Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Особливості психологічного консультування і проведення психокорекційних заходів з особовим складом внутрішніх військ

 

Індивідуальне психологічне консультування проводиться, як правило, у формі взаємного спілкування психолога і клієнта (тобто людини, що звернулася до нього за допомогою).

За консультацією до психолога військовослужбовці можуть звернутися самі або за рекомендацією (направленням) командирів (начальників). Крім того, психолог за власною ініціативою може запросити на консультацію конкретного військовослужбовця з ознаками депресивного стану, підвищеної агресивності чи інших негативних проявів у поведінці.

Сутність консультування полягає в наданні допомоги клієнтові за допомогою його психологічних знань, а також у виробленні на основі результатів психодіагностики, спеціальних рекомендацій щодо зміни певних психологічних факторів, що утрудняють нормальне функціонування особистості в умовах військової служби.

При первинному звертанні до психолога людина може не зважитися відразу заговорити про свої внутрішні проблеми. Тому психологові необхідно вибрати найбільш прийнятну тактику спілкування з ним, установити довірливий контакт, щоб спонукати його до відвертої розмови. Наприкінці діалогу варто визначити строки подальших зустрічей для консультування.

Консультування проводиться, як правило, у формі спеціальної бесіди. Істотно важливим для проведення бесіди є те, що предметом взаємодії буде внутрішній світ клієнта. Процес бесіди повинен спрямовуватися на те, щоб в обговоренні різних тим змінити ставлення клієнта до його внутрішнього світу – зробити його динамічнішим. Консультаційна бесіда передбачає вплив на клієнта за допомогою питань і спеціальних завдань, що розкривають актуальні й потенційні можливості клієнта.

Установлення контакту являє собою ситуацію просторової організації взаємодії психолога і клієнта. Консультування необхідно проводити в окремому кабінеті або штучно обмеженому просторові. Оптимальний варіант просторового розташування – два однакових крісла, розділені журнальним столиком (1,5м один від одного) при неяскравому висвітленні.

Звичайно застосовується поетапна (п’ятикрокова)модель процесу консультаційної бесіди:

Етапи бесіди Головні завдання етапу Використовувані прийоми
1-й етаппочатковий “Привіт”! Установлення емоційного контакту зі співрозмовником, атмосфери співпраці Співпереживання; емпатійне слухання
2-й етап “У чому проблема”? Навіщо клієнт прийшов? Як бачить свою проблему? У чому його можливості в рішенні цієї проблеми? Установлення послідовності подій, які привели до кризової ситуації; зняття відчуття безвихідності ситуації. Подолання винятковості ситуації; підтримка успіхами й досягненнями; структурування бесіди; постійна увага до змісту; визначення конфлікту
3-й етап “Чого Ви хочете добитися”? Спільне планування діяльності по подоланню кризової ситуації. Що відбудеться, коли бажаний результат буде досягнутий? Інтерпретація; планування; тримання паузи; фокусування на ситуації
4-й етап “Що ще ми можемо зробити з цього приводу”? Робота з різними варіантами вирішення проблеми, пошук альтернатив Дослідження особистісної динаміки; рефлексія; директивні рекомендації; фантазії
5-й етап “Ви будете робити це”? Остаточне формулювання плану діяльності; активна психологічна підтримка Логічна аргументація; раціональне навіювання впевненості

 

Темп ведення бесіди повинен бути однаковим і у клієнта й у психолога. Бесіда може розпочатися зі вступу – питання-пропозиції психолога: “Слухаю Вас, або розповідайте про себе, або що привело до мене...”

Клієнт отримує можливість розмови про себе, тобто задається предмет взаємодії – клієнт і події його життя. При встановленні контакту психологові необхідно звертатися до клієнта по імені. Як відомо, ім’я і його вживання – це засіб керування клієнтом. Повторення імені створює умови як для індивідуалізації контакту, так і для впливу на клієнта. Є люди, які не йдуть на контакт і якщо протягом 10 хвилин такий клієнт не заговорив, то бажано йому не потурати й не будувати бесіду на питаннях. Інакше психолог бере на себе відповідальність за клієнта і його активність у бесіді, що суперечить цілям консультування.

У процесі визначення проблеми клієнта психолог може й зазвичай виступає в ролі “слідчого”, прагнучи довідатися про клієнта якнайбільше, відновлюючи всі деталі досліджуваної проблеми клієнта. При цьому психолог задає конкретні питання про перебіг і учасників подій та їхніх конкретних дій. Вся інформація спрямована на усвідомлення клієнтом контексту замовлення й своєї ролі в походженні психологічної інформації. Приблизно 15–20 хвилин триває широка розповідь клієнта про себе.

