МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Тема 5 ФІЛОСОФІЯ НОВОГО ЧАСУ 1 страницаФілософія Нового часу — одна з найцікавіших сторінок в історії розвитку світової філософської думки. Вона ознаменувала пошук нових шляхів, нового способу і нового змісту філософського знання. "Було б соромно для людей, — запевняв один з перших великих представників цієї філософії Ф. Бекон, — якби межі розумового світу залишались у тісних рамках того, що було відкрито в давнину, якщо в наші часи безмежно розширились відомі межі матеріального світу, тобто земель, морів, зірок..."1. Фрепсіс Бекон (1561—1626) — син лорда — хранителя великої печатки при дворі англійській королеви Єлизавети. Він жив і творив у епоху могутнього економічного і культурного піднесення Англії. Одну групу його творів становлять філософські праці з питань формування науки і наукового пізнання (наприклад, "Новий Органон", 1620), іншу — філософські праці, присвячені проблемам суспільного розвитку, моралі, політики, економіки, найбільш значні серед яких "Моральні, економічні і політичні есе", "Нова Атлантида", "Історія Генріха VII" і незакінчене дослідження "Про принципи і начала". 1 Бжон Ф. Новьій Органон / Ф. Бзкон. — М., 1938. — С. 100. Тема 5 Ф. Бекон — родоначальник дослідницької науки і матеріалістичної філософії Нового часу. Проголосивши лозунг "Знання — сила", він закликав усіх людей до того, щоб вони пам'ятали справжню мету науки, не займались нею ні заради свого духу, ні заради будь-яких вчених суперечок, ні заради користі та слави, ні задля досягнення влади, ні задля будь-яких інших низьких помислів, але задля того, щоб від науки мало користь і успіх саме життя. Це призначення наука зможе реалізувати, вважав філософ, за умови, що в її основу буде покладено з'ясування істинних причин явищ, які відбуваються у природі. Лише та наука, за Беконом, здатна перемагати природу і панувати над нею, яка сама "підкоряється" природі, тобто керується вже пізнаними її законами. Отже, робив висновок Бекон, наука потребує перетворень, передумовами яких мають бути критика всієї попередньої схоластики, створення наукового методу пізнання й очищення людського розуму від помилок, а створення таких передумов — головне завдання філософії. Недостовірність раніше набутого знання зумовлена, за Беконом, ненадійністю умоглядної форми умовиводу та доказу. Спираючись на логіку Арістотеля, схоластика вважала такою формою силогізм. Силогізм складається із суджень, а судження — з понять. Поняття зазвичай формуються, на думку філософа, шляхом поспішного і не досить обґрунтованого узагальнення, тому першою умовою реформування науки і прогресу знань є удосконалення методів узагальнення, утворення понять. Вивчаючи історію науки, Бекон дійшов висновку, що в ній чітко простежуються два методи дослідження: догматичний та емпіричний (так він їх називав). На думку філософа, вчений, який дотримується догматичного методу, починає роботу із загальних умоглядних положень і прагне підвести під них усі окремі випадки. Він схожий на павука, який із самого себе сплітає павутиння. Вчений, який дотримується емпіричного методу, прагне до максимального накопичення фактів. Він схожий на мураху, яка безладно тягне до мурашника все, що трапляється на її шляху. Проте обидва методи не дають істинного знання. Таке знання можна здобути лише методом, який полягає в осмисленні мате- Філософія Нового часу ріалів, набутих із досвіду або шляхом експерименту. Вченого, який дотримується такого методу, можна порівняти з бджолою, яка збирає з квітів солодкі соки, причому не залишає їх у тому вигляді, в якому всмоктує, а переробляє їх на мед. Пізнання, доводив Бекон, має йти від вивчення окремих фактів до загальних висновків, а не навпаки. Такий метод називається індукцією (наведенням). Бекон розрізняв повну і неповну індукцію. За повної індукції науковий висновок є результатом дослідження всіх предметів певного класу. За неповної індукції такий висновок робиться на основі досліднсення тільки частини предметів, а тому може