Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Властивості підприємства

Сутність підприємства як процесу або системи визначається не стільки формою її представлення, скільки внутрішнім зміс­том, що відображає можливості використання та розвитку її потенціалу. Сутність підприємства визначають її властивості як сукупність проявів, що відображають загальні, характерні і специфічні риси підприємства.

Саме властивості розкривають та виражають потенціал будь-якої підприємства, засвідчуючи можливість її функціональ­ного застосування та змістовної взаємодії з іншими процесами і системами.

Дослідження властивостей підприємства здійснюються уні­версально, незалежно від її природи, прояву, використання та взаємодії. Це необхідно для того, щоб виділити основополож­ні, дійсно організаційні, характерні як процесам, так і систе­мам загальні властивості, що описують їх реальні прояви та перспективний потенціал функціонування і розвитку.

Перші властивості виявляються вже у визначенні організа­цій як об'єктивних, суб'єктивних або змішаних процесів і сис­тем. Так, визначенням суб'єктивної підприємства виокремлюєть­ся властивість цілеспрямованості.

Цілеспрямованість — орієнтація підприємства на постанов­ку та досягнення бажаного, можливого й необхідного стану. Це обумовлено роллю суб'єкта і застосуванням принципу при­мату цілі, що виокремлює цілепокладання як перший крок в підприємства будь-якого суб'єктивного процесу. Цілеспрямо­ваність суб'єктивної підприємства відображає цільову природу її виникнення, структуру дерева цілей, закладену в основі вио­кремлення та побудови процесів, підпроцесів і циклів відповід­но до стратегічних, тактичних, оперативних, локальних й час­ткових цілей, їх підпорядкування загальній меті циклу, оцін­ку ефективності його здійснення за ступенем її досягнення.

Застосування принципу перманентності визначення мети стає одним з чинників формування, становлення і розвитку відповідної властивості суб'єктивної підприємства. Власне пер­манентність (властивість підприємства, яка характеризує без­перервне, постійне, здійснення чогось, що продовжується) як одна з важливих характеристик підприємства визначається вже самою процесуальною природою її побудови і функціонування, місцем і роллю складової розвитку в моделі її представлення та закріплюється вирішальним значенням у забезпеченні кінце­вої результативності підприємства. Проте властивість перманен­тності вказує на постійний розвиток як об'єктивної, так і суб'єктивної підприємства, що здійснюється незалежно від ба­жання суб'єкта.

Властивістю, яка структурно формує організацію, є дискре­тність (переривчастість, виокремленість складових підприємства), що відображає поелементний, поетапний підхід до її про­ектування, формування, функціонування, сприйняття та пред­ставлення.

Періодичне повторення об'єктивно сталої або цілеспрямо­вано сформованої послідовності перетворень у будь-якій підприємства представляє таку її конструкційну особливість, як цик­лічність (періодичне повторення певної послідовності).

Саме циклічність передбачає, обумовлює та розкриває влас­тивість реверсивності (повернення до повторення початкового стану) підприємства як процесу. Сутність її полягає у поверненні до попередніх дій. При цьому необхідно усвідомити, що йдеть­ся не про можливість "...двічі увійти в одну і ту саму річку", а про необхідність оптимізації й повторення пройденого на ос­нові цілеспрямованого або випадкового повернення до попе­реднього. Тут адекватне розуміння властивості реверсивності відкриває конструктивні можливості підвищення ефектив­ності сприйняття, оцінки та управління процесом підприємства на основі повторення, адаптації та застосування штатних, ти­пових, аналогічних рішень, наприклад за алгоритмом "цикл в циклі". Реверсивність спочатку використовувалася людиною в процесі аналізу того, що відбулося, виправлення допущеного, коректування того, що відбувається. Це зробило використання цієї властивості особливо важливим в підприємства дослідниць­ких та оперативних дій людини.

