Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ЗАНЯТТЯ 5 (2 години)

Тема: Специфічний обмін амінокислот. Шляхи обміну безнітро-генового залишку амінокислот; зв'язок з циклом Кребса. Глікогенні та кетогенні амінокислоти. Обмін фенілаланіну, тирозину та триптофану.

Актуальність. Проміжний метаболізм амінокислот включає різні процеси: анаболічні (біосинтез білків, пептидів, замінних амінокислот, вуглеводів, ліпідів, кетонових тіл), катаболічні (розпад до кінцевих продуктів), а також специфічні перетворення, що супроводжуються утворенням біологічно активних сполук. Для розуміння цих процесів важливе значення має цикл трикарбонових кислот у перетворенні безнітрогенових залишків амінокислот. Вивчення специфічних реакцій перетворення фенілаланіну, тирозину, триптофану є вельми необхідним для глибокого розуміння патогенезу захворювань (фенілкетонурії, алкаптонурії, альбінізму та ін.), пов’язаних з порушенням цих реакцій.

Мета. Ознайомитися з шляхами обміну безнітрогенового залишку амінокислот, зв’язком з циклом Кребса; вміти довести глікогенні та кетогенні властивості амінокислот на конкретних реакціях. Вивчити обмін фенілаланіну, тирозину та триптофану, можливі порушення та засоби корекції. Ознайомитися з якісною реакцією на фенілпіровиноградну кислоту в сечі та її клініко-біохімічним значенням.

ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ

ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ ДО ЗАНЯТТЯ

ТЕОРЕТИЧНІ ПИТАННЯ

1. Схема шляхів обміну безнітрогенового залишку амінокислот в організмі, зв'язок з циклом Кребса.

2. Глікогенні амінокислоти, їх формули. Довести, що глутамат, аспартат та аланін є глікогенними амінокислотами. Фізіологічне значення та регуляція процесів глюконеогенезу з амінокислот.

3. Кетогенні амінокислоти, їх формули. Довести, що лейцин є кетогенною амінокислотою.

4. Довести, що фенілаланін та тирозин є гліко-кетогенними амінокислотами.

5. Біологічно активні речовини, що утворюються з амінокислот фенілаланіну та тирозину, їх роль в організмі.

6. Біологічно активні речовини, що утворюються з амінокислоти триптофан, їх роль в організмі.

7. Порушення обміну фенілаланіну та тирозину, шляхи корекції.

8. Порушення обміну триптофану, шляхи корекції.

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ

1. У сечі пацієнта визначена фенілпіровиноградна кислота. Укажіть, наслідком порушення якого обміну це зумовлено?

А. Фосфорно-кальцієвого. С. Обміну амінокислот.
В. Ліпідного. D. Вуглеводного. Е. Водно-сольового.

2. Укажіть фермент, спадковий дефект якого є причиною фенілкетонурії.

А. Тирозиназа. D. Гексокіназа.
В. Аспартатамінотрансфераза. Е. Піруватдекарбоксилаза.
С. Фенілаланінгідроксилаза.

3. Після обробки сечі немовляти розчином FeCl3 з’являється зелене забарвлення. Порушення обміну якої амінокислоти спостерігається?

А. Гістидину. В. Цистеїну. С. Фенілаланіну. D. Глутаміну. Е. Лізину.

4. Альбіноси не переносять вплив сонця, у них швидко з’являються опіки. Укажіть порушення метаболізму, яке лежить в основі цього явища.

А. Руйнування меланіну. В. Порушення транспорту холестерину. С. Відсутність тирозинази. D. Порушення гідроксилу- вання серину. Е. Руйнування вітаміну Д3.

5. У дитини, 6 місяців, спостерігається порушення моторного та психічного розвитку, посвітління волосся, шкіри, райдужної оболонки очей, позитивна проба Фелінга. Яке захворювання у дитини?

А. Альбінізм. С. Фенілкетонурія. Е. Алкаптонурія.
В. Хвороба Дауна. D. Галактоземія.

6. При поразках кишечнику злоякісними карциномами приблизно 60% триптофану окислюється за серотоніновим шляхом. В якому вітаміні збільшується потреба організму при цьому стані?

А. Фолієва кислота. С. Піридоксин. Е. Нікотинова кислота.
В. Пантотенова кислота. D. Рибофлавін.

7. Порушення обміну якої амінокислоти спостерігається при альбінізмі?

А. Глутамату . С. Метіоніну. Е. Тирозину.
В. Триптофану. D. Гістидину.