вважатися лише ймовірним. Для підвищення ефективності неповної індукції філософ вважав за необхідне вивчення не тільки тих фактів, що підтверджують зроблений висновок, а й тих, що заперечують його. Бекон вважав, що для утвердження нового методу потрібна велика підготовча робота. Творчій, позитивній роботі має передувати руйнівна, спрямована проти причин, що заважають розумовому прогресу. Причини ці полягають, на його думку, у різного роду помилках і забобонах, до яких схильний людський розум. У зв'язку з цим філософ висунув "концепцію ідолів", або "примар", — перекручених образів дійсності, від яких, перш ніж перейти до пізнання, необхідно звільнитись. Він виокремив "примари роду, печери, площі та театру". "Примари роду" кореняться в самій природі людського роду, в обмеженості людського розуму і недосконалості органів чуття, за допомогою і під впливом яких людина прагне вивчати природу. За Беконом, розум людини схожий на нерівне дзеркало, яке, домішуючи свою природу до природи речей, відображає їх у скривленому і спотвореному вигляді. "Примари печери" виникають у зв'язку з індивідуальними властивостями і специфічними умовами виховання окремих людей, які звикли, у зв'язку з цим, спостерігати за природою немовби зі своєї печери. Цей рід примар можна перемогти, на думку Бекона, за допомогою колективного досвіду і спостереження. "Примари площі" породжені формами співжиття і союзу між людьми. Тут велику роль відіграють мова, застарілі по-
Тема 5 Філософія Нового часу
няття, неправильні слововживання, що сприяють виникненню софізмів. Засобом для запобігання цим примарам, з погляду Бекона, є боротьба проти схоластичних відхилень і словесної вченості Середньовіччя. "Примари театру" ґрунтуються на сліпій вірі в авторитет, зокрема у традиційні філософські системи, які своїми штучними декораціями нагадують дійства, розіграні в театрі. Дотримуючись думки давніх авторитетів, людина сприймає явища і речі упереджено, а не такими, якими вони є насправді. Щоб очистити мислення від подібних примар, потрібно, на думку Бекона, виходити тільки з досвіду і безпосереднього вивчення природи. "Примари роду і печери" Бекон відносив до природних властивостей розуму, а "примари площі та театру" — до набутих. Усі їх він розцінював як велику перешкоду на шляху наукового пізнання, а їх подолання — як головну умову утвердження нового методу і перетворення наук. Ф. Бекона ще називають засновником емпіризму у філософії — напряму, який будує гносеологічні посилання переважно на чуттєвому пізнанні та досвіді (емпірія — досвід, що спирається на експеримент). Подібні гносеологічні посилання характерні й для більшості інших англійських філософів Нового часу. Основний принцип цієї філософської орієнтації в теорії пізнання виражений тезою: "Немає нічого в розумі, чого б не було у відчуттях". Бекон радикально виступав проти старої логіки і схоластичної філософії, проте його соціальні та політичні переконання були значною мірою помірковані й консервативні. Критичність його соціальної утопії була спрямована не проти панівних суспільних відносин, а лише на їх оздоровлення. Бекон виступав за сильну централізовану державу, в якій король як добрий правитель має володарювати не абсолютно, а співпрацюючи з парламентом. Народ, за оцінкою Бекона, є постійним джерелом смути, воєн і суспільних потрясінь. Заколот, говорив він, провокується двома основними причинами — великим голодом і великим незадоволенням, причому останнє є результатом розрухи, нужденності й тягаря заборгованості. З метою "лікування" цих не- щасть Бекон пропонував систему економічних і законодавчих реформ, суть яких полягала у відкритті нових шляхів для торгівлі, заохоченні розвитку мануфактур і промисловості, подоланні неробства, приборкуванні розкоші та марнотратства, зменшенні мита і податків. Суспільно-політичні погляди Бекона не були надто радикальними. Це відобразилось і на суспільному ідеалі філософа, викладеному ним у невеликій праці "Нова Атлантида". Політичний устрій, побут і звичаї народу, які описав