Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Внутрішніх військ

 

Під професійною діяльністю психологарозуміється система взаємозалежних методів, способів і засобів, застосовуваних ним для вивчення психологічних особливостей військовослужбовців і цивільного персоналу, військових колективів, психологічних факторів військово-професійного середовища та їхнього вдосконалювання з метою підвищення ефективності військової діяльності і збереження психічного здоров’я військовослужбовців і членів їхніх родин.

Аналіз і врахування нормативних документів, військової практики організації і проведення психологічної роботи дозволяють виділити низку особливостей професійної діяльності психолога військової частини, щовизначають її специфіку:

1. Сучасна психологічна наука і практика є теоретичною основою цієї діяльності, а також необхідний емпіричний матеріал для вирішення практичних проблем.

2. Неухильне дотримання психологом етичних норм, орієнтація на цінність іншої людини, що припускає адекватне сприйняття й оцінку психологом своїх можливостей як заходу впливу на іншу людину.

3. Досить тверда регламентація діяльності різними нормативними актами, що передбачає орієнтацію психолога як на інтереси військовослужбовця, урахування його особистісних цінностей, інтересів і збереження психічного здоров’я, так і на необхідність якісного вирішення службових і бойових завдань, забезпечення ефективного функціонування психіки військовослужбовців у процесі їх виконання.

4. Необхідність виконання, крім здійснення безпосередньої професійної діяльності, й інших службових обов’язків, багато в чому суперечливих стилю й духу професійної взаємодії психолога з клієнтом (чергування по військовій частині, контроль виконання розпорядку дня, участь у проведенні службових розслідувань тощо).

5. Надзвичайна функціональна різноманітність і складність завдань, розв’язуваних військовим психологом частини. Це вимагає від нього широкого наукового кругозору, орієнтованості у багатьох галузях психології, застосування методів і засобів як дослідницько-діагностичного, так і управлінського характеру.

6. Колективний характер організації і проведення психологічної роботи, необхідність тісної взаємодії її суб’єктів, що припускають обмін між ними психологічною інформацією, отриманою під час роботи з військовослужбовцями, і використання цієї інформації у практичній діяльності, що визначає особливість орієнтації на вимогу конфіденційності такої інформації.

7. Залежність остаточного результату від погодженості спільних дій психолога та інших суб’єктів психологічної роботи: командирів, штабів, офіцерів виховних структур.

8. Відсутність досить чітких критеріїв ефективності діяльності психолога, надійних і апробованих методик, що дозволяють ефективно здійснювати професійні завдання, коректно застосовувати їх стосовно певних категорій військовослужбовців, відсутність професіограм багатьох військових спеціальностей.

Психологічний аналіз діяльності психолога передбачає розкриття її предметного змісту, способів і засобів здійснення діяльності, системи професійних завдань, умов, у яких ця діяльність проходить і які впливають на її ефективність, системи критеріїв, що дозволяють визначити професійну компетентність та ефективність діяльності психолога. Головні цілі професійної діяльності психолога військової частини – психологічне вивчення й опис об’єкта дослідження, а також психологічне управління об’єктом. Предметом вивчення й управління при цьому (тобто предметом професійної діяльності психолога) є психічна реальність військовослужбовців.

Характер взаємодії виділених цілей, що утворюють два рівні роботи психологарівень розуміння явища й рівень управління нимнасамперед визначається, особливим характером предметної сфери його практичної діяльності. Справа в тому, що психологічні явища не лежать на поверхні. У більшості випадків завданням психолога є не тільки розрізнення психологічного явища в повсякденному житті, але й визначення відповідності його стану відомим нормам за основними критеріями, пошук і застосування адекватних способів і засобів психологічного впливу на нього. Все це передбачає поєднання в діяльності психолога дослідницьких і управлінських процедур.

При цьому ефективністьдослідницько-діагностичної діяльностізумовлена здатністю психолога самостійно здійснювати завдання пошуку проблеми й побудови орієнтирів своєї діяльності. Володіючи певною технологією, орієнтуючись на норму, він водночас зобов’язаний брати до уваги й унікальність кожного окремого випадку. У процесі психологічного управління об’єктом психолог повинен враховувати системність психологічних явищ і процесів, що мають місце у військовій частині. При роботі з окремим військовослужбовцем необхідно орієнтуватись як на його індивідуально-психологічні особливості, так і на ті умови соціального середовища, у яких здійснюється його життєдіяльність.

