Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Місце уяви в структурі психічного

 

Уява – особлива форма людської псикихи, яка розташована окремо від інших психічних процесів і разом з тим займає проміжне положення між сприйманням, мисленням і пам'яттю. В уяві виявляється ідеальний і загадковий характер психіки. Загадковість уяви полягає в тому, що майже нічого не відомо про її механізм, у тому числі про її анатомо-фізіологічну основу. Де в мозку людини локалізована уява? – на це запитання досить не має відповіді. Ми майже нічого не знаємо про уяву, в усякому разі, менше, ніж про інші психічні процеси.

Завдяки уяві людина діє, розумно планує свою діяльність і керує нею. Майже вся людська матеріальна і духовна культура є продуктом уяви, творчості людей. Уява виводить людину за межі її хвилинного існування, нагадує про минуле, відкриває майбутнє. Володіючи багатою уявою, людина може “жити” у різному часі, чого не може собі дозволити ніяка інша істота у світі.

Уява – психічний процес, що виражається в:

1) побудові образу засобу і кінцевого результату предметної діяльності людини;

2) у створенні програми поведінки, коли проблемна ситуація невизначена;

3) у створенні образів, що заміняють діяльність;

4) у створенні образів, що відповідають описові.

Тісний зв'язок уяви та мислення призводить до того, що деякі автори їх ототожнюють, розглядаючи уяву як сторону мислення, як мислення в невизначеній ситуації (табл.3).

Таблиця 3

Порівняльна характеристика уяви та мислення

 

Мислення Уява
Виникає в проблемній ситуації Виникає в проблемній ситуації
Мотивується потребами особистості Мотивується потребами особистості
Відображення дійсності у вигляді понять Відображення дійсності у вигляді образів, уявлень
Виникає в проблемній ситуації, яка точна й визначена Виникає в погано визначеній ситуації, коли вихідні дані погано піддаються аналізу

 

Т.Рибо вважав, що розвиток уяви проходить дві фази і дуже тісно пов'язаний з розвитком розумової діяльності (“крива Рибо”). До 15 років показники уяви та мислення прогресивно збільшуються. Потім розумова діяльність зберігає свій прогресивний розвиток, а уява в більшості випадків характеризується падінням. Чим менше це падіння, тим більші здібності виявляє людина. Коли ж крива уяви зберігає свою стабільність або прогресивний напрямок, ми говоримо про обдарованість або геніальність. Дитинство й отроцтво – періоди панування фантазії, ігор, казок, вимислу; юність – поєднання вимислу і діяльності “тверезого”, розважливого розуму; зрілість – підпорядкування фантазії (уяви) розуму, інтелекту.

Для дитини, яка ще тільки знайомиться зі світом, ступінь і частота “невизначеності ситуації” інші, ніж для дорослого. Її життєвий досвід малий, мислення недосконале, а на кожному кроці – зустрічі з новими, незрозумілими явищами. Світ дитини – світ невпізнання і невизначеності; дитині постійно неясні вихідні дані задачі, яку треба вирішувати. А кількість задач незлічима!

На тому рівні психічного розвитку, який характерний для дошкільника, уява – вірний засіб, що компенсує і переборює недосконалість мислення й обмеженість життєвого досвіду. Це можливо шляхом перекомбінування досить обмеженої кількості вражень, народження нових зв'язків між явищами і подіями. Уява – засіб проти розривів, пробілів і неясностей у загальній картині світу. “Добудовуючи” за допомогою уяви цю картину, додаючи їй цілісність і завершеність, дитина запобігає виникненню негативних емоцій.


Читайте також:

  1. Автоматизоване робоче місце метролога
  2. Автономна Республіка Крим, регіональні та місцеві органи державної влади.
  3. Аксіологія права у структурі філософсько-правового знання. Соціальна цінність права.
  4. Антропологія права в структурі філософсько-правового знання.
  5. Апеляційні скарги на ухвали місцевого господарського суду
  6. Арт-терапiя як технологія збереження психічного здоров'я. Види арт-терапії.
  7. Біомаса - Кількість живої речовини на одиниці площі чи об'єму місцеперебування в момент спостереження. Визначається сумою біомаси усіх популяцій, що населяють дану екосистему.
  8. Брокерська фірма, роль і місце в біржовій діяльності
  9. Буфер обміну — це тимчасове місце зберігання інформації, яку було скопійовано або переміщено з одного місця з метою використання в іншому.
  10. Бюджет розвитку місцевих бюджетів
  11. Бюджет розвитку місцевих бюджетів є складовою спеціального фонду місцевих бюджетів.
  12. Бюджети місцевого самоврядування – це бюджети територіальних громад сіл, їх об’єднань, селищ, міст (у тому числі районів у містах)(ч.3 ст.5 БК України).




Переглядів: 658

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Лекція 11. Уява | У чому різниця між уявою дорослого і дитини?

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.011 сек.