У деяких ситуаціях керівники вдаються за допомогою до комісій, надаючи їм відповідні права, а іноді частину своїх повноважень.
Сутність цього методу полягає у тому, що комісія насправді здатна дослідити факти, глибше проаналізувати причини, співставити різні погляди, зробити якісну експертизу проекту рішення. Керівник при цьому одержує інформацію, яка дає змогу ґрунтовніше оцінити ситуацію, вислухавши точки зору спеціалістів. Вивчивши думку комісії, керівник особисто приймає рішення і несе відповідальність за його зміст і наслідки. Рішення, таким чином, є незалежним від висновків комісії, а самостійним вольовим актом керівника. Посилання на авторитет чи тиск комісії не має підстав, тому що комісію створює керівник; "він має право змінити, відхилити рішення; воно доводиться до відома колективу від імені керівника.
Безумовно, не можна заперечувати користь від роботи комісій, проте при створенні їх слід враховувати типові недоліки, основними з яких є:
— відсутність наступності традицій у роботі комісій (вони тимчасові);
— кожна комісія починає роботу з нуля;
— комісії здебільшого не відповідають за наслідки своїх висновків та рекомендацій.
Метод комісій широко використовується коли необхідно зробити експертизу, оцінити якесь явище. Робота щодо створення та організації роботи експертної комісії передбачає наступні кроки:
1. Визначення членів експертної групи та формування комісії.
2. Визначення мети роботи експертної комісії.
3. Вибір правил, способів оцінки, статистичної обробки та узагальнення інформації.
4. Визначення критеріїв експертизи.
5. Проведення процедури експертизи.
6. Заповнення протоколу результатів експертизи.
Прикладами роботи за методом комісій може бути проведення атестації вчителів, організація конкурсу педагогічної майстерності, вивчення навчально-методичного забезпечення викладання тощо.
Шляхи та напрями оновлення організаційної діяльності ми представили у вигляді таблиці ( таблиця 13).