МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Оцінка ефективності дивідендної політики5.1. Економічний зміст дивідендної політики підприємств та її теоретичні основи Дивіденди - частина чистого прибутку підприємства, розподілена між учасниками (власниками) відповідно до частки їх участі в статутному капіталі підприємства. Дивідендна політика - це принципи та методи формування частки прибутку, яка виплачується власнику відповідно до його внеску в загальний фонд власного капіталу підприємства. Економічний зміст дивідендної політики полягає в оптимізації співвідношення між прибутком, що виплачується власникам у вигляді дивідендів, і прибутком, який реінвестується з метою максимізації доходів власників. Обрана дивідендна політика впливає на величину самофінансування, структуру капіталу, ціну залучення фінансових ресурсів, ринковий курс корпоративних прав, ліквідність та інші показники. Чим більше величина виплачуваних дивідендів, тим менше коштів залишається для реінвестування в підприємство. Спрямування прибутку на нагромадження змінює структуру власного капіталу. Курс акцій прямо пропорційний дивідендам і зворотно пропорційний процентній ставці за умови наявності альтернативних вкладень капіталу на ринку. Як правило, чим вище рівень дивідендів, тим привабливішим є підприємство для інвесторів. Однак занадто високий рівень прибутковості може бути платою за високі ризики. Тому краще виплачувати стабільні дивіденди. Відсутність дивідендів або їхня нерегулярна виплата свідчать про нестабільність діяльності підприємства, його низьку прибутковість, що призводить до зниження ринкового курсу корпоративних прав. Між ринковим курсом корпоративних прав і 4?інансово-госпо-дарською діяльністю емітента існує зворотній зв'язок. Під час залучення підприємством фінансових ресурсів їхній ринковий курс знижується і таким чином одержання емісійного доходу стає проблематичним. Тому необхідно проводити дивідендну політику, направлену на підвищення ринкового курсу корпоративних прав. Основні задачі дивідендної політики: • виявлення факторів, що впливають на рішення щодо частки прибутку, яка спрямовується на виплату дивідендів, і прибутку, що реінвестується у підприємство; • визначення оптимального співвідношення між розподіленим прибутком і тим, що реінвестується; • оцінка впливу рішення щодо порядку розподілу чистого прибутку на ринкову вартість корпоративних прав та його інвестиційну привабливість; • визначення оптимальної для підприємства величини статутного і власного капіталів; • узгодження стратегії виплати дивідендів з податковим законодавством; • вибір методу і форми нарахування і виплати дивідендів; • оцінка впливу дивідендної політики на розв'язання конфлікту інтересів між власниками, кредиторами і менеджерами підприємства. У теорії фінансів отримали популярність три підходи до обґрунтування оптимальної дивідендної політики: • теорія іррелевантності дивідендної політики або теорія іррелевантності дивідендів (Ф. Модільяні, М. Міллер, Ф. Блек); • теорія пріоритетності дивідендів (Дж. Лінтнер, М. Гордон); • теорія податкової диференціації (концепція мінімізації податкових платежів). Усі теоретичні дослідження дивідендної політики ставили перед науковцями та практиками два запитання: чи впливає дивідендна політика на оптимізацію структури капіталу і вартість підприємства та чи існує оптимальне співвідношення сплати дивідендів із суми отриманого прибутку та реінвестованого прибутку, за яким мінімізуються витрати на залучення капіталу? Теорія іррелевантності дивідендної політики стверджує, що між сумою дивідендів до сплати і ринковим курсом корпоративних прав не існує взаємозв'язку, оскільки курс акцій визначається дійсними і майбутніми доходами підприємства та потенціалом їх зростання. Тому доцільно відмовитися від виплати дивідендів і весь прибуток реінвестувати в підприємство. Теорія іррелевантності дивідендів грунтується на таких передумовах: • відсутність податків; • рівну цінність для інвесторів як отримання дивідендів, так і отримання доходів від приросту капіталу; • відсутність емісійних і трансакційних витрат; • рівнодоступність інформації. Згідно з теорією іррелеватності дивіденди нараховуються за залишковим принципом, сутність якого полягає в такому. Складається оптимальний бюджет капіталовкладень і розраховується необхідна сума інвестицій. Для покриття витрат інвестиційного портфеля максимально використовується реінвестуваний прибуток. Якщо на фінансування капіталовкладень використано не весь прибуток, то виплачуються дивіденди. Таким чином, самофінансування перетворюється в найважливіше джерело фінансування, акціонери одержують доходи за рахунок зростання ринкового курсу акцій, а на виплату дивідендів направляється тільки той прибуток, що неможливо ефективно реінвестувати. Іррелевантність дивідендної політики стосовно ринкової вартості підприємства виявляється в тому, що сума виплачених дивідендів приблизно дорівнює витратам, які у цьому випадку необхідно понести для мобілізації додаткових джерел фінансування. Теорія пріоритетності дивідендів грунтується на тому припущенні, що виплата дивідендів впливає на ринкову вартість корпоративних прав. Дрібні акціонери скоріше зацікавлені одержати