МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Тема 21. Цінності та їх функції в життєдіяльності 8 страницаФілософія Середньовіччя та епохи Відродження неє аморальною. Під насолодою він розумів благо, до якого всі прагнуть і яке полягає в задоволенні душі та тіла. Гуманізм Відродження в Італії багато в чому орієнтувався на філософію Платона. Найбільш помітною фігурою серед платоніків цього періоду був Марсіліо Фічино (1422—1495). Його головним філософським твором є "Платонівська теологія про безсмертя душі". У ньому він доводив помилковість судження, що "філософія є служницею теології". Філософія, за Фічино, удосконалює теологію, а досконалість теології залежить від ступеня її філософського рівня. У дусі Платона та неоплатонізму Фічино ставив перед людиною завдання удосконалюватись, розмірковував про те, що законодавці та правителі повинні добре знати філософію, бути філософами. Типове життя і діяльність досвідченого гуманіста відобразилися у творчості сучасника Фічино Піко делла Мірандоли (1463—1495). Він мав намір подати на римських зборах учених усього світу трактат з 900 тез про все пізнане. Однак дискусія не відбулась, тому що Папа Римський більшість тез заборонив як єретичні. Гуманізм Піко був антропоцентричний. Людина в нього є в центрі світу, сама, особистою волею і вільним вибором, створює свою особистість, своє існування. Отже, філософія в гуманістів перестала бути служницею богослов'я. Велику роль у відмежуванні філософії від теології відіграла теорія "двоїстої істини", яка відокремила предмет пізнання (вивчення природи) від предмета релігії (спасіння душі). Ця теорія, в умовах панування релігії і церкви за часів раннього Відродження, сприяла формуванню наукової свідомості та розвитку матеріалістичного напряму у філософії. Однак процес подолання середньовічної схоластики відбувався не тільки через Ренесанс. Іншим шляхом пішла європейська Реформація. 4.2.2. Філософія Реформації Реформація (лат. перетворювати) — широкий антифеодальний суспільний рух у країнах Західної та Центральної Європи XVI ст., що мав форму боротьби проти католицької церкви. Цей рух розпочався у Німеччині виступом 31 жовтня
Тема 4 1517 р. німецького мислителя і громадського діяча, голови бюргерської Реформації і засновника німецького протестантизму (лютеранства) Мартіна Лютера (1483—1546) з 95 тезами проти торгівлі папськими індульгенціями і зловживань католицького духовенства. У них фактично заперечувалась необхідність католицької церкви з її ієрархією та духовенства взагалі, єдиним джерелом релігійної істини оголошувалось Святе Письмо, містилась вимога "здешевлення церкви", заперечувалось право церкви на земні багатства. Тези Лютера були сприйняті як сигнал до виступу всіх опозиційних сил проти церкви та за національну і релігійну незалежність Німеччини. Реформація не була однорідним рухом. Народний його напрям поєднав вимоги усунення католицької церкви з вимогами знищення феодальної експлуатації і встановлення рівності. Королівсько-князівський напрям прагнув закріпити свою владу і захопити земельні багатства церкви. Під ідейним стягом Реформації відбувалися Селянська війна в Німеччині (1524— 1526), буржуазні революції в Нідерландах і Англії. Реформація започаткувала протестантизм. Найбільш радикальним викладенням філософії Реформації є вчення одного з вождів Селянської війни в Німеччині Томаса Мюпцера (1490—1525). Воно має пантеїстичний характер (пантеїзм — філософське вчення, яке ототожнює Бога і світ). Бог, за Мюнцером, це світ у цілому, божественна воля полягає в тому, що всі творіння повинні діяти як частини світового цілого, а не заради себе. Христос не є історичною особою, а втілюється і виявляється у вірі. І тільки у вірі, без офіційної церкви, може бути виконана його спокутна роль. Внутрішньо відчута воля Божа виводить людину на шлях підкорення особистих інтересів інтересам