Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Поняття особистості в психології

Лекція 7. Психологія особистості

Надсвідомі процеси

Надсвідомі процеси – утворення деякого інтегрального продукту великої несвідомої роботи, що потім “вторгається” в життя і, як правило, радикально змінює його плин. Уперше описані У.Джемсом. Відбувається це поза свідомістю, тому що суб'єкт не знає того кінцевого підсумку, до якого приведе надсвідомий процес; невідомий момент, коли надсвідомий процес завершиться. До надсвідомих належать процеси творчого мислення, переживання великого горя або великих життєвих подій, кризи почуттів, особистісні кризи тощо.

Ці процеси відбуваються над свідомістю в тому розумінні, що їх зміст і часові масштаби більше за все, що може вмістити свідомість. Проходячи через свідомість окремими своїми ділянками, вони як ціле перебувають за його межами.

 

7.1. Поняття особистості в психології.

7.2. Структура особистості.

7.3. Спрямованість та самооцінка.

7.4. Типології особистості.

Ще в 1937 р. Г.Оллпорт нарахував 49 визначень особистості, почерпнутих з філософії, теології, юриспруденції, соціології та психології [15]. Сьогодні, природно, таких визначень значно більше. До того ж помітна специфіка визначень особистості у закордонній (американській і західно-європейській) і вітчизняній психології.

Головні відмінності цих двох груп визначень такі:

а) у закордонній психології поняття "особистість" зводиться до поняття "індивідуальність", у вітчизняній психології особистість розуміється насамперед як деяка характеристика людини, що не є природженою, а здобувається в ході розвитку, у зв'язку з включенням у діяльність і спілкування;

б) для закордонних визначень особистості характерне перерахування різних особливостей особистості (рис, потреб, самосвідомості й под.) як таких, що утворюють один ряд, у вітчизняній же психології вони розглядаються як певна ієрархія, що задається місцем людини в системі суспільних відносин.

Людина водночас являє собою і біологічну істоту, і соціальну, вона є і суб'єктом природи, і суб'єктом суспільних відносин. Виходячи з цього, для розуміння специфіки особистості необхідне розрізнення понять "індивід", "особистість", "індивідуальність". Найбільш чітко такий поділ здійснив у своїх роботах О. М. Леонтьєв [7].

Індивід – це поняття, що характеризує людину як біологічну істоту, індивід – це представник виду, що відрізняється від інших його представників. Індивідами ми народжуємося, особистостями стаємо.

Особистість – це відносно пізній продукт суспільно-історичного й онтогенетичного розвитку людини, особистість – поняття соціальне, вона “виробляється” тією сукупністю суспільних відносин, у які людина вступає в міру свого розвитку.

Індивідуальність – сукупність властивостей і особливостей, характерних для даної людини, що відрізняють її від інших індивідів і особистостей. Це поняття біосоціальне, оскільки ми відрізняємося один від іншого найрізноманітнішими проявами, одні з яких є характеристиками індивіда (колір очей, статура тощо), інші ж характеризують особистість (система цінностей, структура самосвідомості, уявлення про сенс життя).

Сьогодні поняття "індивідуальність" набуло дещо іншого значення. Якщо термін "особистість" характеризує насамперед діяльне зображення людини в очах інших, то поняття "індивідуальність" відбиває внутрішню самостійну сутність людини. Індивідуальність – це самовизначеність і відокремленість особистості, її виділеність з-посеред інших. Таке оформлення власної унікальності і неповторності припускає усвідомлення, відрефлексованість людиною свого життя, внутрішній діалог із самим собою.

Отже, особистістю ми стаємо. Таким чином, особистість – це людина, яка досягла певного рівня психічного розвитку, пройшла деякий шлях, "набуваючи" на цьому шляху різних властивостей і якостей. Які факти власного життя, які свої характеристики могли б ми привести як аргументи, якби нам раптом знадобилося довести кому-небудь, що ми – особистість? Напевно, ми говорили б про те, що в нас є свої погляди й переконання, своє ставлення до світу, своя система оцінок і моральних вимог, що ми вміємо володіти собою, робити вибір між різними варіантами власної поведінки.

Усе це, безумовно, правильно. Тому можна погодитися з визначенням, яке належить сучасному російському психологу Б.С.Братусю: "Стати особистістю – це, по-перше, зайняти певну життєву, насамперед міжособистісну моральну позицію; по-друге, у достатньому ступені усвідомлювати її і нести за неї відповідальність; по–третє, затверджувати її своїми вчинками, справами усього свого життя" [2, с.48].

 


Читайте також:

  1. II. Поняття соціального процесу.
  2. III.Цілі розвитку особистості
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. III.Цілі розвитку особистості
  5. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  6. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  7. А/. Поняття про судовий процес.
  8. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  9. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  10. Акти застосування юридичних норм: поняття, ознаки, види.
  11. Активність особистості та її джерела, спрямованість особистості
  12. Активність особистості та самоуправління




Переглядів: 1652

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Несвідомі механізми свідомих дій | Структура особистості

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.