Здійснюючись у часі, будь-яка підприємство як процес на­самперед характеризується такою його властивістю, як опера­тивність (швидкість, своєчасність). Причому під оператив­ністю мається на увазі не стільки швидкість, скільки адапта­ція, відповідність, синхронізація ритмів, темпів, швидкості здійснення процесу підприємства динамічним характеристикам розвитку ситуації, оперативно необхідним умовам досягнення запланованого результату. Оперативність процесу зумовлює необхідність своєчасного та адекватного врахування організа­ційних змін. Таку характеристику часто називають мобільніс­тю, м'якістю, активністю, але найточніше її сутність розкри­ває поняття гнучкість (здатність підприємства до адаптації, мо­дернізації, реформації). Гнучкість підприємства значною мірою визначає її здатність до пристосування, переорієнтації, зміни. Вона відіграє важливу коректуючу роль у конкретній підприємства як для процесів, так і для систем. Це викликано адекват­ним сприйняттям цього терміна як в статичних, так і в дина­мічних ситуаціях, визначенням за його допомогою найважливішого ресурсу формування, розвитку та регулювання змін, широким діапазоном його застосування у зв'язку з необхідніс­тю проведення оперативної корекції процесу підприємства, що вже здійснюється.

Одним із важливих конструктивних проявів потенціалу реверсивності та ресурсу гнучкості підприємства є така її влас­тивість, як ротаційність (переміщення циклічною траєкто­рією), що розуміється як можливість взаємної перестановки, заміни складових процесу в ході його здійснення. Ротаційність становить могутній ресурс регенерації, репідприємства, рефор­мування організаційних відносин між складовими на основі аналізу їх альтернативного функціонування після проведення взаємного, послідовного або зустрічного заміщення. Цілі та умови формування і мобілізації цього ресурсу досить різно­манітні, від необхідності зіставлення та перевірки ходу і ре­зультатів процесу до проведення експерименту або інновації, але значення властивості ротаційності в процесі підприємства незмінно велике. Саме ця якість підприємства, її всебічне дослі­дження та цілеспрямоване використання визначають виключ­но високий потенціал саморегулювання процесу, його репідприємства, регенерації. Крім того, ротаційність забезпечує широкі можливості пошуку, апробації, модернізації та застосування форм і методів інноваційної підприємства за аналогією або на ос­нові вже відпрацьованих процедур, циклів, дій. Це виявляєть­ся у вдосконаленні розподілу, оцінці модернізації та закріп­ленні вже напрацьованих ефективних методів і засобів її побу­дови.

Найрізноманітніші форми відносин і взаємодії між індиві­дуумами властиві переважній більшості процесів та систем су­часного світу. Цю характеристику, зокрема, розкриває корпо­ративність (схильність до групової асоціації та кооперації), що відображає соціальну природу і характер відповідних орга­нізацій цивілізації. Причому навіть об'єктивна підприємство сьогодні так чи інакше використовується та розвивається в умовах корпоративної взаємодії соціуму, що накладає на ці процеси суттєвий відбиток. Властивість корпоративності зна­ходить віддзеркалення у зв'язках і залежностях законів та принципів підприємства, активно розкривається і реалізується в процесах і системах суб'єктивної та змішаної організацій найширшим спектром неоднозначних тенденцій і наслідків, вира­жає сутність процесів та систем соціального розвитку.

У реальному житті прагматичне розуміння та застосування терміна "підприємство" спочатку відповідає встановленню зв'яз­ків між елементами або системами у процесі їх взаємодії. У цьо­му сенсі комунікаційність (здатність, схильність до взаємо­зв'язку) як властивість підприємства відображає її структурно-процедурну основу, ресурс побудови та розвитку необхідних можливостей реалізації певних схем, процедур, моделей кон­фігурації, її орієнтацію на встановлення взаємозв'язку. Відоб­ражаючи виняткову різноманітність навколишньої реальності, комунікаційність зумовлює варіаційний імовірнісний харак­тер, сутність та зміст палітри розвитку зв'язків підприємства як широке поле формування можливих форм та процедур її здійс­нення. Певною мірою саме комунікація, будучи основним ре­сурсом, провідником підприємства, визначає необхідну різно­манітність її формування, функціонування і розвитку.

