Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Поняття потреби. Класифікація потреб.

План

Тема № 2. Економічні потреби та теорія споживчої поведінки.

Методологія економічної теорії.

Методологія це вчення про методи наукового пізнання, підходи до дослідження. Метод це спосіб, інструмент або засіб наукового дослідження. В економічній теорії використовують широкий арсенал методів:

1)Наукова абстракціяозначає ігнорування вторинних, несуттєвих сторін певного яви­ща для виявлення його основної сутності. За допомогою абстракції поступово роз­кривається сутність об'єктів та явищ, виводяться економічні категорії і закони.

Економічна категорія — це поняття, сформульоване економічною наукою для по­значення конкретних форм, сторін, властивостей і рис явищ. До категорій економіки належать такі поняття, як "виробництво", "продукт", "потреба", "фактори виробницт­ва", "ціна", "гроші" та інші.

Економічний закон це твердження, що відображає зв'язок і взаємозалежність певних економічних явищ. Закони економіки завжди відбивають найбільш суттєві риси функціонування і розвитку явищ чи процесів. Вони є об'єктивними, тобто не залежать від волі чи бажання людей. Наприклад, закон зростання потреб, закон попиту і пропо­зиції, закон спадної віддачі ресурсів та ін.

2) Економічний аналіз це розподіл явища на складники та їх детальне дослідження.

3) Індукція — виведення теорії з фактів.

4) Дедукція метод, обернений до індукції, за якого дослідник, використовуючи ло­гіку та інтуїцію, формулює непідтверджену теорію (гіпотезу) і перевіряє її фактами.

5) Синтез — дослідження явища в єдності його складників, які розглядаються у взає­мозв'язку та розвитку.

6) Класифікація — розділення процесів або об'єктів за певними ознаками (критеріями).

7) Історичний метод вивчення явища на різних етапах його розвитку.

8) Економічне моделювання спрощене зображення економічної дійсності. Існує три форми моделювання:

ü графічне;

ü математичне;

ü табличне.

Моделювання передбачає спрощення реальності, ігнорування не дуже важливих деталей, які ускладнюють аналіз. Це дає змогу краще зрозуміти й описати причини, наслідки явищ, взаємозв'язки між ними, закономірності та ін.

9) Експеримент штучне відтворення економічного явища в реальних умовах для його вивчення та подальшого практичного застосування в більших масштабах. Екс­перименти здійснюють і на мікро-, і на макрорівнях.

 

Потреба це відчуття нестачі, необхідності, бажання володіти певними речами або послугами. Людина може задовольнити, вгамувати потреби або замінити їх на інші. Причому вона може мати потреби і у корисних для здоров'я благ, і у шкідливих.

Класифікація потреб:

I. За характером виникнення:

ü базові (життево важливі) підтримують людей як біологічних істот (повітря, їжа, вода, захист від негоди та ін.);

ü породжені цивілізацією — потреби в освіті, комфорті, пошті, транспорті та ін.

II. За терміновістю задоволення:

ü першочергові — найважливіші потреби (їжа, вода, одяг);

ü вторинні прикраси, розваги таін.

III. За способом задоволення:

ü матеріальні задовольняються матеріальними благами (хліб, будинок);

ü нематеріальні — задовольняються нематеріальними благами (книжки, музеї, театри).

IV.За суб'єктами задоволення:

ü особисті (індивідуальні) — стосуються однієї людини (відпочинок, їжа, освіта);

ü колективні — стосуються великої кількості людей (автобуси, кафе, музеї).

Наведена класифікація потреб доволі умовна та залежить від багатьох чинників: статі людини, місця проживання, рівня доходів, стану здоров'я, професії, віку, освіти, національності та ін.

Відома також класифікація потреб видатного вченого Абрахама Маслоу — "піраміда потреб Маслоу" (рис. 2.1). Її зміст полягає у тому, що людина має кілька рівнів потреб, і вона не може перейти до вищого рівня, не задовольнивши нижчий.



1 - фізіологічні потреби (вода, їжа, одяг, помешкання);

2 - потреби у безпеці (захист від ворогів, хвороб, жебрування, старості, негоди та ін.);

3 - соціальні потреби (дружба, любов, спілкування);

4 - потреби у повазі (самоповага, повага інших, визнання, прагнення соціального статусу);

5 - потреби у саморозвитку, самореалізації (удосконалення духовних і фізичних здібностей людини).


Між потребами та виробництвом існує тісний взаємозв'язок. З одного боку, потреби впливають на виробництво, є його рушійною силою. З іншого — розвиток виробництва впливає на появу нових потреб. Загалом існує тенденція збільшення кількості потреб та їх ускладнення. Цей процес характеризує закон зростання потреб, згідно з яким з розвитком суспільства та соціально-економічним прогресом зростають та удосконалюються людські потреби, і цей процес нескінченний.

Зміна потреб відбувається не тільки в їхній кількості, а й у структурі. Так, у XX ст. потреби пройшли три етапи розвитку:

1) 20-50-і рр. — переважний розвиток матеріальних потреб;

2) 50-80-і рр. — розвиток нематеріальних потреб і особливо сфери послуг;

3) з 80-х рр. дотепер — зростання творчих і духовних потреб особистості у зв'язку зі збільшенням частки вільного часу людини.


Читайте також:

  1. II. Класифікація видатків та кредитування бюджету.
  2. II. Поняття соціального процесу.
  3. V. Класифікація і внесення поправок
  4. V. Класифікація рахунків
  5. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  6. А. Структурно-функціональна класифікація нирок залежно від ступеню злиття окремих нирочок у компактний орган.
  7. А/. Поняття про судовий процес.
  8. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  9. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  10. Акти застосування юридичних норм: поняття, ознаки, види.
  11. Аналіз ступеня вільності механізму. Наведемо визначення механізму, враховуючи нові поняття.
  12. Аналітичні процедури внутрішнього аудиту та їх класифікація.




Переглядів: 2609

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Суб'єкти й об'єкти економічних відносин | Споживче благо. Принципи споживчої поведінки на ринку.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.02 сек.