МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Ібн-Сіна 1 страница
Уважно вивчивши історію розвитку світової філософської думки і філософії в Україні, філософську онтологію, гносеологію і логіку наукового пізнання, студенти мають можливість глибоко і змістовно засвоїти основні положення соціальної філософії — фундаментального розділу філософського знання. її об'єктом є природа і сутність людини, суспільства, системи їх взаємовідносин; предметом — соціально-історична свідомість, сукупність суспільних відносин і об'єктивні закони їх розвитку, діалектика об'єктивного у суспільному русі, рушійні сили і суб'єкти соціального прогресу, процес соціалізації особи, духовне життя людини і суспільства, цінності та ціннісні орієнтації людей, проблеми і перспективи розвитку сучасної культури і цивілізації. Соціальна філософія досліджує особливості формування і відтворення суспільних відносин і суб'єктів діяльності у ринковій економіці макро- і мікрорівнів, у політиці, в історії держави і права, у моралі, релігії, естетиці, у філософії та науці, в усьому духовному житті населення. Розвиток матеріального і духовного виробництва як цілісності і кожного з його компонентів вона розглядає залежно від ступеня свободи формування і функціонування у країні різних форм власності, а також встановлених правил менеджменту і маркетингу. Об'єкт і предмет соціальної філософії вивчаються разом із такими галузями: історією країни, соціологією, політичною економією, політологією, культурологією, психологією, іншими галузями гуманітарного знання. її методологічною базою є матеріалістична діалектика та вся сукупність методів і форм наукового пізнання, тобто інтегрована екстраполяція на соціум досягнень онтології, гносеології, методології та логіки. Підсумком вивчення програми соціальної філософії має стати формування у студентів зрілих і науково обґрунтованих світоглядних позицій, ціннісних орієнтацій і життєвих планів з найактуальніших у наш час питань людського буття, сенсу життя людини, її діяльності у конкретно-історичних умовах сучасної України. Тема 17 СУСПІЛЬСТВО ЯК СИСТЕМА Нині немає такої галузі знання, яка б так чи інакше не займалася вивченням людини і суспільства, різноманітних відносин між ними. Соціальна філософія реалізує загальнотеоретичну і загальнометодологічну функції, формує науково-світоглядні поняття, відкриває зв'язки між ними на підставі дослідження сутності, змісту, структури, законів, закономірностей, тенденцій розвитку суспільства і людини, основ їх класифікації та типізації. Початковою, вихідною у соціально-філософському пізнанні, є проблема сутності і діалектики природи та суспільства. Тема 17 Суспільство як система
17.1. Діалектика природи і суспільства У соціальній філософії природа у широкому розумінні визначається як все існуюче, весь світ, весь Всесвіт, матерію. У цьому розумінні до системи природи належать усі об'єкти неживої, живої і соціально організованої матерії. У вузькому розумінні природа — це сукупність натуральних умов існування людини і людства: близький космос, атмосфера, літосфера з її водним і ґрунтовим покривом, рослинним і тваринним світом, усе оточення людського існування, обсяг якого постійно розширюється у міру поглиблення пізнання і збільшення масштабів діяльності в ньому людей. Філософія вивчає природу впродовж усієї своєї історії. Узагальнивши набуті нею знання, можна дійти певних висновків. По-перше, природу не можна створити чи знищити. Вона вічна, нескінченна і безмежна, перебуває у постійному русі, зміні. Природа є причиною самої себе. Вона саморухома, розвивається внаслідок виникнення і вирішення внутрішніх суперечностей шляхом взаємопереходу кількісних і якісних змін. Усі об'єкти, явища і процеси природи взаємопов'язані. З усієї різноманітності зв'язків у природі філософія виділяє загальні, особливі й одиничні, причини і наслідку, необхідні і випадкові, змісту і форми, сутності і явища, можливості і дійсності, цілого і частини, системи й елемента, інші зв'язки всезагаль-ного значення. У зв'язку зі своєю загальністю вони є методологічними принципами пізнання природи, людини і людства. По-друге, жива