Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Аналіз формування й виконання виробничої програми

 

Підприємства самостійно планують свою діяльність на основі договорів, укладених зі споживачами продукції й постачальниками матеріально-технічних ресурсів, і визначають перспективи розвитку виходячи з попиту на вироблену продукцію, роботи й послуги. У своїй діяльності підприємства зобов’язані враховувати інтереси споживача і його вимоги до якості продукції, що поставляється, і послуг.

Тому аналіз роботи промислових підприємств починають із вивчення показників випуску продукції, що припускає наступні етапи:

1 Аналіз формування й виконання виробничої програми:

1.1. Аналіз обсягу продукції;

1.2. Аналіз асортиментів продукції;

1.3. Аналіз структури продукції.

2 Аналіз якості продукції.

3 Аналіз ритмічності виробництва.

4 Аналіз виконання договірних зобов’язань і реалізації продукції.

Джерела інформації: планові й оперативні плани-графіки, дані поточної й річної звітності (ф.1-П «Звіт підприємства (об’єднання) по продукції, ф. № 1 «Баланс підприємства», ф. № 2 «Звіт про прибутки й збитки»; дані поточного бухгалтерського й статистичного обліку (відомість №16 «Рух готових виробів, їхнє відвантаження й реалізація», журнал ордер №1, картки складського обліку готової продукції й ін.)

Обсяг виробництва промислової продукції може виражатися в натуральних, умовно-натуральних і статистичних вимірниках. Узагальнюючі показники обсягу виробництва продукції одержують за допомогою вартісної оцінки – в оптових цінах.

Основними показниками обсягу виробництва є товарна й валова продукція.

Валова продукція – вартість всієї продукції й виконаних робіт, включаючи незавершене виробництво, виражена в порівнянних цінах.

Товарна продукція – валова продукція за мінусом внутрішньозаводського обороту й незавершеного виробництва.

Реалізована продукція - вартість реалізованої продукції, відвантаженої й оплаченим покупцями.

У ході аналізу динаміки обсягу виробництва продукції можуть застосовуватися натуральні (штуки, метри, тонни й т.д.), умовно-натуральні (тисяча умовних банок, кількість умовних ремонтів і ін.), вартісні показники обсягів виробництва продукції. Останній показник є більше кращим.

Вартісні показники обсягу виробництва повинні бути наведені в порівнянний вид. В умовах інфляції нейтралізація зміни цін «вартісного» фактора є найважливішою умовою порівнянності даних.

У міжнародному обліковому стандарті IASC №15 «Інформація, що характеризує вплив зміни цін» знайшли відбиття дві основні концепції. Перша відповідає «Методиці оцінки об’єктів бухгалтерського обліку в грошових одиницях однакової купівельної вартості» і орієнтована на загальний індекс інфляції національної валюти. При аналізі динаміки обсягу виробництва необхідно зробити коректування на загальний індекс інфляції національної валюти.

Друга концепція лежить в основі «Методики переоцінки об’єктів бухгалтерського обліку в поточну вартість». Методика орієнтована на застосування індивідуальних індексів цін на товар товарну групу. При цьому можуть застосовуватися наступні методи:

– перерахування обсягу виробництва продукції за звітний рік за цінами аналогічної продукції базисного періоду (по відносно невеликій номенклатурі продукції, що випускається);

– коректування на агрегатний індекс зміни цін () по групі однорідних товарів (робіт, послуг) по галузі в цілому:

 

(2.1)

 

де VВП1 – випуск продукції у звітному періоді в натуральному вираженні;

VВП0 – випуск продукції в базисному періоді в натуральному вираженні;

Ц0 – ціна одиниці продукції в базисному періоді.

 

Тоді порівнянний з базисним фактичний обсяг випуску продукції (ВП1ЦП) розраховуємо по формулі:

 

, (2.2)

 

де ВП1 – обсяг продукції, що випускається, у вартісному вираженні.

Із застосуванням вищезгаданих методів нейтралізується вплив зміни цін на конкретний товар товарну групу.

Більш детально розглянемо як проводиться аналіз обсягу продукції.

Аналіз обсягу виробництва починають із вивчення динаміки валової й товарної продукції, розрахунку індексів їхнього росту й приросту (табл.2.1).

Таблиця 2.1 – Динаміка товарної продукції

Рік Товарна продукція в порівнянних цінах, грн Темпи росту, %
Базисні Ланцюгові
Тб =ТПi/ТП0 100% Тц= ТПi /ТПi-1 100%

 

де ТПi-1, ТПi – обсяг товарної продукції у вартісному вираженні в порівнянних цінах в i-1 та i-ому році відповідно;

ТПо – обсяг товарної продукції року, узятого за базу порівняння.

На основі отриманих даних можна розрахувати середньорічні темпи росту (Tср) і приросту (Тпр) товарної продукції:

 

, (2.3)

 

(2.4)

 

Аналіз виконання плану по випуску товарної продукції роблять на основі даних табл. 2.2.

 

Таблиця 2.2 – Виконання плану по випуску товарної продукції за

20..рік

 

Виріб (цех) Обсяг виробництва продажів, тис. грн. Відхилення плану випуску від минулого року Відхилення фактичного випуску продукції  
Мин. рік Звіт. рік тис. грн. % Від плану Від минулого року  
тис. грн % тис. грн. %  
План Факт  
А -1700 -5,57 -3600 -12,5 -5300 -17,3  
…….. …….. …….. …… ……. …. …… …… ……. ……  
Разом: +6,43 +4800 +5,00 +10600 +11,75  

 

У наведеному прикладі відхилення фактичного випуску товарної продукції від минулого року має невелику величину + 11,75 %, а фактичного випуску від плану всього 5 %.

