Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Еластичність попиту й пропозиції

Міра впливу однієї змінної величини на змі­ну іншої називаютьеластичністю.Кількісно еластичність вимірюється показником, який на­зивають коефіцієнтом еластичності (Е)— це відношення відсоткової зміни однієї величини до відсоткової зміни іншої. Розрізняють: еластичність попиту за ціною, доходом і перехресну еластичність:

1) Еластичність попиту за ціноюDp) показує, на скільки відсотків зміниться обсяг попиту, якщо ціна зміниться на один відсоток. Існує лінійний та дуговий спосіб обчислення.

Лінійний спосіб:

, (5.3)

Дуговий спосіб:

(5.4)

де ЕDp – коефіцієнт еластичності попиту за ціною;

∆QD – зміна об­сягу попиту;

QD – первинний обсяг попиту;

∆P – приріст ціни;

P – первинна ціна.

Якщо зміна ціни на 1 % викликає зміну обсягу попиту, що перевищує 1 %, то це свідчить про наявність еластичного по­питуDp > 1).

Якщо зміна ціни на 1 % зумовлює меншу зміну обсягу попи­ту, то має місце нееластичний попит (ЕDp < 1).

Якщо зміна ціни на 1 % зумовлює таку саму зміну попиту на 1 %, то наявна одинична еластичністьпопитуDp =1).

Якщо зміна ціни не впливає на зміну обсягу попиту, має місце абсолютно нееластичний попит (ЕDp=0).

Якщо нескінченно мала зміна ціни призводить до нескінчен­ного зростання обсягу попиту, існує абсолютно еластичний по­пит ( ЕDp—»оо).

Цінова еластичність впливає на обсяг доходу (виручки від реалізації).

Для еластичного попитузменшення ціни на 1 % викликає значніше зростання обсягу попиту (продажу), тому доходи від продажу зростають.

Для нееластичного попитузменшення ціни на 1 % спричи­няє зростання попиту менше, ніж на 1 %, тому загальний дохід від продажу зменшується.

Для одинично еластичного попитузміна ціни зумовлює аб­солютно однакову зміну попиту, тому загальнийдохід від реалі­зації залишається незмінним.

Для еластичного попи­ту за ціною слід виділити взаємозамінні товари(товари-субститути) і взаємодо­повнюючі товари(товари-комплементи).

Взаємозамінні товари— це товари, які здатні задовольня­ти одну й ту ж саму потребу незалежно один від одного. Зростання ціни одного това­ру зумовлює зростання обсягу попиту на інший (парний) товар.

Взаємодоповнюючі товари— це такі товари, споживання одного з яких обов'язково потребує споживання інших. Зростання ціни одного това­ру супроводжується спадом попиту на інший (споріднений) товар.

Фактори, що впливають на цінову еластичність попиту:

ü Значимість товару для споживача. Товари, без яких споживач не може обійтися, нееластичні за ціною. Товари першої необхідності нееластичні, а предмети розкошів — ела­стичні.

ü Наявність і доступність товарів-субститутів. Чим більша кількість товарів-субститутів доступна споживачеві, тим еластичнішим буде попит на товар-субститут, ціна якого змі­нюється, і навпаки.

ü Значимість товарів-комплементів у загальній стру­ктурі споживання. Так, зростання цін на електроенергію може вплинути на скорочення споживчого попиту на елект­ричні насоси більшою мірою, ніж на мастильні матеріали для насосів.

2) Перехресна еластичність попиту

Наявність товарів-субститутів і товарів-комплементів фор­мує відповідну реакцію (чутливість) споживачів стосовно обся­гу попиту на споріднені товари. Якщо ціна змінюється на один із товарів пари, то це потребує дослідження перехресної ела­стичності попиту.

Перехресна еластичність попиту —це чутливість спо­живчого попиту на товар X до змін, що відбулися в ціні су­путнього товару Y.

Коефіцієнт перехресної еластичності попиту —це відношення відсоткової зміни попиту на товар X до відсот­кової зміни ціни товару Y.

(5.5)

де ЕDA/B — перехресна еластичність попиту;

∆QDA— зміна обсягу попиту на товар X;

∆QDA /QDA ∙100 % — відсоткова зміна обсягу попиту на товар X;

∆PB – зміна ціни на товар Y;

∆PB /PB ∙100 % — відсоткова зміна ціни на товар Y.