природа — це особлива частина природи на планеті Земля. Матеріалістична філософія всі висновки завжди звіряє з даними науки. Ні в ближньому, ні в далекому космосі ознак життя наука поки що не виявила, хоча їх пошук здійснює системно і цілеспрямовано. По-третє, виникнення земного життя є закономірним результатом еволюції матерії на нашій планеті, у процесі якої відбувся якісний стрибок від неживої природи до живої, а від неї — до соціально організованої. Ця наукова гіпотеза впевнено перетворюється на наукову теорію з допомогою біології, яка нині продукує основну масу знань про виникнення і розвиток життя. Згідно з даними біології, елементарні форми життя зародилися в океані 3,5 мільярди років тому, а найпростіші рослини на суші з'явилися приблизно 425 мільйонів років тому. Потрібно було ще 20 мільйонів років для того, щоб, можливо, виникла "сухопутна" фауна. У процесі фотосинтезу рослини розщеплювали молекули води на водень і кисень. Кисень вивільнявся у повітря, а водень утворював із двоокисом вуглецю цукри. Останні, у комбінації з абсорбованими з ґрунту мінеральними речовинами, давали нуклеїнові кислоти, білок і рослинні тканини. Дві форми життя, таким чином, існували у рівновазі: рослини поглинали двоокис вуглецю і воду, а замість цього виробляли кисень і складні молекули; тварини вживали ці складні молекули разом з киснем і забезпечували рослинний світ двоокисом вуглецю та водою. Загальним "пальним" для цього природного "двигуна життя" слугувала енергія Сонця. Сучасні біотехнології дозволяють одержувати штучним шляхом такі речовини і продукти, які раніше в природі не існували: антибіотики, вакцини, кормовий білок з нафти, соломи, відходи целюлозно-паперової промисловості, синтетичні добрива, біологічні засоби захисту рослин тощо. Наука наполегливо йде до розгадування таємниці перетворення неживого у живе. З 70-х років XX ст. успішно розвивається генна інженерія. Вона займається внесенням до живого організму чужорідної генетичної інформації. Хоча на цьому шляху можлива загроза конструювання нових генів клітин і цілих організмів, існування яких не обумовлене ні екологічно, ні еволюційно (виробництво бактеріологічної зброї або особливого типу людей), успіхи біологічних наук очевидні. Досягнуті вони і в результаті їх взаємодії з філософією. Тільки у філософії біологічні знання набувають теоретико-світоглядного осмислення і моральної оцінки, тільки у філософії біологічні науки знаходять для себе методологічну опору дослідження всіх рівнів життя: від живої клітини до організму, біологічного виду, живої природи в цілому. По-четверте, людина і суспільство — це також частина природи, вищий ступінь розвитку живих організмів на Землі,
Тема 17 результат тривалого і складного еволюційного процесу. Перші примати, численний загін ссавців, до якого належить і людина, з'явилися на Землі приблизно 70 мільйонів років тому, незабаром після зникнення динозаврів. Приблизно ЗО мільйонів років знадобилося їм, щоб позбавитися хвоста, і ще 20 мільйонів років для того, щоб перетворитися на гомінідів — істот, зовнішньо подібних до людини. За даними наукових досліджень, вирішальними у їхньому існуванні були природний відбір і боротьба за виживання. Однак під впливом природних умов вони поступово набували таких якостей, яких не було в інших тварин: інстинктивне, випадкове застосування простих предметів природи для добування їжі, захисту від ворогів або нападу на них, пряма хода тощо. Природний відбір закріпив їх. Вижили тільки ті особи, які мали ці якості. Вчені назвали їх австралопітеками (грец. — південна мавпа). Жили вони приблизно 3—2 мільйони років тому. Численні скелетні останки їх знайдено на півдні і сході Африки. Наступним етапом антропогенезу (грец. — людина і народження, походження людини) був пітекантроп (грец. — мавполюдина). Він жив приблизно 2,5 мільйонів років тому і був здатний виготовляти найпростіші знаряддя праці. Його скелетні останки знайдено в багатьох районах Європи, Азії та Африки. Потім були синантропи (їх останки знайдено на півночі Китаю), які жили приблизно 500—200 тисяч років тому; неандертальці (останки знайдено в долині Неандерталь