реальні дивіденди в поточний час, ніж очікувати зміни курсу акцій у майбутньому. Ринковий курс акцій визначається дійсною вартістю очікуваних доходів на них, які включають усі майбутні дивіденди й очікувану виручку від реалізації акцій. Збільшення дивідендів свідчить про успішну роботу підприємства, їхнє зменшення — про фінансові проблеми. Тому дивіденди впливають на вартість підприємства. Відповідно до моделі Гордона політика виплати дивідендів є більш пріоритетною в порівнянні з політикою нагромадження прибутку. Збільшуючи частку прибутку, що направляється на виплату дивідендів, можна сприяти підвищенню ринкової вартості підприємства. Існує ряд інвесторів, які при прийнятті своїх рішень орієнтуються намінімізацію податкових платежів (податкових переваг). Так, наприклад, податковим законодавством у деяких країнах (Швейцарія, СІНА) передбачено більш низький рівень оподатковування нерозподіленого прибутку, ніж розподіленого. За таких умов підприємство одержує податкові переваги при використанні реінвестованого прибутку як джерела фінансування. Одночасно збільшується вартість обслуговування власного капіталу, залученого із зовнішніх джерел. За умови, коли рівень оподатковування дивідендів більш низький, ніж нерозподіленого прибутку (Німеччина), то більш вигідно виплачувати дивіденди. На практиці прийняття тієї чи іншої концепції щодо визначення дивідендної політики залежить від багатьох факторів, зокрема: умови діяльності підприємства, психологічні особливості інвесторів, інформаційне забезпечення тощо. 5.2. Типи дивідендної політики підприємства Рішення в області дивідендної політики приймаються зборами власників підприємства. На вибір дивідендної політики впливають такі основні фактори: • стадія життєвого циклу підприємства - для нового, створеного підприємства доцільна тезаврація прибутку; • наявність у підприємства прибуткових інвестиційних проектів; • наявність та доступність альтернативних джерел залучення капіталу (вартість залучення додаткового акціонерного капіталу, доступність та вартість залучення позикового капіталу, обмежені можливості залучення кредитів у зв'язку з низьким рівнем кредитоспроможності й фінансової стійкості підприємства); • обмеження чинного законодавства чи засновницьких угод. До останніх належать: заборгованість власників за внесками до статутного фонду; на момент виплати дивідендів є підстави для порушення справи про банкрутство; власний капітал підприємства менше статутного і резервного капіталу; повністю не сплачені поточні і накопичені дивіденди по привілейованих акціях; наявність договірних обмежень з банком-кредитором та ін; • врахування інтересів найважливіших груп власників, які можуть бути зацікавлені або тільки в отриманні дивідендів, або тільки в нагромадженні прибутку; • податкові наслідки; • інші фактори (рівень процентних ставок на ринку капіталів, рівень дивідендних виплат підприємствами-конкурентами, невідкладність платежів за отриманими раніше кредитами тощо). Оцінка цих факторів дозволяє визначити передумови формування типу дивідендної політики підприємства. У табл. 2 наведено підходи до формування дивідендної політики і методи нарахування дивідендів. Таблиця 2 Підходи до формування дивідендної політики і методи нарахування дивідендів
5.3. Форми виплати дивідендів Сума коштів, що направляються на виплату дивідендів, називаєтьсядивідендною масою. Величина дивідендів окремих власників залежить від суми чистого прибутку, співвідношення між прибутком, що розподіляється і прибутком, що не розподіляється, частки власника у статутному капіталі підприємства. Дивіденди в акціонерному товаристві виплачуються один раз на рік за результатами роботи підприємства всім власникам акцій незалежно від терміну їхнього володіння корпоративними правами. У товариствах з обмеженою відповідальністю дивіденди можуть виплачуватися протягом усього року. Дивіденди можуть виплачуватися в грошовій і негрошовій формах, у змішаній формі та у формі прихованих дивідендів. Стандартна форма виплати дивідендів - грошова. Нараховані дивіденди відображаються в статті «Поточні зобов'язання за розрахунками з учасниками». Виплати дивідендів у негрошовій формі здійснюються: • у формі корпоративних прав даного підприємства - акціями; • іншими фінансовими інструментами - цінними паперами інших емітентів, що входять до портфеля цінних паперів підприємства; • в товарній формі - товарами споживання, які виробляються на підприємстві, або надходять на підприємство за бартерними розрахунками, послугами (наприклад, сплата транспортних витрат). Змішана форма виплати дивідендів передбачає використання грошових та негрошових виплат. Частіше всього це вибір між одержанням грошових дивідендів чи одержанням дивідендів у вигляді корпоративних прав. Виконавчі органи підприємства на практиці за згодою з окремими власниками іноді використовують приховані дивіденди. Вони формуються в результаті таких операцій: • продаж корпоративним власникам товарів (робіт, послуг) за зниженими цінами; • придбання товарів у корпоративних власників за завищеними цінами; • виплата завищених відсотків по депозитах і кредитах; • оплата фіктивних договорів за невиконані послуги (консультації, реклама, ноу-хау); • оплата закордонних