Залежно від призначення методичні прийоми підрозділяються на кілька груп:
· методичні прийоми, завдання яких - допомогти екскурсоводу встановити міцні контакти між екскурсоводом і екскурсантами;
· прийоми, завдання яких домогтися стійкої уваги аудиторії до спостережуваного об'єкта;
· прийоми, що закріплюють увагу до розповіді, збуджують в екскурсантів інтерес до певних питань;
· прийоми, що забезпечують зорове сприйняття екскурсійного матеріалу.
У класифікації прийомів проведення екскурсії виділяються:
· прийоми показу
· прийоми розповіді
Крім цього методичні прийоми діляться на:
· загальні, застосовувані на всіх екскурсіях незалежно від того, що показується й про що йде розповідь;
· окремі, властиві одному виду екскурсій (виробничих, музейних, природознавчих);
· одиничні прийоми, використовувані при спостереженні якого-небудь одного унікального об'єкта (наприклад, Дзвіниця Успенського собору в дні з незначною хмарністю й достатньо сильним вітром можна продемонструвати ефект падіння дзвіниці). Такі прийоми, як правило, є «знахідкою» одного екскурсовода й не застосовуються всіма, хто проводить подібні екскурсії;
· прийоми, використовувані в певну пору року, дня.