Потенціал різноманітності підприємства значною мірою зу­мовлює становлення та розвиток такої ЇЇ властивості, як ком-позиційність (можливість побудови адекватної підприємства шляхом цілеспрямованого складання її з елементів). Відобра­жаючи дію відповідного закону, композиційність обумовлює розкриття та реалізацію потенціалу різноманітності архітек­тоніки і здійснення найширшого спектру моделей цілеспрямо­ваної реалізації зв'язків складових підприємства. Композицій­ність дає змогу послідовно удосконалювати змістову різнома­нітність у проектування, побудову і модернізацію організацій­ної структури управління. Вона забезпечує ефективне досяг­нення або відображення цілеспрямованості структури, формує її концепцію, домінанту, ієрархію побудовою конкретної ком­позиції елементів і зв'язків підприємства.

Вивчення, тиражування, поширення способів та моделей побудови і здійснення підприємства передбачає її адаптацію до конкретних цілей, ресурсів і умов. Цей процес спирається на таку характерну та істотну властивість підприємства, як комбінаторність (потенціал, ресурс можливих способів з'єднання), що відображає потенційні можливості розробки застосування різних варіантів побудови та здійснення процесів і систем підприємства з уже відомих і використовуваних модулів. Разом з тим вона визначає стійку здатність складових ефективної підприємства формувати різноманітні комбінації взаємозв'язків залежно від реальних умов та чинників.

На практиці властивості комунікаційності, композиційності і комбінаторності підприємства найчастіше розглядаються та реалізуються в тісному взаємозв'язку у вигляді основних складових єдиного і комплексного інноваційного підходу та ресурсу формування, функціонування і розвитку нових органі­зацій. Вони визначають перспективу організаційних змін, їх зміст, спрямованість і ефективність.

Однак найважливішим інноваційним ресурсом підприємства є її селективність (здатність підприємства до вдосконалення шляхом відбору, закріплення і розвитку необхідних якостей). Селективність підприємства становить дослідження, вибір, ос­воєння, закріплення, вдосконалення і розвиток позитивного потенціалу, що забезпечує досягнення бажаного синергетич­ного ефекту. І якщо в суб'єктивній і змішаній підприємствах це стає однією з її цільових якостей, то в об'єктивній підприємства властивість селективності є фундаментальною, реалізовую­чись у процесі природного відбору, що забезпечує її поступаль­ний розвиток. При цьому суб'єктивна реалізація потенціалу селекції багато в чому спирається на принципи розвитку об'єктивного відбору, що відображає загальність цієї властиво­сті підприємства.

Наведені та розкриті вище властивості підприємства дають змогу представити формування і розвиток основних складових її характеру у вигляді такої комплексної моделі (рис. 2.2).

Запропонована класифікація властивостей підприємства є відкритою, розгорнутою системою, орієнтованою на всебічне вдосконалення та розвиток. Більш того, вона в якомусь сенсі провокує обґрунтування та виділення нових якостей та рівнів, побудову оригінальних моделей, що розкривають і уточнюють сутність, характер і властивості підприємства як процесу. Разом з тим класифікація дає змогу визначити взаємозв'язок і залеж­ність специфічних властивостей підприємства в послідовності їх виокремлення, реалізації та спадковості, сформулювати їх де­фініції, що останнім часом особливо активно здійснюють учені і практики.

Так, властивість підприємства поступово формувати та за­кріплювати нові якості, ставати ресурсом самовдосконалення, визначається як інгресивність (поступове формування органі­зацією нових якостей її складових). Цей потенціал підприємства не просто розширює, але й істотно розвиває її селективність, оскільки ґрунтується не тільки на відборі, але і, в першу чергу, на цільовому синтезі принципово нових здатностей складових підприємства, обумовлених змінами зовнішніх та внутрішніх умов її формування, функціонування і розвитку.

Здатність до внутрішнього об'єднання якостей елементів у процесі самопідприємства є потенціалом, що послідовно розви­вається і використовується, визначаючи кон'югованість (здат­ність до внутрішнього обміну та об'єднання якостей елементів і організацій). Ця властивість розкриває виключно перспек­тивні ресурси внутрішнього вдосконалення та розвитку органі­зацій. На її основі формуються, функціонують і розвиваються усі сучасні системи та процеси самопідприємства, кооперації, са­моврядування, самовдосконалення та вільного розвитку ор­ганізацій в ринкових умовах. Кон'югованість стає основним конструктивним ресурсом побудови та здійснення оригіналь­них моделей еволюційних перетворень соціально-економічних систем.

