Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Класифікація факторів що впливають на виникнення кризових ситуацій

Рік

Фактори, які можуть призвести до фінансової кризи на під­приємстві, поділяють на зовнішні, абоекзогенні та внутрішні, або ендогенні.

До зовнішніх (екзогенних) чинників відносяться такі, які підприємство не має можливості заздалегідь спрогнозувати, а тому і вплинути на них. Внутрішні ( ендогенні) чинники, як правило, залежать від форм, методів та організації діяльності підприємства.

Загальну сукупність зовнішніх чинників прояви та розвитку кризи підприємства, на думку автора, доцільно поділити на такі групи:

- міжнародні;

- національні;

- ринкові.

А внутрішні фактори, які спричиняють розвиток кризи на підприємстві,

також можна поділити на такі групи:

- конкурентні;

- чинники діяльності;

- ресурсні;

- маркетингові;

- фінансові;

В свою чергу, в кожній групі чинників, які впливають на діяльність підприємства, виділяються окремі фактори, що спрацьовують в кожному випадку вибірково. Докладніше загальну сукупність чинників, що сприяють розвитку кризи на підприємстві, представлено в таблиці 1.2.

 

Таблиця 1.2.

Класифікація факторів виникнення кризових ситуацій

Зовнішні фактори  
    Міжнародні Загальноекономічні - циклічність економічного розвитку; фінансова політика трансформаційних банків;
Стабільність міжнародної політики - заключення міжнародних погоджень: утворення вільних економічних зон, зон вільної торгівлі; - тарифні узгодження; - міжнародний маркетинг;
Міжнародна конкуренція - організація спільних підприємств; - ліцензійна торгівля; - фінансова спроможність іноземних партнерів; - стратегічні зони господарювання;
Національні Політичні - стан фінансової системи; - відношення до власності; - принципи земельної політики держави; - політична стабільність; - відношення держави до підприємництва; - податкова політика; - організація монополізму; - захист конкуренції;
Економічні та демографічні - циклічність економічного розвитку; - рівень доходів, накопичень населення; - споживча властивість ( рівень цін, можливість отримання позику); - інфляційні процеси; - підприємницька активність; - фінансова спроможність підприємств-боржників;
Ринкові Психографічні - споживчий вибір; - навички, традиції та норми споживання;
Науково-технічні - новизна конструкцій та технологій; - конкурентоспроможність продукції;
Форми конкуренції - рівень витрат виробництва; - рівень технологій; - якість продукції; - рівень маркетингу;
  Внутрішні фактори
  Конкурентні   - ціль, галузь діяльності; - традиції, репутація, імідж; - кваліфікований склад керівництва та персоналу; - частка ринку та стадія життєвого циклу;
    Чинники діяльності - форма власності; - організаційна структура управління; - інноваційна діяльність; - організація виробництва; - адаптивність фірми; - форма спеціалізації; - концентрація виробництва; - диверсифікація виробництва;
  Ресурсні - прогресивність засобів та методів виробництва; - тривалість виробничого циклу; - рівень виробничих запасів; - обіговість коштів;
    Маркетингові - сегментація ринку ( співвідношення масових та цільових ринків збуту); - товарна політика; - цінова політика; - збутова політика; - комунікаційна політика; - стратегічні цілі та прогнозування збуту; - виробничий потенціал; - стимулювання праці;
    Фінансові - структура балансу; - платоспроможність; - ліквідність; - співвідношення власних та позикових коштів; - вартість капіталу; - структура майна; - інвестиційна привабливість; - дохід на акцію; - рівень прибутку та рентабельності;

 

На нашу думку, найбільше впливає на господарсько-фінансову діяль­ність підприємства стан державної економіки та політична нестабіль­ність суспільства.

Необхідно визначити, що криза може виникнути на будь-якому етапі життєвого циклу підприємства. В таблиці 1.3 пропонується варіант факторів, що сприяє виникненню кризових ситуацій на підприємствах, що знаходяться на різних етапах життєвого циклу.

 

Таблиця 1.3.

