Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Доходи підприємства і проблеми ціноутворення

Реалізуючи продукцію підприємець одержує певну суму грошей, що складає його валовий виторг (виручку) або суму продаж. Якщо з цієї суми відрахувати сукупні витрати виробництва, то отримаємо прибуток або чистий виторг.

Прибуток (р) по формі виступає як надлишок над витратами виробництва (собівартістю) після реалізації продукції.

З точки зору трудової теорії вартості прибуток по суті – це реалізована вартість додаткового продукту (додаткова вартість - m).

Норма прибутку: або ,

де m – отримана за рік додаткова вартість; c + v – авансований капітал (фонди).

Норма прибуткухарактеризує ступінь вигідності капіталовкладень, це показник ефективності використання капіталу.

Норма рентабельності – відношення прибутку до витрат виробництва (собівартості) характеризує ефективність поточних витрат:

Фактори, що впливають на норму прибутку:

• норма додаткової вартості – прямо пропорційно;

• структура авансованих на виробництво коштів (с:v), питома вага оплати праці працівників - обернено пропорційна залежність;

• швидкість обороту авансованих на виробництво коштів (n) - прямо пропорційно;

• економія витрат на засоби виробництва - прямо пропорційно;

• коливання ринкових цін навколо вартості.

 

Приклад 4. Два підприємства А і Б мають рівновеликі авансовані капітали Ка. (c + v) = 100 тис. грн., з однаковою нормою додаткової вартості m' = 100 %. На підприємстві А органічна будова капіталу (с : v) - 4 : 1, на підприємстві Б - 3 : 1.

1. Визначте норму прибутку кожного підприємства.

2. Як зміниться норма прибутку, якщо авансований змінний капітал на підприємстві А повністю споживається за 1 рік (один оборот), а на підприємстві Б – за 6 місяців (2 обороти за рік).

Розв’язок.

1. На підприємстві А: Ка. = 100, с : v = 4 : 1 = 80 тис.грн. : 20 тис.грн., звідки авансований змінний капітал (витрати на оплату праці) v = 20 тис.грн. Додаткова вартість створена таким капіталом за рік: m' = 100%, m = v = 20 тис.грн.

Норма прибутку дорівнює:

На підприємстві Б: Ка. = 100, с : v = 3 : 1 = 75 тис.грн. : 25 тис.грн., звідки авансований змінний капітал (витрати на оплату праці) v = 25 тис.грн. Додаткова вартість створена таким капіталом за рік: m' = 100%, m = v = 25 тис.грн

Норма прибутку дорівнює:

2. З врахуванням обороту на підприємстві А норма прибутку залишиться незмінною:

На підприємстві Б авансований змінний капітал v = 25 тис.грн., m = 25 тис.грн., але змінний капітал здійснює за рік два обороти і тому m, створена за рік, буде вдвічі більшою: m = 25 тис.грн. ´ 2 = 50 тис. грн..

.

Відповідь: 1. 20%, 25; 2. 20%, 50%.

 

У західній теорії трактування прибутку складне і неоднозначне. Оскільки існує різне тлумачення витрат бухгалтерським обліком (явні витрати) і економічною теорією (явні плюс неявні витрати), то розрізняють прибуток бухгалтерський і економічний. Крім того, неявні витрати деякі економісти називають нормальним прибутком (NP).

Бухгалтерський прибуток (ВР) обчислюється як різниця між сукупним виторгом (TR) і явними витратами (BC):

Економічний прибуток (ЕР) обчислюється як різниця між сукупним виторгом та економічними сукупними витратами (ТС), які є сумою явних і неявних витрат:

; ТС= ВС + NP; ;

Таким чином, економічний прибуток по суті є надприбутком, надлишком наднормальним (середнім) прибутком. Джерелом економічного прибутку вважають винагороду підприємця за нововведення та ризик. Його розглядають як своєрідну премію за ініціативну підприємницьку діяльність. Головною метою підприємництва є максимізація саме економічного прибутку (надприбутку).

