Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Поняття бюджетної класифікації

Застосування бюджетної класифікації передбачено Бюджетним кодексом (Додаток А). Для забезпечення цілісності бюджетних категорій доходів і видатків і взаємозв'язку між функціональним призначенням та економічним характером видатків Міністр фінансів затверджує бюджетну класифікацію.

Бюджетна класифікація — це групування бюджетних доходів і видатків за однорідними ознаками для створення єдиної інформаційної системи їх зведення, забезпечення контролю за повним і своєчасним надходженням платежів за видами доходів, загальнодержавної і міжнародної порівняності бюджетних даних.

Бюджетна класифікація єдина для всіх бюджетів, її використовують у бюджетному плануванні в процесі складання проектів бюджетів, розробці індивідуальних і зведених кошторисів бюджетних установ. При цьому забезпечується: взаємозв'язок плану економічного і соціального розвитку країни і фінансових планів міністерств та відомств; єдиний порядок складання бюджетів різних рівнів, зведення їх показників. Організаційна роль бюджетної класифікації представлена на рис. 2.7.

 
 

 


дає змогу порівняти показники бюджетів різних рівнів
полегшує розгляд бюджетів та їх економічний аналіз
спрощує контроль за виконанням бюджету, своєчасністю і повнотою акумуляції коштів, використанням їх за цільовим призначенням
забезпечує можливість обліку доходів та видатків у бюджетних установах та організаціях
дає змогу порівняти асигнування з видатками, що допомагає дотримуватись фінансової дисципліни, економно витрачати кошти
здійснює контроль за виконанням програм соціально-економічного розвитку держави

Рис. 2.7. Організаційна роль бюджетної класифікації

Складові бюджетної класифікації представлені на рис. 2.8 [18].

 

2.4. Бюджетне планування та прогнозування

Бюджетне планування уявляє науково обґрунтований процес визначення джерел створення і напрямів використання бюджетних ресурсів із метою забезпечення стабільного економічного і соціального розвитку. Це суб'єктивна діяльність людей, а тому її ефективність обумовлена базуванням на об'єктивних законах розвитку суспільства, аналізі фінансового стану економіки, тенденціях руху бюджетних ресурсів.

Основні функції бюджетного планування подано на рис. 2.9.

 

 

 


відображення основних напрямів бюджетної політики
вибір раціональних шляхів бюджетного забезпечення для досягнення необхідного рівня економічного і соціального розвитку
здійснення перерозподілу бюджетних ресурсів для досягнення необхідних темпів і пропорцій розвитку економіки та підвищення суспільного добробуту
встановлення раціональних форм мобілізації бюджетних ресурсів

Рис. 2.9. Функції бюджетного планування


 
 

 

 


Рис. 2.8. Структура бюджетної класифікації


Об'єктом бюджетного планування є бюджетна діяльність держави, державних установ і організацій. Предметом бюджетного планування виступають бюджетні ресурси та їхній рух при здійсненні відтворювальних процесів в економіці. Сферою є розподіл і перерозподіл бюджетних ресурсів на всіх стадіях відтворювального процесу.

Організація бюджетного планування може бути ефективною лише тоді, коли вона ґрунтується на наукових принципах (рис.2.10).

 

 
 
Принципи організації бюджетного планування


 

комплексний підхід до основних параметрів економічного і соціального розвитку згідно з бюджетними можливостями
оптимальне використання бюджетних ресурсів із метою першочергового забезпечення пріоритетних напрямів розвитку економіки та соціальної сфери
раціональне визначення джерел формування бюджетних ресурсів
єдність у використанні бюджетних показників, здійсненні бюджетних розрахунків, застосуванні єдиної методології прогнозування
наукове обґрунтування планів: реальність прогнозних розрахунків, їхня економічна обґрунтованість; використання прогресивної методології, норм і нормативів; вибір кращих методів забезпечення прогнозних завдань бюджетними ресурсами

Рис. 2.10. Принципи організації бюджетного планування

 

Бюджетне планування на загальнодержавному рівні здійснюється у два етапи (рис. 2.11).

 

 


Рис. 2.11. Етапи бюджетного планування

 

Методи бюджетного планування, взаємопов'язані між собою, представлені в табл. 2.1.

 

Таблиця 2.1

Методи бюджетного планування

Метод Характеристика
Коефіцієнтів Базується на застосуванні відповідних коефіцієнтів. За основу беруться показники минулого періоду і коригуються з урахуванням відповідних коефіцієнтів, які відображають зміни, що передбачаються в плановому періоді.
Нормативний За основу беруться нормативи, які регламентують види надходжень і видатків. При цьому враховуються економічний стан підприємств, установ, галузей народного господарства, фізичних осіб. Цей метод дає змогу сповна виявити бюджетні резерви.
Балансовий За його допомогою досягається узгодженість між джерелами надходжень і напрямами видатків за видами та регіонами, встановлюється взаємозв’язок із загальною величиною фінансових ресурсів у державі по міністерствах, відомствах, регіонах і відповідними потребами, які можуть бути забезпечені.
Програмно-цільовий Використовується при фінансуванні окремих державних програм економічного і соціального розвитку. Дає змогу виявити джерела покриття і визначити ефективність цих програм. Із 2002 р. використовується при формуванні бюджетів як основний.

 

Прогнозування бюджетних ресурсів може ґрунтуватися лише на узагальнюючих макропоказниках економічного і соціального розвитку. Важливе значення для їх прогнозування має врахування показників інфляції, обмінного курсу національної валюти, державного боргу. Точність прогнозних розрахунків залежить від значень показників у базисному періоді, величини і динаміки заданих параметрів розвитку економіки у прогнозованому періоді, структури і внутрішньої характеристики моделі для розрахунку показника. Завдання бюджетного прогнозування представлені на рис. 2.12.

Найбільш поширеними серед методів бюджетного прогнозування є: регресійні багатофакторні моделі для розрахунку на перспективу окремих показників бюджету та метод економетричного моделювання, характеристика якого представлена в табл. 2.2.

 


Рис. 2.12. Завдання бюджетного прогнозування

 

Таблиця 2.2


Читайте також:

  1. II. Вимоги до складання паспорта бюджетної програми
  2. II. Поняття соціального процесу.
  3. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  4. VII. Поняття про рану, рановий процес, види загоювання ран
  5. А/. Поняття про судовий процес.
  6. Адміністративна відповідальність: поняття, мета, функції, принципи та ознаки.
  7. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  8. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  9. Акти застосування юридичних норм: поняття, ознаки, види.
  10. Алгоритм перевірки кошторису бюджетної установи
  11. Аналіз ступеня вільності механізму. Наведемо визначення механізму, враховуючи нові поняття.
  12. Антагоністичні - критеріальні класифікації надто спрощені, тому дослідники




Переглядів: 1154

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Бюджет як розпис доходів і видатків | Характеристика економетричного методу

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.