у Німеччині), які населяли землю в період 200—35 тисяч років тому; кроманьйонці (їх останки знайдено в гроті Кро-Маньйон у Франції), історія яких розпочалася 40 тисяч років тому і які вважаються безпосередніми попередниками сучасної людини. Революційним стрибком у людській передісторії стало використання первісними людьми вогню (сліди його знайдено під час розкопок стоянок синантропа). З того часу людина виокремилася з решти тваринного світу, в її розвитку природний відбір втратив колишнє значення, а пріоритетною стала праця. Праця — це цілеспрямована діяльність людей з метою зміни і пристосування предметів природи для задоволення своїх матеріальних потреб (в їжі, одежі, житлі). Праця є вічною при- Суспільство як система родною умовою людського життя. Людину створила праця! її загальнообов'язковість викликала свого часу потребу в членороздільній, зрозумілій мові. Завдяки праці у первісних людей розвинулися функції рук і органів мовлення, відбулося поступове перетворення головного мозку тварин на розвинутий людський мозок, удосконалилися органи чуття. Вся історія людей є не що інше, як перетворення людини працею. На відміну від тварин, люди змушені для свого існування виробляти продукти харчування, одежу, житло, інші матеріальні засоби життя. Праця з виробництва цих засобів завжди є суспільною, отже, вирішальною умовою формування і розвитку суспільства. Створила суспільство і постійно його відтворює також праця. Суспільство — це певною мірою відокремлена від природи частина матеріального світу, форма життєдіяльності людей. Воно історично розвивається. Його сутність становить уся сукупність суспільних відносин, тобто тих різноманітних зв'язків між людьми, соціальними групами і верствами населення, що формуються і функціонують у їх спільній діяльності. До таких зв'язків належать: матеріальні (виробничі відносини та відносини в побуті у процесі створення матеріальних засобів життя); ідеологічні (політичні, правові, моральні, естетичні, релігійні); соціальні (національні, родинні, побутові, між суспільством і людиною, державами, народами та ін.) відносини. Суспільство — це сама людина у її суспільних відносинах. Отже, жива природа виникла з неживої природним шляхом, у тому числі за власними законами. Сфера взаємодії живої природи з неживою в науці одержала назву біосфери (грец. — життя і куля) — сфери життя, комплексної земної оболонки, охопленої, організованої життям. За сучасним уявленням, вона включає: живу природу, тобто рослинний і тваринний світ; біокісткову речовину, створену взаємодією живої і неживої природи (воду, атмосферу); речовину, створену і перероблену живою природою (нафту, кам'яне вугілля, торф тощо); літосферу — земну кору глибиною до 5 кілометрів. Значний внесок у вчення про біосферу зробив вітчизняний мислитель і дослідник природи, організатор багатьох наукових установ в Україні, перший президент Академії наук Укра- Тема 17 їни академік В.І. Вернадський — основоположник генетичної мінералогії, геохімії, біогеохімії, радіогеології та гідрогеології, вчення про живу речовину. Його праці збагатили науковий світогляд багатьма діалектичними висновками та ідеями, відіграли значну роль у становленні сучасної наукової картини світу. У контексті свого вчення про біосферу В. І. Вернадський гуманістично переосмислив поняття ноосфери (грец. — розум і куля), що є сферою взаємодії природи і суспільства, де людська діяльність є головним фактором їх розвитку (її визначають ще термінами "техносфера", "антропосфера", "соціосфера"). Він вважав, що в ноосфері людина здійснює свою розумну, тобто прогресивну, ефективну і моральну діяльність з використання та перетворення біосфери в інтересах людини і суспільства на основі об'єктивних законів їхнього розвитку та наукових програм. Згідно з вченням В.