суспільним, що виражають владу Бога на землі. Реформацію Мюнцер визначав як революційне перетворення світу на засадах перемоги загальних інтересів. Його соціальна програма містила вимогу негайного встановлення Царства Божого на землі, тобто суспільного устрою, в якому немає класових відмінностей, приватної власності, відособленої та відчуженої державної влади, що протистоїть членам суспільства. У "Проповіді перед князями" (1524) Мюнцер відкрито за- Філософія Середньовіччя та епохи Відродження явив, що влада тільки тоді може вважатися законною, коли здійснюється від імені народних мас і в їхніх інтересах. Отже, Реформація ще не означала переходу до вільної філософської думки, але сприяла ліквідації монополії католицької церкви, у тому числі в ідеології, прокладаючи шлях до прогресу філософії. У реформаційній філософії також з'явилися зародки нової етики, які пізніше вплинули на розвиток усієї етики Нового часу з її головною вимогою автономності та свободи особистості. 4.2.3. Натурфілософія Ренесансу Натурфілософія — філософія природи, умоглядне тлумачення природи з позиції її цілісності, фактично перша історична форма філософії. Вона виникла в Стародавній Греції, коли філософи висунули низку гіпотез щодо будови і властивостей природи, наприклад атомістичну гіпотезу. У Середньовіччі натурфілософія майже зникла з філософського горизонту, а її окремі елементи були пристосовані до креаціоністських уявлень християнської, мусульманської та іудейської теології. Зростання інтересу до природи у філософії Відродження виявилося в новому розквіті натурфілософії, пов'язаному з іменами Дж. Бруно, Б. Телезіо, Т. Кампанелли, Дж. Кардано, Ф. Парацельса, Ф. Патриці, М. Коперника, Леонардо да Вінчі, Галілео Галілея та ін. Безпосереднім попередником ренесансної натурфілософії був німецький кардинал Микола Казанський (1401 —1464). Його філософія природи та космологічні погляди не виходили за межі релігії, але поняття світу і людини були спрямовані в майбутнє. Він був одним із першопрохідців сучасного мислення, яке почало складатися в період між Середньовіччям і Ренесансом. Філософія Миколи Кузанського пантеїстична. Фактично він заперечував створення світу Богом, наділяв природу божественними атрибутами. Він стверджував також, що Земля не є центром світу, а так звана сфера нерухомих зірок не є колом, яке замикає світ.
Тема 4 Глибокі ідеї висловив філософ у теорії пізнання. Процес пізнання він визначав як безмежне удосконалення людських знань, на відміну від схоластики, яка вважала метою пізнання досягнення вічної та незмінної "божественної істини". Він виокремив ступені пізнання і дав кожному з них оцінку. Перший ступінь — відчуття — дає лише туманні образи речей. Відчуттями править здоровий глузд, оперуючи числами і надаючи речам імена. При цьому здоровий глузд у нього не відокремлений, а наявний у відчуттях як вияв здатності до уваги і розрізнювання. Вищою сходинкою пізнання є розум. Якщо здоровий глузд осмислює протилежності відповідно до закону суперечності, то розум осягає безмежне і так долає протилежності. Проблему діалектики істини Микола Кузанський розглядав з позицій єдності протилежностей. Істина, міркував він, невіддільна від помилок, як світло невіддільне від тіні, без якої воно невидиме. Якщо глузд позбавлений розуміння збігу протилежностей і тому схильний розглядати кожне зі своїх положень як істину в останній інстанції, то розум позбавлений цієї обмеженості, для нього досягнення істини є процесом все більшого наближення до Абсолюту, але, у зв'язку з недоступністю останнього для пізнання, цей процес ніколи не може бути завершений. Ідеї вчення Миколи Кузанського поєднували античну і середньовічну філософську традицію з ідеями і вченнями європейської філософії Нового часу. В його творах "Про католицьку згоду" (1433), "Про згоду віри" (1453), "Про вчене незнання" (1440) та