Гальмівні властивості відносять до найважливіших з експлуатаційних властивостей, що визначають активну безпеку автомобіля і регламентовані міжнародними (Правила № 13 КВТ ЄЕК ООН) і національними стандартами.
Оцінними показниками ефективності робочої і запасної гальмівних систем є величина усталеного уповільнення, що має місце при постійному зусиллі на педаль гальма в умовах, обумовлених стандартами, і довжина гальмівного шляху.
Основним зовнішнім чинником який впливає на процес гальмування є зчеплення коліс з дорожнім покриттям, що залежить від властивостей поверхні та навантаження на колесо.
Ефективність гальмової системи автомобіля забезпечується при виконанні умови - гальмові сили між осями повинні відповідати їх нормальним реакціям, тобто:
(2.44)
При гальмуванні на горизонтальній дорозі нормальні реакції автомобіля визначаються:
(2.45)
(2.46)
Враховуючи, що при гальмуванні з повним використанням сил зчеплення стала, величина сповільнення дорівнює отримуємо:
(2.47)
де: а, b, hg - координати центра ваги автомобіля.
Для прийнятої величини сповільнення – розраховуємо величину гальмових сил на передніх і, відповідно, на задніх колесах при різних значеннях коефіцієнт зчеплення
(2.48)
(2.49)
Результати розрахунків зводимо до таблиці 2.10.
Таблиця № 2.9
Розрахункові значення гальмових сил
Ступінь завантаження автомобіля
а,
м
b,
м
PГ1,
H
РГ2,
Н
0%
Ga= H
0,4
G1 = Н
0,6
,
G2= H
0,8
100%
Ga= H
0,4
G1= Н
0,6
G2 = Н
0,8
Використовуючи розрахункові значення з таблиці 2.9 будують характеристику гальмових сил автомобіля (додаток 8).