Отже, Державна національна програма «Освіта» («Україна XXI століття»), Концепція дошкільного виховання в Україні, Базовий компонент дошкільної освіти в Україні, Закон «Про дошкільну освіту» визначили стратегію розвитку дошкільного виховання. Вона ґрунтується на національних та наукових засадах. Провідними принципами є демократизація, гуманізація, етнізація педагогічного процесу, творчий розвиток особистості.
Демократичні поступальні перетворення в політичному та суспільному житті країни зумовили певні зміни і в освітянському просторі, зокрема спрямовані на забезпечення рівного доступу до якісної освіти протягом життя для кожного громадянина незалежно від соціального стану, етнічної належності й віросповідання.
Дошкільні навчальні заклади мають відновлювати давні традиції співпраці з батьками, залучаючи їх до педагогічного процесу, надаючи методичну і консультативну допомогу
Для нормального розвитку дитини, закладання підвалин її духовності необхідне й сімейне, й суспільне дошкільне виховання, які разом складають найважливіший період виховання нової генерації будь-якої країни — дошкільне соціальне виховання.
Для поліпшення якості освіти необхідно висувати єдині вимоги до дошкільних закладів різних форм власності; створити й реалізувати програму методичного забезпечення дошкільної освіти; поліпшити фінансування дошкільних закладів і матеріально-технічну базу, удосконалити економіку дошкільної освіти шляхом перерозподілу коштів на користь забезпечення розвитку кожної дитини.
Положення державних та освітянських документів зумовили відхід системи дошкільної освіти від авторитаризму та спрямували її на виховання громадянина демократичної, незалежної держави.