ін. відображено більшість проблем, які розв'язували філософи епохи Відродження, виступаючи проти схоластики і традиційного християнсько-теологічного світогляду. Засновником італійської натурфілософії Відродження був Бернардіно Телезіо (1509—1588). У головному творі "Про природу речей відповідно до її власних начал" він рішуче й обґрунтовано виступив за незалежність філософії від теології та проти поклоніння авторитетам: філософські висновки мають спиратись на безпосереднє сприйняття, розум і досвід; не Бог, а природа є предметом філософських досліджень. Усі речі, стверджував Телезіо, матеріальні. Зміни і рух зумовлюються протилежними принципами — теплом і холодом. Принципи ці без- Філософія Середньовіччя та епохи Відродження тілесні, але виявляються тільки в матеріальній субстанції. Джерело руху природи — у ній самій, саморух — притаманний матерії принцип. У теорії пізнання Телезіо обстоював сенсуалізм. Основою етики вважав прагнення всього сущого до самозбереження. Своєю орієнтацією на досвідне пізнання філософ суттєво вплинув на формування поглядів Т. Кампанелли, Дж. Бруно, Р. Де-карта, Ф. Бекона. Найбільш значним і глибоким натурфілософом XVI ст. був Джордано Бруно (1548—1600), великий італійський борець за передовий антисхоластичний світогляд. У його творах "Про безмежність, Всесвіт і світи" (1584), "Про причину, начало і єдине" (1584), "Про монади, число і форму" (1591) та ін. можна побачити майже всі мотиви античної, прогресивної середньовічної і сучасної йому ренесансної філософії. Філософія Дж. Бруно — послідовний і завершений пантеїзм. Він остаточно "переселив" Бога в природу, "розчинив" його в ній, визначивши природу "Богом у речах". Ідучи шляхом пантеїзму, він усунув з теорії М. Коперника (1473—1543) пережитки схоластичної космології. Бруно відмовився від поглядів польського астронома, згідно з якими Сонце є абсолютним центром Всесвіту. Такого центра у Всесвіті, доводив філософ, узагалі немає. Сонце лише центр нашої планетної системи, одна з безлічі зірок безмежного Всесвіту, а кількість планетних систем у ньому — нескінченна. Не тільки наше Сонце, а й зорі, як далекі від нас сонця, також мають свої планети і супутники. До речі, ці погляди астрономія підтвердила лише в середині минулого століття. На противагу Арістотелівсько-схоластичним уявленням про принципову протилежність речовини Землі (земля, вогонь, повітря, вода) і речовини неба (планети, зірки, нетлінний ефір), Дж. Бруно доводив фізичну однорідність усіх світів. Він вважав також, що інші світи населені. (Позиція гілозоїзму — все-загального одухотворення природи — була в ті часи однією з відправних у натурфілософії.) За життя Дж. Бруно ще не був відомий закон всесвітнього тяжіння, тому виникли значні труднощі в обґрунтуванні причин руху планет, зірок, Сонця. Бруно намагався подолати ці
Тема 4 труднощі на підставі філософської спадщини Платона. Він гадав, що цей рух повністю пояснюють світова душа у Всесвіті та душі окремих планет і зірок. Однак, підкреслюючи активний характер духовного начала, він ніде не писав про його безтілесне й окреме від тіла існування. По-новому розумів Бруно і матерію. На противагу схоластам, він розглядав матерію не як пасивне начало, що набуває визначеності лише під впливом створюваних Богом форм, а як начало активне, самостійне і самодіяльне. Форма, вчив Бруно, не може існувати поза матерією, як і матерія немислима без форми. В єдності матерії і форми провідна роль належить матерії. Бруно називав матерію матір'ю всіх речей, здатною безупинно продукувати все нові форми. У теорії пізнання Бруно виходив з положення про людину як частину природи, мікрокосм (малий світ), що відображає макрокосм (великий світ). Він визнавав ті самі ступені пізнання, що й Микола Кузанський: почуття, здоровий глузд, розум (інтелект). Усвідомлення світу як нескінченного привело філософа до діалектики