Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



І. Основи організації виховної роботи в сучасній школі

МЕТОДИКА ВИХОВНОЇ РОБОТИ

ПРАКТИКУМ

Кривий Ріг - 2011


ББК 74.200

УДК 37.01 (07)

М 54

 

 

Методика виховної роботи. Практикум : навчально-методичний посібник для студ. пед. ун-тів / кол. авт.; ред. О.О. Лаврентьєва. – Кривий Ріг : КДПУ, 2011. – 102 с.

Рецензенти:

Малихін О.В. – доктор педагогічних наук, професор;

Бакум З.П. – доктор педагогічних наук, професор;

Савченко Л.О. – кандидат педагогічних наук, доцент

Затверджено вченою радою Криворізького державного педагогічногоуніверситету. Протокол № 11 від 26.06 2011 р.

 

Навчально-методичний посібник складено на основі багаторічної роботи кафедри педагогіки. Він призначено для супроводу лабораторно-практичних занять курсу «Методика виховної роботи». Зміст посібника розроблено на основі сучасних вимог до викладання курсу МВР за кредитно-модульною системою. Він містить детальний зміст практичних занять, збірник міні-кейсів до окремих занять, рекомендації до організації самостійної та індивідуальної роботи студентів, критерії оцінювання досягнень студентів за змістом курсу, перелік літератури, термінологічний словник.

Призначено для викладачів та студентів педагогічних закладів, вчителів-практиків.

 

ББК 74.200

© КДПУ, 2011

ЗМІСТ

ВСТУП.. 7

РОЗДІЛ І. ЗМІСТ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ

Модуль І. Теоретичні основи виховного процесу в школі 10

І. Основи організації виховної роботи в сучасній школі 10

Вступне заняття. Методика організації виховної роботи в сучасній школі (Н.І. Зеленкова) 10

Методика планування виховної роботи. 12

Методика вивчення окремих учнів та учнівського коллективу (Н.І. Зеленкова) 13

ІІ. Методика організації морального та громадянського виховання учнів. 15

Методика організації морального виховання учнів (З.В. Друзь) 16

Методика організації морального виховання учнів (Н.В. Долгая) 18

Методика організації громадянського виховання учнів та учнівського самоврядування (С.М. Щербина) 19

Методика організації виховної роботи у школах нового типу. 21

Методика роботи з виховання розумової культури учнів. 23

ІІІ. Методика виховної роботи педколективу з використанням національних традицій у сучасній школі 25

Методика виховної роботи педколективу з використанням національних традицій у сучасній школі (З.В. Друзь) 25

ІV. Фактори результативності виховного процесу. 27

Облік та оцінювання результатів виховної роботи. 27

Теоретичні основи виховного процесу в школі. Підсумкове заняття. 29

Модуль ІІ. Технологія організації виховного процесу. 31

І. Методика формування політехнічної культури особистості 31

Методика організації екологічного виховання (З.В. Друзь) 31

Екологічне виховання учнів у природному середовищі (О.О. Лаврентьєва) 34

Методика профорієнтаційної роботи з учнями (З.В. Друзь) 36

Методика організації трудового та економічного виховання учнів. 37

ІІ. Методика формування емоційно-оцінних рис учня. 39

Методика організації естетичного виховання учнів (Н.В. Долгая) 40

Методика формування емоційної культури учня. 42

Методика формування емоційної культури учнів (Н.В. Долгая) 43

ІІІ. Методика організації та проведення спільної виховної роботи сім’ї та школи 45

Методика організації взаємодії школи та сім’ї (Н.В. Долгая) 45

Методика підготовки майбутнього сім’янина. 47

ІV. Методика колективних творчих справ. 48

Методика організації колективних творчих справ. 49

Методика організації виховної роботи в дитячих оздоровчих таборах. 50

Методика організації і проведення різних форм виховної роботи у дитячому оздоровчому таборі (Н.В. Долгая) 51

Залікове заняття. Захист виховних проектів. 52

РОЗДІЛ ІІ. МІНІ-КЕЙСИ ДО ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ (О.О. Лаврентьєва) 54

1. Підходи до розробки кейсів. 54

2. Міні-кейси до практичних занять з курсу. 56

Методика організації і проведення виховних заходів. 56

Аналіз виховних програм передового педагогічного досвіду. 60

Методики планування виховної роботи (Н.І. Зеленкова) 61

Моніторинг особистісного розвитку учня і учнівського колективу. 63

Людяність і освіченість (Н.В. Долгая) 65

З досвіду роботи шкіл нового типу. 65

Самоаналіз виховної роботи (Н.І.Зеленкова) 66

Діти і кишенькові гроші 69

Ефективна взаємодія сім’ї і школи. 70

РОЗДІЛ ІІІ. РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ.. 73

РОЗДІЛ ІV. ІНДИВІДУАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ ЗА ЗМІСТОМ КУРСУ (О.О. Лаврентьєва) 77