Фактори, що сприяють виникненню кризи на різних етапах життєвого циклу підприємства

Етапи життєвого циклу підприємства. Фактори, що сприяють виникненню кризи
внутрішні зовнішні
Виникнення 1. Неправильне визначення місії та прогнозування профілю підприємства 2. Низька кваліфікація управлінського персоналу 3. Нерозвинена служба маркетингу 4. Висока частка позичкового капіталу 5. Невикористання бенчмаркенгу 1. Поява нових підприємств-конкурентів 2. Зростання цін на матеріально-технічні ресурси 3. Різке зниження попиту на продукцію  
Становлення (зростання) 1. Висока частка позикового капіталу 2. Неефективна роботи служби маркетингу 1. Різке зниження попиту на продукцію 2. Зростання цін на ресурси 3. Зростання собівартості продукції
Розвиток 1. Створювання наднормативних запасів 2. Втрата гнучкості в управлінні 3. Висока частка позикового капіталу 4. Неефективна роботи служби маркетингу 1. Різке зниження попиту на продукцію 2. Розвиток виробництва товарів-конкурентів 3. Зростання цін на ресурси 4. Зростання витрат на виробництво продукції 5. Поява міцних підприємств-конкурентів 6. Пониження конкурентами цін на продукцію
Зрілість 1. Створювання наднормативних залишків 2. Втрата гнучкості в управлінні 3. Підвищення «неадекватних втрат» 4. Старіння основного капіталу 1. Різке зниження попиту 2. Зростання цін на ресурси 3. Поява нових конкурентів
Спад 1. Втрата керування підприємства 2. Зростання «неадекватних втрат» 1. Зниження попиту на продукцію 2. Втрат ринку збуту 3. Пониження цін на продукцію конкурентами

 

Вплив факторів має місце на всіх стадіях життєвого циклу підприємства, але особливо вони важливі на стадії виникнення. Підприємство може не знайти той чи інший споживчий попит на свій товар, який забезпечить йому життєздатність та подальший розвиток. Це – головний фактор, який впливає на виникнення кризових ситуацій на підприємстві на стадії його зародження.

Другим фактором можна назвати низьку кваліфікацію управлінського персоналу, який забезпечує стабільну роботу підприємства. Некваліфіковане управління, невірно прийняті управлінські рішення, низька оперативність управління та слабкий повернений зв’язок в системі управління – все це негативно впливає на роботі підприємства.

Велике значення для успішної діяльності підприємства має маркетинг. Помилки у визначенні ринків збуту, потенційних покупців, попиту на товари та послуги призводять до виробництва незатребуваної продукції, неможливості її реалізації, зниженню обертання активів, втраті прибутку, що призводить до неефективного функціонування підприємства.

Висока частка позичкового капіталу завжди створює загрозу того, що підприємство не зможе розплатитися зі своїми кредиторами й буде оголошено боржником.

Наступним етапом життєвого циклу підприємства є становлення. Даний етап характеризується тим, що підприємство має добрий попит на свою продукцію, сильну маркетингову стратегію, високу кваліфікацію управлінського персоналу, що дозволяє підприємству значно збільшувати обсяги виробництва. У цій ситуації найнебезпечнішим для підприємства є збільшення частки позичкових засобів у загальній сумі використовуваного капіталу. Для забезпечення виплат своїм кредиторам підприємство змушене буде відволікати засоби із процесу виробництва.

На етапі розвитку загрозу кризи створюють: низька оборотність оборотного капіталу (створення наднормативних запасів), втрата гнучкості в управлінні, неадекватний маркетинг.

Швидкість обороту засобів безпосередньо впливає на стан підприємства. Втрата гнучкості в управлінні призводить до прийняття неефективних управлінських рішень, до несвоєчасного прийняття рішень й, як наслідок, - до збільшення витрат на управління й втрати прибутку від неадекватного й несвоєчасного реагування на зовнішні й внутрішні відхилення в досягненні поставленої мети.

Етап зрілості характеризується стійким станом підприємства, стабільними сумами прибутку, ефективним використанням всіх ресурсів. На цьому етапі з'являється фактор "неадекватних витрат", що в основному пов'язаний з необґрунтованим підвищенням рівня постійних витрат.

Етап спаду завжди характеризується низькою стійкістю фірми й пов'язаний з необоротними наслідками змін у структурі управління, виробництва й маркетингу.

Криза підприємства спричиняється невідповідністю його фінансово-господарських параметрів параметрам навколишнього середовища, що, в свою чергу, обумовлено невірною стратегією, неадекватною організацією бізнесу та, як наслідок, слабким адаптуванням до вимог ринку.

 


Читайте також:

  1. I визначення впливу окремих факторів
  2. II. Класифікація видатків та кредитування бюджету.
  3. IV етап. Ситуаційний підхід
  4. V. Класифікація і внесення поправок
  5. V. Класифікація рахунків
  6. XVII ст.). Виникнення козацтва.
  7. А. Структурно-функціональна класифікація нирок залежно від ступеню злиття окремих нирочок у компактний орган.
  8. Адаптація до абіотичних факторів середовища.
  9. Адаптація організму до зовнішніх факторів середовища.
  10. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  11. Аналіз впливу факторів на зміну сумми гуртової реалізації
  12. Аналіз факторів впливу на обсяги виробництва суспільного продукту.




Переглядів: 1496

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Причини кризи українських підприємств

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.