На кожному з виділених рівнів (розуміння й управління об'єктом) виділяються завдання, що відрізняються особливим предметним змістом і вимагають специфічних методологічних і практико-методичних засобів, професійної компетентності й культури.

I. Рівень розуміння.На цьому рівні вирішуються завдання теоретико-дослідницького змісту:

1. Фіксація існування соціально-психологічного явища – бачення явища, виявлення його у психологічно нерозчленованій для непрофесіонала дійсності повсякденного життя. Якщо явище проявилось як очевидна проблема, то змістом діяльності психолога-практика стає прийняття цієї проблеми як завдання його психологічної роботи з усіма наслідками, у тому числі професійними й етичними.

2. Опис явища – це розгорнута характеристика, викладена як мовою повсякденного спілкування, зрозумілого непрофесіоналові, так і за допомогою категорій психологічної термінології, особливостей уже відомих закономірностей.

3. Дослідження полягає у цілеспрямованому спостереженні явища, його аналізі, експертизі, узагальненні отриманої достовірної соціально-психологічної інформації.

4. Пояснення – це інтерпретація дослідницьких даних, побудова концептуальних моделей, що дозволяють пояснити механізми явища: його структуру, фактори виникнення й динаміки, залежності між різними параметрами-характеристиками, показники та критерії оптимального або нормативного стану соціально-психологічних характеристик. Пояснення фактично являє собою обґрунтований опис.

5. Прогнозування являє собою побудову психологом динамічних моделей перспективного стану військового колективу або військовослужбовця, його діяльності в взаємин при тих або інших умовах управління.

6. Практично-методичні рекомендації становить система обґрунтованих пропозицій організаційно-управлінського характеру, що стосуються відношення до військово-організаційної системи у зв’язку з вирішуваною проблемою, для фахівців-професіоналів, командирів, фахівців виховних органів, медиків й ін.

II. Рівеньуправління передбачає практичний вплив на параметри військового колективу й характеристики (властивості, стани) окремого військовослужбовця. При цьому реалізуються такі завдання:

1. Облік результатів у керівному впливі –у процесі спілкування з керівниками і членами військових колективів, під час побудови корекційно-формувальних програм, і психологічного консультування.

2. Корекція розвитку, тобто система компетентних професійних дій організаційно-управлінського, психолого-педагогічного, психотерапевтичного плану, здійснюваних як самим психологом, так і іншими військовослужбовцями за його рекомендаціями щодо відхилень у поведінці окремих військовослужбовців і військового колективу в цілому.

3. Спрямоване формування. Усунення відхилення від норми, що стосується як дефіциту значущих знань, умінь, навичок, мотивації та індивідуально-групових властивостей, необхідних для успішного виконання військово-професійних завдань.

4. Сприяння саморозвитку. Життя військового колективу передбачає його саморозвиток, самостійне подолання виникаючих проблем. Роль психолога насамперед полягає у кваліфікованій психологічній допомозі порадою, а також у поточній психологічній освіті членів військового колективу.

Реалізація дослідницько-діагностичних і управлінських процедур, технік і технологій спрямована на вирішення тих завдань, які й становлять зміст професійної діяльності психолога. У процесі виконання цих завдань стосовно об’єкта діяльності психолог реалізує певні функції:

1) діагностичну – психологічне вивчення й реєстрація найістотніших особливостей особистості, колективу, діяльності, діагностика відхилень від норми, виявлення й оцінка факторів, що впливають на успішність діяльності і психологічний стан людей;

2) дослідницьку – вивчення новітніх досягнень у галузі психологічної науки і практики, поповнення науково-методичних знань, регулярний аналіз процесів і стану власної роботи, досвіду колег, участь у НДР, адаптація нових методик, уточнення критеріїв, показників стосовно до конкретної вибірки й тощо;

3) прогностична – прогноз тенденцій розвитку й перспективного стану психологічних характеристик об’єкта вивчення при тих або інших варіантах управління ним;

4) інформаційна – повідомлення клієнтам і військовим керівникам системи психологічних знань, підвищення рівня їхньої соціально-психологічної компетентності, а також відомостей про психологічний стан об’єкта й тенденції його розвитку;