Бекон у цій праці, здебільшого нагадують тодішню Англію. У "Новій Ат-лантиді" збережено класи, станові привілеї та національну нерівність. Ф. Бекон належить до філософів, у працях яких яскраво висвітлено військово-філософські проблеми. Так, у трактаті "Досвіди, або Повчання моральні і політичні" він дав їм таку характеристику: міські укріплення, великі колісниці, слони, гармати — все це може бути лише вівцею в левовій шкурі, якщо немає відважного й войовничого народу. Найчисленніша армія мало чого варта, якщо людям не вистачає мужності, адже, як казав Вергілій, "вовкові немає різниці, яка кількість овець". Важливішим за все для створення міцної держави, підкреслював далі Бекон, має стати турбота людства про ратну справу, бо жоден народ, якщо він не опікується ратним мистецтвом, не може сподіватися, що велич звалиться на нього з неба. Немає здоров'я без вправ, цього потребує як людський, так і політичний організм. Кращою вправою для держави є справедлива і почесна війна, бо періоди мирних лінощів несуть із собою втрату мужності й псування моралі. Отже, Бекон, можливо, вперше поставив проблему залежності ходу і завершення війни від морального стану народу. Значення філософії Бекона зумовлене не його суспільними поглядами, а тим, що вона виходила з об'єктивних потреб суспільства і відображала інтереси прогресивних сил того часу. Бекон відкинув філософію як споглядання і представив її як вчення про реальний світ, що ґрунтується на досвідному пізнанні. Якщо творчість англійського філософа знаменувала собою початок формування філософського емпіризму, то француз
Тема 5 Рене Декарт (1596—1650) є представником раціоналізму Нового часу. Найбільш видатні його філософські праці присвячені (як і в Бекона) методологічній проблематиці. До них належать перш за все "Правила для керівництва розуму" (1628—1629), "Міркування про метод" (1637), "Міркування про першу філософію" (1611),"Принципи філософії" (1643). Крім того, Декарт є автором досліджень у найрізноманітніших галузях знання. Він багато зробив для розвитку математики і вивчення анатомії людського ока, висунув ідею умовного рефлексу, сформулював закони збереження руху та інерції, відшукав нові підходи до вчення про матеріальну єдність світу. На відміну від атомістичного матеріалізму, Декарт не визнавав об'єктивної реальності порожнечі, порожнього простору. На його думку, немислимий рух одного тіла або корпускули, бо будь-який рух передбачає взаємний рух, коловорот матеріальних частинок, який має характерну форму вихрових відцентрових рухів, що покладено в основу його космогонічного вчення. Усі космічні тіла і система світобудови в цілому виникають на підставі суто механічних процесів, а саме вихрових потоків матерії. Рухливі однорідні частинки диференціюються на три види: 1) роздрібнені, нескінченно малі частинки; 2) обточені, кулеподібні частинки; 3) великі, малорухомі частинки. У процесі вихрового руху з цих трьох видів матерії утворились усі тіла видимого світу: з першого — Сонце і нерухомі зірки, з другого — Небо, а з третього — Земля з планетами і кометами. Однак матеріалізм Декарта був непослідовним. По-перше, мислитель визнавав створення матерії Богом. По-друге, рух вважав втіленим у матерію Богом. По-третє, психічні процеси мислення і волі виключав із матеріальної єдності природи. Крім того, Декарт зводив якісну різноманітність природи до кількісної, яка визначається виключно механічними зв'язками: вищі форми руху — до механічного руху, всі закономірності — до законів механіки. Принцип механіцизму він поширив і на поняття життя. Жива істота для нього — тільки автомат, що підкоряється законам механіки. Крім матеріального Декарт визнавав і духовне первоначало. Дуалізм душі і тіла — основна риса його філософії. Обидва пер- Філософія Нового часу воначала в нього незалежні одне від одного, але існування духовного більш безсумнівне і достовірне, ніж матеріального. Як і Ф. Бекон, Р. Декарт виходив із сумніву в дійсності всього, що вважалось безсумнівним знанням. Він доводив, що ілюзії