МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ ГРОШЕЙЗадача 10. Задача 9. Задача 8. Задача 7. Задача 6. Задача 5. Задача 4. Задача 3. Задача 2. Задача 1. Завдання для самостійної роботи. Приклади розв’язку типових завдань. Приклади розв’язку типових завдань. Теми рефератів. Приклад 1. На основі даних таблиці визначте рівень інфляції для кожного року та динаміки купівельної спроможності.
Розв’язування: Рівень інфляції визначається як: ∆Ір = Ірі / Ір0 * 1000 – 100 ∆Ір2002 = 122/100 * 100 – 100 = 22% ∆Ір2003 = 130/100 * 100 – 100 = 30% ∆Ір2004 = 125/100 * 100 – 100 = 25% Індекс купівельної спроможності визначається як: Ік = 1 / Ір Ік2001 = 1 / 1 = 1 Ік2002 = 1 / 1,22 = 0,82 Ік2003 = 1 / 1,3 = 0,77 Ік2004 = 1 / 1,25 = 0,8 Приклад 2. Річний дохід становить 60 тис.грн. Річну норму інфляції зафіксували у розмірі 18%. Визначити величину «інфляційного податку». Розв’язування: Інфляційний податок – це різниця між номінальною та реальною вартістю доходу. Реальна вартість доходу визначається як: Др = Дн / Ір = 60 / 1,18 = 52, 174 тис.грн. Пі = Дн – Др = 60 – 52,174 = 7,826 Отже, величина інфляційного податку становить 7826 грн.
Як зміниться величина реального доходу, якщо номінальний доход збільшиться на 10%, а рівень цін зросте на 7%? Як зміниться величина реального доходу, якщо номінальний доход дорівнює 30 тис.грн., а індекс інфляції цього року складає 106%? Визначити наскільки знизиться вартість 5 тис.грн. ( у відсотковому та вартістному відношенні) базисного року через 3 роки, якщо індекс вартості життя протягом данного періоду збільшиться на 130%. Визначити як зміниться у відсотковому відношенні реальна заробітна плата, якщо заробітна плата у попередньому році становила 600 гр.од., а в поточному – 650 гр.од. Індекс роздрібних цін за цей період зріс на 11%. Що відбулося з реальною заробітною платою, якщо номінальна заробітна плата підвищилась на 8%, а рівень цін зріс на 10%? Визначити відсотковий рівень та індекс інфляції за умови, що вартість споживчого кошика станом на 01.01. становила 220 грн., станом на 01.04. – 320 грн., а станом на 01.07. – 280 грн. У таблиці наведено індекси цін по роках:
Розрахуйте: а) темп інфляції для кожного року; б) визначте процентну зміну реального доходу, якщо номінальний дохід протягом другого року порівняно з першим збільшився на 17,%, а протягом третього року порівняно з другим – на 5%. в) якщо номінальний дохід у другому та третьому роках становив 30 тис.грн., яка величина реального доходу; У таблиці представлені дані, які характеризують величину номінального ВВП за три роки:
Необхідно визначити: а) який рік є базисним; б) як змінився рівень цін протягом 1-2 років; в) як змінився рівень цін протягом 2-3 років; г) величину реального ВВП. Визначити темп інфляції, якщо обсяг грошової маси порівняно з минулим роком зріс на 75%, швидкість обігу грошей зросла на 15%, а приріст товарної маси становив 20%. В обігу знаходиться маса грошей в сумі 800 млн.гр.одн., яка має відповідне товарне забезпечення. Держава випускає в обіг ще 200 млн.гр.одн. для покриття бюджетного дефіциту. При цьому реальний обсяг виробництва товарів не змінився. Визначити рівень інфляції.
Тести для самоконтролю. 1. Інфляційний податок – це: а) перевищення реальної вартості доходу над номінальною вартістю; б) перевищення номінальної вартості над реальною вартістю доходу; в) добуток індексу інфляції на номінальну вартість доходу. 2. При зростанні темпу інфляції до 5% в місяць, інфляція стане: а) помірною; б) галопуючою; в) гіперінфляція. 3. Стагфляція: а) викликана підвищенням цін під впливом сукупного попиту; б) супроводжується одночасним підвищенням цін і рівня безробіття; в) характеризується повільним зростанням цін. 4. Девальвація – це: а) зниження купівельної спроможності грошей; б) законодавче зниження курсу валюти або центрального паритету за режиму фіксованого валютного курсу; в) законодавче підвищення курсу валюти або центрального паритету за режиму фіксованого валютного курсу. 5. Імпортна інфляція – це: а) зниження валютного курсу національних грошей; б) поглиблення розриву між рівнями цін на внутрішньому ринку країни та на ринках інших країн; в) підвищення цін на імпортні товари за умови твердого валютного курсу. 6. До проти інфляційних заходів належать: а) зниження процентних ставок за кредит; б) заморожування підвищення цін; в) регулювання валютного курсу; г) платоспроможного попиту. 7. Основними функціями фіскально-бюджетної політики є: а) забезпечення сталості грошового обігу; б) перерозподіл національного доходу; в) стримування і боротьба з інфляцією; г) нагромадження ресурсів для фінансування соціальних програм. 8. Головна функція грошової реформи: а) заміна масштабу цін; б) стабілізація грошового обігу; в) зменшення рівня інфляції; г) впровадження нової валюти. Вміння студента Тема 7. Валютний ринок і валютні системи.………..