Одним з поширених методів визначення оптимального обсягу виробництва (Q*), який забезпечує фірмі одержання максимального економічного прибутку (EP), є метод порівняння сукупного виторгу (TR) та сукупних витрат (ТС). Модель TRTC представлена на рис. 6. Сума прибутку для будь-якого обсягу Q визначається графічно як різниця вертикальних координат відповідних кривих. За малих обсягів випуску (до точки а) крива виторгу TR проходить нижче кривої витрат , так само, як і за великих (після точки b), що означає збитки. На відрізку ab маємо зону прибутковості фірми, крива витрат TC проходить під кривою TR. Точки a і b є точками беззбитковості (TR=TC, EP=0), в цих точках криві перетинаються. Сума економічного прибутку максимізується на обсязі, для якого відстань між кривими TR і TC по вертикалі найбільша.

В погоні за надприбутком всі фірми намагаються вкласти свій капітал в найбільш прибуткову галузь. Але від напливу великого числа фірм в галузі виникає перевиробництво, пропонування перевищує попит і ціна падає. Надприбуток зникає.

В результаті міжгалузевої конкуренції у довгостроковому періоді можна виявити стійку тенденцію: норма прибутку у всіх галузях виробництва вирівнюється в середню норму прибутку (р'сер.) за принципом – рівний прибуток на рівновеликий авансований капітал в різних галузях:

де р' сер. - середня норма прибутку; Sm, Sр - сума додаткової вартості (прибутку), створеної на всіх підприємствах або в усіх галузях економіки; - сума капіталів всіх галузей.

Власне, середній прибуток і слугує орієнтиром в практиці формування ціни виробництва для фірми. В сучасних умовах найбільш поширеним методом визначення ціни виробника став метод “витрати плюс”, тобто до фактичних витрат додається сума прибутку, обчислена за середньою нормою віддачі капіталу. По народному господарству це складає приблизно 15%.

Ціна виробництва – перетворена форма вартості товару, середній норматив, який характеризує вигідність капітальних вкладень в різні галузі.

Z = Квитр. + рсер.,

де Z - ціна виробництва, Квитр. - собівартість (c + v), рсер. - середній прибуток.

 

Приклад 5. У три галузі виробництва вкладено рівновеликі капітали по 100 тис. грн. Органічна будова капіталу в галузях: І - 7 : 3; в ІІ - 4 : 1; в ІІІ - 9 : 1. Норма додаткової вартості скрізь становить 100 %. Повний оборот капіталу здійснюється за 1 рік. Визначте середню норму прибутку (р'сер.) та ціну виробництва (Z).

Розв’язок. Вартість продукції галузей:

І 70c + 30v + 30m; II 80c + 20v + 20m; III 90c + 10v + 10m

р = К ´ р¢сер. = 100 ´ 20% = 20; Z = (c + v) + рсер. = 100 + 20 = 120.

Відповідь: 20%, 120.

 

В процесі ціноутворення приймає участь також торговий капітал, який зменшує середню норму прибутку і формує роздрібну ціну, тобто кінцеву ціну продажу.

Торговий капітал – відокремлена частина промислового капіталу, яка функціонує в сфері обігу (Г - Т; Т - Г).

Торговий капітал складається з:

§ торгово-товарного капіталу, який втілюється у вартості куплених товарів;

§ додаткових торгових витрат (ДТВ) або додаткових витрат обігу (ДВО) – напівпродуктивних витрат в сфері торгівлі, які збільшують вартість товару (доробка товарів, фасування, транспортування, тощо);

§ чистих торгових витрат (ЧТВ) або чистих витрат обігу (ЧВО) – непродуктивних витрат, пов’язаних з реалізацією товарів, їх рекламою, обліком. Праця по виконанню цих операцій не створює нової вартості, і ЧТВ не добавляють до товару ніякої вартості. Повернути ЧТВ можливо тільки за рахунок додаткової вартості, створеної в процесі виробництва.