Реферат «Методика підготовки та проведення рухливих ігор». 77

Підготовка і презентація виховних проектів. 79

1. Теорія методу проектів. 79

2. Рекомендації до виконання виховних проектів. 81

РОЗДІЛ V. КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ДОСЯГНЕНЬ СТУДЕНТІВ ЗА ЗМІСТОМ КУРСУ.. 84

ЛІТЕРАТУРА ДО КУРСУ.. 87

 

ІНФОРМАЦІЙНІ РЕСУРСИ.. 92

СЛОВНИК.. 95

ДОДАТКИ.. 101

Психолого-педагогічна характеристика 9-А класу. 101

Зразковий зміст матеріалу до практичного заняття (Н.І. Зеленкова) 102

 


ВСТУП

Курс «Методика виховної роботи» є логічним продовженням курсу «Педагогіка», органічно пов’язаного з педагогічною практикою студентів та виховною роботою сучасної школи.

Метоюкурсу «Методика виховної роботи» є надання студентам теоретичних основ та навичок організації та управління процесом виховання учнів; усвідомлення та практичне використання законів, закономірностей, принципів, технологій, інноваційних методів та прийомів у здійсненні педагогічного керівництва вихованням учнів сучасної школи.

Завданнями курсу є:

- поглиблення, розширення, закріплення знань, умінь та навичок студентів з теорії і методики виховання на основі комплексного підходу до організації та проведення виховного процесу у сучасній школі;

- формування у студентів стійкого інтересу до творчої педагогічної діяльності, використання передового педагогічного досвіду;

- опанування методикою та технологією організації виховного процесу;

- засвоєння способів, прийомів, технологій інноваційної виховної діяльності.

Зміст і завдання курсу ґрунтуються на основних нормативних документах і передбачають реалізацію Національної Програми виховання молоді в Україні через формування майбутніх педагогічних працівників, здатних здійснювати професійну діяльність на демократичних та гуманістичних засадах, реалізовувати освітню політику як пріоритетну функцію держави, що спрямовується на розвиток та самореалізацію особистості учнів у навчально-виховному процесі, задоволення її освітніх і духовно-культурних потреб, а також потребу бути конкурентоспроможними на ринку праці.

В умовах сьогодення метою виховання є формування морально-духовної життєво компетентної особистості, яка успішно самореалізується в соціумі як громадянин, сім’янин, професіонал. Реалізація цієї мети покладена на педагогічний колектив сучасної школи, однак, більшою мірою, на класного керівника, який повинен володіти, задля цього, певними уміннями та навичками з теорії та методики виховання.

На формування у майбутніх педагогів нагальних знань з теорії і методики виховної роботи, умінь і навичок її організації та здійснення у сучасній школі і спрямований курс «Методика виховної роботи».

Під час вивчення курсу «Методика виховної роботи» студенти мають:

- закріпити та розширити знанняз теорії навчання та виховання;

- навчитися: визначати рівень вихованості учнів та розвитку учнівського колективу з використанням комплексу психолого-педагогічних методів; аргументовано висувати конкретні виховні завдання з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей учнів і дитячого колективу; планувати систему позакласної виховної роботи; доцільно обирати та використовувати різноманітні форми, методи, засоби організації та згуртування учнівського колективу; володіти уміннями залучати учнів до творчої колективної діяльності; допомагати роботі дитячих та юнацьких громадських організацій; спрямовувати діяльність учителів, батьків, вихователів груп подовженого дня, громадськості у вихованні дітей; встановлювати доцільний стиль відносин з дітьми, батьками та учителями.

У пропонованому посібнику розкриті основні види діяльності студентів щодо засвоєння змісту курсу «Методика виховної роботи». Навчально-методичний посібник укладено на основі багаторічної роботи кафедри педагогіки. Він містить педагогічно-адаптований матеріал, необхідний для якісної підготовки студентів до практичних занять, здійснення ними самостійної та індивідуальної роботи.

