Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Етапи розвитку психіки у філогенезі

Проблема виникнення психіки. Об'єктивні критерії психіки

Відображення – загальна властивість матерії, що полягає в здатності об'єктів відтворювати з різним ступенем адекватності ознаки, структурні характеристики та відношення інших об'єктів.

Психіка – функція мозку, але цього недостатньо для розуміння природи й походження психічного. Психіка детермінована не мозком, а зовнішньою дійсністю. Такий вплив дійсності на організм наявний тільки в процесі реальної взаємодії організму з навколишнім середовищем. Тому проблема походження психіки виникає як проблема походження особливої діяльності на певному етапі розвитку життя в цілому, зі зміною умов життя.

Протягом історії розвитку науки були запропоновані такі погляди на “момент” появи психіки:

панпсихізм – психіку має вся матерія, жива й нежива;

біопсихізм – психіку має тільки жива матерія;

нейропсихізм – психіка є тільки там, де є нервова система;

антропопсихізм – тільки людина має психіку.

Вирішити це питання не можна, якщо не розглядати особливості взаємодії організму й середовища.

Виділяють такі рівні відображення:

Фізичне – існує на рівні неживої природи, це безпосередній фізичний “слід”, зміна фізичного стану одного об'єкта під впливом іншого.

Фізіологічне (подразливість) – існує на рівні живої природи, це реакція на біологічно важливі подразники. Подразливість існує у формі тропізмів – у рослин, й таксисів – у тварин.

Психічне (чутливість) – відображення абіотичних впливів, які є сигналами або ознаками біологічно важливих. Відображення ознаки дає можливість більш адаптивної поведінки.

На думку О. М. Леонтьева, елементарною формою психіки є відчуття, що відбивають зовнішню об'єктивну дійсність [6].

О. М. Леонтьєв визначає також два об'єктивних критерії психіки: чутливість і здатність до навчання.

 

За гіпотезою О. М. Леонтьєва стосовно виникнення психіки, психічне відображення проходить такі етапи або стадії:

I. Елементарна сенсорна психіка. Відбиваються окремі властивості предметів і явищ. Форми поведінки істот, які знаходяться на цій стадії, – таксиси та інстинкти.

Інстинкт – складна стереотипна форма поведінки, властива даному виду, моделі й цілі якої визначені генетично. Це доцільна поведінка за відсутності свідомої мети.

Та чи інша інстинктивна поведінка може виявлятися тільки в тому випадку, якщо пов'язаний із нею уроджений пусковий механізм вирішує, що для цього є адекватні внутрішні і зовнішні умови.

Імпринтинг – сполучна ланка між уродженою і набутою поведінкою. У видів, яким притаманний ефективний імпринтинг, форми синівської і дочірньої, а також групової і статевої поведінки детерміновані генетично, але спрямованість їх залежить від досвіду, отриманого з перших хвилин життя, тобто є набутою.

Таксиси, рефлекси, інстинкти забезпечують тварині максимальну пристосовність у звичайних обставинах і звичайному середовищі: “правила” гри записані спадково і при цьому є уроджені пускові механізми, що забезпечують максимальну відповідність між стимулами середовища й відповідними реакціями.

З новими ситуаціями можуть справитися особи тих видів, у яких домінує здатність до навчання і вироблення навичок.

Здатність навчатися розвивається з процесом еволюції. У шимпанзе і людини майже немає форм поведінки, які дозволяють адекватно пристосовуватися від народження та без тренування.

Загальний шлях зміни організмів у межах стадії елементарної сенсорної психіки такий:

1) органи чуття все більше диференціюються, їх кількість зростає, відповідно диференціюються відчуття;

2) розвиваються органи руху, органи зовнішньої діяльності з переходом до наземного існування й активним переслідуванням здобичі;

3) удосконалюється нервова система.

II. Перцептивна психіка. На цій стадії відображаються цілісні предмети. Форма поведінки – навичка.

Ця стадія характеризується здатністю відображення зовнішньої об'єктивної дійсності вже не у формі окремих елементарних відчуттів, які спричиняються окремими властивостями предметів або їх сукупністю, а у формі відображення речей. Діяльність організмів починає відповідати умовам, у яких поданий предмет, що її спонукує. Ця особлива сторона діяльності, що відповідає умовам, має назву операція.

