Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник






Аналіз причин аварійності та шляхи її зниження

Основний вид пошкодження (до 70 % загального числа) чавунних, сталевих і азбестоцементних труб – деформація стикових з'єднань, що спостерігається переважно в перші роки їх експлуатації. При цьому найвищою пошкоджуваністю характеризуються стикові з’єднання на свинці, а найнижчою – на азбестоцементі.

Для підвищення стійкості стиків чавунних труб потрібно суворо обмежити застосування свинцю для зарівнювання розтрубних з’єднань і замінити його азбестоцементом. Це продиктовано тим, що свинцеве зарівнювання через свою еластичність порушується навіть при незначних гідравлічних ударах у мережі та посуваннях ґрунту. Краплинна теча, що з’являється при цьому, як правило, швидко збільшується, руйнуючи з’єднання стику, спричинюючи підмивання основи труби, а потім і її розривання.

Осідання ґрунту в основі трубопроводів і неякісність зарівнювання стикових з’єднань, особливо їх законопачування, – не менш важливі причини більшості пошкоджень.

Причини осідань ґрунту в основі трубопроводів – улаштування нерівної постелі, перебирання глибини траншей при неякісному відновленні основи, розмивання підошви дощами та талими водами, промерзання підошви тощо.

Аналіз причин пошкодження сталевих трубопроводів показує, що понад 50 % випадків руйнувань відбувається по зварному стику. Останнім часом усе частіше використовують сталеві труби. Збільшення пошкоджень зварних швів пояснюється в основному їх неякісністю, а також виконанням зварювання стиків улітку при високій температурі зовнішнього повітря. Тому потрібно посилити поопераційний контроль за складанням, зварюванням, і укладанням трубопроводів.

На трубопроводах домових приєднань крім деформації розтрубних з’єднань значний відсоток становлять переломи чавунних труб і свищі на сталевих трубах.

Практика довела, що вдосконалювати в першу чергу необхідно процеси зарівнювання розтрубів чавунних труб і підготовки основи для укладання.

Спостерігається закономірність у розподілі кількості пошкоджень за порами року: у І кварталі в середньому відбувається 12% річного числа пошкоджень, у II, IV – 25 %, у III – 38 %. Нерівномірність пошкоджень пояснюється різним ступенем осідання ґрунту під впливом проникнення в ґрунт атмосферної вологи (найменша кількість вологи проникає в ґрунт узимку, а найбільша – восени). Усі випадки пошкоджень трубопроводів (як підземних, так і в колодязях) мають бути проаналізовані та систематизовані за такими ознаками: матеріалом, діаметрами і віком труб, видами (стик або стінка труби) та датами пошкоджень, адресами, умовами роботи пошкодженого трубопроводу (амплітудою коливань напорів тощо) і погодно-кліматичними умовами. Зміну числа пошкоджень слід порівнювати з даними середньомісячної температури води джерела.

За основу кількісного аналізу пошкоджень беруть їх питоме число. Помічається стійка залежність числа пошкоджень від коливання температури води в річці.

Із графіка, зображеного на рис.5.4, випливає, що криві питомого числа пошкоджень мають дві досить великі висхідні ділянки: весною (квітень-червень) і восени (серпень-вересень), тобто в періоди, коли помітні різкі зміни температури води.

У,

шт

 

II III IV І Ж * Щ № X XI Хй Графік зміни середньомісячного питомого числа пошкоджень У /на 100 км мережі/

 

Рис.5.4. – Графік зміни середньомісячного питомого числа пошкоджень У (на 100 км мережі)

Число пошкоджень у ці періоди збільшується в основному через деформацію стикових з’єднань, що пов’язано з виникненням температурних (сезонних) напружень у трубопроводах та їх щорічним посуванням у стиках у середньому на 1,6 мм. Унаслідок цього зарівнювання стиків поступово порушується і виникають течі.

На деформацію стикових з’єднань чавунних труб істотно впливають коливання напорів у мережі протягом доби, а також раптове збільшення витрати води великими споживачами, швидке перекривання засувок мережі тощо.

