Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Основні категорії, ключові поняття та визначення теми.

Мета та завдання лекції.

Тема 11. Експертні системи в управлінні організацією

Висновки по лекції.

Системи, що виконують властиві людині інтелектуальні дії, пов'язані з сприйманням та обробкою знань, міркуванням і відповідним спілкуванням, називаються системами штучного інтелекту.

Основними властивостями СШІ є здатність до навчання і адаптації, гнучкість, прозорість тлумачення і здатність відкривати нове.

СШІ застосовуються для стратегічного управління, а також управління продажами, закупівлями, виробництвом, якістю, фінансами та персоналом організації.

В СШІ використовуються наступні моделі: нейронні мережі, генетичні алгоритми, нечіткі множини та динамічні структурні моделі.

Нейронні мережі відносяться до класу нелінійних адаптивних систем з архітектурою, що умовно імітує нервову тканину з нейронів. Генетичні алгоритмивикористовуються для вирішення задач оптимізації і моделювання шляхом послідовного підбору, комбінування і варіації параметрів, що шукають, з використанням механізмів, які нагадують біологічну еволюцію.Нечітка логіка і теорія нечітких множин – це розділ математики, що є узагальненням класичної логіки і теорії множин, предметом якої є побудова моделей наближених міркувань людини і їх використання в комп'ютерних системах. До переваг структурно-динамічних моделей відносяться врахування часового фактору в обчислювальних експериментах та можливість імітації найважливіших функцій менеджменту.

 


Метою лекції є ознайомлення з використанням в діяльності організації експертних систем.

Завданнялекції:

- розкрити основні відмінності СППР та експертних систем;

- ознайомити з поняттям та структурою експертних систем;

- розкрити різницю між даними і знаннями, навести найпоширеніші моделі представлення знань;

- ознайомити зі спеціалістами, які взаємодіють з експертною системою, та її режимами роботи;

- навести класифікацію експертних систем.

11.2. План лекції.

План:

1. Основні відмінності СППР та експертних систем.

2. Поняття та структура експертних систем.

3. Різниця між даними і знаннями, моделі представлення знань.

4. Спеціалісти, які взаємодіють з експертною системою та її режими роботи.

5. Класифікація експертних систем.

 

Дані – окремі факти, що характеризують об’єкти, процеси і явища предметної області, а також їх властивості.

Знання – закономірності предметної області (принципи, зв’язки, закони), що отримуються в результаті практичної діяльності і професійного досвіду та дозволяють спеціалістам ставити і вирішувати задачі в ній.

Когнітолог (інженер зі знань) – спеціаліст з розробки ЕС, який допомагає експерту виявити і структурувати знання, необхідні для роботи ЕС, обирає інструментальний засіб, що найбільше підходить для даної предметної області, та визначає спосіб представлення знань в ньому.

Модель "об'єкт-атрибут-значення"– представлення знань у вигляді атрибутів (властивостей) об'єкту, які можуть приймати значення з відомого набору.

Планування – визначення послідовності дій.

Предметна область – клас (множина) об'єктів, що розглядається в межах даного контексту.

Прогнозування – визначення ймовірних наслідків ситуацій.

Продукційна модель – представлення знань у вигляді речень „ЯКЩО (умова), ТО (висновок)”.

Семантична мережа – представлення знань у вигляді орієнтованого графу, вершини якого є об’єктами, а дуги – відношеннями між ними.

Фрейм – структура для опису стереотипної ситуації, що складається з характеристик цієї ситуації (слотів) та їх значень (заповнювачів слотів).

 

11.4. Текст лекції.

Одним з класів СШІ, який на даний час швидко розвивається, є експертні системи (Expert Systems - ES) (ЕС) - системи, які використовують логіку прийняття рішень людського експерта (перші ЕС - медична mycin і хімічна dendral з’явились в сер. 70-х рр. 20 ст.).

Експертні системи належать до СППР, заснованих на знаннях. Традиційні СППР універсальні і застосовуються для вирішення унікальних проблем у різних предметних областях, а ЕС дають відповіді на питання у вузькій предметній області і роблять висновки, які могла б зробити людина-професіонал високої кваліфікації. Інтеграція традиційної СППР із ЕС утворить більш складний вид - так звану експертну систему підтримки прийняття рішень (ЕСППР). Така система, виходячи з загальних вимог, що ставляться до ЕС, повинна пояснювати свої поради кінцевому користувачу, і, крім того, надавати йому універсальні засоби вільного моделювання. Основні відмінності СППР та ЕС наводяться в табл. 11.1.

 

Таблиця 11.1


Читайте також:

  1. I визначення впливу окремих факторів
  2. II. Визначення мети запровадження конкретної ВЕЗ з ураху­ванням її виду.
  3. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  4. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  5. II. Поняття соціального процесу.
  6. Ocнoвнi визначення здоров'я
  7. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  8. А/. Поняття про судовий процес.
  9. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  10. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  11. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  12. Акти застосування юридичних норм: поняття, ознаки, види.




Переглядів: 606

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Основні напрямки застосування СШІ в управлінні організацією | Основні відмінності СППР та ЕС

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.