Наростаюча здатність організацій до активної, безпосеред­ньої та опосередкованої взаємної комутації й адаптації елемен­тів та систем у межах самопідприємства визначається як кореляційність (здатність до активізації взаємозв'язку). Ця влас­тивість є основою формування широкої виробничої кооперації, інтерактивної ринкової взаємодії, вільного створення і розвит­ку взаємодії на тлі загального конкурентного середовища.

У соціально-економічних підприємств широко використо­вується здатність елементів до активізації, адаптації та мобілі­зації максимального функціонального потенціалу в умовах са­мопідприємства, що забезпечує досягнення оперативної та ло­кальної мети. Ця властивість називається егресивністю (до­сягнення максимального рівня реалізації якостей підприємства). Вона забезпечує максимальну віддачу кожного елементу та всієї підприємства в цілому, що є стратегічним орієнтиром, який визначає можливості її подальшого вдосконалення та роз­витку.

Ефект блискавичного цілеспрямованого формування (запо­зичення) і застосування нових якостей підприємства, що є основ­ним інноваційним ресурсом індивідуума, визначається як емерджентність (оперативна мобілізація нових якостей). Ця властивість, як і егресивність, насамперед використовується соціально-економічними підприємствами, що натрапляють на різноманітні кризові ситуації. На її використанні так чи інак­ше ґрунтується більшість програм виведення організацій з кризи шляхом диверсифікації, конверсії, освоєння нових сег­ментів ринку. У реальних умовах розвитку кризової ситуації оперативна мобілізація прихованих, формування та вико­ристання нових якостей підприємства нерідко стають єдиним ре­сурсом репідприємства. Найчастіше він мобілізується та вико­ристовується в процесі реструктуризації, розділення, розме­жування кризової підприємства на низку часткових, зокрема до­статньо успішних формувань. Це дає змогу виділити проблемні складові, зосередити увагу на їх подальшій долі, розробити конкретні шляхи репідприємства, застосувати достатньо широ­кий спектр найрізноманітніших організаційних рішень.

У цілому склад і взаємозв'язок сукупності властивостей підприємства, що визначають та розкривають її системний потен­ціал, можуть бути представлені таким чином (табл. 2.1).

Таблиця 2.1. Властивості підприємства

Загальні Соціальні Синергічні
цілісність цілеспрямованість місія
комплексність Концептуальність архітектоніка
конструктивність ієрархічність формалізованість
стійкість Консервативність толерантність
відособленість корпоративність кон ' югованість
обмеженість проблемність інгресивність
репродуктивність мотивованість саморегулювання
дискретність ротаційність циклічність
гнучкість оперативність реверсивність
адаптивність інноваційність емерджентність
інваріантність конкурентність егресивність
інтегративність Комунікативність Кореляційність  

У представленій класифікації відображено якості, що ви­магають певного пояснення. Насамперед серед них виділяєть­ся група загальних якостей, що безпосередньо визначають ор­ганізаційний характер будь-якого об'єднання. До них нале­жать цілісність, комплексність, конструктивність, стійкість та відособленість, які визначають властивості підприємства та зумовлюють формування і розвиток вищенаведеного ряду її специфічних якостей.

У переліку загальних властивостей підприємства також ви­окремлюються :

обмеженість, що визначає межі реалізації підприємства та прояву її властивостей;

репродуктивність, що засвідчує здатність підприємства до відтворення;

адаптивність, що забезпечує можливість пристосуван­ня підприємства;

інваріантність, що розкриває палітру можливостей ре­алізації підприємства;

інтегративність, що відображає входження кожної ор­ганізації у відповідну макроорганізацію.

Таким чином, група загальних для всіх організацій власти­востей багато в чому обумовлює ресурси їх функціонування та розвитку, визначає можливості вдосконалення і зміни.