Тема 8. Кредит у ринковій економіці, кредитні системи….
Тема 9. Фінансові посередники грошового ринку……….. 1. Банківська система: принципи побудови, цілі та механізм функціонування…… 2. Небанківські кредитно-фінансові інститути. 3. Міжбанківські об’єднання…….. 4. Контрактні фінансові інститути ( інститути спільного інвестування)... 5. Посередники на ринку цінних паперів: особливості брокерської та дилерської діяльності, андерайтингу, агентських та лізингових послуг………………… 6. Перспективи розвитку ринку фінансового посередництва в Україні… Тема 10. Центральні банки та державне регулювання грошової сфери… 1. Організація діяльності центральних банків…. 2. Функції центрального банку… 3. Механізм реалізації грошово-кредитної політики… 4. Статус та функції Національного банку України….. 5. Грошово-кредитна політика НБУ…... 6. Економічна суть та види кредитів НБУ комерційним банкам. 7. Система показників для оцінки ефективності функціонування НБУ…. Тема 11.Комерційні банки: походження види, принципи побудови, функції та операції…
Тема 12. Міжнародні валютно-кредитні установи та форми їх співробітництва. 1. Міжнародний валютний фонд у системі валютно-кредитних відносин.
Тема 13. Фінансові операції на фондовому ринку (ринку цінних паперів)….
1. Необхідність грошей та історія їх розвитку. 2. Форми грошей та їх еволюція. 3. Функції грошей. 4. Теорії грошей.
1. Необхідність виникнення грошей зумовлена розвитком товарного виробництва та відносин обміну. Засновники класичної політекономії дійшли висновку, що „виникнення грошей зумовлено труднощами безпосереднього обміну продуктами праці”. За своїм місцем у товарному виробництві і обміні гроші –цеспецифічний товар, що має властивість обмінюватись на будь-який інший, тобто є загальним еквівалентом вартості товарів. Перші карбовані гроші з’явились у 7 ст. до н.е. в Лідії, а на Україні – в 6 ст. до н.е. Безпосередньо грошовий обіг розпочався у 8 ст. н.е. В обігу на той час знаходились монети країн Західної Європи та Візантії. Перші власні карбовані гроші в Україні з’явились в Х ст. в Київський Русі і називались вони „ златниками” та „ срібляниками”. Період з Х по ХIII ст. ввійшов в історію грошового обігу як безмонетний. В обігу на той час перебували зливки золота певної ваги та форми - гривні. В ІХ ст. монетне карбування відновлено в Києві та Львові. Але поряд з власними грошима в обігу перебуває велика кількість німецьких, польських, чеських та інших грошей. Поява перших паперових грошей відноситься до ХУІІІ ст. У зв’язку зі значним знеціненням паперових грошей в 1839 році була проведена перша грошова реформа в Росії. Одиницею грошової системи став срібний карбованець, поряд з ним в обіг були випущені кредитні білети, розмінні на срібло та мідні гроші . В кінці ХІХ ст. карбованець набуває золотого вмісту. Який становить 0,774 г. золота. Історія грошового обігу налічує 6 грошових реформ . У 1922-24 роках, 1930-32 роках, 1947 р., 1961-62 роках, 1990-92 роках. Остання грошова реформа була проведена у вересні 1996 року і впровадила в обіг українську національну валюту – гривну.
2.В своїй еволюції гроші виступали у таких формах: -товарних ( металевих); -символічних ( паперових); -кредитних; -електронних.
Товарні гроші.В ролі грошей виступали предмети першої необхідності ( худоба, зерно, сіль, риба тощо ) і форма грошей збігалась з формою цих товарів. По мірі розвитку товарного виробництва ринок поставив перед грошовим товаром нові вимоги, яким відповідали тільки металеві гроші. Вони виступали спочатку у формі зливків золота та срібла, а згодом у формі монети. Монети виникли в 3 ст. до. н. е., після закріплення ролі грошей за металами і найвищого розвитку досягли в епоху золотого монометалізму, основною формою якого був золотомонетний стандарт. Паперові гроші – це знаки справжніх золотих обо срібних грошей, що випускаються державою в обіг, наділяються нею примусовим курсом і замінюють товарні гроші в їх функціях, не маючи власної вартості. Вперше були випущені в Китаї у 12 ст.
Ознаки паперових грошей: ¾ примусовість курсу; ¾ нерозмінність на метал; ¾ несталість та поступове знецінення; ¾ випускаються для покриття бюджетного дифіциту. Кредитні гроші – це неповноцінні знаки вартості, які виникли на основі розвитку кредитних відносин. За формою це паперові гроші , обіг яких підпорядкований дії специфічних законів.