Розділ І. «Зміст практичних занять» складений на основі наробок досвідчених викладачів кафедри педагогіки (З.В. Друзь, Н.І. Зеленкової, А.М. Король, О.О. Лаврентьєвої, Л.Є. Соколової, С.М. Щербіни, Н.В. Долгої). Зміст практичних занять ґрунтується на необхідності здійснення студентами моделювання педагогічних ситуацій, включення їх у ділові ігри, обговорення різних варіантів здійснення виховних заходів, ведення виховної роботи, створення виховної системи.

Кожне практичне заняття є сукупністю взаємопов’язаних інформаційного, практичного, рефлексивного блоків, блоку вільного обміну інформації та самоосвіти, що має забезпечити формування в студентів стійких вмінь та навичок педагогічної діяльності. Для підготовки занять рекомендується опрацювання студентами інформаційного, практичного блоків, блоку вільного обміну інформації та самоосвіти. Рефлексивний блок подається для методичної допомоги викладачеві у проведенні занять.

Розроблена програма курсу логічно пов’язана з педагогічною практикою студентів та виховною роботою сучасної школи; зміст практичних занять і весь обсяг самостійної роботи спираються на практику роботи школи, позашкільних дитячих закладів, громадських організацій. Тому у посібнику вміщено кілька варіантів проведення практичних занять, альтернативні теми і напрями виховної роботи, орієнтовані на сучасне бачення виховного процесу.

Розділ ІІ «Міні-кейси для практичних занять». Орієнтує студентів на системне і ґрунтовне усвідомлення конкретних педагогічних ситуацій, їх аналіз і пошук альтернативних шляхів здійснення виховної роботи. Запропоновані у Розділі приклади міні-кейсів можуть бути включені у зміст відповідного практичного заняття.

Розділ ІІІ «Рекомендації до організації самостійної роботи» призначений на допомогу студентам не лише в якісному засвоєнні курсу МВР, а і у створенні власного банку педагогічних ідей, інноваційних підходів у виховній роботі, що стане у пригоді під час педагогічної практики і професійної діяльності.

Розділ ІV «Індивідуальна робота студентів» містить теоретичні основи і методичні рекомендації щодо підготовки реферату «Методика проведення рухливих ігор» та здійснення індивідуального виховного проекту.

Розділ V «Критерії оцінювання досягнень студентів за змістом курсу» складений на основі сучасних вимог щодо організації навчально-виховного процесу у ВНЗ за кредитно-модульною системою. Тут поданий розподіл балів за кожним видом робіт для двох змістових модулів курсу, критерії оцінювання.

Додатки містять окремий матеріал, якій може бути використаний студентами при підготовці до практичних занять.

У посібнику також вміщено список рекомендованої літератури та джерел, термінологічний словник. Рекомендована література підібрана з урахуванням можливостей бібліотеки КДПУ.

Навчально-методичний посібник «Методика виховної роботи. Практикум» рекомендується для студентів педагогічних університетів.


РОЗДІЛ І
ЗМІСТ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ

МодульІ. Теоретичні основи виховного процесу в школі

І. Основи організації виховної роботи в сучасній школі

Базові поняття: Виховання, виховна робота, технологія організації виховної роботи; форми, методи виховання; цілевизначення, планування, рефлексія, аналіз ефективності виховного процесу, критерії та рівні вихованості.

Класний керівник, функції та обов’язки класного керівника, система виховної роботи, напрями виховної роботи, форми виховної роботи. Педагогічна діагностика, педагогічний прогностика, контроль, методика та техніка вивчення учнів та учнівського колективу, програма вивчення особистості, учнівського колективу.

Базові компетенції: методика проведення «усного журналу», бесіди «за круглим столом», дискусії.


Читайте також:

  1. CMM. Модель технологічної зрілості. Зрілі і незрілі організації.
  2. I. Аналіз контрольної роботи.
  3. I. Фізичні основи механіки
  4. II. Вимоги безпеки перед початком роботи
  5. II. Вимоги безпеки праці перед початком роботи
  6. II. Права та обов'язки адміністрації організації, що проводить туристську подорож
  7. II.ТЕОРЕТИЧНІ ПИТАННЯ КУРСОВОЇ РОБОТИ
  8. III. Вимоги безпеки під час виконання роботи
  9. III. Вимоги безпеки під час виконання роботи
  10. III. Вимоги безпеки під час виконання роботи
  11. III. ПОРЯДОК ПРОВЕДЕННЯ РОЗРАХУНКІВ КУРСОВОЇ РОБОТИ
  12. Internet. - це мережа з комутацією пакетів, і її можна порівняти з організацією роботи звичайної пошти.




Переглядів: 1552

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 5: Методы оптимальных решений | ІІ. Методика організації морального та громадянського виховання учнів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.