оккам 1349 р. від чуми. Вчення Оккама під назвою "оккамізм" набуло великого поширення в університетах Англії (Кембридж), Франції (Париж), Німеччини (Лейпциг), Чехії (Прага), Польщі (Краків), Італії (Падуя). Оккам і оккамізм стали передвісниками культури і філософії Ренесансу. 4.1.3. Арабська філософія Середньовіччя Арабська філософія — умовне поняття. Творцями середньовічної арабської культури, що виникла після арабських завоювань, поряд з арабами були перси, копти (єгиптяни, які сповідували християнство), євреї, турки, таджики, узбеки, азербайджанці — всі народи, які входили до складу Арабського халіфату. Тому середньовічну філософію східних народів називають арабомовною. Вона стала своєрідною ланкою між античною грецькою філософією і європейською схоластикою, сприйняла багато ідей Платона і Арістотеля й одночасно проголосила своїм призначенням захист релігії ісламу. Біля її витоків стояли два великих мислителі: аль-Кінді та аль-Фарабі. Абу-Юсуф Якуб ібп-Ісхак аль-Кінді (800— близько 879) належав до відомого роду феодальних володарів Ємену. Він народився в Басрі у родині еміра Куфи (один зі значних центрів Багдадського халіфату), освіту здобув у Багдаді. Автор більш як 200праць. Серед небагатьох його філософських праць, що дійшли до нас, найбільш значними є "Трактат про кількість книг Арістотеля і про те, що необхідно для засвоєн- Філософія Середньовіччя та епохи Відродження ня філософії", "Про першу філософію", "Книжка про п'ять сутностей", "Пояснення ближньої дієвої причини виникнення та знищення". З разючою для тієї епохи прозорливістю аль-Кінді (його називають ще "філософом арабів") проголосив необхідність засвоєння інтелектуальних досягнень минулих поколінь. Слідом за Арістотелем він визнавав філософію знанням про все, а конкретно про матерію, форму, місце, рух, час, істинну природу речей. Однак, на відміну від свого стародавнього вчителя, він надавав перевагу матерії перед формою. У нього з матерії складається будь-яка річ, матерія ніколи не знищується, а форма відносно матерії може бути вторинною. Філософська позиція аль-Кінді суперечлива. Стихійний матеріалізм природодослідника поєднувався у нього з уявленням про Аллаха як дієву і цільову причину всього. Однак "філософ арабів" віддавав перевагу матеріалізму. Відомим продовжувачем вчення аль-Кінді був Абу-Наср Ібн-Мухаммед аль-Фарабі(прибл. 870—950). Він народився в місті Фарабі на Сирдар'ї. Його філософія охоплювала всі аспекти сущого. За заслуги в осмисленні та опрацюванні логічної спадщини Арістотеля, він отримав почесний титул "Другого вчителя" ("Першим вчителем" вважався сам Арістотель). Як і інші мислителі Середньовіччя, аль-Фарабі визнавав Бога першопричиною буття, однак вважав Всесвіт таким, що існує самостійно і незалежно від надприродних сил. У складі матеріального світу він нараховував шість видів природних тіл, або елементів: прості елементи, мінерали, рослини, тварини, люди, небесні тіла. Аль-Фарабі визнавав можливість пізнання світу за допомогою органів чуття та розуму, вважав, що через органи чуття та інтелект людина здобуває безпосереднє знання, а через умогляд — знання сутності речей. Слідом за "Першим вчителем" аль-Фарабі визнавав досягнення щастя головною метою життєдіяльності людей, умовами його набуття вважаючи пізнання, волю та її свободу. Волю "Другий вчитель" пов'язував із чуттєвим пізнанням, а свободу волі — з логічним міркуванням, що відкриває можливість вибору. Разом з тим набуття щастя, за аль-Фарабі, можливе лише в суспільному житті людей. Обмеженість людських здібностей
Тема 4 і необмеженість потреб неминуче породжують суспільні суперечності. Щастя можливе для жителів всієї Землі, але найбільш реальне в межах того чи іншого міста. У цілому для етико-соціальної доктрини аль-Фарабі характерне постійне зміщення інтересів з економічної в моральну площину. Істотним є те, що саме аль-Фарабі став у близькосхідних країнах Середньовіччя першим філософом, який підняв свою систему до рівня аналізу питань суспільного життя. Видатним вченим і філософом арабського Середньовіччя був уродженець Бухари, таджик за походженням, Ібн-Сіна (Аві-ценна, близько 980—1037). У літературі називають різну кількість його творів — від двохсот до трьохсот. Не все написане ним дійшло до нас, хоча твори, що збереглися, дуже змістовні, великі за обсягом, глибокі за змістом. Такою перш за все є знаменита "Книга зцілення" — головний його філософський твір, який складається з 18 томів, що розпадаються на чотири розділи — логіку, фізику, математику і метафізику. Скороченням цього величезного твору є "Книга спасіння", що складається з трьох частин — логіки, фізики