І. Вернадського, біосфера закономірно переходить у ноосферу, а людство стає могутньою силою, яка за своїм впливом може бути порівняна з геологічними процесами. Він мріяв про перетворення ноосфери на особливий структурний елемент космосу, рішуче виступав проти стихійного, хижацького ставлення людей до природи. Людина і суспільство є частиною біосфери та її ядра — ноосфери. Вони взаємодіють, нерозривно взаємопов'язані і взаємозалежні. Поза природою і без природи людини та суспільства не існує. Природа — це джерело знань людей, всезагальний засіб і предмет праці, "комора" для виробництва матеріальних засобів життя. Чим багатша в країні, регіоні природа матеріалами і ресурсами, тим різноманітніші можливі галузі виробництва, торгівлі, обміну, вище спеціалізація і продуктивність праці, якість життя населення. Однак вплив природи на суспільство не слід перебільшувати. Японія, наприклад, на власній території майже не має корисних копалин, але в сучасному світі перебуває на передових рубежах науково-технічного прогресу. Абсолютизація впливу природних чинників (корисні копалини, розмір території, клімат, родючість ґрунту і т. ін.) на розвиток і життєдіяльність суспільства є основою філософської концепції "географічного детермінізму". Біля її витоків стояв Суспільство як система давньогрецький філософ Платон, який доводив вирішальний вплив на суспільство кліматичних умов. У XVIII ст. подібну позицію займав французький просвітник ПІ. Л. Монтеск'є. Згідно з його вченням, клімат визначає свідомість, поведінку і звичаї людей, закони їхнього розвитку. З середини XIX ст. концепція "географічного детермінізму" стала політизованим виправданням колоніальних загарбань і несправедливих війн. У XX ст. ця концепція під назвою "геополітика" набула теоретичного розроблення, зокрема у працях німецького професора географії Ф. Ратцеля, і практичного застосування в обґрунтуванні расистських і фашистських політичних доктрин. Вона і нині перебуває на озброєнні тих сил, які ставлять за мету розширення "життєвого простору" шляхом пограбування та завоювання інших держав і народів. Концепції "географічного детермінізму" і "геополітики" — безпідставні. Вплив природи на суспільство має істотне значення, але не абсолютне. Суспільство саме створює і перетворює географічне середовище, розширює межі освоєння природи, відкриває і використовує досі невідомі хімічні елементи, властивості речовин, закони розвитку, впливає на природу з усе більшою інтенсивністю. Людство стало могутньою геологічною силою. Воно змінює природне середовище, але, на жаль, не тільки у позитивному напрямі, очевидними, є руйнівні наслідки воєн із застосуванням зброї масового знищення (ракетно-ядерної, бактеріологічної, хімічної). Не допустити розв'язання таких воєн — найвідповідальніше завдання сучасного суспільства, у тому числі українського. Цю вимогу Конституція України закріпила невід'ємною нормою державної політики України про мирне і взаємовигідне співробітництво з усіма країнами і народами. Отже, природа — це середовище, у якому існують людина і суспільство, поле їхньої перетворювальної діяльності та пізнання. Природа — це і сфера відповідальності людини за біосферу і ноосферу. Людський розум має бути спрямований не на руйнування природи, а на її відтворення. Ставлення людей до природи визначається через їх ставлення одне до одного, тому справжня єдність людини і природи передбачає справжню єдність самого людства.
Тема 17 17.2. Суспільство і сучасна глобалістика В усі часи, від сивої давнини і дотепер, видатні мислителі наполегливо шукали і продовжують шукати шляхи утвердження серед людства "вічного миру", "загальносвітового дому", "єдиного світового простору". У цих пошуках соціальна філософія завжди виконує світоглядницьку, методологічну та інтегративну функції. У сучасних умовах зусилля філософів і вчених зосереджені на трьох основних групах проблем. Перша група включає глобальні проблеми, пов'язані з відносинами між основними соціальними спільнотами людства (Схід і Захід, багаті і бідні країни, мир і війна, справедливий міжнародний економічний порядок тощо). Ці проблеми називають інтернаціональними. До другої групи належать проблеми, зумовлені взаємодією суспільства і природи (енергетична, сировинна, екологічна тощо). Вони пов'язані з обмеженістю можливостей довкілля витримувати навантаження антропогенного характеру, тобто викликане діяльністю людини. Третя група включає проблеми, зумовлені системою "лю-дина-суспільство" та розвитком