На основі наведених у таблиці 9.1 даних оцінити рівень інтенсивності конкуренції на товарному ринку за допомогою показників, що характеризують рівень монополізації та ступінь концентрації ринку (індекс Херфіндаля-Хіршмана та чотирьохдольного показника).
Таблиця 9.1
Рейтинг виробників
Назва підприємства
Обсяг реалізації продукції
ПАТ «Імперія»
1301,9
Концерн «Надія»
778,4
ПАТ «Зеніт»
651,8
ПАТ «Візар»
421,6
ПАТ «Дніпро»
411,8
ПАТ «Октава»
379,2
ПАТ «Меридіан»
327,6
Концерн «Вітал»
264,6
ПАТ «Весторіс»
242,3
ПАТ «Тікаб»
225,1
ПАТ» Іберуся
146,6
Концерн «Терра»
139,8
ПАТ «Корал»
115.7
ПАТ «Троянда»
112,3
ПАТ «Спектр»
107,1
ПАТ «Інфут»
31,5
Концерн «Глобус»
41,2
ПАТ «Вікос»
22,9
ПАТ «Кенді»
6,3
Задача 2.
На основі наведених у таблиці 9.2 даних оцінити рівень інтенсивності конкуренції на товарному ринку за допомогою наступних показників, що характеризують рівень монополізації та ступінь концентрації ринку:
1) Індекс концентрації
2) Коефіцієнт відносної концентрації
3) Індекс Херфіндаля-Хіршмана
4) Коефіцієнт варіації ринкових часток
5) Ранговий індекс концентрації
6) Індекс максимальної частки
7) Індекс зворотних величин часток
Таблиця 9.2
Вихідні дані для розрахунку рівня інтенсивності конкуренції в молочній галузі
Підприємство
Обсяги реалізації продукції у звітному періоді, тис.т
Типи ринків
ПАТ «Хмельницька маслосирбаза»
ПАТ «Красилівський молочний завод»
ПАТ «Городокконсермолоко»
ПАТ «Дунаєвецький маслозавод»
ПАТ «Деражнянський молочний завод»
ПАТ «Віньківці сирзавод»
ПАТ «Білогір’я молокопродукт»
ПАТ «Гадячсир»
ПАТ «Летичівський маслозавод»
ПАТ «Староконстянтинівський молочний завод»
Задача 3.
На основі наведених у таблиці 9.3 даних оцінити рівень інтенсивності конкуренції на товарному ринку за допомогою наступних показників, що характеризують рівень монополізації та ступінь концентрації ринку: