Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Методологічні основи психології

Основні теоретичні напрямки сучасної психології

Таблиця 2.1

Напрямок психології Предмет дослідження Наукова парадигма Метод Практика
Психологія свідомості Свідомість Гуманітарна Суб’єктив-ний: інтроспекція   _
Глибинна психологія Несвідоме Поєднання природничо-наукового та гуманітар-ного підходів Психоаналіз Психоаналітич-на психотерапія
Гештальт- психологія Цілісні структури свідомості та психіки Природничо-наукова Феномено-логічний Гештальт-терапія
Біхевіоризм Поведінка Природничо-наукова Спостере-ження, експеримент Технології навчання, поведінкова психотерапія
Когнітивна психологія Пізнавальні структури та процеси психіки Природничо-наукова Експери-мент, моделюван-ня Когнітивна психотерапія
Гуманістич-на психологія Особистість, індивідуаль-ність Гуманітарна Феномено–логічний; методи практичної психології Гуманістична психотерапія
Трансперсо-нальна психологія Граничні можливості людини Гуманітарна Психобіо–графічний Трансперсо–нальна психотерапія
Діяльнісний підхід Психіка Природничо-наукова Спостере–ження, експеримент (зокрема, формуючий) Психологічне супроводження освіти та інших галузей соціальної практики

 

 

До загальної теорії або методологічних основ науки відносять такі поняття: парадигма, категорія, принцип, закон.

Парадигма(гр. paradeigma – приклад, взірець) – теоретико-методологічна структура, що визначає спосіб порушення і розв’язання дослідницьких завдань, прийнята певним науковим співтовариством. Наявність парадигми – методологічна основа єдності наукового співтовариства (школи, напряму), що значно полегшує професійну комунікацію. Парадигма має пріоритет перед іншими засобами регуляції наукової діяльності і поєднує логічно атомарні компоненти (закони, стандарти, правила) та сукупну наукову діяльність в єдину функціонуючу цілісність.

В останні роки у вітчизняній психології все більше поширюється гуманітарна парадигма як загальний підхід до людини і дослідницька стратегія в окремих галузях психології, на відміну від природничо-наукової парадигми, яка домінувала раніше. Специфіка гуманітарного знання полягає в тому, що:

1. Об'єктом вивчення в гуманітарних науках є духовні і культурні феномени, тобто феномени, так чи інакше пов'язані з людиною і суспільством і виражені за допомогою текстів.

2. Безпосереднім предметом гуманітарного пізнання є осягнення (інтерпретація) глибинного змісту тексту.

3. Об'єкт і предмет гуманітарного знання обумовлює ряд специфічних рис останнього: а) аксіологічність: цінності дослідника визначають зміст інтерпретаційних схем; б) рефлексивність: отримані в дослідженні результати можуть змінювати поведінку "об'єкта" дослідження; в) інтенція дослідника на розуміння, що припускає діалог, зіткнення, конфлікт двох активних суб'єктів – дослідника і досліджуваного; в) суб'єктивність або суб'єктивована форма викладення результатів; г) принципова неможливість вилучення текстів зі світу культури, поза яким вони втрачають свою значимість; д) необхідність встановлення відносин з об'єктом; е) дослідження одиничних, унікальних і неповторюваних об'єктів.

4. Виходячи зі специфіки гуманітарного знання, з того, що зміст тексту прихований від дослідника, на перше місце виступають інтерпретаційні методи дослідження.

Методи гуманітарної психології – методи опису і розуміння психології людини: включене спостереження, самозвіти, інтроспекція, біографічний метод, бесіда, клінічне обстеження, аналіз результатів (продуктів) діяльності, психоаналітичний метод.

Категорії – найбільш загальні поняття, що відбивають основні властивості й закономірності явищ об'єктивної реальності й визначають характер науково-теоретичного мислення епохи. До основних категорій психології належать:

Відображення – категорія матеріалістичної філософії. Ця категорія дозволяє визначити місце психіки в загальному взаємозв'язку явищ матеріального світу. Недостатньо віднести психічне явище до категорії відображення – потрібно виявити його специфіку, відмінність психічного відображення від інших рівнів і форм. Вища форма відображення – свідомість.