органів чуття зумовлюють ненадійність відчуттів, а помилки розмірковування спричиняють ненадійність висновків розуму. Водночас Декарт не був ні скептиком, ні агностиком. Він критикував існуюче пізнання і шукав шляхи здобуття достовірних знань, будучи наперед упевненим у їх реальності. Достовірним, на його думку, є лише існування сумнівів. Але сумніви — акт роздумів, отже, існування сумнівів достовірно свідчить про існування мислення. Можливо, говорив філософ, якийсь злий і всесильний обманщик створив мене таким, що мені тільки здається, ніби в мене є тіло, а насправді в мене його немає. Однак я достовірно знаю: якщо я сумніваюсь і мислю, я не примара, я існую. "Я мислю, отже, я існую" — девіз Р. Декарта. Кульмінаційним пунктом філософського вчення Декарта є розроблення ним методу раціоналістичної дедукції (виведення) . Він сформулював такі його правила: 1) вважати істинним лише те, що з очевидністю пізнається мною таким, тобто ретельно уникати поспішності й упередження і спиратися у своїх судженнях тільки на те, що уявляється моєму розуму ясно і чітко, що у жодному разі не викликає в мене сумніву; 2) розділяти кожне з розглянутих мною питань на стільки частин, скільки потрібно для кращого його вирішення; 3) мислити, починаючи з предметів (питань) найпростіших, які легко пізнаються, і поступово, наче сходинками, підіймаючись до більш складних; 4) робити настільки повні переліки і такі загальні огляди, щоб бути впевненим, що нічого не обминув. Правила Декарта, як і його праця "Міркування про метод", мали виняткове значення для розвитку філософії і науки Нового часу. Слід підкреслити, що запроваджені Декартом умови "очевидності" та "інтуїтивної ясності" як вихідні твердження наукової теорії визнаються важливими характеристиками наукового пізнання і в сучасній науці. Декарт систематично розвивав вчення про "природжені ідеї", початок якому поклав ще Платон. У творах Декарта вони розділені на природжені поняття (наприклад, поняття буття,
Тема 5 Філософія Нового часу
фігури, руху) і природжені аксіоми, які є зв'язком перших (наприклад, "із нічого не може бути нічого" або "мислячий суб'єкт не моясе не існувати, якщо він мислить" тощо). Природженість понять і аксіом сприймалась філософом як сукупність задатків або потенцій, що виявляються і розвиваються у відповідних умовах зовнішнього середовища. Декарт є родоначальником раціоналізму у філософії — вчення, яке стверджує первинність розуму в пізнанні й незалежність мислення від чуттєвих сприйнять. Його раціоналізм виник як спроба пояснити властиву математичному знанню загальність і необхідність. Мислитель не розумів усього значення практики в теоретичному пізнанні, тому помилково оголосив джерелом достовірного знання тільки розум, а виняткову роль у процесі пізнання відвів дедуктивній формі, доведення і викладення. Отже, великою історичною заслугою Р. Декарта було створення нової, антисхоластичної, механістично-метафізичної філософії. Незважаючи на теологічне забарвлення, вона поставила перед філософією ряд плідних проблем, які стали відправним пунктом для нових пошуків і досягнень філософів. Ідеї Декарта були теоретичним джерелом картезіанства (латинізоване, від Декарт) — напряму у філософії XVII— XVIII ст., що виходив із дуалізму світу — поділу його на дві самостійні (незалежні) субстанції — протяжну і мислячу, а в його розвитку — з двох протилежних тенденцій: матеріалістичного монізму та ідеалістичного оказіоналізму (лат. — випадок, привід). Найбільш відомими представниками першої тенденції картезіанства були X. Ле Руа і Б. Спіноза, другої — Н. Мальбранш, Б. Паскаль, А. Арно та ін. Школа Мальбранш (1638—1715) в основній праці "Пошук істини" чітко виокремив пріоритет душі, а єдність матеріального і духовного знайшов у Богові. Подібно до Декарта він вказав на недоліки чуттєвого пізнання, але скептично характеризував і раціональне знання. Єдиним гарантом достовірності пізнання та одночасно його причиною визнавав Бога: лише завдяки Богові людина може здобути знання про світ і матеріальні