збігу протилежностей як у безмежно великому, так і в безмежно малому. Яку б частину дійсності ми не взяли, вчив він, одна протилежність є початком іншої. Знищення приводить до виникнення, і, навпаки, любов — до ненависті тощо. Джерело цього зв'язку протилежностей, їх внутрішньої спорідненості — нескінченна субстанція. У ній ототожнюються і зливаються частина і ціле, пряма і коло, центр і периферія, матерія і форма, свобода і необхідність, суб'єкт і об'єкт тощо. У своєму етичному вченні Бруно закликав до добра, до діяльності, до земної мети — істинного мірила моральності. Він відкидав пасивний аскетизм релігійної віри, виступав і проти пасивного гедонізму. Людська діяльність повинна бути піднесеною, спрямованою до безмежності, частиною якої є сама людина. Людина має пізнавати Всесвіт і на цій основі реалізовувати саму себе. Інквізиція оголосила філософію Д. Бруно єрессю. Великий мислитель був заарештований, ув'язнений і 17 лютого 1600 р., за вироком інквізиції, спалений на вогнищі в Римі. Філософія Середньовіччя та епохи Відродження Отже, пантеїстичний матеріалізм Дж. Бруно завершив натурфілософію Ренесансу. Він був підготовлений розвитком гуманістичної філософії і культури. У цей поворотний період історії людина дійшла переконання щодо можливості творчого і впевненого існування у світі, пізнання дійсності й самої себе. 4.2.4. Соціальні теорії Ренесансу Поворот Ренесансу до людини особливо помітно виявився в його соціальних і політичних теоріях. У центрі їх були проблеми державного устрою, громадянського суспільства, боротьби з папського церковною гегемонією, реорганізації суспільства в інтересах народу. Найбільш активно вони розроблялись у філософії італійського і французького Відродження. У зв'язку з цим викликає великий інтерес творчість флорентійця, сучасника Леонардо да Вінчі, друга Мікеланджело, державного діяча, філософа, історика, поета і військового теоретика Пікколо Макіавеллі (1469—1527). У своїх творах Макіавеллі відокремлював політику від теології та релігії. Він доводив, що політика — сфера діяльності держави, яка не повинна залежати від церкви, що найвищим законом політики є добробут громадян і могутність держави, що для реалізації цього закону придатні будь-які засоби. Політичним ідеалом він вважав Римську республіку, вбачаючи в ній втілення ідеї міцної держави, здатної забезпечувати внутрішній порядок і поширювати свій вплив на інші народи. Республіка в нього — найкраща форма правління, оскільки в ній кожен відповідальний за долю держави. Розмірковував Макіавеллі і про те, що республіканська форма правління не завжди можлива. Тоді, гадав він, потужна держава можлива тільки за умови наявності керівника — абсолютного правителя, деспота, не зв'язаного жодними апріорними схемами, вказівками, релігією або своїм власним словом, який суворо керується реальними фактами і мораллю сили. Такий керівник може бути жорстоким, хитрим, безжалісним, але тільки завдяки цим якостям він зможе оволодівати стихією людської поведінки, зумовленої жагою до багат-
Тема 4 ства і добробуту, а також інстинктами, що супроводжують життя індивідів. Згодом політику сили, що проводилася за принципом "мета виправдовує засоби", стали називати "макіавеллізмом". Вона постійно засуджується як теорія і практика безконтрольного використання влади, не підпорядкованого жодним моральним критеріям, як діяльність за принципом "успіх будь-якою ціною". Однак такі висновки не належать самому Макіавеллі і не випливають із його творчості. Принцип політики "мета виправдовує засоби" має більш пізнє, єзуїтське походження. Приписування Макіавеллі цього принципу — результат абстрактного та неісторичного підходу до аналізу його вчення. Мораль сили, за Макіавеллі, — це мораль, яка відображає реалії життя, конкретні умови його часу, інтереси прогресивних сил тодішнього італійського суспільства у встановленні влади