У цей час психолог висуває припущення про будову внутрішнього світу клієнта, про те, якими модальностями цього внутрішнього світу володіє клієнт, тобто, що він знає:

- про можливості своїх дій;

- про своїх цілях;

- про свої почуття;

- про свої думки;

Також слід вирішити питання про те, що повинен знати клієнт про зміст свого внутрішнього світу, аби зробити його більш мобільним.

Психолог, який задає питання, аналізує життєві ситуації клієнта на щодо професійної взаємодії з ним. Він розмовляє із ним про його внутрішній світ, його роль у виникненні подій його життя, при цьому розкриваючи потенційні можливості клієнта, спеціально звертаючись до нього з оптимістичними судженнями: “змінюючись самі, ви будете змінювати інших”, “потрібно час і терпіння, щоб змінився той, хто поруч” і т.п. Відповідаючи на питання психолога, клієнт аналізує свою поведінку й поведінку інших у цій ситуації і усвідомлює їх.

Гіпотези, які психолог обговорюватиме із клієнтом, повинні бути просто й адекватно виражені для клієнта. Мова консультаційної бесіди має відповідати таким правилам побудови діалогу:

а) вживати оцінні судження;

б) орієнтуйтеся на ключове слово – тему клієнта;

в) не нав’язувати свою точку зору;

г) уживати прості слова й образи для передачі інформації;

д) говорити коротко.

Консультування не буде ефективним без емоційної включенності людини в розповідь про себе. Під час консультування не слід пояснювати клієнтові все, що про нього довідався психолог. Достатньо чітко викласти одну перевірену фактами гіпотезу, щоб показати клієнту варіант логіки в його поведінці. При цьому психолог демонструє клієнтові різні аспекти проблеми через зміст своїх запитань, щоб клієнт міг цю інформацію прийняти й перевірити. Для цього використовується принцип зворотного зв’язку, що для психолога виявляється у вигляді питання щодо висловлення клієнта, а для клієнта – у вигляді відповіді на це питання.

На цьому етапі бесіди психолог удається до повторення головних параметрів розв’язуваної ним завдання. Повторення – один із принципів консультування, що дозволяє продемонструвати клієнтам різні боки його проблеми, структурувати його внутрішній світ. Емоційна включенність клієнта в цю ситуацію визначає процес структурування.

Розмова психолога з клієнтом щодо висунутої гіпотези, не має тривати довше 10хвилин. Доцільно переривати розповідь клієнта, якщо психологові вже зрозумілі робочі гіпотези. Коли цілі клієнта також чітко з’ясовані психологом, варто повернутися до визначення проблеми. Це дозволяє клієнтові побачити проблему й уточнити свої позитивні можливості.

Наступний етап бесіди є фазою усвідомлення клієнтом бажаного результату. Психолог разом із клієнтом визначає і його ідеал – яким клієнт хоче бути; що в його житті відбудеться, коли проблеми будуть вирішені. Якщо клієнтові і психологу все зрозуміло, то рекомендації повинні даватися негайно.

Цей етап бесіди передбачає вплив психолога – це основний зміст консультування, для клієнта воно не повинне мати якийсь особливий вигляд. У діалозі з психологом відбувається, так би мовити, “інсайт” – клієнт зазнає змін, що відбуваються з ним як результат його власних зусиль (“Я сам усе зрозумів”). Психолог покладається на потенційні можливості клієнта, таким чином зміни пережиті клієнтом, під час консультаційної бесіди, зумовлять і зміни в його поведінці.

Спрямований вплив на клієнта здійснюється такими методами:

1) інтерпретація (нове бачення ситуації на основі теорії або особистого досвіду психолога) – психолог відкриває клієнтові альтернативне бачення реальності, сприяє зміні його настрою й поведінки;

2) директива (вказівка) – строго пропонує клієнтові виконання певних дій, що за задумом психолога, сприяють рішенню проблеми клієнта, передбачається, що клієнт виконає вказівку;

3) рада (інформація, домашнє завдання, побажання, загальні ідеї щодо того, як діяти, думати, поводитися) – психолог дає клієнтові корисну інформацію;

4) саморозкриття – психолог ділиться особистим досвідом і переживаннями або розділяє нинішні почуття клієнта, при цьому встановлює раппорт;

5) зворотний зв’язок – дозволяє клієнтові зрозуміти, як його сприймає психолог і навколишні;

