Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Позначення та класифікації моторних олив

 

Згідно з нормативними документами, що діють в Україні, позначення моторних олив складається з групи цифр та літер. Так, згідно з ГОСТ 17479. 1-85 перша літера "М" в позначці оливи означає "моторна" і не залежить від складу і властивостей оливи. Після літери "М" стоїть цифра, що характеризує в'язкісні властивості оливи, за значенням якої підбирають оливу для двигуна і сезонності використання. Залежно від значення кінематичної в'язкості при 100 °С оливи розподіляють на класи в'язкості (див. додаток 4). Для зимової експлуатації автомобілів вживають, наприклад, оливи із класом в'язкості 8 (значенням в'язкості 8 мм2/с при 100 °С); літньої- 10 і вище; всесезонної - з подвійним позначенням 5з/10, 6з/10, 6з/12.

Експлуатаційна група оливи вибирається залежно від типу двигуна, умов експлуатації:

А - для нефорсованих бензинових двигунів і дизелів;

Б - для малофорсованих бензинових двигунів і дизелів;

В - для середньофорсованих бензинових двигунів і дизелів;,

Г - для високофорсованих бензинових двигунів і дизелів;

Д - для високофорсованих дизелів, що працюють у важких умовах;

Е - для високофорсованих малообертових дизелів, що працюють на високов'язкому паливі (мазуті).

У марках оливи проставляється також цифра "1" або "2" - для бензинових двигунів чи дизелів відповідно. Не може бути універсальної оливи, яка б з однаковою ефективністю забезпечувала роботу бензинового двигуна і дизеля, особливо якщо олива призначена для легкового та вантажного автомобілів відповідно. Умови роботи оливи в бензинових двигунах і дизелях не однакові, іноді відрізняються дуже сильно. Наприклад, температура "палаючого факелу" паливно-повітряної суміші у бензиновому двигуні на 300...400 °С вище порівняно з температурою такого ж "факелу" у дизелі. Дизельне паливо більш важке, у його складі може бути більша кількість сірчаних сполук (що є дуже важливим при виборі оливи), які можуть попадати в оливний картер у вигляді продуктів їх згоряння. Відрізняється конструкція бензинового двигуна і дизеля, включаючи конструкційні матеріали (метали, сплави, полімери), процес згоряння палива. Є відзнака у питомих навантаженнях, які витримує оливна плівка, особливо при порівнянні бензинового двигуна і дизеля вантажних автомобілів, дорожньо-будівельної техніки.

Приклад позначення оливи: М-12Г1, М-8Г2К, М-6з/12Г1, де літера "М" - моторна: цифри 12, 8, 6з/12 - клас в'язкості (перша олива - для літньої експлуатації, друга - зимової, третя - всесезонної), літера "Г - експлуатаційна група - для високофорсованих двигунів, цифра "1" - для бензинових двигунів, "2" - для дизелів, літера "К" - для КамАЗів.

Нафтозаводи та деякі фірми України випускають моторні оливи, позначення яких, згідно з нормативною документацією України, складається з літер та цифр, але відрізняється від попередньої.

Наприклад:

М-3031: олива моторна із класом в'язкості 30 (зимова), призначена для середньофорсованих (наступна цифра "З") бензинових двигунів (остання цифра "1");

ОМ-154041:ОМ - олива моторна, з класом в'язкості 1540 (може бути позначено 15/40, для всесезонного використання, але краще - в теплий період року), для високофорсованих без турбонаддуву (цифра "4") бензинових двигунів (цифpa "1");

M-3042- олива моторна з класом в'язкості ЗО (зимова), для високофорсованих без турбонаддуву (передостання цифра "4") дизелів (цифра "2");

М-4051- олива моторна з класом в'язкості 40 (літня) для високофорсованих турбонаддувних (цифра "5") бензинових двигунів (цифра "1").

