Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Наочні методи навчання

До групи наочних методів навчання входять методи демонстрації, ілюстрації та відеометод [44, 495-500]. У їх основі лежить реалізація принципу наочності в навчальному процесі. Демонстрація та ілюстрація базуються на показі, у першому випадку, реальних подій (явищ, процесів) у їх динаміці (це демонстрація дослідів, фільмів, моделей одягу тощо), у другому – статичного відображення реальних подій у вигляді малюнків, схем, діаграм, графіків та ін. Відеометод, заглянувши в сутність досліджуваних явищ, дозволяє інтегрувати переваги двох попередніх і організувати навчальний процес найбільш ефективним способом.

1. Демонстрація,як правило, починається з цілісного пред'явлення досліджуваного процесу (явища, події тощо) і ознайомлення з його зовнішнім виглядом, потім переходить до виділення значимих якостей і виявлення сутнісних характеристик. Метод демонстрації служить активізації пізнавального процесу, що здійснюється дітьми під керівництвом учителя. Вони вивчають предмети та явища, виконують виміри, осмислюють те, що відбувається, роблять свої (а не переказують чужі) умовиводи, обирають певну позицію та доводять її. Вважається, що найбільшу дидактичну цінність має демонстрація реальних процесів у природних умовах. Однак її здійснення в навчанні досить непросте та й неекономне в часі. Тому частіше використовується демонстрація реальних предметів у штучно створеному середовищі (музеї, акваріуми, зоопарки й ін.) або ж штучно створених об'єктів (діючі моделі механізмів, тренажери тощо) у природному середовищі. Використання об'ємних моделей дозволяє вести наочне навчання більш направлено й ощадливо в часі та засобах. Ефективність застосування методу демонстрації в навчальному процесі залежить від правильного вибору об'єктів та моделей демонстрації; уміння вчителя направлено керувати увагою дітей, сполучати метод демонстрації з іншими методами навчання. Процес демонстрації треба будувати таким чином, щоб усі школярі добре бачили предмет (явище, процес), що демонструється, сприймали його по можливості всіма органами чуття, а не тільки очима, щоб істотні сторони об'єкта, що спостерігається, найбільш вражали спостерігачів.

2. Ілюстраціязабезпечує показ і сприйняття предметів, процесів і явищ у їх символічному зображенні.Як правило, метод ілюстрації використовується в комплексі з методом демонстрації. Коли процес чи явище учні повинні сприйняти в цілісності, використовується його демонстрація, коли ж потрібно осмислити його сутність, механізм протікання й ін., прибігають до ілюстрації. Це не виключає автономного застосування методу ілюстрації, більш за те, у навчальному процесі сучасної школи частіше використовується саме ілюстрація. Це зумовлено не тільки матеріальними можливостями школи, але й специфікою розумової діяльності дітей на різних вікових етапах їх розвитку. При ілюстрації теж використовуються моделі, але в даному випадку плоскі. Істотну роль у них відіграє колір, розмір і послідовність пред'явлення якостей. Підготовка та використання ілюстративного матеріалу на уроці повинні відповідати принципу амбівалентності (почуттю міри) в кількісному і якісному відображенні досліджуваного явища та дидактичним закономірностям засвоєння матеріалу.

3. Відеометод прийшов у дидактику внаслідок інтенсивного проникнення в практику навчання нових джерел екранного подання інформації: навчального телебачення, відеомагнітофонів, комп'ютерів із дисплейним відображенням інформації. Їх застосування дозволило значно розширити можливості наочного навчання, перетворюючи його в цілісну інформаційну технологію. Відеометод може бути використаний на всіх етапах навчання – від постановки навчальної задачі до контролю його якості. Він вирішує як дидактичні завдання (засвоєння певного навчального предмету), так і виховні (формування особистості та взаємостосунків між дітьми) та розвивальні (сприяє розвитку психічних функцій).

Відеометод незамінний при спостереженні природних процесів, що протікають занадто повільно (вивітрювання гірських порід, ріст рослини, дифузійні процеси), а також дуже швидких, коли безпосереднє спостереження не може розкрити сутність того, що відбувається, (удар пружних тіл, кристалізація речовин). Він дозволяє побачити в динаміці й пояснити принципи дії складних машин і механізмів, навчає алгоритмам виконання різних видів діяльності. З його допомогою можна організувати виконання тренувальних робіт, вправ, моделювання процесів тощо.

Використання в навчанні комп'ютерів дозволяє створювати банки даних для проведення навчально-дослідницьких і тренувальних робіт, вести одночасний облік успішності кожного учня і класу в цілому, дає реальну можливість диференційованого та індивідуального підходів у навчанні. Це сприяє раціоналізації навчального процесу, підвищенню його продуктивності, забезпеченню оптимального обсягу передачі та засвоєння навчальної інформації і, в остаточному підсумку, підвищує якість педагогічного керівництва навчальним процесом. Ефективність використання відеометоду знаходиться в прямій залежності від якості відеопосібників, технічних засобів навчання та компьютерно-технічної грамотності вчителя. При цьому треба пам'ятати, що відеометод не заміняє вчителя, а є його помічником на певному етапі навчання.


Читайте також:

  1. B. Тип, структура, зміст уроку і методика його проведення.
  2. Demo 11: Access Methods (методи доступу)
  3. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  4. II. МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  5. II. УЧЕБНЫЕ И МЕТОДИЧЕСКИЕ ПОСОБИЯ, ПРАКТИКУМЫ
  6. IV. Зміст навчання
  7. IV. Зміст навчання
  8. IV. Зміст навчання
  9. IV. Зміст навчання
  10. IV. Зміст навчання
  11. IV. Зміст навчання
  12. IV. Зміст навчання




Переглядів: 1560

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Словесні методи навчання | Практичні методи навчання.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.021 сек.