і метафізики. Подальше скорочення цього твору Ібн-Сіна здійснив у "Книзі знань". Серед природничо-наукових творів виділяється фундаментальний "Канон медицини", що був порадником для середньовічних лікарів упродовж кількох століть не тільки на Близькому Сході, а й у Західній Європі (після перекладу латинською мовою у XII ст.). Філософію Ібн-Сіна вважав ученням про буття, яке складається з трьох частин: фізики (вчення про природу), логіки (вчення про шляхи пізнання природи і людини) і метафізики (вчення про пізнання буття в цілому). Він визнавав об'єктивне існування природи. У вченні про логіку поділяв в основному погляди Арістотеля. Поза увагою Авіценни не залишилася і суперечка між номіналізмом і реалізмом. Загальне, підкреслював він, існує в одиничних предметах, утворюючи їх сутність. Мисленню людини воно притаманне завдяки пізнанню реальних одиничних речей. Одиничне і загальне пов'язані між собою. Взаємопов'язані й усі ті, хто їх вивчає. Фізика дає логіці ідею причинності, а логіка озброює фізику методом. Предметом метафізики є абсо- Філософія Середньовіччя та епохи Відродження лютне буття. У вченні про речі філософ розрізняв їх сутність та існування. У скінченних речах вони не збігаються. Тільки виходячи з поняття про Бога, з необхідністю можна вивести його існування. Центральне місце у філософії Авіценни посідає теорія еманації. Світ, доводив Авіценна, не створений Богом, а виник із нього природним шляхом, шляхом еманації, тобто не безпосередньо, а через низку породжених ним "розумів". Бог не спроможний створити що-небудь без наявної можливості, джерело якої — нестворена і вічна матерія. Якщо Бог вічний, вчив Ібн-Сіна, то вічний і світ, бо причина і наслідок завжди пов'язані: якщо є причина, має бути і наслідок. Будучи людиною свого часу, Авіценна не відмовлявся від уявлень про вищі духовні істоти небесного світу, але їх функцію визнавав етико-гносеологічною. Звичайно, це — містицизм, проте його конкретно-історична роль була прогресивною і досить опозиційною стосовно панівної релігійності. Якщо Авіценна був "королем" арабської філософії на Сході, то "королем" філософії арабського Заходу був Аверроес (араб. Ібн-Рушд, 1126—1196) родом з іспанської Кордови, відомий як філософ, юрист, математик, автор знаменитих коментарів до творів Арістотеля, Платона, аль-Фарабі, Авіценни, Галена та багатьох логічних, гносеологічних, методологічних, натурфілософських і соціально-філософських праць. Згідно з ученням Ібн-Рушда, матеріальний світ безмежний у часі, але обмежений у просторі. Релігійна формула про створення Богом світу "з нічого" — хибна. Бог — вічне джерело дійсності, а матерія, як єдина основа буття, — вічне джерело можливості. На відміну від свого вчителя Арістотеля, Аверроес заперечував окреме існування матерії і форми. їх можливо роз'єднати, зазначає він, тільки уявно. Оскільки матерія і форма утворюють цілісність, остільки цілісність утворює і можливість, і дійсність. Універсальне джерело руху — матерія. Рух вічний і безперервний, тому що новий рух спричиняється попереднім. Все, що існує, є ієрархією, вершина якої — божество, "кінцева причина" буття, "думка, що мислить себе саму". Ібн-Рушд — один з основоположників учення про "двоїсту істину". Істина філософії й істина релігії, вважав він, не супе-
Тема 4 речать одна одній, тому що відображають різні аспекти життя: релігія говорить людині як їй діяти, філософія осягає абсолютну істину. Великий інтерес становлять погляди Ібн-Рушда з питань загального інтелекту людського роду. У нього універсальний розум, тобто духовне життя людства, вічне і безсмертне. Індивідуальний людський розум — скороминучий і гине разом з людиною. Стосовно універсалій Ібн-Рушд дотримувався матеріалістичної позиції. Багато уваги він приділяв логіці, яка, на його думку, має велике значення для обґрунтування переходу пізнання від чуттєвих сприймань і уявлень до умоглядної істини. Ібн-Рушд — остання велика фігура в історії арабської філософії Середньовіччя. Отже, формула "Філософія є служницею теології", що з'явилась на латинському Заході в XI ст., відображала становище філософії в усіх країнах Середньовіччя, де панували релігійно-монотеїстичні віросповідання і відповідна їм догматика. Однак ця філософія, звичайно, не виражала всього багатства філософської думки тієї епохи, особливо опозиційної. Ібн-Сіна та Ібн-Рушд, повернувшись до Арістотєлівських ідей, фактично дійшли висновку про незалежність матерії від Бога, а західноєвропейський номіналізм набув чітко вираженої матеріалістичної тенденції, за що різко засуджувався офіційними ідеологами католицької церкви. Якщо ортодоксальні