антифеодального типу, об'єднанні країни, утворенні централізованої держави. Насправді соціально-політична теорія Макіавеллі є зразком земного, ренесансного гуманізму, вираженого стосовно реальності суперечливих інтересів відкрито, відважно, хоч і жорстоко. Значний інтерес становить концепція виникнення і сутності держави, яку розробив у Франції епохи Відродження політичний мислитель, соціолог, юрист Жан Боден (1530—1596). "Усіляка держава, — писав він, — або виникає від сім'ї, яка постійно розмножується, або спочатку засновується збиранням народу воєдино, або утворюється з колонії, що виникла від іншої держави, подібно новому бджолиному рою, або, подібно до гілки, відокремленої від дерева і посадженої в ґрунт, гілки, яка, пустивши коріння, більше здатна плодоносити, ніж саджанець, який виріс із насінини"1. Ж. Бодену належить також думка про географічну типізацію держав. Він стверджував, що південні народи потребують релігійної влади, а народи півночі можна змусити підкорятися тільки сильній державі. Звичайно, не з сім'ї виростає держава і не природно-кліматичні умови визначають її тип. Проблема виникнення і сут- 1 Антология мировой философии : в 4 т. — М. : Мьісль, 1970. — Т. 2. — С. 144. Філософія Середньовіччя та епохи Відродження ності держави соціально-політична. Проте не можна не бачити заслуги Ж. Бодена в постановці проблеми і спробі знайти спосіб її розв'язання. Утопічні соціально-політичні концепції Відродження викладено, головним чином, у працях англійського гуманіста То-маса Мора, італійського ченця Томмазо Кампанелли і німецького реформатора Томаса Мюнцера. Літературний спадок Томаса Мора (1478—1535) широкий і різноманітний, але головним його твором є "Золота книга настільки корисна, як і потішна, про найліпший устрій держави і про новий острів Утопія" (1516), скорочено "Утопія". Слово "утопія" перекладається з грецької мови як "місце, що не існує", як дещо вигадане і тому нездійсненне, що виконує роль прикладу, зразка. Самою назвою своєї книги Мор заявив про нездійсненність ідей, які в ній викладені, його утопія — це мрія. Причину соціального бідування людей Т. Мор вбачав у приватній власності на засоби виробництва, тому економічною основою суспільства в його "Утопії" є суспільна власність. На острові праця є правом і обов'язком кожного. Тривалість робочого дня скорочено до шести годин. Організацією виробництва займаються місцеві громади, а враховує і розподіляє готовий продукт держава. Люди живуть у повній згоді зі своєю природою, прагнуть здорових насолод, займаються землеробством, ремеслом, здобувають знання, вивчають філософію. У цьому суспільстві все належить усім, немає жебраків і нужденних, усі багаті, хоча ніхто не володіє засобами виробництва. Багато в чому подібну до Т. Мора позицію з проблеми майбутнього суспільного устрою займав італійський філософ і соціолог Томмазо Кампанелла (1568—1639). У головному творі "Місто Сонця" (1613) він також розвивав ідею ліквідації приватної власності як головної причини зла, нужди і бідування людей. У вигаданій ним державі ("Місті Сонця") праця є не тільки обов'язком, а й потребою всіх членів громади, велика увага приділяється технічній творчості. Крім того, у державі Кампанелли "...знаходить заспокоєння совість, знищуються жадоба — корінь усього зла, і обман, і крадіжки, і пограбування, і надлишок, і приниження бідних, а також невігластво;
