Контроль має важливе значення для ефективного управління закладом освіти, а саме:
діагностичне — сутність полягає у забезпеченні інформацією про стан школи та окремих її підсистем;
виховне — виховує відповідальність за визначену ланку роботи та результати діяльності;
навчально-методичне — сутність полягає у наданні дієвої допомоги педагогам школи у пошуках ефективних форм та методів навчання, виховання та розвитку учнів, у професійному зростанні вчителів;
стимулююче — спонукає до роботи, самоосвіти, саморозвитку, самоконтролю та самокорекцїї.
Основні принципи контролю:
Стратегічна спрямованість контролю: контроль повинен відображати пріоритети розвитку закладу освіти.
Плановість та систематичність контролю, що дають можливість уникнути надмірного контролю і навпаки — попередити його відсутність.
Науковість контролю передбачає глибоку наукову основу контролюючої діяльності, повноту висновків та рекомендацій, високий рівень компетентності перевіряючого.
Об'єктивність щодо оцінки та доброзичливість у ставленні до суб'єктів перевірки.
Економічність та раціональність контролю, що полягає у застосуванні ефективних технологій та методів контролю.
Поєднання контролю з самоконтролем створює умови для самовдосконалення, самокорекцїї, самонавчання.
Гласність дає можливість демократизувати процедуру контролю та зняти зайву напругу з суб'єктів контролю.