Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Механізм соціальної взаємодії.

На відміну від більшості наук, що вивчають окремі підструктури суспільства, окремі види відносин, соціологія вивчає суспіль­ство як цілісність, як цілісний функціонуючий соціальний організм, що розвивається. Якщо так звані окремі науки, наприклад, еко­номічні, політичні, юридичні, вивчають внутрішні закономірності розвитку певних сторін, сфер, підструктур, видів суспільних відно­син, то соціологія аналізує взаємодію основних сторін, підструктур суспільства, економічних і політичних, правових відносин, економі­ки, політики та духовних процесів, що й дозволяє розкрити особ­ливості суспільства як цілісності.

Тема 1-2 (4год.) Соціологія як наука, предмет і методологія. Історія розвитку соціології в США, Європі та Україні

Лекції з соціології

(для студентів стаціонару) 2010- 2011 навчальний рік

 

 

  1. Соціологія - наука про суспільство, її предмет,
основні категорії.
  1. Передумови формування соціології як науки та
основні етапи її становлення. 3. Структура, функції соціології та методи дослідження. 4. Уявлення про розвиток суспільства в основних школах соціології. ХIX – поч.XX ст. 5. Історія вітчизняної соціологічної думки.

 

1. Соціологія - наука про суспільство, її предмет, основні категорії.

Поняття «соціологія» походить від лат. societas (суспільство) і грецького logos (слово, вчення) й означає вчення про суспільство. Таким чином, соціологія — це наука про суспільство як єдину соціальну систему. Вона вивчає закономірності й випадкові чинники виникнення, становлення, функціонування й розвитку суспільства, його структуру та організацію, поведінку людей у суспільстві.

Типові суттєві взаємозв'язки основних сторін, сфер суспіль­ства формують закони цілісного розвитку суспільства. Окремі явища і процеси цікавлять соціологію з точки зору їхнього місця та ролі в системі суспільних відносин, у структурі єдиного функціонуючого організму.

Підхід з позицій аналізу суспільства як цілісності характер­ний також для філософії та історії. Однак цілісність вони тракту­ють інакше. Для філософії — це цілісність світу, для історії — цілісність єдиного історичного процесу. На відміну від філософії, цілісність у соціології не є абстрактною, а розкривається як кон­кретна реальність за допомогою не лише теоретичних, а й емпірич­них методів.Соціологія не обмежується розглядом суспільства як цілісного утворення. Вона виявляє механізми його функціонування, розвитку. Цілісність розкривається в соціології як система со­ціальних механізмів, що спричиняють рух, розвиток суспільства. Тому точніше визначати предмет соціології через поняття соціаль­них механізмів.

Предметом соціології є суспільство як цілісний ор­ганізм, соціальні механізми його функціонування і розвитку.Соціологія відрізняється від інших наук не лише тим, що вона вивчає, але й як вивчає. На відміну від філософії, соціологія вивчає суспільство крізь призму людської діяльності, вона розкриває по­треби, інтереси, ціннісні орієнтації, діяльність людей, їхні взаємо­зв'язки; суспільство розглядається соціальне цілим, як система со­ціальної взаємодії, як зіткнення різних інтересів, орієнтацій, видів активності.

Сучасна соціологія — це багатоманітність течій та наукових шкіл, які по-різному пояснюють її об’єкт і предмет,місце і роль у суспільному житті й соціальному розвиткові, однак більшість учених-соціологів погоджуються з тим, що об’єктом соціології як науки є соціальна реальність, тобто реальне суспільне життя, суспільство як цілісний організм, що його вивчають і інші науки — філософія, історія, політологія, економічна теорія, етнографія, право тощо. Отже, об’єкт «соціальна реальність» вивчається багатьма науками, але кожна з них має свій предмет вивчення — це певні сторони, аспекти, зв’язки, закономірності, випадковості становлення й розвитку будь-якого суспільства.

У центрі соціології — соціальна група, спільнота людей. Осо­бистість розглядається не з точки зору її унікальних здібностей, неповторних рис, а в системі соціальних зв'язків, як представник соціальної групи, певного суспільства.Людина завжди включена до складної системи соціально-класових, поселенських, професій­них, демографічних та інших груп, відбиває їхні інтереси, орієн­тації, набуває їхнього соціального досвіду.Спільноти аналізуються з позицій їхнього місця у системі со­ціальних зв'язків, як елементи взаємодії.

Соціологія розглядає склад­ну систему соціальних зв'язків:

І) особистості й спільноти;

2) спільнот поміж собою;

3) особистості, спільноти й соціального цілого;

4) суспільства і природи.