речі. Дещо іншим способом наслідував філософську спадщину Декарта Блез Паскаль (1623—1662). Замолоду він інтенсивно вивчав природничі науки, поділяв картезіанську концепцію раціоналістичного механістичного природничо-наукового світу. Згодом перетворився на релігійного фанатика, затворника абатства Пор-Рояль. У своїй апології християнства Б. Паскаль, на відміну від Н. Мальбранша, гостро протиставляв віру і знання, філософію і релігію, всіляко підкреслював обмеженість і безпорадність людського розуму. Його скептицизм був спрямований не проти церковних авторитетів і відсталої схоластичної традиції, а проти науки і раціонального пізнання. Іншу позицію займав видатний представник французького картезіанства Антуан Арно (1612—1694). В одній з основних праць "Логіка, або Мистецтво мислити" він обстоював ідею двоїстого шляху пізнання істини. Розум, згідно з ним, є верховним суддею і знаряддям пізнання істини в речах, які мають стосунок до матеріального світу або до людської діяльності, а істини віри є предметом виключно теології. Арно, очевидно, усвідомлював недоліки цієї дуалістичної концепції, тому посилено пропагував ідею згоди двох істин, примирення розуму і віри. Більш однозначно, ніж А. Арно, з філософською і науковою спадщиною Р. Декарта були пов'язані мислителі, які основу його ідейних концепцій вбачали в механістичному розумінні природознавства: Жак Роо (1620—1672) та його учень П'єр Сільвіан Режі (1632—1707). Значне місце серед прибічників картезіанства займали Бернар де Фонтенель (1657—1757) та голландський лікар і філософ Хендрик Ле Руа (1598—1679). Визначним філософом Нового часу був також сучасник Декарта П'єр Гассенді (1592—1655), філософські погляди якого суттєво відрізнялися від декартівських, а в деяких випадках і протистояли їм. Найбільш яскраво це відобразилось у працях філософа "Метафізичне дослідження проти Декарта", "Метафізичне дослідження, або Сумніви і заперечення, спрямовані проти метафізики Декарта", створених у 40-ві роки XVII ст. Найбільша заслуга П. Гассенді полягає в тому, що він знову "відкрив" атомістичну філософію Епікура, якій присвячені праці "Коментар про життя, мораль і вчення Епікура", "Систе-
Тема 5 Філософія Нового часу
ма філософії Епікура", "Система філософії". Гассенді не був послідовним матеріалістом, намагаючись своєю філософією примирити епікуреїзм і християнство. І хоч ідеї Гассенді становлять певний інтерес, його історична заслуга, скоріше, у тому, що він воскресив античне атомістичне вчення і привернув до нього увагу європейських мислителів Нового часу. Лінію емпіризму у філософії Нового часу продовжив англійський матеріаліст Томас Гоббс (1588—1679), світогляд якого склався під впливом Англійської буржуазної революції XVII ст. і філософії Р. Бекона та Р. Декарта. Т. Гоббс вважав метою філософії практичну користь, але, на відміну від Р. Бекона, головним чином, у галузі суспільних явищ. Основним злом свого часу він називав громадянську війну, і тому на перший план своєї філософії висунув вимоги наукового розуміння суспільства як засобу пізнання причин такої війни і способів їх усунення. Разом з Р. Декартом Т. Гоббс став основоположником нової форми матеріалізму — механістичного матеріалізму і поширив його, на відміну від Декарта, на розуміння людської свідомості. Вся природа уявлялась йому як сукупність протяжних тіл, що різняться між собою розмірами, фігурою, положенням і рухом. Рух він розумів суто механістично, лише як переміщення, всі вищі його форми зводив до механічного руху, все чуттєво якісне різноманіття предметів та явищ розчиняв у кількісних визначеннях. Т. Гоббс створив передумови для виникнення семіотики (вчення про знаки). Цю проблему він вирішував під час плідних спроб поєднати сенсуалістичний емпіризм Ф. Бекона і раціоналізм Р. Декарта. Процес пізнання в нього розпочинається з відчуттів і сприйняттів — "фантасмів" (примар), тобто образів зовнішніх тіл (причина відчуттів — зовнішнє тіло або об'єкт). Образи здатні фіксуватися в пам'яті, а потім знову спливати в ній як