особистості (моралі, освіти, охорони здоров'я, динаміки народонаселення тощо). Нині внаслідок посилення нерівномірності соціально-економічного і науково-технічного розвитку, а також інтернаціоналізації суспільної діяльності та інтеграції людства всі ці проблеми набули планетарного характеру. Так чи інакше вони торкаються інтересів усіх людей, але не можуть бути повністю вирішеними в межах окремих держав і навіть географічних регіонів. Вони — глобальні (фр. — всезагальний, лат. — земна куля), є такою сукупністю загальнолюдських проблем, від вирішення яких залежить соціальний прогрес і збереження земної цивілізації. Глобальні проблеми є комплексними. Вони взаємнозумов-люють одна одну, тому успішне вирішення їх ізольовано одна від одної неможливе. їх наукове дослідження може бути ефективним за умови співробітництва філософів і вчених різних Суспільство як система спеціальностей, представників різних суспільних, природничих і технічних наук, на засадах діалектичної методології та використання таких методів наукового пізнання соціальної дійсності, як системний підхід і, особливо, глобальне моделювання. Ідея глобального моделювання виникла наприкінці 60-х — початку 70-х рр. XX ст. Біля її витоків стояли відомі у всьому світі вчені Дж. Форрестер, А. Печчеї, Е. Янг, Г. Тіммап, М. Моїсеєв та ін. Особливу роль у розробленні цієї ідеї відіграв створений у 1968 р. Римський клуб — міжнародна громадська організація, метою якої було поглиблення розуміння особливостей розвитку людства в епоху науково-технічної революції. Метод глобального моделювання полягає у теоретичній імітації динаміки глобальних процесів за допомогою математичних моделей і комп'ютерної техніки. Він дає можливість враховувати величезну кількість параметрів світового розвитку і на цій підставі виявляти віддалені наслідки сучасних дій. У 1972 р. група вчених на чолі з Д. Медоузом,у доповіді Римському клубові оприлюднила результати своїх досліджень, згідно з якими за умови збереження тенденцій світового розвитку, які на той час проявилися, людство може зазнати всеза-гальної катастрофи вже у першій чверті третього тисячоліття. Об'єктивний науковий аналіз сучасних глобальних проблем, хоч завершеним його не можна вважати, дає змогу людству зрозуміти те, що гору має взяти почуття сучасності, тобто причетності до всього важливого, що відбувається у світі зараз, почуття відповідальності за розвиток подій у наші дні. Ці почуття невіддільні від почуття історії: причетності до минулого своєї вітчизни і всього людства, відповідальності за їх майбутнє. Одне почуття називають горизонталлю сучасності, інше — її вертикаллю, яка йде від минулого до теперішнього і майбутнього. Кожна людина має розглядати себе як точку перетину цих координат, як живе осереддя, втілення зв'язку всіх часів. Якщо людство хоче вижити, воно має реально оцінювати гостроту загальнолюдських проблем, орієнтуватися на довгострокову перспективу їх вирішення.
Тема 17 Суспільство як система
17.2.1. Мир і війна в історії людства Складовими безперечно найголовнішої, особливо важливої, істинно глобальної проблеми сучасності — проблеми війни і миру — є відвернення нової світової війни, локальних воєнних конфліктів. Позитивне розв'язання цієї проблеми вирішальною мірою визначає долю цивілізації, майбутнє людського роду, переборення всіх інших глобальних проблем. Історія свідчить, що війни — таке саме стародавнє явище, як і людська цивілізація. За підрахунками американських вчених, з 3600 р. до н. є. і до наших днів на Землі лише приблизно 300 років не було воєн, а загинуло у війнах 3,5 млрд людей1. Найкривавішим в історії було XX ст. Експерти — учасники 50-ї Міжнародної конференції Пагуошського руху вчених — борців проти загрози воєн (2000) навели такі дані: з 1900 р. у війнах і збройних конфліктах загинуло 110—140 млн землян. Після Другої світової війни, найбільш кровопролитної за всю історію цивілізації (приблизно 60 млн жертв), зафіксовано 175 різних воєн і воєнних конфліктів. Навіть після усунення глобального протистояння США і СРСР та закінчення "холодної війни" світ не зміг зітхнути спокійно. Зокрема, у другій половині 90-х років