Мета: познайомити учнів з новим прийомом позатабличного ділення; закріплювати раніше вивчені випадки позатабличного множення і ділення; вдосконалювати навички розв'язування задач; розвивати мислення; виховувати інтерес до математики. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання Завдання 941 х= 54; х= 360; х= 400. — Як знайти ділене? (Частку помножити на дільник.) — Як знайти дільника? {Діленерозділити на частку.) — Що треба знайти в третьому рівнянні? (Зменшуване) — Як знайти зменшуване? (Дорізниці додати від'ємник.) Завдання 942 — Скільки треба заплатити за три ковдри? (100:2•2•3=300 (грн)) III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ — Сьогодні на уроці ми ознайомимося з прийомом ділення на двоцифрове число. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Пояснення способу обчислень (с. 143, завдання 943) — Розгляньте, як знаходили частку 64 : 16 способом випробовування. Як ми міркували? (64 поділити на 16 означає знайти таке число, яке при множенні на 16 дає 64. Це число будемо шукати випробуванням. Починаємо випробувати числа, починаючи з 2.) 16•2 = 32 (число 2 не підходить); 16 • 3 = 48 (число 3 не підходить); 16 • 4 = 64; отже, 64 : 16 = 4. При діленні двоцифрового числа на двоцифрове при підборі частки доводиться кожного разу перевіряти, яке число вийде при множенні дільника на передбачувану частку, чи дорівнює воно діленому (тоді частку знайдено пра вильно) або менше (більше) за нього (тоді потрібно спробувати інше число, яке, відповідно, більше або менше за те, що перевірялося). Далі вчитель ознайомлює учнів з більш раціональним способом проб, застосовуючи прикидку: 64: 16 = [] []•16 = 64. Прикидка: шукаємо таке число, яке при множенні на одиниці дільника, 6, дає результат, що закінчується одиницями діленого, 4. При множенні 4 на 6 у результаті отримаємо число 24, воно закінчується 4. Чи є інші такі числа? (Ні.) Випробуємо лише число 4: 4 • 16 = 64. Висновок: число 4 є часткою чисел 64 та 16. Пам'ятко Ділення двоцифрового числа на двоцифрове число (Спосіб випробування з прикидкою) • Розділити число а на число Ь означає знайти таке число с, яке при множенні на дільник Ь, дає ділене а. а : b = с, тому що с • b = а • Це число знаходитимемо випробуванням, застосовуючи прикидку: — шукаю таке число, яке при множенні на одиниці дільника дає одиниці діленого; записую його; — розмірковую, чи с ще такі числа; записую їх; — випробовую множенням усі записані числа. • Роблю висновок. 75: 15 = []; [] • 15 = 75. 3;5 3•15 = 45 5•15=75 75 :15 = 5, тому що 5 • 15 = 75 2. Первинне закріплення (с. 143, завдання 944) — Знайдіть частки способом випробовування. 26 : 13 = 2 (тут проба числа 2 відразу дає потрібний результат)', 42 : 14 = = 3 {якщо починати пробувати з числа 2, то з'ясується, що вийшло 14 • 2 = = 28, а 28 менше, ніж 42, тобто, число 2 не підходить, потрібно взяти більше число. Пробуємо 3. Тоді 14 • З = 42, отже, частка — 3.) 3. Усне розв'язування задачі (с. 143, завдання 945) Фізкультхвилинка V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ 1. Усна робота над задачею (с. 144, завдання 946) — Прочитайте задачу. — Дайте пояснення до кожної дії. 2. Диференційована робота над задачею (с. 144, завдання 947) — Прочитайте задачу. Чи схожа вона на попередню? Чим? — Що знайдемо першою дією? (Скільки груш у 8 ящиках.) — Що дізнаємося в другій дії? (Скільки груш було.) — Якою дією дамо відповідь на питання задачі? (Діленням) — Розв'яжіть задачу. Сильніші учні розв'язують задачу самостійно, решта — працюють з учнем, викликаним до дошки. Розв'язання 1) 11 • 8 = 88 (гр.) — у 8 коробках; 2) 88 + 3 = 91 (гр.) — було; 3)91: 13 = 7 (ящ.) Відповідь: 7 ящиків потрібно. 3. Геометричний матеріал (с 144,завдання 948) Учні вимірюють довжини сторін і знаходять периметр прямокутника КМОР. VI. ПІДСУМОК УРОКУ VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С. 144, завдання 950; 951
МАТЕМАТИКА 07.04
Контрольна робота Мета: перевірити рівень знань учнів позатабличного множення чисел у межах 1000, вміння розв'язувати задачі вивчених видів; виховувати культуру оформлення письмових робіт.
Хід уроку. I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ III. КОНТРОЛЬНА РОБОТА 1 варіант 1. Розв'язати задачу. Маса 5 однакових динь 10 кг. Яка маса восьми однакових кавунів, якщо кавун на З кг важчий за диню? 2. Розв'язати приклади. 32•3 240:4 + 50•2 240:4 575-(420: 7) 2•8•5 23 см • 4 (2+70): 8 1 м-25 мм 3. Розв'язати рівняння. х:4=16 27:х=З 4. Знайди периметр прямокутника зі сторонами 2 і 4 см. Накреслити відрізок, який дорівнює периметру прямокутника. Позначити його буквами. 5. Додаткове завдання. За черевики і куртку заплатили 60 гривень. Скільки гривень коштують черевики, якщо куртка в 2 рази дорожче черевиків? 2 варіант 1. Розв'язати задачу. У восьми однакових бідонах 48 л молока. Скільки літрів молока в дев'яти однакових каструлях, якщо в кожній каструлі в 3 рази менше молока, ніж в одному бідоні? 2. Розв'язати приклади. 6•8•2 350 : 5 + 60 • З 360:9 120-320:4 (60 + 3): 7 4 м : 8 6•13 4м-8см 3. Розв'язати рівняння. х:3 = 27 54 : х = 9 4. Знайди периметр прямокутника зі сторонами 3 см, 2 см. Накреслити відрізок, який дорівнює периметру прямокутника. Позначити його буквами. 5. Додаткове завдання У трьох однакових коробках 80 олівців. У двох менших однакових коробках олівців стільки, скільки в одній великій. Скільки олівців у меншій коробці? IV. ПІДСУМОК УРОКУ.
— Які завдання викликали труднощі?
|