5) конструктивно-проектувальна – відбір і структурування матеріалу, участь у комплектуванні військових колективів, груп, проектування оптимального стану об’єкта, змісту й умов військової діяльності, засобів і режимів праці й тощо;

6) навчально-методична – навчання використанню на практиці знань психології, умінь і навичок психічної саморегуляції і психологічного впливу, розробка методичних документів;

7) експертна – оцінка можливих або альтернативних варіантів вирішення психологічних та інших варіантів вирішення проблем (з використанням можливостей психології), кваліфікований висновок про психологічні параметри стану об’єкта оцінювання;

8) консультативна – надання допомоги військовослужбовцям, членам їхніх родин у знаходженні найбільш оптимального варіанта дій у вирішенні складних психологічних ситуацій;

9) корекційно-розвивальна – надання допомоги у зміні й (або) реконструкції психологічних утворень, компенсація дефектів освіти й виховання, зміна режимів та умов військової діяльності у зв’язку з певним станом людей, формування якостей, що сприяють особистісному самовираженню й розвитку, а також успішному вирішенню професійних завдань;

10) комунікативна – установлення контакту з партнером, прийом і передача повідомлення, емоційних станів, розуміння внутрішнього світу й невербальних реакцій співрозмовника, взаємовплив на поведінку й напрям думки партнера по спілкуванню.

Професійна діяльність психолога різнопланова й поліфункціональна за своїм характером і змістом. Виконуючи функціональні обов’язки, психолог використовує різноманітні методи, техніки й технології, об'єднані за їх характером в окремі види діяльності.

До числа основних видів і методів діяльності психолога відносяться такі: організаційно-методична робота, удосконалення професійної компетентності, психодіагностика, психологічна допомога.

1. Організаційно-методична роботавирішує завдання планування й підготовки різного роду заходів, ведення документації, обробки одержуваної в процесі досліджень інформації, підготовки та вдосконалення необхідної для проведення заходів психологічної роботи матеріально-технічної бази, підготовки формалізованих документів (довідки, огляди, повідомлення й тощо) для надання їх посадовим особам, інструктування й навчання інших суб’єктів психологічної роботи (командирів, активу) практиці використання психологічних знань, а також безпосереднім діям при проведенні заходів психологічної роботи.

2. Удосконалення професійної компетентностіпередбачає як самостійне, так і спеціально організоване в різних формах вивчення новітніх відомостей із різних сфер психологічної науки й практики, поповнення й освоєння знань, умінь і навичок, необхідних для виконання професійних обов’язків і подальшого професійного зросту.

3. Психодіагностикаявляє собою комплекс заходів, які проводяться психологом з виявлення, вимірювання й оцінки індивідуально-психологічних особливостей особистості військовослужбовця, соціально-психологічних характеристик діяльності військових колективів відповідно до наявних норм і критеріїв, а також факторів, що знижують ефективність службово-бойової діяльності, засобів бойової і психологічної підготовки, режиму життєдіяльності військовослужбовців.

Основними типами психодіагностичних ситуацій, якправило, виступають ситуації, пов’язані з таким:

- заходи професійного психологічного відбору й розподілу військовослужбовців за військовими спеціальностями, коли необхідно оцінити ступінь професійної придатності людини, що вступає на військову службу;

- добровільне зверненням військовослужбовця (членів родин, службовців)допсихолога, коли необхідно виявити причини психологічних проблем (утруднень) людини й визначити шляхи їхнього подолання;

- атестація посадових осіб і фахівців, коли виявляються й оцінюютьсяїхні психологічні якості на предмет відповідності певній посаді або можливості навчання у військовому навчальному закладі;

- примусове обстеження (наприклад, обстеження прибулого молодого поповнення або виявлення психологічних факторів і причин, що приводять до негативних учинків, подій, аварій і т.п.), проведеним за рішенням командування для одержання необхідної інформації;

- необхідність вивчення існуючих форм, засобів і методів бойової і морально-психологічної підготовки військовослужбовців з метою їх оптимізаціїв інтересах підвищення ефективності військової діяльності та збереження психічного здоров’я особового складу.