При цьому аналізуються різні рівні взає­мозв'язку: зв'язки, взаємодія, відносини. Соціальна взаємодія — це процес взаємовпливу і спільної діяльності.Механізм соціальної взаємодії включає суб'єкти взаємодії, фактори, які впливають на їхню поведінку. Взаємодія призводить до встановлення нових, більш стійких і самостійних зв'язків — со­ціальних відносин. За М. Вебером, суспільство і є соціальною взає­модією.

Соціальні механізми — це складна взаємодія соціальне ціло­го, окремого й одиничного. Це взаємодія саме тих факторів, що надають поштовх до руху, викликають розвиток. Оскільки соціологія вивчає соціальну взаємодію, можна визначитисоціоло­гію як науку про соціальну активність і механізми, що її забезпечу­ють і регулюють. З огляду на це можна зробити висновок, що предметом соціології як науки є соціальні відносини, закономірності та випадкові чинники їх становлення і розвитку, соціальні спільності, явища, процеси й механізми їх взаємодії(див. схему 1).

.

Предмет соціології— це те, на що спрямовані соціологічні дос­лідницькі дії та результат соціологічних досліджень, тобто вся сукуп­ність властивостей, зв’язків і відносин, які мають назву «соціальні». Соціальне — це сукупність тих чи інших властивостей, особливостей суспільних відносин, інтегрованих індивідами або спільностями в процесі спільної діяльності в конкретних умовах, що виявляється у їхніх взаємовідносинах, у ставленні їх до свого становища в суспільстві, до явищ та процесів суспільного життя.

Таким чином, предметом соціології єістотні властивості, зв’язки й відношення об’єкта дослідження як цілісного соціального організму, пізнання яких необхідне для вирішення теоретичних та практичних проблем функціонування й розвитку соціальної сфери суспільства.

Соціологія — це не просто сукупність теорій суспільства, а органічна єдність теорії особи й теорії соціальних спільностей, теорії соціальної структури та соціальних процесів, теорії соціальних інститутів (економіки, політики, сім’ї, культури, освіти, науки тощо), соціальних і суспільних відносин. Можна схематично зобразити предмет соціології через багат­ство зв'язків, механізмів, які вона вивчає. (Див. схему № 2)

 

 

Часом у тлумаченні предмета соціології розмежовуються і навіть протиставляються дві тенденції: макросоціологічна та мікро-соціологічна. Першавизначає соціологію як науку, яка виражає цілісність суспільства, розкриває закони цілісного розвитку.Друга подає соціологію як науку про поведінку. Насправді ж між цими тлумаченнями немає протиріччя, оскільки цілісність суспільства роз­кривається через аналіз поведінки. Е. Гідденс у книзі "Соціологія" (підручник 90-х років) показує зв'язок цих тенденцій. На його дум­ку, "соціологія — це наука, що вивчає взаємозв'язки мікро- та макропроцесів через сферу повсякденного життя людини".

Отже, соціологічний підхід до вивчення суспільства, соціо­логічне бачення суспільства — це завжди аналіз явища, процесу в системі соціальних зв'язків, аналіз з точки зору його співвідношен­ня з соціальне цілим.Соціологічний підхід дозволяє не лише зображати явища, про­цеси, а й пояснювати їх, подавати моделі явищ та суспільства в цілому. Аналіз процесу в динаміці дає змогу помічати тенденції змін і формулювати прогнози щодо подальшого розвитку. Райт Міллс казав, що тільки соціологічна уява може дати розуміння склад­них відносин між людиною та суспільством.

Соціологія, як і інші науки, вивчаючи свій об’єкт і предмет, використовує загальнонаукові та специфічні соціальні закони. Особливість соціології як науки полягає у тому, що соціальні зв’язки та відносини вивчаються на рівні специфічних соціальних законів і закономірностей (див. схему 3).

 


Читайте також:

  1. II. МЕХАНІЗМИ ФІЗІОЛОГІЧНОЇ ДІЇ НА ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ.
  2. V Процес інтеріоризації забезпечують механізми ідентифікації, відчуження та порівняння.
  3. Адвокатура — неодмінний складовий елемент механізму забезпечення прав людини.
  4. Аденогіпофіз, його гормони, механізм впливу
  5. Аденогіпофіз, його гормони, механізм впливу, прояви гіпер- та гіпофункцій.
  6. Адміністративно-командна система, її ознаки та механізм функціонування.
  7. Адміністративно-правові методи забезпечення економічного механізму управління охороною довкілля
  8. Аеробний механізм ресинтезу АТФ
  9. Акти застосування норм права в механізмі правового регулювання.
  10. Активний характер соціальної політики.
  11. Актуальність проблеми професійної етики соціальної роботи
  12. Акціонерні товариства як механізм трансформації




Переглядів: 2326

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Поради з успішного керівництва | Спеціальних соціальних процесів та явищ.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.063 сек.