МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Властивості підприємстваСутність підприємства як процесу або системи визначається не стільки формою її представлення, скільки внутрішнім змістом, що відображає можливості використання та розвитку її потенціалу. Сутність підприємства визначають її властивості як сукупність проявів, що відображають загальні, характерні і специфічні риси підприємства. Саме властивості розкривають та виражають потенціал будь-якої підприємства, засвідчуючи можливість її функціонального застосування та змістовної взаємодії з іншими процесами і системами. Дослідження властивостей підприємства здійснюються універсально, незалежно від її природи, прояву, використання та взаємодії. Це необхідно для того, щоб виділити основоположні, дійсно організаційні, характерні як процесам, так і системам загальні властивості, що описують їх реальні прояви та перспективний потенціал функціонування і розвитку. Перші властивості виявляються вже у визначенні організацій як об'єктивних, суб'єктивних або змішаних процесів і систем. Так, визначенням суб'єктивної підприємства виокремлюється властивість цілеспрямованості. Цілеспрямованість — орієнтація підприємства на постановку та досягнення бажаного, можливого й необхідного стану. Це обумовлено роллю суб'єкта і застосуванням принципу примату цілі, що виокремлює цілепокладання як перший крок в підприємства будь-якого суб'єктивного процесу. Цілеспрямованість суб'єктивної підприємства відображає цільову природу її виникнення, структуру дерева цілей, закладену в основі виокремлення та побудови процесів, підпроцесів і циклів відповідно до стратегічних, тактичних, оперативних, локальних й часткових цілей, їх підпорядкування загальній меті циклу, оцінку ефективності його здійснення за ступенем її досягнення. Застосування принципу перманентності визначення мети стає одним з чинників формування, становлення і розвитку відповідної властивості суб'єктивної підприємства. Власне перманентність (властивість підприємства, яка характеризує безперервне, постійне, здійснення чогось, що продовжується) як одна з важливих характеристик підприємства визначається вже самою процесуальною природою її побудови і функціонування, місцем і роллю складової розвитку в моделі її представлення та закріплюється вирішальним значенням у забезпеченні кінцевої результативності підприємства. Проте властивість перманентності вказує на постійний розвиток як об'єктивної, так і суб'єктивної підприємства, що здійснюється незалежно від бажання суб'єкта. Властивістю, яка структурно формує організацію, є дискретність (переривчастість, виокремленість складових підприємства), що відображає поелементний, поетапний підхід до її проектування, формування, функціонування, сприйняття та представлення. Періодичне повторення об'єктивно сталої або цілеспрямовано сформованої послідовності перетворень у будь-якій підприємства представляє таку її конструкційну особливість, як циклічність (періодичне повторення певної послідовності). Саме циклічність передбачає, обумовлює та розкриває властивість реверсивності (повернення до повторення початкового стану) підприємства як процесу. Сутність її полягає у поверненні до попередніх дій. При цьому необхідно усвідомити, що йдеться не про можливість "...двічі увійти в одну і ту саму річку", а про необхідність оптимізації й повторення пройденого на основі цілеспрямованого або випадкового повернення до попереднього. Тут адекватне розуміння властивості реверсивності відкриває конструктивні можливості підвищення ефективності сприйняття, оцінки та управління процесом підприємства на основі повторення, адаптації та застосування штатних, типових, аналогічних рішень, наприклад за алгоритмом "цикл в циклі". Реверсивність спочатку використовувалася людиною в процесі аналізу того, що відбулося, виправлення допущеного, коректування того, що відбувається. Це зробило використання цієї властивості особливо важливим в підприємства дослідницьких та оперативних дій людини. Здійснюючись у часі, будь-яка підприємство як процес насамперед характеризується такою його властивістю, як оперативність (швидкість, своєчасність). Причому під оперативністю мається на увазі не стільки швидкість, скільки адаптація, відповідність, синхронізація ритмів, темпів, швидкості здійснення процесу підприємства динамічним характеристикам розвитку ситуації, оперативно необхідним умовам досягнення запланованого результату. Оперативність процесу зумовлює необхідність своєчасного та адекватного врахування організаційних змін. Таку характеристику часто називають мобільністю, м'якістю, активністю, але найточніше її сутність розкриває поняття гнучкість (здатність підприємства до адаптації, модернізації, реформації). Гнучкість підприємства значною мірою визначає її здатність до пристосування, переорієнтації, зміни. Вона відіграє важливу коректуючу роль у конкретній підприємства як для процесів, так і для систем. Це