Ділення виду 80:20, 600:30, 600:300 способом послідовного ділення та способом випробовування.
Мета: пояснити учням різні способи ділення розрядного числа на розрядне; вдосконалювати вміння розв'язувати задачі; розвивати мислення, математичне мовлення, пам'ять; виховувати інтерес до математики.
Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Перевірка домашнього завдання
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ — Сьогодні на уроці ми застосуємо цей спосіб для обчислень такого виду: 90 : ЗО; 600 : ЗО та 800 : 200. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Ознайомлення зі способами обчислень (с 124, завдання 788) — Поясніть, як знайшли частку 80 : 20 способом послідовного ділення та способом випробовування. — Знайдемо частку чисел 80 і 20 способом послідовного ділення. Дільник 20 замінимо добутком чисел 10 і 2 Щоб поділити число 80 на добуток чисел 10 і 2, поділимо 80 на 10 та одержаний результат 8 поділимо на 2, буде 4. 80 : (10 • 2) = (80 : 10): 2 = 8 : 2 = 4 80 : 10 = 8, 8 : 2 = 4, отже, 80 : 20 = 4. — Але існує ще один спосіб обчислення таких часток. Він називається способом випробовування (базується на табличних ви падках множення і ділення). Розглянемо його. 80:20 Випробовуємо числа, при множенні яких на число 20 одержимо 80. 20 • 2 40 (число 2 не підходить); 20 • 3 = 60 (число 3 не підходить); 20 • 4 = 80 (число 4 підходить). Отже, 80: 20 = 4. Таким чином, знайти частки чисел виду 80 : 20; 600 : ЗО; 800 : 200 можна двома способами: 1) способом послідовного ділення (застосувавши правило ділення числа на добуток); 2) способом випробовування (застосувавши знання табличних випадків мно ження і ділення). 2. Первинне закріплення (с. 124, завдання 789) Один учень коментує, а вчитель записує на дошці. 600 : ЗО 600 : (10 • 3) (600 : 10) : З 60 : 3 20 800 : 40 = 800 : (10 • 4) = (800 : 10) : 4 = 80 : 4 = 20 1000 : 200 = 1000 : (100 * 2) = (1000 : 100) : 2 = 10 : 2 = 5 Фізкультхвилинка V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ 1. Коментоване розв'язування прикладів (с. 124, завдання 790) — Знайдіть частки зручним способом 60 : 30 = 2 100 : 20 = 5 60 : 20 = 3 800 : 400 = 2 90 : ЗО - 3 80 : 40 = 2 100 : 50 = 2 800 : 40 = 20 2. Усна робота над задачею [с 124, завдання 791) — Що відомо у задачі? (900 яєць розклали в лотки, по 30 у кожний.) — Про що запитується у задачі? (Скільки потрібно було лотків?) — Чи можна відразу відповісти на запитання задачі? (Так.) — Якою дією це дізнаємося? (900: 30 = 30 лотків) 3. Робота над задачею (с. 124, завдання 792) — Що відомо в задачі? (Для приготування розсолу для соління помідорів взяли 60 кг води.) — Для приготування розсолу потрібна ще сіль. Чи відомо, скільки взяли солі? (Ні, невідомо.) — А що сказано в задачі про сіль? (її взяли у 20 разів менше.) — Про що запитується у задачі? (На скільки кілограмів менше взяли солі, НІЖ води?) — Чи можна відразу відповісти на питання задачі? (Ні, не можна.) — Чому? (Не знаємо, скільки кілограмів солі взяли.) — Чи можна про це дізнатися? Якою дією? — Про що дізнаємося в другій дії? (На скільки кілограмів менше взяли солі, ніж води.) — Яку дію треба виконати?
— Розв'яжіть задачу, склавши вираз, та знайдіть його значення. Розв'язання 1) 60 : 20 = 3 (кг) — взяли солі; 2)60-3 = 57 (кг) Відповідь: на 57 кілограмів менше взяли солі, ніж води. 4. Пояснення розв'язання геометричної задачі [с. 124, завдання 79І) Учні читають розв'язання і пояснюють, про що дізналися кожною дією. 5. Офтальмологічна пауза 6. Розв'язування логічних завдань 1) Завдання 794 (с. 124). Трикутники: ABC,ACD,ABO, ВОК, КОС, COD, DOM, MOA.ABD, CBD, BOC, ADD. Чотирикутники: ABCD.ABOM.ABKM. MKCD, OKCD, OMDC.ABKO. 2) Назвіть двоцифрове число, одним із «сусідів» якого є найменше трициф-рове число. (99) 3)3 однієї берези зірвали 14 яблук, а з другої — 10. Скільки всього яблук зірвали? (На березі яблука не ростуть.) 4) Троє коней пробігли 15 км. Скільки кілометрів пробіг кожен кінь? (15 км) 5) Скільки очей у морського їжака, якщо у нього на 3 ока більше, ніж у звичайного їжака? (5) VI. ПІДСУМОК УРОКУ — Яким способом розв'язання прикладів на ділення ми користувалися сьогодні на уроці? (Способом послідовного ділення і способом підбору.) — Наведіть приклади. VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С. 125, завдання 795; 796.