МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Основні відмінності СППР та ЕС
Основні компоненти ЕС наводяться на рис. 11.1.
Рис. 11.1. Структура експертної системи
Основні компоненти ЕС: 1. База даних (робоча пам'ять) – призначена для зберігання вихідних і проміжних даних задачі, що вирішується в даний момент (мають великий об’єм і відносно невелику питому вартість). Дані – окремі факти, що характеризують об’єкти, процеси і явища предметної області, а також їх властивості. 2. База знань – призначена для зберігання довгострокових даних, що описують предметну область, та правил, що описують послідовність перетворення даних цієї області (невеликого об’єму, але дуже дорогі). Знання – закономірності предметної області (принципи, зв’язки, закони), що отримуються в результаті практичної діяльності і професійного досвіду та дозволяють спеціалістам ставити і вирішувати задачі в ній. Приклади знань: 1. Поверхневі – якщо болить голова, то слід прийняти аспірин. 2. Глибинні – знання лікарів про причини, види головних болей і методах їх лікування. Моделі представлення знань (логіко-лінгвістичні моделі): - модель "об'єкт-атрибут-значення" (найбільш рання форма) – визначає атрибути (властивості) об'єкту, які можуть приймати значення з відомого набору (авіаквиток-вартість-дорогий, дешевий); - продукційна модель (модель, що заснована на правилах) (найбільш поширена форма) – дозволяє представити знання у вигляді речень „ЯКЩО (умова), ТО (висновок)” (якщо тиск падає, то погода погіршується); - семантична мережа – орієнтований граф, вершини якого є об’єктами (події, дії, узагальнені поняття або властивості об’єктів), а дуги – відношеннями між ними (БУТИ, МАТИ, БУТИ НАСЛІДКОМ і т.д.) (Іванов є курсантом, курсанти носять форму, форма синього кольору і т.д.) (рис. 11.2);
Рис. 11.2. Приклад семантичної мережі
- фрейм – структура для опису стереотипної ситуації, яка складається з характеристик цієї ситуації (слотів) та їх значень (заповнювачів слотів) (фрейм – рейс, слоти – незаповнені значення деяких атрибутів: час відправлення, тип літака, швидкість, висота тощо). 3. Вирішувач (блок логічного висновку) – використовуючи вихідні дані з бази даних та знання з бази знань, формує послідовність правил, що приводить до вирішення задачі. 4. Компонент придбання знань – автоматизує процес наповнення ЕС знаннями. 5. Пояснювальний компонент – пояснює, як система отримала рішення задачі або чому вона не отримала рішення, і які знання вона при цьому використовувала (це полегшує експерту тестування системи і підвищує довіру користувача до отриманого результату). 6. Інтерфейс користувача – орієнтований на організацію дружнього спілкування користувача з системою як на стадії введення інформації, так і при отриманні результатів. Спеціалісти, які взаємодіють з ЕС: 1. Експерт в предметній області, задачі якої буде вирішувати ЕС. Він визначає знання, що характеризують предметну область, а також забезпечує повноту і правильність введених в ЕС знань. 2. Когнітолог (інженер зі знань) – спеціаліст з розробки ЕС. Він допомагає експерту виявити і структурувати знання, необхідні для роботи ЕС, обирає інструментальний засіб, що найбільше підходить для даної предметної області, та визначає спосіб представлення знань в ньому. 3. Програміст – спеціаліст з розробки інструментального засобу (мови програмування). Він розробляє інструментальний засіб і виконує сполучення його з середовищем, в якому він буде використовуватись. 4. Користувач – спеціаліст предметної області, для якого призначена ЕС. Режими роботи ЕС: 1. Режим придбання знань – спілкування з ЕС здійснює експерт через посередництво інженера зі знань. 