Шляхи вирішення конфліктів та їх попередження в діловому спілкуванні
Слід відзначити, що конфлікти можуть розв'язуватись як у результаті прийняття та реалізації системи заходів цілеспрямованого впливу на обидві сторони, так і шляхом самоплинного перебігу, коли учасники чи треті особи не вживають для регулювання процесу ніяких зусиль. «Мимовільне затухання» конфлікту може статись через виникнення нової напруженої ситуації, внаслідок чого попередні переживання мовби відсуваються на другий план. Окремим випадком трансформації конфлікту є «механічне» розведення сторін у просторі. Але позиція «ще трохи, і все вирішиться само собою» - непродуктивна, бо втрати (об'єктивні та суб'єктивні) від конфлікту надто великі, а інколи й непоправні.
Важливу роль при розв’язанні конфліктів в діловому спілкуванні відіграє своєчасне визначення його сутності та адекватність його розуміння. Для того, щоб визначити сутність конфлікту, треба його розкласти на етапи і проаналізувати їх за допомогою запитань.
Спочатку слід визначити основну проблему, що призвела до конфлікту. Для цього треба відповісти собі на такі запитання:
- Як я розумію проблему? Які мої дії і які дії партнера призвели до виникнення та закріплення конфлікту?
- Як мій партнер бачить проблему? Які, на його думку, його дії та мої власні лежать в основі конфлікту?
- Чи відповідає поведінка кожного з нас тій ситуації, що склалася?
- Як можна найбільш лаконічно та повно визначити нашу спільну проблему?
- В яких питаннях ми думаємо та діємо однаково і розуміємо одне одного, а в яких розходимось?
Далі слід визначити причини конфлікту. Це важливо зробити для того, щоб розібратись в конфлікті й аналогічний конфлікт не мав місця в майбутньому. Для аналізу причин конфлікту можна використати метод творчої візуалізації - уявлення ситуації конфлікту і аналіз її начебто зі сторони. Можна використати «мозковий штурм» для встановлення причин та пошуку їх ліквідації.