Кредитні гроші пройшли таку еволюцію: 1. вексель; 2. банкнота; 3. чек; 4. депозитні гроші. Електронні гроші.Найсучасніша форма грошей.Гроші використовують у вигляді кредитних карток, дебетових карток та банківських автоматів касирів (банкоматів). Кредитна картка - це засіб платежу, що замінює готівку, чеки і дає можливість отримати у банку кредит. Дебетова картка – служить для здійснення електронних переказів грошей з одного рахунку на інший.
3.Гроші виконують такі функції: 1. Міра вартості. 2. Засіб обігу. 3. Засіб платежу. 4. Засіб нагромадження. 5. Світові гроші.
Міра вартості – це функція, в якій гроші забезпечують вимірювання вартості товару, надаючи їй форму ціни. Ціна – грошовий вираз вартості товару. Маштаб цін - це вагова кількість монетарного товару, що законодавчо визнається за грошову одиницю. Засіб обігу – це функція грошей, в якій вони виконують роль посередника в обміні товарів та забезпечують їх обіг. Обмін товарів за допомогою грошей має вигляд : Т – Г – Т . Участь в обміні грошей надає йому якість; він розглядається як дві самостійні дії: Т – Г -продаж і Т – Г – купівля, які можуть не співпадати у часі та просторі. Засіб платежу – це функція грошей, яка полягає в обслуговуванні та погашенні різноманітних боргових зобов’язань, що виникають між суб’єктами економічних відносин. Гроші рухаються за схемою: Т – К – Г. Основний зміст функції полягає в тому, що гроші погашають вартість товарів проданих у кредит. Засіб нагромадження – це функція грошей, пов’язана з їх здатністю бути засобом збереження вартості та представником абстрактної форми багатства. Гроші виступають у двох формах: - засобом нагромадження багатства ( скарбів); - збереження вартості товарів ( паперові гроші ). Світові гроші –це функція, в якій гроші обслуговують рух вартості в міжнародному економічному обороті і забазпечують реалізацію взаємовідносин між державами. Це комплексна функція, яка повторює всі функції властиві грошам. ЇЇ виконували СДР, ЕКЮ, ЕВРО, долар.
4.В історії розвитку грошей виділяють 4 види теорій: 1. номіналістична; 2. металістична; 3. кількісна; 4. марксисткська.
Номіналістична теоріявиникла у 7 – 8 ст. коли грошовий обіг був переповнений неповноцінними знаками вартості. Об’єктивна основа виникнення теорії – перехід від зливкового золотого обігу до монетного, коли гроші почали сприйматись не за їх вагою, а за найменуванням. Прихильники теорії – Стюарт, Кнап, Берклі, в Росії – ідеологи дворянства. В наш час продовжує її розвиток – Пол Самуельсон. Сутність теорії: 1. Гроші виникають, як продукт погодженності між людьми, з метою полегшення їх обміну. 2. Функція грошей як міри вартості заперечується. 3. Основна функція гошей – засіб платежу. Металістична теоріявиникла в епоху рабовласництва, але найбільшого розвитку досягла в 17 – 18 ст. Прихильники – Стефорд, Мек, Голіані. Сутність теорії: 1. Джерелом суспільного багатства є золото та срібло, а не сукупність матеріальних благ створених працею. 2. Неможливість заміни металевих грошей паперовими. 3. Золото та срібло вже за своєю природою є грошима. 4. Ототожнювався грошовий і товарний обіг. 5. Основна функція грошей – засіб нагромадження. Сьогодні продовжує розвиток металістичної теорії – Шарль де Голь. Кількісна теоріявиникла в 16 ст. коли в європі почалось різке зростання цін. Особливий розвиток набула в 17 – 18 ст. Основоположниками теорії були Ж. Боден, Дж. Лок, Д. Юм. Найбільшу популярність набули два варіанти цієї теорії: - трансакційна терія ( теорія Фішера); - кембріджська терія ( теорія касових залишків).
Згідно теорії Фішера : МV = PQ - рівняння Фішера. Базується на співвідношенні двох пов’язаних між собою явищ: добутку кількості грошей на швидкість їх обігу, і добутку рівня цін на кількість реалізованих товарів. Звідси виводиться формула ціни:
Р = МV / Q. Згідно цього, рівень цін змінюєть прямопропорційно кількості грошей в обігу та обернено пропорційно кількості товарів, які реалізуються за допомогою цих грошей. Кембріджська теорія – виникла на початку 20 ст. у Західній Європі. Її автори – Маршалл, Пігу, Робертсон і Кейнс. В основу цієї теорії був покладений не обіг грошей, а їх нагромадження. Згідно з теорією:
М = Р * Q* K / V, де К – частина річного доходу, яку учасники бажають зберігати у вигляді грошей. Відродилась теорія у вигляді монетаризму у США. Прихильником її є Фрідмен. Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|