Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Зовнішня політика держави: аспекти розгляду, засоби, форми

Зовнішня політика(ЗП) – це діяльність держави поза межами своїх національних кордонів, яка регулює відносини з іншими державами та акторами СП і спрямована на досягнення мети по захисту своїх національно-державних інтересів (НДІ).

НДІ – це комплексна категорія, яка включає систему компонентів, що охоплюють політичну, економічну, військово-стратегічну, технологічну, екологічну сфери суспільного життя. При формуванні НДІ існує об´єктивний взаємозв´язок зовнішньої та внутрішньої політики. Щодо концепції ЗП, воєнної доктрини, національної безпеки НДІ спирається на державні документи, забезпечуючи нормативне оформлення. Основною цінністю держави є державний суверенітет.

Суверенітет (нім., фр., - верховна влада) – незалежне від будь-яких обставин, сил і особистостей верховенство, незалежність держави у зовнішніх та внутрішніх відносинах. Правовою основою державного суверенітету виступає Конституція, декларації і принципи міжнародного права, які фіксують суверенну рівність держав, територіальну цілісність, невтручання у внутрішні та зовнішні справи, право націй на самовизначення.

Зміст та сутність ЗП російський вчений-міжнародник М. Косолапов пропонує розгядати в трьох аспектах:

1)конкретно-політичне наповнення ЗП – це об´єктивні видимі дані держави: географічне розташування, рівень економічного та соціально-політичного розвитку, масштаби і характер господарства.

Всесвітній Банк, Міжнародний банк реконструкції та розвитку виділяють три категорії держав залежно від ВВП на душу населення на рік: · З низьким рівнем доходів (від 765$ США і нижче) · Середнім (від 766 до 9385$ США) · Високим рівнем доходів (вище 9386$ США)
2) ЗП як структура діяльності – це практичний потенціал держави, її статусне місце в системі СП. Критерії класифікації держав: наявність ядерного потенціалу, економічний, фінансовий рівень, становище в світі, демографічний показник та ін. У період біполярного протистояння країни поділяли на наддержави, середні і малі. У сучасних умовах такого чіткого розподілу не існує, для визначення статусного місця держави необхідно ураховувати всі вищезазначені показники, особливо економічний і ядерний потенціали.

 

Соціально-культурологічний аспект – це відповідність ЗП держави певним конфесійним, етнічним, історичним, антропологічним характеристикам.

Специфічним середовищем, де здійснюється ЗП, являються міжнародні відносини та світова політика. У межах цього середовища зовнішньополі-тична діяльність держави спрямована тільки на аналогічних суб´єктів МВ, тобто тих, які мають офіційний статус. Засобами здійснення ЗП є: дипломатія, економічні, науково-технічні, культурні, воєнні зв´язки.

Дипломатіяє найважливішим інструментом здійснення ЗП. Функції дипломатії: забезпечення національних інтересів країни, реалізація ЗП курсу, ведення переговорного процесу, інформаційно-комунікативна. За межами своєї країни для захисту своїх інтересів держави мають свої дипломатичні представництва: посольства, консульства.

Форми зовнішньополітичної діяльностізалежать від конкретного стану СП, розстановки сил у системі МВ та національних інтересів держави. Виділяють такі форми ЗП діяльності: політика двосторонніх відносин, політика регіонального співробітництва, політика міжрегіонального співробітництва, політика стратегічного партнерства, політика невтручання, політика самоізоляції, політика воєнного втручання, політика прямого та опосередкованого тиску, політика розрядки тощо.

Повна характеристика зовнішньополітичної діяльності держави залежить від політичного режиму конкретної національної системи та еліти, яка приймає зовнішньополітичні рішення.

Таким чином, фундаментальні політичні зміни, які відбулися наприкінці ХХ ст., суттєво вплинули як на теоретико-концептуальний, так і на практичний рівень СП. У теорії МВ спостерігається зміна парадигмальних підходів, перегляд основних категорій, які потребують їх подальшого вивчення і нового пояснення. На практичному рівні це формування нової системи співробітництва і вироблення спільних заходів в боротьбі з глобальними загрозами.

 

 


Читайте також:

  1. IV. Політика держав, юридична регламентація операцій із золотом.
  2. V розділ. Товарна політика підприємства
  3. VI розділ. Маркетингова цінова політика
  4. VIII розділ. Маркетингова політика комунікацій
  5. VIII. Маркетингова політика комунікацій.
  6. А) Відносини власності і форми господарювання в сільському господарстві
  7. А) Заробітна плата її форми та системи.
  8. А) Заробітна плата, її форми та системи.
  9. А/. Форми здійснення народовладдя та види виборчих систем.
  10. Автоматизовані форми та системи обліку.
  11. Аграрна політика
  12. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики




Переглядів: 475

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Формування світової системи: історія та сучасність | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.