Письмове додавання трицифрових чисел з переходом через розряд (два переходи). Вправи і задачі на застосування вивчених випадків арифметичних дій.
Мета: ознайомити учнів з прийомом письмового додавання трицифрових чисел із переходом через розряд; розвивати вміння розв'язувати обернені задачі; формувати вміння розв'язувати нерівності способом випробування; розвивати мислення; виховувати інтерес до предмета.
Хід уроку. I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Перевірка домашнього завдання 2. Математичний диктант (с, 105, завдання 676) 1)346; 203; 506. 2) 340; 43; 1000; 800; 808; 425. 3)599; 601. 4) 307 см, 360 см. 3. Розв'язування нерівностей способом випробування (с 108,завдання 677) — Користуючись таблицею, назвіть ті значения а, при яких нерівність а — 33>40. (Під час розв'язування нерівностей числа, що задані, випробовують. На приклад, підставимо у праву частину нерівності (а — 33) число 70. 70 — 33 = = 37. Число 37 не більше 40. Отже, число 70 не є розв'язанням нерівності а - 33 > 40.) Далі учні самостійно повідомляють відповіді. Підходять числа 74; 75. 4. Робота за картками індивідуального контролю (див. додаток на с 37) III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ — Сьогодні на уроці ми ознайомимося з письмовим додаванням трицифрових чисел з переходом через розряд, будемо складати та розв'язувати обернені задачі. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Пояснення нового матеріалу (с 105, завдання 678) — Прочитайте приклад з підручника. — Хто бажає пояснити як виконали додавання з переходом через розряд? До 8 од. додати 4 од. буде 12, цифру 2 пишемо під одиницями, 1 десяток запам'ятовуємо. Складаємо десятки: 1 + 5 + 7 = 13, цифру 3 пишемо під десятками, 1 дес. запам'ятовуємо. Складаємо сотні: 1 + 3 + 2 = 6. Цифру 6 записуемо під сотнями. Сума чисел 358 і 274 дорівнює 632. 2. Первинне закріплення (с 105, завдання 679) — Обчисліть значення сум, записуючи доданки стовпчиком. — Перший і другий стовпчики розв'яжіть з коментуванням біля дошки, третій і четвертий самостійно. 3. Робота над задачею (с. 105, завдання 680) Умову задачі складають колективно, а розв'язують самостійно. Було — ? Змололи — ?, (140 + 140) кг Залишилось — 136 кг Розв'язання 1) 140 + 140 - 280 (кг) — змололи 2)280 + 136 = 416 (кг) Відповідь: 416 кілограмів зерна треба було змолоти. ФЬкультхвилинка V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ 1. Робота над задачею (с. 105, завдання 681), складання оберненої задачі — Прочитайте задачу. — Яка довжина дроту? (9дм) — Яка маса 9 дм дроту? (72 г) — Якої довжини був відрізаний шматок дроту? (4 дм) — Що запитується в задачі? — Складіть коротку умову. 9 дм — 72 г 4дм — ? — Про що дізнаємося в першій дії? (Якою є маса 1 дм дроту) — Знаючи масу 1 дм дроту, чи можемо відповісти на питання задачі? (Так) Розв'язання 1) 72 : 9 = 8 (г) — маса 1 дм дроту. 2)8-4 = 32(г) Відповідь'. 32 грами — маса 4 дм дроту. — Складіть обернену задачу, у якій потрібно знайти довжину відрізаного шматка дроту — 4 дм. 9 дм — 72 г ? — 32 г Розв'язання 1) 72 : 9 = 8 (г) — маса 1 дм дроту 2) 32 : 8 = 4 (дм) Відповідь: 4 дм — довжина 32 г дроту. — Чи було відомим число 4 дм у першій задачі? (Так) — Отже, розв'язавши обернену задачу та отримавши число, яке було відоме в першій задачі, можемо зробити висновок, що задача розв'язана правильно. — Чи можна ще скласти обернені задачі, використовуючи дані першої задачі? (Так) Учитель коротко записує ці задачі на дошці. 9 м — ? ? — 72 г 4 дм — 32 г 4 дм — 32 г Висновок. Обернених задач можна скласти стільки, скільки в задачі є відомих чисел. 2. Завдання з логічним навантаженням (с 105, завдання Ш) Дідусеві — 50 років, батькові — ЗО років, сину — 10 років. Відповідь: разом їм 90 років. VI. ПІДСУМОК УРОКУ VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С 106, завдання 683; 684.