8. У хворого встановлений діагноз - алкаптонурія. Дефіцитом якого ферменту зумовлена ця патологія?

А. Фенілаланінгідроксилази. D. Моноаміноксидази.
В. Тирозинази. Е. Оксидази гомогентизинової кислоти.
С. Тироксингідроксилази.  

9. При дії УФ-променів у людини темнішає шкіра, що є захисною реакцією. Яка речовина синтезується у клітинах за дії вказаного фактору?

А. Тирозин. В. Фенілаланін. С. Триптофан. D. Вітамін Д. Е. Меланін.

10. У сечі дитини виявлено підвищений вміст гомогентизинової кислоти. Сеча на повітрі темнішає. Для якої патології це характерно?

А. Цистинурії. С. Альбінізму. Е. Аміноацидурії.
В. Фенілкетонурії. D. Алкаптонурії.

11. У крові хворого раком сечового міхура підвищений вміст серотоніну та оксиантранілової кислоти. З порушенням обміну якої амінокислоти це пов’язано?

А. Фенілаланіну. С. Тирозину. Е. Аланіну.
В. Триптофану. D. Гістидину.

12. При одній з форм природженої патології спостерігається гальмування перетворення фенілаланіну на тирозин. Біохімічною ознакою хвороби є накопичення в організмі деяких органічних кислот, у тому числі:

А. Фенілпировіноградної. С. Пировіноградної. Е. Глутамінової.
В. Аспарагінової. D. Молочної.

13. Цикл трикарбонових кислот виконує важливу роль в реалізації глюко-пластичного ефекту амінокислот. Це зумовлено обов’язковим перетворенням їх безнітрогенових залишків на:

А. Цитрат. В. Сукцинат. С. Малат. D. Оксалоацетат. Е. Фумарат.

14. При повторній дії УФ-променів шкіра темнішає внаслідок синтезу меланіну, що захищає клітини від пошкодження. Основним механізмом включення цього захисту є:

А. Активація тирозинази.

В. Пригнічення тирозинази.

С. Активація оксидази гомогентизинової кислоти.

D. Пригнічення оксидази гомогентизинової кислоти.

Е. Пригнічення фенілаланінгідроксилази.

15. Яка біологічно активна сполука утворюється у процесі перетворення триптофану?

А. Кортикостерон. В. Тироксин. С. Серотонін. D. Гістамін. Е. Адреналін

16. Яка амінокислота утворюється при окисненні фенілаланіну?

А. Серин. В. Триптофан. С. Аланін. D. Тирозин. Е. Глутамін.

ПРАКТИЧНА РОБОТА

Якісна реакція на фенілпіровиноградну кислоту у сечі (проба Фелінга)

Принцип. Фенілпіровиноградна кислота утворює з іонами трьохва-лентного феруму комплексну сполуку, забарвлену в синьо-зелений колір.

Хід роботи. До 2 мл свіжо відфільтрованої сечі додають 8-10 крапель 10% розчину феруму хлориду. За наявності в сечі фенілпіровиноградної кислоти через 30-60 с з’являється синьо-зелене забарвлення, яке поступово бліднішає та вицвітає через 5-30 хв залежно від концентрації фенілпіровиноградної кислоти в сечі. Цю пробу можна робити на фільтрувальному папері, смужку якого змочують сечею, висушують й наносять краплю 10% розчину феруму хлориду. Позитивна проба дає синьо-зелене забарвлення.

Клініко-діагностичне значення. Діагностичним критерієм фенілкетонурії (фенілпіровиноградної олігофренії) є підвищений вміст фенілаланіну в крові й наявність фенілпіровиноградної кислоти в сечі.ід роботи.ноградна кислота утворює з іонами тривалентного феруму комплексну сполуку, забарвлену в синьо-зелений колір.

 


Читайте також:

  1. II. Основна частина ЗАНЯТТЯ
  2. III. Підсумок ЗАНЯТТЯ
  3. IV ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ.
  4. IV ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ.
  5. IV. Підсумок ЗАНЯТТЯ
  6. IV. Підсумок ЗАНЯТТЯ
  7. IV. Підсумок ЗАНЯТТЯ
  8. IV. Підсумок ЗАНЯТТЯ
  9. IV. Підсумок ЗАНЯТТЯ
  10. IV. Підсумок ЗАНЯТТЯ
  11. IV. Підсумок ЗАНЯТТЯ
  12. IV. Підсумок ЗАНЯТТЯ




Переглядів: 930

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | ЛІТЕРАТУРА

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.