Тема 4 знищуються також зайві клопоти, труди, гроші, які накопичують купці, скупість, пихатість та інші вади, що породжуються розділенням майна, а також самозакоханість, ворожнеча, заздрість, підступність... У нашій Державі посади дістаються виходячи з практичних навичок і освіченості, а не з прихильності та родинних зв'язків, бо ми звели нанівець родинні зв'язки"1. Погляди Т. Кампанелли, як і Т. Мора, є утопічним соціалізмом (лат. — суспільний). Цим терміном у філософії і соціології позначаються соціальні вчення, в яких у незрілій формі втілюється прагнення до встановлення нового типу суспільства, в якому немає місця експлуатації людини людиною і всім іншим формам соціальної нерівності. Перші соціалісти-утопісти щиро мріяли про щасливе майбутнє людей, описували його у своїх творах, мужньо обстоювали свої погляди. (Т. Мор за відмову присягнути королю, як "верховному голові" англіканської церкви, був звинувачений в державній зраді й страчений. 1935 р. він був канонізований католицькою церквою. Т. Кампанелла був одним із керівників змови з метою повалення влади Іспанії в Неаполітанському королівстві. Після розкриття змови був засуджений 1602 р. на довічне ув'язнення. У в'язницях Південної Італії він провів 27 років, зазнав тяжких знущань, був звільнений 1629 р., втік до Франції, де і помер.) Разом з тим їхні теорії були утопічними, головним чином тому, що не вказували дійсних шляхів позбавлення експлуатації і здобуття прав і свобод людиною. Багато ідей утопічних соціалістів Відродження успадкував марксизм, який у XIX ст. поставив завдання перетворити вчення про соціалізм із утопії на науку. У цьому напрямі чимало зробили К. Маркс, Ф. Енгельс, В. Ленін та їхні соратники. Однак, як показав історичний досвід, проблема в цілому залишається невирішєною й досі. Соціалізм не було реалізовано на практиці. Замість соціалістичних у колишньому СРСР та деяких інших країнах були створені командно-адміністративні тоталітарні держави. Серед великої кількості причин невдач побудови соціалізму одними з провідних є догматизм і начотництво в соціальній те- 1 Антология мировой философии : в 4 т. — М. : Мьісль, 1970. — Т. 2. —С. 188. Філософія Середньовіччя та епохи Відродження орії, абсолютизація поглядів авторитетів, забуття діалектики і заміна її "здоровим глуздом", відрив теорії від практики. Отже, у всіх галузях культури Ренесансу старі ідеї, традиції, концепції стикалися з новими. Філософію Ренесансу характеризує боротьба нових ідей і програм зі схоластичними концепціями. У процесі цієї боротьби вирішувалася проблема очищення античної філософії від схоластичних деформацій відповідно до вимог нового рівня суспільного розвитку. Очевидно, філософія Ренесансу не була позбавлена суперечностей та конфліктів. Шлях до нового не проходив за прямою висхідною лінією. За збереження загальної схоластичної орієнтації у ній переплітались елементи старого і нового способів мислення, траплялись і компроміси. Але, незважаючи на це, новий філософський світогляд став реальністю. Основною ознакою філософії Ренесансу є її світська, земна спрямованість. Якщо предметом середньовічної схоластики був Бог, то в ренесансній філософії на перше місце вийшли природа і людина. Співіснування і взаємний вплив експериментального знання і філософії зумовлювали подальший їх розвиток. Період філософії Ренесансу є необхідним, закономірним переходом від середньовічних філософських традицій до філософії Нового часу. Контрольні запитання і завдання 1. Чому філософія епохи Середньовіччя вважається схоластичною та апологетичною? 2. Який період історії філософії має назву "період патристики"? 3. Чому християнство визнало єрессю такі філософські течії періоду патристики, як гностицизм, маніхейство, неоплатонізм? 4. У чому полягає суть теодицеї Августина? 5. Чому дискусія між номіналістами і реалістами в Середні віки була схоластичною?
Тема 4 6. Як вирішував проблему співвідношення віри і знання у своїй філософії Фома Аквінський? 7. Чому соціальні теорії філософії епохи Відродження виявилися утопічними? 8. Чому християнська церква знищувала авторів наукових відкриттів часів Середньовіччя та Відродження? 9. У чому полягає суть теорії "двоїстої істини" і концепції пантеїзму? 10. Які основні проблеми характеризують філософію Відродження? Вчення яких філософів цієї епохи ви знаєте? Читайте також:
|
||||||||
|