6) логічна послідовність – психолог пояснює клієнтові логічні наслідки його мислення й поведінки “Якщо…, то...”, дає клієнтові точку відліку для розуміння своїх переживань і дій, дозволяє передбачати їх результат;

7) відкриті питання (“Хто”? – факти; “Як”? – відчуття; “Чому”? – причина; “чи можна”? – загальна картина) – психолог з’ясовує основні факти, що полегшують розмову із клієнтом;

8) переказ – психолог повторює сутність слів клієнта і його думок, використовує його ключові слова, тим самим активізує обговорення, показує клієнтові рівень розуміння його проблем;

9) відбиття почуттів – психолог пояснює емоційне підґрунтя ключових фактів, допомагає відкривати відчуття;

10) резюме– психолог у стислому вигляді повторює основні факти й почуття клієнта, проясняє напрямок бесіди;

11) впливове резюме – використовується наприкінці бесіди як підсумовуюче судження психолога, найчастіше в комбінації з резюмуючими висновками й висловленнями клієнта.

У процесі впливу на клієнта психолог застосовуєтакі прийоми: посилання на авторитет, апеляція до літературних джерел, звертання до наукових даних, на прикладах із повсякденного життя тощо.

Якщо клієнт чинить опір впливу психолога й не реагує на м’які форми впливу (викладені вище), то психолог відмічає цей опір і працює з клієнтом (наприклад, “Вам важко прийняти...”, “Вам не хочеться погодитися...”). Це дозволяє обговорити ситуацію опору клієнта й одночасно, психологові важливо показати своє прагнення визнати за клієнтом деяку правоту, відмовившись від сильного тиску в переорієнтуванні клієнта. Клієнтові надається право не погоджуватись із психологом.

Важливий момент впливу полягає в тому, що звичайно бесіда йде на тлі негативної інформації про людину, позитивну інформацію самій людині створити важко, бо він часто просто нічого придумати не може. Психологові дуже важливо проговорити з клієнтом можливі позитивні варіанти поведінки. У ненав’язливій манері треба відтворити цей варіант поведінки. Тестування в цій ситуації дозволяє клієнтові виявити приховані ресурси своєї особистості, сфокусувати увагу на можливостях, про які він і не підозрював. Позитивне обговорення може бути не дуже чітким, але обов’язково проводитися. Йому може присвячуватися ціла консультація.

На цьому етапі вплив закінчено. Триває він приблизно15хвилин. При виробленні альтернативних рішень психолог створює клієнтові умови вибору. Тут психологу важливо пам’ятати про те, що “правильне” на його думку рішення не обов’язково є таким для клієнта.

Консультування складається з аналізу не тільки вербальних реакцій психолога й клієнтів. Особливу увагу необхідно приділяти на невербальну поведінку клієнта під час бесіди. При цьому варто враховувати, що невербальна мова відбиває: умови взаємодії із клієнтом (час і місце бесіди, оформлення кабінету й т.ін.); інформаційний потік (зміст мовного висловлення може бути виражений невербально); інтерпретацію змісту теми учасниками взаємодії. Основну інформацію психолог знімає у візуальному контакті з клієнтом (коли й чому індивід перестає дивитися в очі), в аналізі мови тіла (уважається, що найбільш інформативним є зміна нахилу тулуба), у фіксації інтонації і типу мови (того, що вимовляється й т.ін.), а також у врахуванні всіх змін теми.

Найважливішим показником ефективності психологічного консультування будуть переживання клієнта, які узагальнено можуть бути описані так: “Я став іншим”.

Заключним етапом консультаційної бесіди є узагальнення психологом у формі резюме результатів взаємодії із клієнтом із приводу проблеми, перехід від навчання до дії. На цій стадії консультування завдання психолога полягає в тому, щоб сприяти зміні думок, дій і почуттів клієнта в повсякденному житті.

Закінчувати консультацію найкраще домашнім завданням, обов'язково відзначаючи для клієнтів необхідність звіту про його виконання (невиконання). У такий спосіб мобілізуються засоби контролю за змістом змін, що відбувались із клієнтом під час бесіди.

Домашнє завдання формулюється в простій, доступній для розуміння і виконання формі, спрямовано на конкретну ситуацію й дію в ній. Обговорюючи завдання на наступній зустрічі із клієнтом, можна по-новому побачити досліджувану ситуацію. Якщо клієнт не виконав домашнє завдання або виконав його частково, з ним обговорюються причини невиконання завдання.