уявлення. Тут і вступають у дію знаки, а серед них — імена і слова. Людина, яка не знає, як вживати імена, пізнавати не здатна. Гоббс узагалі визначав індивіда як тварину, яка активно оперує знаками. Широке застосування знаків, згідно з його вченням, виокремлює людину з решти світу. У трактаті "Про тіло" Гоббс виокремив шість різновидів знаків. Перший — це сигнал, тобто різноманітні звуки, що видаються тваринами, рух їхнього тіла та особливі форми поведінки, якими вони закликають своїх родичів до здійснення певних операцій. Другий — це "мітки", які людина або вигадує для орієнтації в образах минулого досвіду, або використовує для цієї ж мети природні риси різних явищ. Третій — власне природні знаки, що мають значення не тільки для однієї людини, а й для інших людей як засіб спілкування і комунікації. Четвертий — невмотивовані знаки, що виражають усі назви речей і взагалі слова мов. П'ятий — знаки, що утворюються в результаті процесу, протилежного тому, який приводить до виникнення знаків третього виду: знаки, що застосовуються в спілкуванні людей, набувають для окремої особи виняткове значення і виступають для неї як "мітки". Шостий — знаки знаків, або імена імен, універсалі}', але в номіналістичному розумінні. Класифікація знаків, запропонована Гоббсом, була недосконалою, але прокладала шлях до майбутнього, коли без семіотичних засобів по-справжньому наукова теорія стає неможливого. Гоббс накреслив основні етапи процесу пізнання: 1) образи речей у чуттєвому досвіді позначаються знаками, а самі речі за допомогою знаків іменуються; 2) за допомогою знаків класифікуються види і роди речей; 3) формулюються "визначення" видів і родів речей; 4) "визначення" сполучаються в теоретичні твердження. Все це відбувається комбінаційним шляхом аналізу і синтезу. Філософ уподібнював мислення складанню і відніманню, множенню і діленню думок. Під аналізом він розумів індукцію, під синтезом — дедукцію. За допомогою аналізу виявляються частини причини, а синтезу — вся вона в її сукупному вигляді. За Гоббсом, новий етап у пізнанні є не аналітично-іцдуктивним, а синтетично-дедуктивним: зі з'єднання раніш ішявлених остаточних властивостей тіл, їх дій та емпіричних
Тема 5 Філософія Нового часу
знань, отриманих про будь-який важливий для нас об'єкт, де-дукуються твердження про об'єкти більш складні, у тому числі штучно утворені. Так відбувається перехід у протилежне — індукція змінюється дедукцією, отже, для пізнання, на думку філософа, необхідні обидва методи, що мають застосовуватися в суворо визначеному сполученні та послідовності. Однак поставлену проблему співвідношення індукції і дедукції, а разом з нею і проблему взаємозв'язку емпіризму і раціоналізму в пізнанні Гоббс вирішити задовільно не зміг. Така методологія мала стати діалектичною, але в XVII ст. її час ще не настав. Т. Гоббс прожив довге життя, що вмістило цілу епоху — добу Англійської буржуазної революції. її події — криза абсолютизму, громадянська війна, страта Карла І, встановлення республіки, диктатура Кромвеля, реставрація монархії, що відбувалися на очах філософа, не могли не вплинути на формування і розвиток його соціально-політичних поглядів. Треба додати й те, що Гоббс був свідком колоніальних воєн Англії з Францією, Іспанії з Голландією, завоювання Ірландії і підкорення Шотландії. Тому немає нічого дивного в тому, що в центрі уваги Гоббса були проблеми політики, війни і миру, моралі та права. Його головна праця "Левіафан, або Матерія, форма і влада держави церковної і громадянської" (1651) стала одним із перших фундаментальних досліджень новоєвропейської філософії, присвячених аналізу походження і сутності державної влади. Саме держава у Гоббса має вигляд "великого Левіафана" (біблейське чудовисько), якому люди зобов'язані припиненням "війни всіх проти всіх", установленням миру і безпеки, утвердженням правопорядку. Вирішуючи питання про виникнення держави, Т. Гоббс відмовився від традиції, що походила від Арістотеля, вбачати в людині істоту за природою суспільну і, у цьому