Враховуючи досить велику кількість імпортної техніки, а також глибоке проникнення на вітчизняний ринок олив закордонного виробництва, широко використовуються міжнародні та європейські класифікації SAE, АРІ, АСЕА та деякі інші. Міжнародні та європейські класифікації моторних олив також складаються з цифр і букв.

Класифікація SAE (Товариство інженерів автомобільної техніки) визначає в'язкісні властивості олив (клас в'язкості) і не дає ніяких відомостей щодо якості олив, їх призначення за експлуатаційними властивостями. З класу в'язкості починають вибирати оливу відповідно до сезону експлуатації. Згідно з класифікацією SAE оливи розподіляють на класи, які характеризуються середнім значенням в'язкості в секундах Сейболта і призначені:

для зимового використання - коло цифри стоїть індекс "W", наприклад, SAE 20W, SAE 25W;

для літнього використання - позначаються тільки цифрами, наприклад, SAE 40;

для всесезонного використання - позначаються подвійно, наприклад, SAE 10W/40, SAE 15W/40, де перша цифра - в'язкість оливної основи, з якої виготовлена олива відповідної в'язкості (друга цифра, в даному прикладі - 40). Значення в'язкості оливної основи впливає на легкість пуску двигуна взимку (чим менша в'язкість, тим легший пуск) і утворення належного тиску в оливній системі влітку (чим більша в'язкість оливної основи, тим більший тиск). Тому в Україні оливу SAE 10W/40 краще використовувати взимку, a SAE 15W/40 - влітку.

Співвідношення класів в'язкості за ГОСТом 17479. 1-85 та SAE наведені в табл. 60.

Міжнародна класифікація АРІ (Асоціація інженерів Американського нафтового інституту) дозволяє підібрати оливи відповідно до умов експлуатації. Згідно з класифікацією АРІ моторні оливи розподіляються на дві категорії:

S - категорія для сервісу, призначена для бензинових двигунів;

С - комерційна категорія, призначена для дизелів (автомобілів, тракторів, бульдозерів, тягачів тощо).

Залежно від умов експлуатації оливи в кожній категорії підрозділяються на класи і позначаються буквами латинського алфавіту, сполучення яких вказує на категорію і клас оливи. Наприклад, АРІ SG, API SH - оливи для бензинових високофорсованих двигунів з невеликим та великим турбонаддувом відповідно, API CD - для дизелів з великим турбонаддувом, API CF-4 - для високонавантажених 4-тактних дизелів випуску з 1990 р.

 

Таблиця 60. Приблизна відповідність класів в'язкості

Клас в'язкості згідно з Клас в'язкості згідно з
ГОСТом 17479. 1-85 SAE ГОСТом 17479. 1-85 SAE
Зз 5W Зз/8 5W/20
10W 4з/6 10W/20
15W 4з/8 10W/20
20W 4з/10 10W/30
5з/10 15W/30
5з/12 15W/30
5з/14 15W/40
бз/10 20W/30
6з/14 20W/40
6з/16 20W/40
6з/20 20W/50
   

 

Класифікація АРІ довгий час визначала вимоги щодо якості моторних олив у цій системі для типу двигуна (бензиновий чи дизель). Але моторобудівники вимагали і вимагають більш жорсткі випробування олив і поряд з міжнародною класифікацією є специфікації моторобудівників, військові.

У двигунах американського та європейського виробництва є ряд конструкційних відмінностей. Тому в Європі з 1996 р. діє додатково класифікація АСЕА (Асоціація Європейських виробників автомобілів), до 1996р. - класифікація ССМС. Класифікація АСЕА є більш жорстка щодо якості олив порівняно з вимогами класифікації ССМС. Це пов'язано, передусім, із зношуванням двигуна і вирішенням екологічних питань.