Для товарів-субститутів обсяг попиту на товар А зміню­ється прямо пропорційно зміні ціни на товар В:(ЕDX/Y > 0).

Для товарів-комплементівобсяг попиту на товар Xзна­ходиться в оберненій залежності від зміни ціни на товар Y:DX/Y < 0).

Для незалежних товарів(які не є спорідненими) коефіцієнт перехресної еластичності має нульове значення, тобто ЕDX/Y =0. Це означає, що, наприклад, зміна ціни на пральний порошок не впливає на обсяг попиту на взуття.

3) Еластичність попиту за доходом

Дослідження еластичності попиту за доходом вимагає ана­лізу структури товарів з позиції поділу їх на нормальні та нижчі.

Нормальні товари— це товари, попит на які зростає в міру зростання доходів споживачів.

Нижчі товари— це товари, попит на які в міру зростання доходів споживачів зменшується (неякісні товари; послуги щодо ремонту одягу та взуття тощо).

Еластичність попиту за доходомпоказує ступінь зміни попиту на товар, зумовлений зміною доходу споживача.

Коефіцієнт еластичності попиту за доходомвизначається як відношення відсоткової зміни обсягу попиту на товар до відсоткової зміни обсягу доходу споживача.

(5.6)

де ∆QD — зміна обсягу попиту;

∆І — зміна обсягу доходу;

І — обсяг доходу до його зміни.

Для нормальних товарів (ЕDІ >0), для нижчих — (ЕDІ < 0).

Поділ товарів на нижчі та нормальні (вищі) спричиняється поведінкою споживача як реакцією на зміну попиту, зумовленою зміною доходу. Тобто споживач відносить той чи інший товар (послу­гу) до розряду нижчих або нормальних.

Еластичність пропозиції— це чутливість пропозиції до змін, що відбуваються в ціні товару, який підприємець готовий поставити на ринок. На поведінку підприємця стосовно зміни обсягу товарів впливає ціна.

Цінова еластичність пропозиції – відношення відсоткової зміни обсягу пропозиції до відсоткової зміни ціни товару:

Коефіцієнт цінової еластичності пропонування розраховується за формулою:

(5.7)

де ЕSP – коефіцієнт еластичності пропозиції за ціною;

∆QS – зміна об­сягу пропозиції;

QS – первинний обсяг пропозиції;

∆P – приріст ціни;

P – первинна ціна.

Можливі наступні ситуації:

ЕSP >1 – пропозиція еластична (продавці чутливі до зміни ціни, вони мають вигоду від підвищення ціни товару);
ЕSP =1 – одинично еластична пропопозиція (зростання ціни зумовлює аб­солютно однакову зміну пропозиції);
ЕSP<1 – нееластична пропозиція (значне підвищення цін призводить до незначного росту пропозиції);
ЕSP =0 – абсолютно нееластична пропозиція (пропозиція не змінюється, обсяг пропозиції не реагує на зміни у ціні);
ЕSP →∞ – абсолютно еластична пропонування (ситуація, коли при незмінних цінах пропонування збільшується).

Читайте також:

  1. Альтернативні уявлення щодо макроекономічного регулювання: теорії раціональних сподівань та економіка пропозиції. Крива Лафера.
  2. Аналіз вимог та динаміки попиту на міжнародному та внутрішньому ринку туристичних послуг (за видами туризму, за категоріями туристів, цілей та об’єктів відвідування)
  3. Аналіз обсягу пропозиції і реалізації послуг туристського підприємства
  4. Аналіз попиту
  5. Аналіз попиту
  6. Вдавані виключення із закону попиту
  7. Взаємодія попиту і пропозиції
  8. Взаємодія попиту і пропозиції в умовах досконалої конкуренції.
  9. Взаємодія попиту і пропозиції та ринкова рівновага.
  10. Взаємодія попиту і пропозиції.
  11. Взаємодія попиту і пропозиції. Ринкова рівновага.
  12. Взаємодія попиту й пропозиції. Ринкова рівновага




Переглядів: 581

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Суть та механізм дії закону попиту й пропозиції | Місце і роль конкуренції в системі ринкового механізму

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.