розумінні, політичну. На його думку, правий не Арістотель, а Н. Макіавеллі, який проголосив у "Державі" егоїзм "людської природи" переважним над схильністю до суспільного життя. Держава, з цього погляду, є вищою силою, покликаною приборкати егоїстичні схильності людей, покласти край суперництву і протиборству між ними. Чим сильніша державна влада, тим міцніші зв'язки, що об'єднують громадян, тим більше гарантій підтримання без- пеки, запобіганню смутам і громадянським війнам, бо смута є хворобою держави, а громадянська війна — її смертю. Гоббс обґрунтував і шляхи утворення держави. Один із них і базується на силі та завоюванні влади. Інший, якому філософ надавав перевагу, — "політична держава". Вона виникла в результаті суспільного договору, укладеного людьми у власних інтересах. У цьому випадку громадяни за власним рішенням підкоряються пануванню однієї людини або зборів людей, наділених верховною владою. У зосередженні верховної влади в руках однієї людини або зборів людей (наприклад парламенту) Гоббс вбачав сутність держави: "Держава є єдиною особою, відповідальною за дії якої зробила себе, шляхом взаємного договору між собою, велика кількість людей, для того, щоб ця особа могла використати силу і засоби їх всіх так, як вважатиме за необхідне для їх миру і загального захисту"1. У цьому визначенні слід звернути увагу на три моменти: 1) державна влада (незалежно від того, ким і як вона здійснюється) є єдиною і неподільною; 2) люди, які створили державу, не тільки санкціонують усі її дії, а й визнають себе відповідальними за них; 3) державна влада може використати усі сили і кошти, які є в її розпорядженні, на власний розсуд. Ідеться, правда, про захист інтересів самих громадян, але верховна влада не несе відповідальності за свої дії перед ними і не повинна звітувати за це. Такі початкові принципи договірної теорії держави, викладені Гоббсом спочатку у праці "Про громадянина", а потім, у більш повній і систематизованій формі, у "Левіафані". Для об'єктивної оцінки цієї теорії необхідно мати на увазі, що, по-перше, ідея суспільного договору (яку розвивали у XVII ст. не тільки Т. Гоббс, а й Г.З. Гроцій, пізніше Дж. Локк і багато інших філософів) протистояла концепції божественного походження влади правителів, яку активно проповідували ідеологи феодально-абсолютистської держави; по-друге, ідея суспільного договору мала в епоху буржуазних революцій яскра-ио виражену демократичну спрямованість. Однак ця ідея у вченні Т. Гоббса не набула розвитку. Наділяючи державу необ- 1 Антология мировой философии : в 4 т. — М. : Мьісль, 1970. — Т. 2. — С. 338.
Тема 5 Філософія Нового часу
меженою владою, він виходив із того, що її піддані підписували договір не з носієм верховної влади, а між собою, і що важливими умовами цього договору є відмова громадян від своїх прав (за винятком права на самозахист) і взяття ними обов'язків щодо виконання законів держави. Логічним висновком із такого тлумачення природи державної влади стало положення, за яким верховна влада не може бути знищена рішенням тих людей, за згодою яких було утворено державу. Отже, гоббсівська теорія держави виключала ідею народного суверенітету і першості народу відносно носіїв верховної влади, які відстоювали під час Англійської буржуазної революції найбільш радикальні її ідеологи (Дж. Мільтон, Г. Пар-кер таін.). Слід згадати і концепцію міждержавних відносин англійського мислителя. На його думку, вони можуть бути тільки відносинами суперництва і ворожнечі. Держави в нього — військові табори, які захищають себе за допомогою солдатів і зброї. Пильно спостерігаючи одна за одною, вони повинні бути завжди напоготові, щоб своєчасно відбити напад суперника. Інакше кажучи, держави перебувають у стані "війни всіх проти всіх", який характеризував суть міждержавних відносин до встановлення державної влади. І такий стан, за Гоббсом, цілком неминучий, оскільки окремі держави не підпорядковані будь-якій міждержавній владі й нестійкий мир між ними швидко порушується. Читайте також:
|
||||||||
|