відряджень. Приховані дивіденди призводять до несправедливості у виплаті винагород власникам підприємства. У процесі реалізації дивідендної політики можуть застосовуватися такі інструменти: • збільшення статутного капіталу і виплата дивідендів акціями; • подрібнення акцій на менші акції; • викуп акціонерним товариством акцій власної емісії; • формування резервів виплати дивідендів. Збільшення статутного капіталу здійснюється за рахунок чистого прибутку і супроводжується виплатою дивідендів акціями за номінальною вартістю. Виплата дивідендів акціями здійснюється відповідно до частки участі власника в статутному капіталі. Акціонери можуть реалізувати отримані безкоштовно акції на ринку і одержати гроші. Таку форми виплати дивідендів використовують на підприємствах, які розвиваються і мають потреби в додаткових фінансових ресурсах. Якщо збільшення статутного капіталу відбувається в рамках обраної дивідендної політики, то курс емісії встановлюється на рівні номіналу або незначно перевищує його. Курс емісії повинен забезпечити виплату стабільних дивідендів після збільшення номінальної вартості капіталу підприємства. Механізм подрібнення акцій на менші у процесі дивідендної політики використовується за умов високого ринкового курсу акцій і високого рівня капіталізації. При подрібненні одна акція обмінюється на акції більш низького номіналу, при цьому загальна величина статутного фонду не змінюється. У процесі подрібнення акцій часто здійснюється їх викуп і анулювання. Емітент викуповує в акціонерів частину акцій за ринковою ціною, трактуючи грошові компенсації за викуп як дивіденди, що не підлягають оподатковуванню. Подрібнення акцій здійснюють великі, фінансово стійкі підприємства, однак ця операція вимагає значних накладних витрат на емісію нових акцій, змін у статутному капіталі. Для забезпечення регулярної виплати стабільного розміру дивідендів підприємства застосовують резервування частини прибутку в особливо успішні роки їх діяльності. Формування резервів може здійснюватися в прихованій формі. Обрана дивідендна політика має бути погоджена з податковим законодавством. Відповідно до чинного законодавства України підприємство, що виплачує дивіденди, нараховує і сплачує податок на прибуток до виплати дивідендів у розмірі 25% від суми валового прибутку. При ухваленні рішення про спрямування чистого прибутку на збільшення статутного капіталу підприємства і виплати дивідендів акціями податок на дивіденди власникам корпоративних прав не нараховується. На всю ж суму оподатковуваного прибутку нараховується податок згідно з чинним законодавством. Якщо одержувачем дивідендів є юридична особа, то цей вид доходів не включається до складу валового доходу підприємства-одержувача, тому що дивіденди обкладаються податком у підприємства-емітента. Аналогічно фізичні особи також не сплачують прибутковий податок із суми отриманих дивідендів. Отримані дивіденди в грошовій формі чи у формі корпоративних прав не обкладаються податком на додану вартість, на них не нараховуються збори на обов'язкове пенсійне страхування, соціальне страхування тощо. 5.4. Оцінка ефективності дивідендної політики До показників оцінки ефективності дивідендної політики належать: • чистий прибуток, що припадає на одну акцію - розраховується шляхом ділення суми чистого прибутку, який належить власникам простих акцій, на кількість простих акцій; • дивіденди на одну просту акцію - розраховується шляхом ділення суми оголошених дивідендів на кількість простих акцій; • коефіцієнт цінності (ціни) акцій - розраховується шляхом ділення ринкової ціни однієї акції на дивіденд на одну просту акцію; • рентабельність акції - визначаться у відсотках і розраховується як обернено пропорційна величина до коефіцієнта цінності акцій; • коефіцієнт дивідендних виплат - розраховується як відношення суми дивідендів до суми чистого прибутку; • відношення ринкового курсу до чистого прибутку на одну акцію - показує, скільки річного прибутку на одну акцію потрібно, щоб окупилися кошти, вкладені в акцію; • відношення ринкового курсу акцій до показника чистого грошового потоку на одну акцію - характеризує взаємозв'язок між ринковим курсом і чистим грошовим потоком підприємства. У спеціалізованих виданнях періодичної літератури (відомчих журналах, інформаційних вісниках тощо) публікуються, як правило, такі показники: частка чистого прибутку, спрямованого на виплату дивідендів на привілейовані акції, чистий прибуток на одну просту акцію, дивіденди на одну просту акцію по акціонерних товариствах, акції яких котуються на фондових біржах Дивідендна політика повинна забезпечити зростання ринкової ціни корпоративних прав. Для оцінки ефективності дивідендної політики використовується класичний підхід: курс акцій прямо-пропорційний дивідендам і обернено пропорційний процентній ставці за альтернативними вкладеннями. У традиційному розумінні рішення власників про виплату дивідендів чи реінвестування у виробництво всієї суми прибутку залежить від рентабельності власного капіталу і від ставки зовнішніх доходів за альтернативними вкладеннями на ринку капіталів.
Лекція 6. Фінансування підприємства за рахунок позичкового капіталу Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|