викликано адекватним сприйняттям цього терміна як в статичних, так і в динамічних ситуаціях, визначенням за його допомогою найважливішого ресурсу формування, розвитку та регулювання змін, широким діапазоном його застосування у зв'язку з необхідністю проведення оперативної корекції процесу підприємства, що вже здійснюється. Одним із важливих конструктивних проявів потенціалу реверсивності та ресурсу гнучкості підприємства є така її властивість, як ротаційність (переміщення циклічною траєкторією), що розуміється як можливість взаємної перестановки, заміни складових процесу в ході його здійснення. Ротаційність становить могутній ресурс регенерації, репідприємства, реформування організаційних відносин між складовими на основі аналізу їх альтернативного функціонування після проведення взаємного, послідовного або зустрічного заміщення. Цілі та умови формування і мобілізації цього ресурсу досить різноманітні, від необхідності зіставлення та перевірки ходу і результатів процесу до проведення експерименту або інновації, але значення властивості ротаційності в процесі підприємства незмінно велике. Саме ця якість підприємства, її всебічне дослідження та цілеспрямоване використання визначають виключно високий потенціал саморегулювання процесу, його репідприємства, регенерації. Крім того, ротаційність забезпечує широкі можливості пошуку, апробації, модернізації та застосування форм і методів інноваційної підприємства за аналогією або на основі вже відпрацьованих процедур, циклів, дій. Це виявляється у вдосконаленні розподілу, оцінці модернізації та закріпленні вже напрацьованих ефективних методів і засобів її побудови. Найрізноманітніші форми відносин і взаємодії між індивідуумами властиві переважній більшості процесів та систем сучасного світу. Цю характеристику, зокрема, розкриває корпоративність (схильність до групової асоціації та кооперації), що відображає соціальну природу і характер відповідних організацій цивілізації. Причому навіть об'єктивна підприємство сьогодні так чи інакше використовується та розвивається в умовах корпоративної взаємодії соціуму, що накладає на ці процеси суттєвий відбиток. Властивість корпоративності знаходить віддзеркалення у зв'язках і залежностях законів та принципів підприємства, активно розкривається і реалізується в процесах і системах суб'єктивної та змішаної організацій найширшим спектром неоднозначних тенденцій і наслідків, виражає сутність процесів та систем соціального розвитку. У реальному житті прагматичне розуміння та застосування терміна "підприємство" спочатку відповідає встановленню зв'язків між елементами або системами у процесі їх взаємодії. У цьому сенсі комунікаційність (здатність, схильність до взаємозв'язку) як властивість підприємства відображає її структурно-процедурну основу, ресурс побудови та розвитку необхідних можливостей реалізації певних схем, процедур, моделей конфігурації, її орієнтацію на встановлення взаємозв'язку. Відображаючи виняткову різноманітність навколишньої реальності, комунікаційність зумовлює варіаційний імовірнісний характер, сутність та зміст палітри розвитку зв'язків підприємства як широке поле формування можливих форм та процедур її здійснення. Певною мірою саме комунікація, будучи основним ресурсом, провідником підприємства, визначає необхідну різноманітність її формування, функціонування і розвитку. Потенціал різноманітності підприємства значною мірою зумовлює становлення та розвиток такої ЇЇ властивості, як ком-позиційність (можливість побудови адекватної підприємства шляхом цілеспрямованого складання її з елементів). Відображаючи дію відповідного закону, композиційність обумовлює розкриття та реалізацію потенціалу різноманітності архітектоніки і здійснення найширшого спектру моделей цілеспрямованої реалізації зв'язків складових підприємства. Композиційність дає змогу послідовно удосконалювати змістову різноманітність у проектування, побудову і модернізацію організаційної структури управління. Вона забезпечує ефективне досягнення або відображення цілеспрямованості структури, формує її концепцію, домінанту, ієрархію побудовою конкретної композиції елементів і зв'язків підприємства. Вивчення, тиражування, поширення способів та моделей побудови і здійснення підприємства передбачає її адаптацію до конкретних цілей, ресурсів і умов. Цей процес спирається на таку характерну та істотну властивість підприємства, як комбінаторність (потенціал, ресурс можливих способів з'єднання), що відображає потенційні можливості розробки застосування різних варіантів побудови та здійснення процесів і систем підприємства з уже відомих і використовуваних модулів. Разом з тим вона визначає стійку здатність складових ефективної підприємства формувати різноманітні комбінації взаємозв'язків залежно від реальних умов та чинників. На практиці властивості комунікаційності, композиційності і комбінаторності підприємства найчастіше розглядаються та реалізуються в