МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Основні категорії, ключові поняття та визначення теми.Мета та завдання лекції. Тема 11. Експертні системи в управлінні організацією Висновки по лекції. Системи, що виконують властиві людині інтелектуальні дії, пов'язані з сприйманням та обробкою знань, міркуванням і відповідним спілкуванням, називаються системами штучного інтелекту. Основними властивостями СШІ є здатність до навчання і адаптації, гнучкість, прозорість тлумачення і здатність відкривати нове. СШІ застосовуються для стратегічного управління, а також управління продажами, закупівлями, виробництвом, якістю, фінансами та персоналом організації. В СШІ використовуються наступні моделі: нейронні мережі, генетичні алгоритми, нечіткі множини та динамічні структурні моделі. Нейронні мережі відносяться до класу нелінійних адаптивних систем з архітектурою, що умовно імітує нервову тканину з нейронів. Генетичні алгоритмивикористовуються для вирішення задач оптимізації і моделювання шляхом послідовного підбору, комбінування і варіації параметрів, що шукають, з використанням механізмів, які нагадують біологічну еволюцію.Нечітка логіка і теорія нечітких множин – це розділ математики, що є узагальненням класичної логіки і теорії множин, предметом якої є побудова моделей наближених міркувань людини і їх використання в комп'ютерних системах. До переваг структурно-динамічних моделей відносяться врахування часового фактору в обчислювальних експериментах та можливість імітації найважливіших функцій менеджменту.
Метою лекції є ознайомлення з використанням в діяльності організації експертних систем. Завданнялекції: - розкрити основні відмінності СППР та експертних систем; - ознайомити з поняттям та структурою експертних систем; - розкрити різницю між даними і знаннями, навести найпоширеніші моделі представлення знань; - ознайомити зі спеціалістами, які взаємодіють з експертною системою, та її режимами роботи; - навести класифікацію експертних систем. 11.2. План лекції. План: 1. Основні відмінності СППР та експертних систем. 2. Поняття та структура експертних систем. 3. Різниця між даними і знаннями, моделі представлення знань. 4. Спеціалісти, які взаємодіють з експертною системою та її режими роботи. 5. Класифікація експертних систем.
Дані – окремі факти, що характеризують об’єкти, процеси і явища предметної області, а також їх властивості. Знання – закономірності предметної області (принципи, зв’язки, закони), що отримуються в результаті практичної діяльності і професійного досвіду та дозволяють спеціалістам ставити і вирішувати задачі в ній. Когнітолог (інженер зі знань) – спеціаліст з розробки ЕС, який допомагає експерту виявити і структурувати знання, необхідні для роботи ЕС, обирає інструментальний засіб, що найбільше підходить для даної предметної області, та визначає спосіб представлення знань в ньому. Модель "об'єкт-атрибут-значення"– представлення знань у вигляді атрибутів (властивостей) об'єкту, які можуть приймати значення з відомого набору. Планування – визначення послідовності дій. Предметна область – клас (множина) об'єктів, що розглядається в межах даного контексту. Прогнозування – визначення ймовірних наслідків ситуацій. Продукційна модель – представлення знань у вигляді речень „ЯКЩО (умова), ТО (висновок)”. Семантична мережа – представлення знань у вигляді орієнтованого графу, вершини якого є об’єктами, а дуги – відношеннями між ними. Фрейм – структура для опису стереотипної ситуації, що складається з характеристик цієї ситуації (слотів) та їх значень (заповнювачів слотів).
11.4. Текст лекції. Одним з класів СШІ, який на даний час швидко розвивається, є експертні системи (Expert Systems - ES) (ЕС) - системи, які використовують логіку прийняття рішень людського експерта (перші ЕС - медична mycin і хімічна dendral з’явились в сер. 70-х рр. 20 ст.). Експертні системи належать до СППР, заснованих на знаннях. Традиційні СППР універсальні і застосовуються для вирішення унікальних проблем у різних предметних областях, а ЕС дають відповіді на питання у вузькій предметній області і роблять висновки, які могла б зробити людина-професіонал високої кваліфікації. Інтеграція традиційної СППР із ЕС утворить більш складний вид - так звану експертну систему підтримки прийняття рішень (ЕСППР). Така система, виходячи з загальних вимог, що ставляться до ЕС, повинна пояснювати свої поради кінцевому користувачу, і, крім того, надавати йому універсальні засоби вільного моделювання. Основні відмінності СППР та ЕС наводяться в табл. 11.1.
Таблиця 11.1 Читайте також:
|
||||||||
|