Торговий прибутокторг.) – частина всієї (сукупної) додаткової вартості, яка припадає на долю торгового капіталу як відповідної частини сукупного капіталу:

де р'торг. - норма прибутку з участю торгового капіталу; m - маса сукупної додаткової вартості, створеної промисловим капіталом; ЧТВ - чисті торгові витрати; К пром. і К торг. - сума торгового і промислового капіталів.

 

Приклад 6. Промисловий капітал - 800 грн., торговий капітал – 200 грн., з них чисті торгові витрати - 30 грн. Органічна будова промислового капіталу 7 : 1, m' = 150%. Обчисліть масу прибутку торгового і промислового капіталів, а також роздрібну ціну, якщо витрати виробництва складають 500 грн. за рік .

Розв’язок.

К пром. = 800 грн. при с :v = 7:1; К пром. = 700c + 100v.

Якщо m' = 150 %, то ним за рік буде створено 150m

Визначимо середню норму прибутку (р'сер.), яка встановиться в результаті конкуренції промислового і торгового капіталів:

Маса прибутку промислового капіталіста: Р пром. = 12 % від 800 грн. = 96 грн.

Маса прибутку торгового капіталіста: Р торг = 12 % від 200 грн. = 24 грн.

Оптова ціна, за якою виробник продасть свою продукцію торговцеві:

Z = c + v + р сер.; К витр. (собівартість) = 500 дол.; р сер. = 96 грн., тоді

Z = 500 грн. + 96 грн. = 596 грн.

Роздрібна ціна буде дорівнювати оптовій ціні плюс ЧТВ (чисті витрати) плюс Р торг. (прибуток торговий)

Роздрібна ціна = 596 грн. + 30 грн. + 24грн. =650 грн.

Відповідь: 96 грн., 24 грн., 650 грн.

 

Узагальнимо: ціна – це вартість товару в грошовому виразі. Ринковаціна – грошовий вираз ринкової вартості товару, яка відображає галузеві пропорції виробництва і міжгалузеві пропорції обміну та забезпечує відтворення виробництва у галузях відповідно до виявленої ринкової потреби (вартість відтворення).

Функції ціни:

облікова – засіб обліку суспільно-необхідної праці, затраченої на виробництво та реалізацію продукту;

розподільча – засіб розподілу вартості між галузями, соціальними групами, тощо;

стимулююча – ціни, що базуються на вартості відтворення, стимулюють зниження собівартості, структурну перебудову економіки, НТП, тощо.

Фактори ціноутворення:

§ об’єктивні:

– виробничі фактори, які безпосередньо впливають на величину вартості товару (продуктивність, інтенсивність праці, тощо);

– ринкові фактори, які викликають відхилення цін від вартості (попит, пропозиція).

§ суб’єктивний фактор – психологічне сприйняття людиною корисності товару.


Читайте також:

  1. II. Найважливіші проблеми, що визначають розвиток місцевого самоврядування і є спільними для будь-яких урядових систем.
  2. III етап. Аналіз факторів, що визначають цінову політику підприємства.
  3. III. Проблеми репатріації експатріантів
  4. IV група- показники надійності підприємства
  5. IV. Оцінка привабливості стратегічних зон господарювання підприємства на ринку.
  6. IІI розділ. Аналіз стану маркетингового середовища підприємства
  7. L2.T4/1.Переміщення твердих речовин по території хімічного підприємства.
  8. V розділ. Товарна політика підприємства
  9. V. ЗЕМЕЛЬНІ РЕСУРСИ. ОХОРОНА НАДР ТА ПРОБЛЕМИ ЕНЕРГЕТИКИ
  10. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  11. WEB - сайт підприємства в Інтернет
  12. А) Капітал підприємства, його кругообіг та обіг.




Переглядів: 999

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Витрати виробництва. Шляхи зниження собівартості | Система цін

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.