тісному взаємозв'язку у вигляді основних складових єдиного і комплексного інноваційного підходу та ресурсу формування, функціонування і розвитку нових організацій. Вони визначають перспективу організаційних змін, їх зміст, спрямованість і ефективність. Однак найважливішим інноваційним ресурсом підприємства є її селективність (здатність підприємства до вдосконалення шляхом відбору, закріплення і розвитку необхідних якостей). Селективність підприємства становить дослідження, вибір, освоєння, закріплення, вдосконалення і розвиток позитивного потенціалу, що забезпечує досягнення бажаного синергетичного ефекту. І якщо в суб'єктивній і змішаній підприємствах це стає однією з її цільових якостей, то в об'єктивній підприємства властивість селективності є фундаментальною, реалізовуючись у процесі природного відбору, що забезпечує її поступальний розвиток. При цьому суб'єктивна реалізація потенціалу селекції багато в чому спирається на принципи розвитку об'єктивного відбору, що відображає загальність цієї властивості підприємства. Наведені та розкриті вище властивості підприємства дають змогу представити формування і розвиток основних складових її характеру у вигляді такої комплексної моделі (рис. 2.2). Запропонована класифікація властивостей підприємства є відкритою, розгорнутою системою, орієнтованою на всебічне вдосконалення та розвиток. Більш того, вона в якомусь сенсі провокує обґрунтування та виділення нових якостей та рівнів, побудову оригінальних моделей, що розкривають і уточнюють сутність, характер і властивості підприємства як процесу. Разом з тим класифікація дає змогу визначити взаємозв'язок і залежність специфічних властивостей підприємства в послідовності їх виокремлення, реалізації та спадковості, сформулювати їх дефініції, що останнім часом особливо активно здійснюють учені і практики. Так, властивість підприємства поступово формувати та закріплювати нові якості, ставати ресурсом самовдосконалення, визначається як інгресивність (поступове формування організацією нових якостей її складових). Цей потенціал підприємства не просто розширює, але й істотно розвиває її селективність, оскільки ґрунтується не тільки на відборі, але і, в першу чергу, на цільовому синтезі принципово нових здатностей складових підприємства, обумовлених змінами зовнішніх та внутрішніх умов її формування, функціонування і розвитку. Здатність до внутрішнього об'єднання якостей елементів у процесі самопідприємства є потенціалом, що послідовно розвивається і використовується, визначаючи кон'югованість (здатність до внутрішнього обміну та об'єднання якостей елементів і організацій). Ця властивість розкриває виключно перспективні ресурси внутрішнього вдосконалення та розвитку організацій. На її основі формуються, функціонують і розвиваються усі сучасні системи та процеси самопідприємства, кооперації, самоврядування, самовдосконалення та вільного розвитку організацій в ринкових умовах. Кон'югованість стає основним конструктивним ресурсом побудови та здійснення оригінальних моделей еволюційних перетворень соціально-економічних систем. Наростаюча здатність організацій до активної, безпосередньої та опосередкованої взаємної комутації й адаптації елементів та систем у межах самопідприємства визначається як кореляційність (здатність до активізації взаємозв'язку). Ця властивість є основою формування широкої виробничої кооперації, інтерактивної ринкової взаємодії, вільного створення і розвитку взаємодії на тлі загального конкурентного середовища. У соціально-економічних підприємств широко використовується здатність елементів до активізації, адаптації та мобілізації максимального функціонального потенціалу в умовах самопідприємства, що забезпечує досягнення оперативної та локальної мети. Ця властивість називається егресивністю (досягнення максимального рівня реалізації якостей підприємства). Вона забезпечує максимальну віддачу кожного елементу та всієї підприємства в цілому, що є стратегічним орієнтиром, який визначає можливості її подальшого вдосконалення та розвитку. Ефект блискавичного цілеспрямованого формування (запозичення) і застосування нових якостей підприємства, що є основним інноваційним ресурсом індивідуума, визначається як емерджентність (оперативна мобілізація нових якостей). Ця властивість, як і егресивність, насамперед використовується соціально-економічними підприємствами, що натрапляють на різноманітні кризові ситуації. На її використанні так чи інакше ґрунтується більшість програм виведення організацій з кризи шляхом диверсифікації, конверсії, освоєння нових сегментів ринку. У реальних умовах розвитку кризової ситуації оперативна мобілізація прихованих, формування та використання нових якостей підприємства нерідко стають єдиним ресурсом репідприємства. Найчастіше він мобілізується та використовується в процесі реструктуризації, розділення, розмежування кризової підприємства на низку часткових, зокрема достатньо успішних формувань. Це дає змогу виділити проблемні складові, зосередити увагу на їх подальшій долі, розробити конкретні шляхи репідприємства, застосувати достатньо широкий спектр найрізноманітніших організаційних рішень. У цілому склад і взаємозв'язок сукупності властивостей підприємства, що визначають та розкривають її системний потенціал, можуть бути представлені таким чином (табл. 2.1). Таблиця 2.1. Властивості підприємства