Оперативний аналіз випуску продукції здійснюється на основі даних за день, декаду, місяць, квартал наростаючим підсумком з початку року.

Необхідним елементом аналітичної роботи є аналіз виконання плану по номенклатурі й асортиментам.

Номенклатура – перелік найменувань виробів і їхніх кодів, установлених для відповідних видів продукції в загальносоюзному класифікаторі промислової продукції (ЗКПП), що діє на території СНД.

Асортименти – перелік найменувань продукції із вказівкою обсягу її випуску по кожному виду. Розрізняють повний (всіх видів і різновидів), груповий (по родинних групах), внутрішньогруповий асортимент.

Оцінка виконання плану по номенклатурі ґрунтується на зіставленні планового й фактичного випуску продукції по основних видах, включеним у номенклатуру.

Аналіз виконання плану по асортиментах розглянемо на прикладі табл.2.3.

Оцінка виконання плану по асортиментах може вироблятися:

- по способу найменшого відсотка (для нашого приклада – 87,5%);

- по питомій вазі в загальному переліку найменувань виробів, по якому виконаний план випуску продукції (33,3%);

- по способу середнього відсотка по формулі:

,

де ВПа – виконання плану по асортиментах, %;

ВПn – сума виробів, що випускаються фактично, кожного виду, але не більше їхнього планового випуску;

ВП0 – плановий випуск продукції.

 

Таблиця 2.3 – Виконання плану по асортиментах

 

Вироб ТП в план. цінах, тис. грн. Виконання плану, % ТП, зарахована у виконання плану по асортиментах, тис. грн.
план. факт.
А 87,5
В 99,0
С 120,7
Всього: 100,049

 

Для нашого приклада ВПа = 77664 : 81600 * 100% = 95,2%.

При цьому вироби, що випускаються понад план, не передбачені планом, у розрахунок виконання плану по асортиментах не приймаються. План по асортиментах вважається виконаним тільки в тому випадку, якщо виконано завдання по всіх видах виробів. План по асортиментах у розглянутому прикладі не виконаний.

Приклади недовиконання плану по асортиментах можуть бути зовнішні (зміна кон’юнктури ринку, попиту на окремі види продукції, несвоєчасне введення виробничих потужностей підприємства по незалежним від нього причинам) і внутрішні (недоліки в системі організації й управління виробництвом, поганий технічний стан устаткування та ін.).

Розглянемо аналіз структури продукції.

Структура продукції – це співвідношення окремих видів виробів у загальному обсязі її випуску. Виконати план за структурою – значить зберегти у фактичному випуску продукції заплановане співвідношення окремих її видів. Нерівномірне виконання плану по окремих виробах приводить до відхилень від планової структури продукції, порушуючи тим самим умови порівнянності всіх економічних показників.

Для розрахунку впливу структурних порушень із метою усунення їхнього впливу на економічні показники, використовують метод прямого рахунку по всіх виробах, метод середніх цін та ін.

Прямий рахунок по всіх видах виробів виробляється по формулі:

 

, (2.5)

 

де – зміни обсягу випуску продукції за рахунок структури;

ВП1 – фактичний випуск продукції при фактичній структурі;

ВП1,0 – фактичний випуск продукції при плановій структурі.

Фактичний випуск продукції при плановій структурі розраховується шляхом множення планового випуску кожного виробу на середній відсоток виконання плану по випуску продукції (табл.2.4) шляхом множення загальної суми фактичного випуску продукції на планову питому вагу кожного виробу.

 

Таблиця 2.4 – Аналіз структури продукції

 

Виріб Оптова ціна за одиницю продукції, грн. Обсяг виробництва продукції в натуральних вимірниках Товарна продукція в цінах плану, тис. грн. Зміна ТП за рахунок структури, тис. грн.  
 
План Факт План Факт, перерахований на планову структуру Факт.  
8 = 7 – 6  
А – 3700  
В –4 35  
С  
Разом:    

 

Якщо коефіцієнт перевиконання плану дорівнює 1,003474 (141520 : 141030), то фактичний випуск по виробі А, перелічений на планову структуру, складе 28900 тис. грн. (28800 : 1, 003474).

Як показують дані табл. 2.4, відхилення за рахунок зміни структури склало 1553 грн. Якби план виробництва був рівномірно перевиконаний на 100,35 % по всіх видах продукції й не порушувалася запланована структура, то загальний обсяг виробництва в цінах плану склав би 81884 тис. грн., при фактичній структурі він вище на 1553 тис. грн.

При використанні середніх цін розрахунок проводиться по формулі:

 

(2.6)

 

де Ц1, Ц0 – середня оптова ціна групи виробів – фактична й планова відповідно,

VВП1 – фактична кількість виробів у звітному періоді, натуральні вимірники.

 

 


Читайте також:

  1. ABC-XYZ аналіз
  2. I етап. Аналіз впливу типів ринку на цінову політику.
  3. I. Аналіз контрольної роботи.
  4. I. ІСТОРИЧНІ ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ
  5. II. Багатофакторний дискримінантний аналіз.
  6. II. Вимоги до складання паспорта бюджетної програми
  7. III етап. Аналіз факторів, що визначають цінову політику підприємства.
  8. III. Виконання бюджету
  9. III. Вимоги безпеки під час виконання роботи
  10. III. Вимоги безпеки під час виконання роботи
  11. III. Вимоги безпеки під час виконання роботи
  12. IІI розділ. Аналіз стану маркетингового середовища підприємства




Переглядів: 2252

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
МОДУЛЬ 2. Управління господарською діяльністю підприємства за допомогою методів економічного аналізу | Аналіз якості продукції

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.079 сек.