Вирішення завдань виявлення специфіки психічного відображення вимагає вивчення діяльностілюдини, реального буття психічного відображення.

З розуміння діяльності як суспільно-історичної категорії випливає необхідність досліджувати не тільки індивідуальну, а й спільну діяльність – спілкування. Однак ні діяльність, ні спілкування самі по собі не мають ніяких психологічних характеристик. Їх має суспільний суб'єкт діяльності і спілкування – особистість.

Принцип психології – це коротко сформульована теорія психології, що відбиває її закономірність, підсумовує її минулий досвід і стає вихідною вимогою для подальших досліджень і побудови нової теорії. Основні принципи:

1. Принцип детермінізму: актуальний стан психіки та поведінки індивіда детермінований (обумовлений) попередніми подіями його життя, а все різноманіття феноменів людської життєдіяльності, які можна спостерігати, визначається взаємодією двох груп чинників: спадковістю та оточуючим біосоціальним середовищем.

2. Принцип єдності свідомості й діяльності: психіка, свідомість, особистість розвиваються в нерозривній єдності з діяльністю – складною, специфічною людською формою цілеспрямованої активності.

3. Принцип розвиткуабогенетичний принцип:при переході психічних феноменів від одного рівня організації до іншого, при виникненні нових форм психічних явищ та процесів відбувається їх зміна, яка має закономірнийхарактер.

4. Принцип системності: явища дійсності необхідно досліджувати в їх залежності від того цілого, яке вони утворюють, набуваючи при цьому властивостей цілого.

Принципи глибоко пов'язані із закономірностями й законами. Закономірність – це об'єктивно існуючий, повторюваний причинно-наслідковий зв'язок певних явищ при їх взаємодії, який відбивається у формулюванні закону. Психологічна закономірність – це ще недостатньо розкритий психологічний закон, який передбачається, але не може бути точно сформульований.

Закони психології мають вигляд законів–тенденцій. Варіативність прояву психологічних законів не відміняє того, що в них виражається щось загальне, але це загальне виступає як тенденція.

Типи законів у психології:

1) відносно елементарні залежності (наприклад, основний психофізичний закон);

2) закони, що розкривають динаміку психічних процесів у часі (послідовність фаз процесу сприйняття, прийняття рішень тощо);

3) закони, що характеризують структуру психічних явищ (сучасні уявлення про пам'ять);

4) закони, що розкривають залежність ефективності поведінки від рівня її психічної регуляції (закон Йєркса–Додсона, який розкриває залежність між рівнем мотивації й успішністю виконання поведінкових завдань; закони, які характеризують рівні працездатності, стресові стани);

5) закони, що описують процес психічного розвитку людини в масштабі її життя;

6) закони, у яких розкриваються підстави різних психічних властивостей людини – закони нейродинаміки (нейрофізіологічні основи темпераменту);

7) закони про відношення між різними рівнями організації психічних процесів і властивостей (закони відношення між різними рівнями організації в структурі особистості).

Строго науковий підхід вимагає не тільки визначити об'єктивний закон, але й окреслити сферу його дії, а також умови, за яких він лише і може діяти, його обмеження.


Читайте також:

  1. A) правові і процесуальні основи судово-медичної експертизи
  2. R – розрахунковий опір грунту основи, це такий тиск, при якому глибина зон пластичних деформацій (t) рівна 1/4b.
  3. Активне управління інвестиційним портфелем - теоретичні основи.
  4. Анатомо-фізіологічні основи статевого розвитку.
  5. Базові принципи психології спорту.
  6. Біологічні основи мислительної діяльності.
  7. Біомеханічні основи шинування при пародонтозі.
  8. Біохімічні основи розвитку витривалості
  9. Біохімічні основи розвитку силових і швидкісних якостей
  10. В практичній психології
  11. Валютний ринок, основи його функціонування. Основні види валютних операцій
  12. Вивчення основи слова і закінчення




Переглядів: 1726

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Основні теоретичні підходи в сучасній психології | Методи психологічного дослідження

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.