У представленій класифікації відображено якості, що вимагають певного пояснення. Насамперед серед них виділяється група загальних якостей, що безпосередньо визначають організаційний характер будь-якого об'єднання. До них належать цілісність, комплексність, конструктивність, стійкість та відособленість, які визначають властивості підприємства та зумовлюють формування і розвиток вищенаведеного ряду її специфічних якостей. У переліку загальних властивостей підприємства також виокремлюються : • обмеженість, що визначає межі реалізації підприємства та прояву її властивостей; • репродуктивність, що засвідчує здатність підприємства до відтворення; • адаптивність, що забезпечує можливість пристосування підприємства; • інваріантність, що розкриває палітру можливостей реалізації підприємства; • інтегративність, що відображає входження кожної організації у відповідну макроорганізацію. Таким чином, група загальних для всіх організацій властивостей багато в чому обумовлює ресурси їх функціонування та розвитку, визначає можливості вдосконалення і зміни. Систему соціальних властивостей підприємства формують такі якості: • концептуальність, що відображає певні уявлення суспільства про конкретну організацію; • ієрархічність, що розподіляє підпорядкованість та повноваження різних рівнів підприємства; • консервативність, що виражає прагнення більшості індивідуумів до стабільності та передбачуваності; • проблемність, що реалізує порівняльні начала соціального підходу до підприємства; • мотивованість, що розкриває внутрішню, спонукальну природу будь-якої соціальної підприємства; • інноваційність, що формує діапазон необхідних форм підприємства; • конкурентність, що обумовлює висунення, закріплення та розвиток суспільством найбільш перспективних форм організації; • інтегративність, що відображає стійку тенденцію соціальної підприємства до об'єднання учасників, складових, ресурсів, тенденцій; • кореляційність, що характеризує готовність складових соціальної підприємства до будь-якої взаємодії. Систему синергічних властивостей підприємства відкриває поняття "місія", яке застосовується, як правило, тільки до соціальних систем. Виконання місії підприємства в основному визначається рівнем розвитку такої важливої синергічної властивості, як архітектоніка. Саме вона стратегічними можливостями розвитку, ресурсами різноманітності побудови та перетворення конфігурацій підприємства становить потенціал її самовираження і перспективи вдосконалення. Разом з тим архітектоніка об'єднує складові в загальну конструкцію на основі місії. Особливе значення має така важлива синергічна властивість підприємства, як саморегулювання. Його роль у забезпеченні стійкого функціонування і розвитку підприємства важко переоцінити, оскільки дія закону самозбереження багато в чому ґрунтується саме на цій якості. Власне саморегулювання відображає, з одного боку, абсолютно необхідний ресурс стабілізації, а з іншого — найважливіший потенціал вдосконалення кожної підприємства. Наведена класифікація дає змогу виділити конструктивний взаємозв'язок між загальними, соціальними і синергічними властивостями прояву самопідприємства як системи, що забезпечує основний потенціал функціонування та вдосконалення індивідуума. Цей взаємозв'язок виявляється та реалізується в найрізноманітніших формах підприємства, зміст яких стає функцією об'єктивного і суб'єктивного розвитку суспільства. Так, виділення в представленій класифікації системи синергічних властивостей не тільки акцентує увагу на цільових якостях підприємства, але і вибудовує їх причинно-наслідкову ієрархію, аналогічну до дерева цілей. І справді, якщо місія ідентифікується на рівні глобальної мети підприємства, то архітектоніка, формалізованість та толерантність обумовлюють її стратегічну стабільність, а подальші властивості — відповідні тактичні, оперативні, локальні та часткові рівні цілей її функціонування і розвитку. Подібна диспозиція неминуче зумовлює дискретизацію наведених властивостей, виокремлення та розвиток їх часткових і специфічних проявів на кожному з рівнів, побудову складних конфігурацій взаємодії якостей, що розвиваються та спричинюють, врешті-решт, появу принципово нових організацій. Саме цим шляхом формувався, еволюціонував і відпрацьовувався мережевий підхід до побудови взаємодії комерційних структур на основі властивостей саморегулювання, емерджентності, егресивності та кореляційності в умовах інтенсивного розвитку ринкових відносин. Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|