На закінчення бесіди психолог обговорює з клієнтом майбутню зустріч і спокійно, не кваплячись, прощається з ним.

Групове консультування проводиться з метою згуртування військових (трудових) колективів, зниження в них загальної психологічної напруженості, поліпшення міжособистісних відносин, оптимізації морально-психологічного клімату, підвищення групової згуртованості, поліпшення стилю керівництва, усунення небажаних емоційних станів або їх наслідків, підвищення ефективності виконання навчально-бойових завдань.

Завдання групового консультування визначаються на основі результатів психодіагностичного дослідження.

Насамперед, у груповому консультуванні психолог оцінює систему реально існуючих відносин між військовослужбовцями. Виділяє найбільш значущі відносини, вносить їх на обговорення в групі.

Завдання психолога полягає в тому, щоб знайти предмет взаємодії членів групи з урахуванням інтересів кожного з них. Для вирішення цього завдання психолог повинен розташовувати психодіагностичним матеріалом про тип відносин між членами групи (особливо вивчаються факти, що говорять про стійкість відносин).

Показниками наявності постійних травмуючих факторів можуть бути стан глобальної колективної невдоволеності, стан групової тривоги, стан провини, пов’язаний з колективом, стан нестерпної, непосильної нервово-психічної й фізичної напруженості. У всіх цих випадках військовий колектив виступає як об’єкт, що визначає стійкий незадовільний стан індивіда. Робота з цим станом можлива тільки тоді, коли психолог працює зі змістом міжособистісних відносин. Іншими показниками наявності стійких, у цьому випадку конфліктних відносин, можуть бути соматичні захворювання людини. Наявність в одного із членів групи соматичних захворювань може створювати умови для відтворення в групі того самого типу відносин. У цьому разі робота психолога з конфліктною особою може стати підґрунтям для зміни групових відносин.

Для корекції соціально-психологічного клімату в підрозділі психолог працює в таких напрямках:

– подолання бар’єрів психологічної напруженості й напруженість негативних емоцій, що виникають у процесі спілкування людей;

– удосконалювання відносин функціонально-рольової взаємозалежності, відносин керівника й виконавця;

– підвищення рівня включеності в діяльність кожного члена групи.

Консультування в цих напрямках може здійснюватись у декількох формах: рекомендації командирам (начальникам) із зазначенням конкретних способів психолого-педагогічного впливу на колектив і навчання військовослужбовців адекватним способам поведінки й відносин методами психологічних вправ, ігор, спілкування, дискусій, невербальних контактів і змін обстановки.

У процесі консультування психолог реконструює емоційні аспекти міжособистісної взаємодії, працює в зоні несвідомих психічних явищ. При цьому у членів групи з’являється впевненість у своїх соціальних ролях, підвищується здатність до розуміння емоційного світу тих, хто їх оточує, вирішуються проблеми особистісного зростання.

Принцип консультування полягає у безпосередньому уявленні проблем військовослужбовцями у їх реальному вигляді у процесі групових подій. Акцент робиться на дії механізму зворотного зв’язку і при загальній емоційній підтримці. Вибираються особистісна значущі теми для обговорення, використовуються прийоми психодіагностики і способи невербального спілкування з метою розширення емоційної і перцептивної сторін спілкування, зміни способів взаємодії.

Найбільший ефект від психологічної консультації буде досягнутий, якщо в групі вдасться створити особливу психологічну атмосферу єдності.


Читайте також:

  1. B. Тип, структура, зміст уроку і методика його проведення.
  2. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  3. II. Вимоги безпеки під час проведення практичних занять у кабінеті (лабораторії) біології загальноосвітнього навчального закладу
  4. II. Організація і проведення спортивних походів
  5. III. ПОРЯДОК ПРОВЕДЕННЯ РОЗРАХУНКІВ КУРСОВОЇ РОБОТИ
  6. IX. Відомості про військовий облік
  7. IX. Відомості про військовий облік
  8. IXX. ОСОБЛИВОСТІ ПРИЙОМУ ДО кафедри військової підготовки НАУ
  9. VI. Оформлення маршрутної документації на проведення туристичних походів та експедицій
  10. VI. Проведення вступних екзаменів, фахових випробувань та творчих конкурсів
  11. VI.3.3. Особливості концепції Йоганна Гайнріха Песталоцці
  12. VI.3.4. Особливості концепції Йоганна Фрідриха Гербарта




Переглядів: 1197

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Організація та робота кімнати індивідуальної та групової психопрофілактичної роботи | Основи проведення соціально-психологічного тренінгу (СПТ)

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.