МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||
Еластичність попиту й пропозиціїМіра впливу однієї змінної величини на зміну іншої називаютьеластичністю.Кількісно еластичність вимірюється показником, який називають коефіцієнтом еластичності (Е)— це відношення відсоткової зміни однієї величини до відсоткової зміни іншої. Розрізняють: еластичність попиту за ціною, доходом і перехресну еластичність: 1) Еластичність попиту за ціною (ЕDp) показує, на скільки відсотків зміниться обсяг попиту, якщо ціна зміниться на один відсоток. Існує лінійний та дуговий спосіб обчислення. Лінійний спосіб: , (5.3) Дуговий спосіб: (5.4) де ЕDp – коефіцієнт еластичності попиту за ціною; ∆QD – зміна обсягу попиту; QD – первинний обсяг попиту; ∆P – приріст ціни; P – первинна ціна. Якщо зміна ціни на 1 % викликає зміну обсягу попиту, що перевищує 1 %, то це свідчить про наявність еластичного попиту(ЕDp > 1). Якщо зміна ціни на 1 % зумовлює меншу зміну обсягу попиту, то має місце нееластичний попит (ЕDp < 1). Якщо зміна ціни на 1 % зумовлює таку саму зміну попиту на 1 %, то наявна одинична еластичністьпопиту(ЕDp =1). Якщо зміна ціни не впливає на зміну обсягу попиту, має місце абсолютно нееластичний попит (ЕDp=0). Якщо нескінченно мала зміна ціни призводить до нескінченного зростання обсягу попиту, існує абсолютно еластичний попит ( ЕDp—»оо). Цінова еластичність впливає на обсяг доходу (виручки від реалізації). Для еластичного попитузменшення ціни на 1 % викликає значніше зростання обсягу попиту (продажу), тому доходи від продажу зростають. Для нееластичного попитузменшення ціни на 1 % спричиняє зростання попиту менше, ніж на 1 %, тому загальний дохід від продажу зменшується. Для одинично еластичного попитузміна ціни зумовлює абсолютно однакову зміну попиту, тому загальнийдохід від реалізації залишається незмінним. Для еластичного попиту за ціною слід виділити взаємозамінні товари(товари-субститути) і взаємодоповнюючі товари(товари-комплементи). Взаємозамінні товари— це товари, які здатні задовольняти одну й ту ж саму потребу незалежно один від одного. Зростання ціни одного товару зумовлює зростання обсягу попиту на інший (парний) товар. Взаємодоповнюючі товари— це такі товари, споживання одного з яких обов'язково потребує споживання інших. Зростання ціни одного товару супроводжується спадом попиту на інший (споріднений) товар. Фактори, що впливають на цінову еластичність попиту: ü Значимість товару для споживача. Товари, без яких споживач не може обійтися, нееластичні за ціною. Товари першої необхідності нееластичні, а предмети розкошів — еластичні. ü Наявність і доступність товарів-субститутів. Чим більша кількість товарів-субститутів доступна споживачеві, тим еластичнішим буде попит на товар-субститут, ціна якого змінюється, і навпаки. ü Значимість товарів-комплементів у загальній структурі споживання. Так, зростання цін на електроенергію може вплинути на скорочення споживчого попиту на електричні насоси більшою мірою, ніж на мастильні матеріали для насосів. 2) Перехресна еластичність попиту Наявність товарів-субститутів і товарів-комплементів формує відповідну реакцію (чутливість) споживачів стосовно обсягу попиту на споріднені товари. Якщо ціна змінюється на один із товарів пари, то це потребує дослідження перехресної еластичності попиту. Перехресна еластичність попиту —це чутливість споживчого попиту на товар X до змін, що відбулися в ціні супутнього товару Y. Коефіцієнт перехресної еластичності попиту —це відношення відсоткової зміни попиту на товар X до відсоткової зміни ціни товару Y. (5.5) де ЕDA/B — перехресна еластичність попиту; ∆QDA— зміна обсягу попиту на товар X; ∆QDA /QDA ∙100 % — відсоткова зміна обсягу попиту на товар X; ∆PB – зміна ціни на товар Y; ∆PB /PB ∙100 % — відсоткова зміна ціни на товар Y. Для товарів-субститутів обсяг попиту на товар А змінюється прямо пропорційно зміні ціни на товар В:(ЕDX/Y > 0). Для товарів-комплементівобсяг попиту на товар Xзнаходиться в оберненій залежності від зміни ціни на товар Y:(ЕDX/Y < 0). Для незалежних товарів(які не є спорідненими) коефіцієнт перехресної еластичності має нульове значення, тобто ЕDX/Y =0. Це означає, що, наприклад, зміна ціни на пральний порошок не впливає на обсяг попиту на взуття. 3) Еластичність попиту за доходом Дослідження еластичності попиту за доходом вимагає аналізу структури товарів з позиції поділу їх на нормальні та нижчі. Нормальні товари— це товари, попит на які зростає в міру зростання доходів споживачів. Нижчі товари— це товари, попит на які в міру зростання доходів споживачів зменшується (неякісні товари; послуги щодо ремонту одягу та взуття тощо). Еластичність попиту за доходомпоказує ступінь зміни попиту на товар, зумовлений зміною доходу споживача. Коефіцієнт еластичності попиту за доходомвизначається як відношення відсоткової зміни обсягу попиту на товар до відсоткової зміни обсягу доходу споживача. (5.6) де ∆QD — зміна обсягу попиту; ∆І — зміна обсягу доходу; І — обсяг доходу до його зміни. Для нормальних товарів (ЕDІ >0), для нижчих — (ЕDІ < 0). Поділ товарів на нижчі та нормальні (вищі) спричиняється поведінкою споживача як реакцією на зміну попиту, зумовленою зміною доходу. Тобто споживач відносить той чи інший товар (послугу) до розряду нижчих або нормальних. Еластичність пропозиції— це чутливість пропозиції до змін, що відбуваються в ціні товару, який підприємець готовий поставити на ринок. На поведінку підприємця стосовно зміни обсягу товарів впливає ціна. Цінова еластичність пропозиції – відношення відсоткової зміни обсягу пропозиції до відсоткової зміни ціни товару: Коефіцієнт цінової еластичності пропонування розраховується за формулою: (5.7) де ЕSP – коефіцієнт еластичності пропозиції за ціною; ∆QS – зміна обсягу пропозиції; QS – первинний обсяг пропозиції; ∆P – приріст ціни; P – первинна ціна. Можливі наступні ситуації:
Читайте також:
|
||||||||||||||||||
|