Усунення таких явищ, впровадження раціональних режимів роботи насосних станцій і покращення зонування сприяють зниженню аварійності мережі. Основний вид пошкодження чавунних труб – деформація розтрубних з’єднань, а загальне число пошкоджень на чавунних трубопроводах значно перевищує число пошкоджень на сталевих. Із збільшенням терміну експлуатації аварійність на чавунних трубопроводах зростає (згниває канат у розтрубних з’єднаннях), а на сталевих знижується. Так, водоводи із сталевих труб у перші три роки експлуатації часто пошкоджуються. У перший рік експлуатації не окремих водоводах (рис.5.5) налічується до 80 пошкоджень на 100 км, що пояснюється такими причинами:

 

 

 

,шт, ЗО          
         
         
з

У.

ІІТ ні
Гоп

 

 

Рис. 5.5. – Графік зміни питомого числа пошкоджень У сталевих водоводів за роками від початку експлуатації

 

- чавунні засувки на сталевих водоводах встановлюють без компенсаторів і "мертвих" опор. У результаті цього зусилля, що виникають від температурних та осідальних деформацій трубопроводів, безперешкодно передаються на корпус засувок і спричинюють руйнування (найчастіше відкриваються фланці);

- на ділянках водоводів, розрахованих на робочий тиск ≥ 10 атм, звичайно встановлюють засувки, що не витримують фактичних тисків у трубопроводі, особливо в разі випадкових підвищень тиску (вночі, у разі гідравлічних ударів тощо);

- незадовільною якістю зварювання стиків, а іноді й заводського зварювання стінок труб.

Таким чином, підвищена пошкоджуваність нових сталевих трубопроводів часто є наслідком дефектів проектування та будівництва.

Зниженню аварійності водопровідних мереж сприяють:

- посилення нагляду за якістю будівництва та приймання трубопроводів, насамперед з боку управлінь водопровідно-каналізаційних господарств. Там, де такий нагляд здійснюють ефективно, число пошкоджень на мережах невелике;

- підвищення якості зварних стиків труб, для чого до робіт (особливо на відповідальних трубопроводах) допускаються лише кваліфіковані зварники; застосування електродів, що забезпечують рівноміцність стиків і стінок труб, а також контроль якості стиків їх просвічуванням. Забороняється застосовувати свинець для зарівнювання розтрубів, окрім випадків аварійного ремонту. Рекомендується в основному азбестоцементне зарівнювання розтрубів з азбестовим волокном (30 % по масі);

- обмеження використання жорстких стиків чавунних труб і переходу на пластичні з’єднання із застосуванням гумових ущільнювачів;

- встановлення чавунної арматури на сталевих трубопроводах лише в комплексі з компенсаторами та "мертвими" опорами. При цьому випробний тиск чавунної арматури має на 25 % перевищувати максимальний робочий тиск у трубопроводі;

- провадження заходів щодо зниження надлишкових напорів у трубопроводах шляхом їх зонування в разі великої протяжності, а також шляхом раціонального зонування районів живлення мережі;

- підготовка ділянок мережі перед передбачуваним збільшуванням вільних напорів (контрольне опресовування, ревізія запірної арматури, переналагодження спрацьованих ділянок, кільцювання тупиків, профілактичний ремонт стиків і з’єднань у колодязях тощо);

- провадження заходів щодо захисту мереж від корозії та гідравлічних ударів, своєчасний планово-попереджувальний ремонт та забезпечення оптимальних умов експлуатації мереж;

- постійній облік та аналіз пошкоджуваності мереж і водоводів для виявлення та усунення причин пошкоджень.

 


Читайте також:

  1. ABC-XYZ аналіз
  2. Cтатистичне вивчення причин розлучень.
  3. II. Багатофакторний дискримінантний аналіз.
  4. SWOT-аналіз у туризмі
  5. SWOT-аналіз.
  6. Tема 4. Фації та формації в історико-геологічному аналізі
  7. V. Нюховий аналізатор
  8. АВС (XYZ)-аналіз
  9. Автомати­зовані інформаційні систе­ми для техніч­ного аналізу товар­них, фондових та валют­них ринків.
  10. Агроекологічні проблеми розвитку і шляхи їх розв'язання
  11. Аксіоматизація знань та причинні зв'язки у методології наукових досліджень
  12. Алгоритм однофакторного дисперсійного аналізу за Фішером. Приклад




Переглядів: 620

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тріщини та розриви чавунних труб | Визначення причин аварій і браку

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.