Деякі фірми користуються класифікацією ССМС для олив, призначених для автомобілів випуску до 1996 р. Згідно з класифікацією ССМС всі моторні оливи підрозділяються на такі класи:

для бензинових двигунів в позначці мали літеру "G", наприклад, ССМС G3 (для автомобілів випуску до 1989 p. ). CCMC G4 (для автомобілів випуску після 1989 p. );

для дизелів легкових автомобілів, мікроавтобусів в позначці мали літери "PD", наприклад, ССМС PD1 (для дизелів без турбонаддуву), PD2 (для дизелів з турбонаддувом);

для дизелів вантажних автомобілів мали в позначці літеру "D", наприклад, ССМС D3 (для дизелів з турбонаддувом, що працюють у важких умовах), ССМС D4 (для дизелів з великим турбонаддувом, що працюють у важких умовах).

Класифікація АСЕА передбачає оливи для бензинових двигунів і дизелів.

Для бензинових двигунів в позначці оливи стоїть літера "А", наприклад, АСЕА А1 - оливи для двигунів, спроектованих для використання малов'язких олив; АСЕА А2 - оливи, придатні для викори­стання в більшості бензинових двигунів.

Для легконавантажених дизелів (легкових автомобілів, мікроавтобусів) в позначці оливи стоїть літера "В", наприклад, АСЕА В2 - оливи для дизелів з нормальним терміном до заміни.

Для вантажних автомобілів з дизелями та іншої "важкої"' техніки оливи в позначці мають літеру "Е", наприклад, АСЕА ЕЗ - оливи для дизелів, що працюють у важких умовах.

Призначення моторних олив згідно з європейською класифікацією АСЕА див. додаток 5.

Класифікація АСЕА передбачає можливість включення в познач­ку оливи року введення редакції даної класифікації у вигляді цифр в кінці позначки, наприклад, АСЕА В2-96, АСЕА ЕЗ-98 (може бути відсутня ця цифра, наприклад, АСЕА ВЗ).

Поряд із класифікаціями та специфікаціями міжнародними, європейськими, американськими та японськими зустрічаються специфікації фірм виго-товлювачів моторів, військові. Наявність військової специфікації поряд із класифікацією АСЕА чи АРІ свідчить, що дана олива може використовуватись у військовій техніці, тобто відпові­дає її вимогам щодо якості оливи.

Не можна змішувати (доливати одну до другої) оливи, які мають однакове призначення та рівень в'язкості, наприклад, SAE 15W/40 АСЕА А2, але виготовлені різними фірмами, бо може бути несумісність присадок з утворенням "желеподібних" осадів. Не слід змішувати оливи однієї фірми, але різні за призначенням, якщо фірма не гарантує їх сумісність. Те саме відноситься до олив однакового призначення однієї фірми, але мінеральної та синтетичної. Якщо фірма не дає гарантії сумісності оливних основ та присадок, оливи не можна змішувати.

 


Читайте також:

  1. Антагоністичні - критеріальні класифікації надто спрощені, тому дослідники
  2. Базові та прикладні класифікації
  3. Важливою ознакою класифікації є принцип побудови перетворювачів кодів, згідно з яким їх можна поділити на чотири групи.
  4. Вивчення класифікації асортименту та оцінка свіжості м'яса птиці, яке реалізується в упаковці (проблемне лабораторне заняття)
  5. Вивчення теми « Голосні звуки і позначення їх буквами »
  6. Вивчення теми « Приголосні звуки. Тверді і м’які приголосні, способи їх позначення на письмі »
  7. Види документів за ознаками класифікації та групами
  8. Види класифікації видатків бюджету
  9. Види та ознаки класифікації джерел фінансування проекту
  10. Визначення величини резерва сумнівних боргів на основі класифікації дебіторської заборгованості
  11. Виклад запиту видатків/ надання кредитів за бюджетною програмою в розрізі економічної класифікації/ класифікації кредитування.
  12. Вітчизняні бюджетні класифікації




Переглядів: 2563

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Відпрацювання і заміні оливи | ТРАНСМІСІЙНІ ОЛИВИ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.