Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Personal Pronouns

§ 174. As shown in Table 5 below, OE personal pronouns had three persons, three numbers in the 1st and 2nd p. (two numbers — in the 3rd) and three genders in the 3rd p. The pronouns of the 1st and 2nd p. had suppletive forms like their parallels in other IE languages (see § 62). The pronouns of the 3rd p., having originated from demonstrative pro­nouns, had many affinities with the latter (cf. the forms in Table 6).

§ 175. In OE, while nouns consistently distinguished between four cases, personal pronouns began to lose some of their case distinctions: the forms of the Dat. case of the pronouns of the 1st and 2nd p. were fre­quently used instead of the Acc; in fact the fusion of these two cases in the pl was completed in the WS dialect already in Early OE: Acc. ēowic and ūsic were replaced by Dat. ēow, ūs; in the sg usage was variable, but variant forms revealed the same tendency to generalise the form of the Dat. for both cases. This is seen in the following quotation: Sē pe mē ʒehǣlde, sē cwæð tō‘He who healed me, he said to me’ — the first mē, though Dat. in form, serves as an Acc. (direct object); the sec­ond is a real Dat.

§ 176. It is important to note that the Gen. case of personal pronouns had two main applications: like other oblique cases of noun-pronouns it could be an object, but far more frequently it was used as an attribute or a noun determiner, like a possessive pronoun, e. g. sunu min, his fæder (NE my son, his father). Though forms of the Gen. case were em­ployed as possessive pronouns, they cannot be regarded as possessive pronouns proper (that is, as a separate class of pronouns). The grammati­cal characteristics of these forms were not homogeneous. The forms of the 1st and 2nd p. — min, ūre and others — were declined like adjectives to show agreement with the nouns they modified, while the forms of the 3rd p. behaved like nouns: they remained uninflected and did not agree with the nouns they modified.

Cf.:

Nim pin ʒesceot... and pinne boʒan ‘take thy (thine) implements for shoot­ing and thy bow’ (pin and pinne show agreement with the nouns —Acc. sg, Neut. and Masc.)

He ... sēalde hit hys mēder ‘he gave it to his mother’.

hēo befēold his handa ‘she covered his hands’ (his does not change its form though mider is Dat. sg, handa — Acc. pl).

Table 5

Declension of Personal Pronouns

First person
Case Singular Dual Plural
Nom. ic wit
Gen. min uncer ūre, ūser
Dat. me unc ūs
Acc. mec, mē uncit ūsic, ūs
Second person
Nom. ʒit ʒē
Gen. pin incer ēower
Dat. inc ēow
Acc. pēc, pē incit, inc ēowic, ēow
Third person
Singular Plural
  M F N All genders
Nom. hēo, hio hit hie, hi, hӯ, hēo
Gen. his hire, hiere his hira, heora, hiera, hyra
Dat. him hire, hiere him him, heom
Acc. hine hie, hi, hӯ hit hie, hi, hӯ, hēo
           

§ 177. The oblique cases of personal pronouns in combination with the adjective self could also serve as reflexive pronouns, e. g.:

ʒif hwā hwæt lӯtles ǣniʒes biwistes him selfum if ʒearcode... ‘If any one provided himself with some small portion of food...’


Читайте також:

  1. A. How would you personally start job hunting? Use the phrases in the box to help you.
  2. ADJECTIVES DESCRIBE PERSONALITY
  3. B. Express your personal point of view regarding the challenges that are in store for us in terms of preserving the environment and saving the humankind in the near future.
  4. C. Instead of repeating the full name for something, we often use pronouns or some other reference words. What do the highlighted words below refer to in the text?
  5. Demonstrative Pronouns
  6. Demonstrative Pronouns. Development of Articles
  7. Die Personalpronomen
  8. Give personal information.
  9. IV. Insert possessive, personal or reflexive pronouns.
  10. IV. Insert possessive, personal or reflexive pronouns.
  11. Other Classes of Pronouns
  12. Other Classes of Pronouns (Interrogative, Indefinite, Relative)




Переглядів: 803

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
THE PRONOUN | Demonstrative Pronouns

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.