XX ст. кількість воєн не зменшувалася: у 1996 р. їх було 26, у 1997 р. — 25, у 1998 р. — 31, у 1999 р. — 27. Найбільше їх відбулося у Східній Азії. Відповідно до інформації Лондонського міжнародного інституту стратегічних досліджень, там у конфліктах загинуло 10 395 000 людей. Збільшилася кількість конфліктів на етнічному і релігійному ґрунті. Найжахливішими з них були індусько-мусульманські погроми 1946—1949 рр. у містах Індії, жертвами яких стали 800 000 осіб. Виникали і казусні (лат. — випадковий, окремий факт) конфлікти, які не обійшлися без жертв: локальна передвиборна війна на Ямайці у 1980 р. — 1000 загиблих; "футбольна" війна між Гондурасом і Сальвадором у 1969 р. — 5000 загиблих. 1 Вге88Іег М. Реасе оі ^агрепіісе-НаІІ / М. Вгеззіег, Ь. Вгензіег. — 1977. — Р. 7—8. Відображенням суперечливості соціально-політичного і економічного розвитку сучасного світу можна вважати такий парадокс: активізується миротворча діяльність ООН і НАТО, а кількість збройних конфліктів не зменшується. Однак це не означає, що світове співтовариство має припинити миротворчу діяльність. В Україні це розуміють і нарощують миротворчі зусилля. За останні роки 12 тис. українських військових і цивільних спеціалістів перебували у складі "блакитних шоломів". Ця діяльність постійно активізується. Очевидно, у XXI ст. навряд чи можна очікувати закінчення воєн. Підставою такого твердження є збереження, реформування і переозброєння армій та зростання витрат на військові потреби: відповідно до даних держдепартаменту СІЛА, військові витрати у світі кожного року після розпаду СРСР збільшувалися на ЗО млрд дол. США, всього на це витрачалося понад 1 трлн дол. США на рік, збройні сили всіх країн налічували 30 млн осіб, а всього у сферу воєнних приготувань було залучено приблизно 100 млн працівників. Крім того, у способах і засобах ведення війни, у самому озброєнні за останні півстоліття у зв'язку з науково-технічною революцією відбулися глибокі якісні зміни. Це докорінно змінило попередні уявлення про війну та її передбачувані наслідки. Відомо, що вибух лише однієї потужної термоядерної бомби перевищує силу вибухів усіх бойових засобів, застосованих у всіх попередніх війнах, включаючи Першу і Другу світові. За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я (ВООЗ), у випадку ядерної війни використання навіть половини потужностей накопичених у світі ядерних зарядів призведе одразу до загибелі 2 млрд людей, 20—25 % тих, хто залишиться, загинуть від епідемій, а решта — внаслідок "ядерної зими" (температура на Землі впаде до -20—ЗО °С). Накопиченими тисячами тонн хімічних боєприпасів можна декілька разів знищити все людство. Не менш згубною є бактеріологічна зброя. Про точність цих розрахунків свідчать нічим не виправдане атомне бомбардування США японських міст Хіросіми і Нагасакі у вересні 1945 р. і його страшні, неподолані досі наслідки; американська агресія проти В'єтнаму (було розсіяно 100 тис. тонн отруйних хімічних речовин, внаслідок чого уражено 13 ти-
Тема 17 Суспільство як система
сяч кв. км сільськогосподарських угідь і понад 40 % лісів, постраждало більше 2 млн осіб). За даними ООН, зараз у 64 країнах у землі міститься як мінімум 110 млн цих нелюдських засобів війни. Розроблення і використання нових бойових засобів лавиноподібно зростають. Якщо під час війни в Кореї (1950— 1953) було застосовано дев'ять раніше невідомих видів бойової техніки, то у В'єтнамі (1964—1975) — 25, у війні на Близькому Сході — приблизно ЗО, у Перській затоці — 160. Інтенсивно розробляються променева, психотропна, радіологічна, інфразвукова, космічна та інші види зброї. Наведених прикладів достатньо, аби переконатися у тому, що в нашу епоху виникла об'єктивна потреба відвернення, а в перспективі і виключення, воєн із життя суспільства. Є всі реальні підстави для перетворення цієї потреби на дійсність. Шлях тут відомий — переговори, взаємні поступки, дотримання принципів рівності та однакової безпеки. Альтернативи цьому немає. Ще у 1955 р. великі вчені і гуманісти А. Ейнштейн і Б. Рассел у своєму "Маніфесті" наголосили, що люди мають навчитися мислити по-новому, не ставити перед собою