2. Режим вирішення задач (консультацій) – спілкування з ЕС здійснює кінцевий користувач, якого цікавить результат та/або спосіб отримання рішення. Класифікація експертних систем: 1. За задачами, що вирішуються: - інтерпретація даних – опис ситуації за інформацією, що надходить від датчиків (виявлення та ідентифікація різних типів океанських судів за результатами аерокосмічного сканування – система SIAP, визначення основних властивостей особистості за результатами психодіагностичного тестування в системі АВТАНТЕСТ); - діагностика – виявлення причин неправильного функціонування системи за результатами спостережень шляхом співвіднесення об’єкта з деяким класом об’єктів (діагностика і терапія звуження коронарних судин – система ANGY, діагностика помилок в апаратурі і математичному забезпеченні ЕОМ – система CRIB); - моніторинг – безперервне порівняння результатів спостережень з очікуваними результатами (контроль за роботою електростанцій – система СПРИНТ, допомога диспетчерам атомного реактора – система REACTOR, контроль аварійних датчиків на хімічному заводі – система FALCON); - проектування – побудова конфігурації об'єктів при заданих обмеженнях (проектування конфігурацій ЕОМ – система XCON, синтез електричних кіл – система SYN); - налагодження – складання рецептів виправлення неправильного функціонування системи; - ремонт – виконання послідовності запропонованих виправлень; - навчання – діагностика, налагодження і виправлення поводження того, кого навчають (навчання мові програмування ЛИСП в системі „Вчитель ЛИСПу”, навчання мові Паскаль – система PROUST); - прогнозування – визначення ймовірних наслідків ситуацій (передбачення погоди – система WILLARD, оцінки майбутнього урожаю – система PLANT, прогнози в економіці – система ECON; прогнозування прибутку - інтелектуальний пакет Ргеdісtоr); - планування – визначення послідовності дій (планування поведінки робота – система STRIPS, планування промислових замовлень – система ISIS, планування експерименту – система MOLGEN); - підтримка прийняття рішень – забезпечення особи, що приймає рішення, необхідною інформацією і рекомендаціями, які полегшують процес прийняття рішень (вибір стратегії виходу фірми з кризової ситуації – система CRYSIS, допомога у виборі страхової компанії або інвестора – система CHOICE; поради про надання або відмовлення в кредиті – „Помічник того, що видає кредит"); - управління – управління поведінкою системи як єдиного цілого (управління системою календарного планування Project Assistant). 2. За зв’язком з реальним часом: - статичні ЕС – розробляються в предметних областях, в яких бази знань та дані, що інтерпретуються, не змінюються з часом (діагностика несправностей в автомобілі); - квазідинамічні ЕС – інтерпретують ситуацію, яка змінюється з деяким фіксованим інтервалом часу (мікробіологічні ЕС); - динамічні ЕС – працюють у сполученні з датчиками об’єктів в режимі реального часу з безперервною інтерпретацією даних, що поступають у систему (управління гнучкими виробничими комплексами, моніторинг в реанімаційних палатах, програмний інструментарій для розробки динамічних систем). 3. За типом ЕОМ: - ЕС для унікальних стратегічно важливих задач на суперЕОМ (Ельбрус, CRAY, CONVEX); - ЕС на ЕОМ середньої продуктивності (типу ЄС ЕОМ); - ЕС на символьних процесорах і робочих станціях (SUN, Silicon Grafics, APOLLO); - ЕС на міні- і мікроЕОМ (VAX, microVAX); - ЕС на персональних комп’ютерах (IBM PC, MAC II). 4. За ступенем інтеграції з іншими програмами: - автономні ЕС – працюють безпосередньо в режимі консультацій з користувачем для специфічно „експертних” задач, для вирішення яких не потребується залучати традиційні методи обробки даних (розрахунки, моделювання і т.д.); - гібридні ЕС – представляють собою програмний комплекс, що агрегує стандартні пакети прикладних програм (наприклад, математичну статистику, лінійне програмування або системи управління базами даних) і засоби маніпулювання знаннями.
Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|