4. Психологічна допомога цесистема заходів, які проводяться психологом військової частини засобами практичної психології і спрямовані на попередження, пом’якшення або подолання різного роду психологічних ускладнень у військовослужбовців і членів їхніх родин, на вирішення психологічних проблем, що виникають у окремої людини або групи людей. Залежно від об'єкта психологічного впливу виділяються такі форми надання психологічної допомоги: індивідуальна, сімейна і групова.

Основні види і методи психологічної допомоги такі: психопрофілактика і психогігієна, психологічне консультування, психологічне навчання й освіта, психотерапія, психокорекція та психореабілітація.

Психопрофілактика іпсихогігієна– являють собою систему психолого-педагогічних та організаційних заходів, що сприяють попередженню різноманітних психологічних проблем і спрямовані на збереження психічного здоров’я військовослужбовців, створення нормальних умов для їхньої життєдіяльності.

Психопрофілактичні заходи проводяться психологом у співпраці з іншими посадовими особами і передбачають таке:

- виявлення й постановка на облік військовослужбовців, схильних до девіантної поведінки (що відхиляється), а також осіб з низьким рівнем нервово-психічної стійкості;

- організація роботи кімнати психологічного розвантаження, де проводятьсяцикли бесід на психогігієнічні теми щодо збереження нервово-психічного здоров’я;

- навчання прийомам саморегуляції емоційно-вольових станів, спеціалізованимформам мобілізації на дії в екстремальних ситуаціях або відновлення психофізіологічних ресурсів;

- визначення психогігієнічного мінімуму для військовослужбовціву різнихумовах службово-бойової діяльності;

- психогігієнічна оцінка комфортності середовища, аналіз режиму праці й відпочинку;

- прийом психологом військовослужбовців під час медичної диспансеризації, а також інші заходи.

Психологічне консультування –це вид психологічної допомоги, що полягає у роз’ясненні людині її психологічних труднощів, знятті психологічної напруженості, підвищенні її соціально-психологічної компетентності та сприянні у вирішенні складних особистісних проблем, профілактиці й подоланні кризових ситуацій, а також корекції девіантної поведінки.

Психологічне навчання й освіта –являють собою комплекс заходів з формування знань про закономірності функціонування людської психіки, механізми виникнення негативних психічних станів, формування й удосконалення навичок психолого-педагогічної та управлінської діяльності, а також навичок психічної саморегуляції, побудови оптимальних форм взаємин і взаємодії з іншими людьми.

Психотерапія і психокорекціяпередбачаютьдіяльність, спрямовану на ослаблення дії психотравмуючих факторів, відтворення гармонійних відносин людини з навколишнім середовищем, її особистісне зростання, формування у неї якостей, необхідних для професійної діяльності, а також на оптимізацію соціально-психологічного клімату в колективі.

Психореабілітація характеризується як діяльність, спрямована на відновлення психічних функцій і особистісного статусу людини, порушених дією психотравмуючих факторів звикористанням, в основному, методів і процедур психотерапії.

Перераховані види діяльності психолога внутрішніх військ утворюють цілісну систему, що забезпечує внаслідок комплексного застосування процедур дослідницького й управлінського характеру вирішення завдань оптимізації умов життєдіяльності військовослужбовців в інтересах ефективного виконання ними соціальних функцій, професійних обов'язків і збереження їхнього психічного здоров’я.


Читайте також:

  1. IX. Відомості про військовий облік
  2. IX. Відомості про військовий облік
  3. IXX. ОСОБЛИВОСТІ ПРИЙОМУ ДО кафедри військової підготовки НАУ
  4. Автомобільний комплект для спеціальної обробки військової техніки ДК-4К
  5. Аналіз внутрішніх ризиків
  6. Аналіз стану військової дисципліни
  7. Б. Англо-український глосарій типових конструкцій з військового перекладу 1 страница
  8. Б. Англо-український глосарій типових конструкцій з військового перекладу 2 страница
  9. Б. Англо-український глосарій типових конструкцій з військового перекладу 3 страница
  10. Б. Батурін був зруйнований російськими військами.
  11. Б. Батурін був зруйнований російськими військами.
  12. Банк даних про випадки порушень статутних правил взаємовідносин у військовому підрозділі




Переглядів: 399

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Обов’язки психолога військової частини внутрішніх військ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.022 сек.