завдання пошуку засобів задля перемоги свого табору, бо таких засобів більше немає. Вони закликали людство поставити собі питання: які кроки можна вжити для запобігання збройної боротьби, наслідком якої є лише катастрофа для всіх її учасників? Отже, науково-технічна революція внаслідок антигуманно-го використання її досягнень призвела до створення принципово нової зброї, здатної знищити все живе на Землі. Однак у 90-ті роки XX ст. відбулися глибокі зміни у системі міжнародних відносин. У світі тепер настав перехідний етап від післявоєнного міжнародного порядку до нового світового устрою, де непримиренне суперництво держав, що належали до двох протилежних соціально-політичних систем, змінюються їх партнерством і співробітництвом, а замість "холодної війни" є реальна можливість утвердити мирний період в історії людства, запобігти ядерній катастрофі, блокувати фактори, що здатні посунути світ на край безодні і зіштовхнути людство у вир небаченої за своїми наслідками війни. Це великий історичний шанс. Діалектика розвитку людства на початку третього тися- чоліття вбачається такою: від неминучості виникнення війн до можливості їх відвернення і, нарешті, до неможливості їх виникнення взагалі. Науково обґрунтований, чітко вивірений фактами оптимізм і життєстверджувальний гуманізм — такі характерні риси сучасної філософії миру, здатної мобілізувати народи Землі, уряди всіх країн і політичні партії будь-якого спрямування на подолання воєнної небезпеки, вкоренити у душі людей надію на майбутнє. 17.2.2. Загроза екологічної катастрофи Досягнення соціальної філософії, процес формування і розвитку її дітища — соціології (лат. — суспільство, грец. — слово), тісне співробітництво соціології з екологією, поява та інтенсивний розвиток окремої галузі соціологічних знань — соціальної екології, предметом якої є специфічні зв'язки між людьми та їх середовищем, дають можливість більш-менш повно аналізувати систему "суспільство — природа", давати сучасне тлумачення діалектики її елементів. Такий аналіз набув особливого значення з 60-х років XX ст., коли з'ясувалося, що людство опинилося в умовах глобальної екологічної кризи. Загрозлива екологічна ситуація наполегливо вимагає переглянути традиційні форми взаємовідносин суспільства і природи, змінити погляди щодо місця і ролі людини у світі. Позитивістсько-натуралістична філософія і соціологія середини XIX ст., наприклад, розглядали суспільство лише як продовження і вищий продукт природи та вимагали застосування природничо-наукових законів і методів дослідження до аналізу соціальних процесів. Отже, природа штучно ототожнювалася з суспільством. Водночас, класичні філософія і соціологія рішуче відокремлювали соціальну реальність від природничої, спираючись на принцип суспільної та людської винятковості. Коріння цього підходу були сформульовані в "інтелектуальній еволюції" О. Конта, "саморозвиткові світового духу" Г. Гегеля, соціологізмі Е. Дюркгейма. Останній занадто жорстко визначав суспільство як унікальну соціальну реальність, суттєво відмінну від природничої. Практично він ви-
Тема 17 Суспільство як система
ключав біологічні і фізичні чинники за пояснення соціальних процесів і явищ, розмежовував соціокультурне та фізичне середовища, причому останнє вважав менш вагомим і необхідним щодо тлумачення нових соціальних фактів. Учені із США В. Каттон та Р. Данлеп дійшли висновку, що у XX ст. сформувалася так звана парадигма людської винятковості як глибоко антропоцентричний і надміру оптимістичний підхід до аналізу суспільних процесів і явищ. Лише з другої половини XX ст., в умовах глобальної екологічної кризи стало зрозумілим, що не можна ані ототожнювати поняття "природа" і "суспільство", "природне" і "соціальне", ані розривати і протиставляти їх. Природа і суспільство діалектично єдині елементи цілісної системи. Для виникнення і утвердження такого переконання знадобилися, на жаль, деградація довкілля, зростаючий дефіцит природних ресурсів, стурбованість населення планети станом довкілля, численні екологічні аварії та катастрофи, виникнення соціальних конфліктів на екологічному ґрунті. Читайте також:
|
||||||||
|