На різних етапах перцептивної психіки перебуває більшість існуючих хребетних. У них зберігаються й інстинктивні форми поведінки.

Фізіологічні зміни на цій стадії: утворення переднього мозку і мозкової кори; розвиток органів зовнішніх рухів і перехід рухових функцій у кору головного мозку.

Виділення операцій дає початок нової стадії закріплення досвіду – у формі рухових навичок.

Навичка – закріплена операція, що функціонує автоматично й набувається в індивідуальному досвіді тварини. У тварин на цій стадії вперше виникають чуттєві уявлення й образна пам'ять.

III. Стадія інтелекту. Психіка більшості ссавців залишається на другій стадії, однак найбільш високоорганізовані з них піднімаються ще на одну сходинку – на стадію інтелекту або “ручного мислення”.

Стадія інтелекту характеризується дуже складною діяльністю і складними формами відображення дійсності.

Характеристики інтелектуальної діяльності тварин такі:

1. На низькому ступені розвитку операції формуються повільно, шляхом численних спроб, у процесі яких вдалі рухи поступово закріплюються, зайві ж рухи загальмовуються. У мавп раніше йде період повного неуспіху – безліч спроб, що не приводять до здійснення діяльності, а потім – як би раптове “відкриття” операції, яка відразу приводить до успіху.

2. Якщо дослід повторювати, то дана операція, незважаючи на те що вона була здійснена тільки один раз, відтворюється – мавпа виконує завдання вже без усяких попередніх спроб.

3. Знайдене рішення мавпа дуже легко переносить в інші умови, лише подібні до тих, у яких вперше виникло рішення.

4. Виникає здатність вирішення двофазних завдань (коротким ціпком дістати довгий, а ним – плід).

Ці характерні риси зберігаються й у більш складній поведінці людиноподібних мавп.

Пояснення інтелектуальної поведінки мавп необхідно шукати в її зв'язку з видовою поведінкою. Поведінка в природних умовах передбачає діставання плоду за допомогою ціпка і притягування до себе плоду, що росте на дереві, за допомогою гілки тощо. Інтелектуальне рішення з цього погляду є застосування в нових умовах філогенетично виробленого способу дії.

У двофазних завданнях виявляється двофазність будь-якої інтелектуальної діяльності тварин, яка має такі фази:

1) підготовча – спонукається не самим предметом, на який вона спрямована, поза зв'язком із другою фазою вона позбавлена біологічного сенсу. Ця фаза пов'язана не із самим ціпком, а з об'єктивним відношенням ціпка до плоду;

2) здійснення – спрямована вже на предмет, який безпосередньо спонукує тварину, це операція, що стає досить міцною навичкою.

Наявність підготовчої фази складає характерну рису інтелектуальної поведінки. Інтелект виникає там, де виникає процес підготовки можливості здійснити ту чи іншу операцію або навичку.

З погляду відображення перша фаза відповідає об'єктивному відношенню між речами.

Анатомо-фізіологічною основою цього етапу розвитку психіки є: подальший розвиток кори головного мозку і її функцій, насамперед – розвиток лобової долі. Видалення передньої частини лобових долей призводить до того, що мавпа не може виконати саме двофазні завдання.

Отже, інтелектуальна поведінка, властива вищим ссавцям і досягає особливо високого розвитку в людиноподібних мавп, є верхньою межею розвитку психіки тварин, за якою починається історія розвитку психіки вже зовсім іншого, нового типу, властива тільки людині – історія розвитку людської свідомості.

 


Читайте також:

  1. III. Етапи розробки програмного забезпечення
  2. III.Цілі розвитку особистості
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. III.Цілі розвитку особистості
  5. Iсторiя розвитку геодезичного приладознавства
  6. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  7. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  8. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  9. Агроекологічні проблеми розвитку і шляхи їх розв'язання
  10. Альтернативність у реалізації стратегії розвитку підприємства
  11. АНАЛІЗ ПЕРСПЕКТИВНИХ НАПРЯМІВ|направлень| РОЗВИТКУ МЕТОДІВ РОЗПІЗНАВАННЯ
  12. АНАЛІЗ ПЕРСПЕКТИВНИХ НАПРЯМІВ|направлень| РОЗВИТКУ МЕТОДІВ РОЗПІЗНАВАННЯ




Переглядів: 4091

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Будова та функції нервової системи | Сутність розбіжностей психіки людини і тварин

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.