Систему соціальних властивостей підприємства формують такі якості:

концептуальність, що відображає певні уявлення су­спільства про конкретну організацію;

ієрархічність, що розподіляє підпорядкованість та пов­новаження різних рівнів підприємства;

консервативність, що виражає прагнення більшості ін­дивідуумів до стабільності та передбачуваності;

проблемність, що реалізує порівняльні начала соціаль­ного підходу до підприємства;

мотивованість, що розкриває внутрішню, спонукальну природу будь-якої соціальної підприємства;

інноваційність, що формує діапазон необхідних форм підприємства;

конкурентність, що обумовлює висунення, закріплен­ня та розвиток суспільством найбільш перспективних форм ор­ганізації;

інтегративність, що відображає стійку тенденцію со­ціальної підприємства до об'єднання учасників, складових, ре­сурсів, тенденцій;

кореляційність, що характеризує готовність складових соціальної підприємства до будь-якої взаємодії.

Систему синергічних властивостей підприємства відкриває поняття "місія", яке застосовується, як правило, тільки до со­ціальних систем. Виконання місії підприємства в основному ви­значається рівнем розвитку такої важливої синергічної влас­тивості, як архітектоніка. Саме вона стратегічними можли­востями розвитку, ресурсами різноманітності побудови та пе­ретворення конфігурацій підприємства становить потенціал її самовираження і перспективи вдосконалення. Разом з тим ар­хітектоніка об'єднує складові в загальну конструкцію на осно­ві місії.

Особливе значення має така важлива синергічна власти­вість підприємства, як саморегулювання. Його роль у забезпечен­ні стійкого функціонування і розвитку підприємства важко пере­оцінити, оскільки дія закону самозбереження багато в чому ґрунтується саме на цій якості. Власне саморегулювання ві­дображає, з одного боку, абсолютно необхідний ресурс стабілі­зації, а з іншого — найважливіший потенціал вдосконалення кожної підприємства.

Наведена класифікація дає змогу виділити конструктив­ний взаємозв'язок між загальними, соціальними і синергічни­ми властивостями прояву самопідприємства як системи, що за­безпечує основний потенціал функціонування та вдосконален­ня індивідуума. Цей взаємозв'язок виявляється та реалізуєть­ся в найрізноманітніших формах підприємства, зміст яких стає функцією об'єктивного і суб'єктивного розвитку суспільства.

Так, виділення в представленій класифікації системи си­нергічних властивостей не тільки акцентує увагу на цільових якостях підприємства, але і вибудовує їх причинно-наслідкову ієрархію, аналогічну до дерева цілей. І справді, якщо місія ідентифікується на рівні глобальної мети підприємства, то архі­тектоніка, формалізованість та толерантність обумовлюють її стратегічну стабільність, а подальші властивості — відповідні тактичні, оперативні, локальні та часткові рівні цілей її функ­ціонування і розвитку.


Подібна диспозиція неминуче зумовлює дискретизацію на­ведених властивостей, виокремлення та розвиток їх часткових і специфічних проявів на кожному з рівнів, побудову складних конфігурацій взаємодії якостей, що розвиваються та спричи­нюють, врешті-решт, появу принципово нових організацій. Саме цим шляхом формувався, еволюціонував і відпрацьову­вався мережевий підхід до побудови взаємодії комерційних структур на основі властивостей саморегулювання, емерджентності, егресивності та кореляційності в умовах інтенсивного розвитку ринкових відносин.


Читайте також:

  1. III етап. Аналіз факторів, що визначають цінову політику підприємства.
  2. IV група- показники надійності підприємства
  3. IV. Оцінка привабливості стратегічних зон господарювання підприємства на ринку.
  4. IІI розділ. Аналіз стану маркетингового середовища підприємства
  5. L2.T4/1.Переміщення твердих речовин по території хімічного підприємства.
  6. OПТИЧНІ ВЛАСТИВОСТІ КОЛОЇДНИХ СИСТЕМ
  7. V розділ. Товарна політика підприємства
  8. WEB - сайт підприємства в Інтернет
  9. А) Капітал підприємства, його кругообіг та обіг.
  10. А) Товар і його властивості.
  11. Абсолютні та відності показники результатів діяльності підприємства.
  12. Автопідприємства вантажних автомобілів




Переглядів: 3413

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Генезис підприємства | Принципи підприємства

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.047 сек.