християнські філософи, починаючи з Августина, релігійну віру ставили вище розуму, то непокірний та невгамовний П. Абеляр займав у цьому головному тоді питанні протилежну позицію: положення християнської віри тим міцніші, чим впевненіше вони обґрунтовані людським розумом. Опозиційна схоластика XIII—XIV ст. представлена філософськими системами Р. Бекона, Д. Скота, У. Оккама. їх значення полягає в розриві зв'язку між філософією, яка повинна досліджувати природу та оперувати логічним апаратом, і теологією, предмет якої — "спасіння людини" і догмати, зафіксовані у Святому Письмі. Ці догмати не можна виправдати з по- Філософія Середньовіччя та епохи Відродження зицій розуму. Такої форми набула в XIV ст. теорія "двоїстої істини". її успіх свідчив про кризу схоластики, яка сповіщала про нову епоху в історії європейської філософської думки — епоху Відродження. 4.2. Філософія Відродження Відродження (Ренесанс) — період у культурному та ідейному розвитку країн Західної та Центральної Європи (в Італії XIV—XVI ст., в інших країнах — кінець XV—XVI ст.), перехідний від середньовічної культури до культури Нового часу, що характеризується переважно гуманістичним світоглядом, його антифеодальною, антиклерикальною та антисхоластич-ною спрямованістю, а головним чином — поверненням до культурного спадку античності, своєрідним "відродженням" його (звідси і назва). Творчість діячів Відродження була насичена зверненням до людини як вищого начала буття; пройнята відчуттям цілісності та чіткої закономірності світобудови; просякнута вірою в безмежні можливості людини, її волі та розуму, в ідеали гармонійної розкріпачєної особистості, краси і гармонії дійсності. У філософії Ренесанс означав перехід від теоцентричного до антропоцентричного розуміння світу, нове "відкриття" Плато-на, Арістотеля, неоплатоніків, стоїків, епікурейців, Ціцерона та ін., подолання схематизму та апріорних спекуляцій, урахування реальностей, зосередження уваги на питаннях практичного значення і користі знання. Весь цей процес був діалектичним, суперечливим і складним, відбувався повсюдно, але в різних модифікаціях, варіантах, формах. Розпочався він з гуманістичного ідейного руху. 4.2.1. Гуманізм Ренесансу Гуманізм — сукупність поглядів, що втілюють повагу до гідності та прав людини, її цінності як особистості, турботу про благо людей, їх всебічний розвиток, про створення сприятли-
Тема 4 вих для людини умов суспільного життя. Його ідеї мають довгу передісторію. Мотиви людяності, людинолюбства, мрії про щастя і справедливість відображені в усній народній творчості, літературі, морально-філософських та релігійних концепціях різних народів починаючи з сивої давнини. Як цілісна система поглядів і широка течія суспільної думки, що викликала справжній переворот у культурі та світогляді людей, гуманізм оформився в епоху Відродження. Сповістив про нього останній поет Середньовіччя і перший поет Відродження італієць Данте Аліг'єрі (1265—1321), який подарував світові безсмертну "Божественну комедію". Концепція Данте містить багато наївних і схоластичних аргументів, але її значення зумовлене головною ідеєю: все людство має бути підкорене людському розуму. Людина сама відповідальна за своє благо, вирішальними в досягненні якого є особисті якості, а не багатство чи успадкований стан. Данте усе ще приймав християнську догматику за незмінну істину, однак не протиставляв Бога творчим силам людини. У нього до блаженства ведуть два шляхи: філософське повчання, тобто людський розум, і "духовне повчання", що походить від Святого Духа. За Данте, церква повинна займатися питаннями "вічності", а земні справи є долею людей, які прагнуть до створення суспільного устрою, що ґрунтується на щасті, блаженстві, всезагальному і міцному мирі. Отже, Данте належав до мислителів, які гуманізм поєднали з теорією "двоїстої істини". "Першим гуманістом", "батьком гуманізму" вважається в історії Франческо Петрарка (1304—1374) — засновник італійської поезії, великий пропагандист античної культури. Він відкидав культ авторитету, християнство сприймав, але тільки в його несхоластичній інтерпретації, схилявся до ідеї самореалі-зації людини. Творчість Петрарки вирізнялась земним характером, повним розумінням радощів і пристрастей людини. До видатних італійських гуманістів XV ст. належав і Ло-ренцо Валла (1407—1457) — філолог, історик та філософ. Він відхиляв схоластичну логіку, а в етиці визнавав епікуреїзм, що повертало до філософської свідомості забутий античний атомізм. Доброчинним, навчав він, є все, що стосується життєво важливого інстинкту самозбереження, тому жодна насолода Читайте також:
|
||||||||
|