Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Теорія граничної корисності і суб’єктивна цінність блага

План

Тема 2. Теорія граничної корисності та поведінки споживача

Мета:розкрити основні положення кардиналістської теорії корисності та особливості споживацького попиту

1. Теорія граничної корисності і суб’єктивна цінність блага

2. Концепція рівноваги споживача в термінах граничної корисності

3. Бюджетне обмеження

4. Особливості споживацького попиту

 

Література:[1, с. 64-70], [2, с.47; 49-51; 54-56], [3, с. 32-39], [4, с. 120-126; 130-131], [5, с. 76-79],[6, с. 92-94; 99-111; 121124; 129-131]

 

Згідно з теорією трудової вартості тільки на ринку при обміні виявляється суспільно необхідний рівень витрат праці. Тільки на ринку вартість отримує свою форму вираження у вигляді мінової вартості. Але! Якщо товар купується на ринку, то це відбувається не тому, що хтось розглянув ці витрати праці на виробництво товару як суспільно необхідні, а тому, що даний товар для покупця має певний корисний ефект, покупець цінить цей товар.

Цінність має лише те, що є цінним в очах покупця, чиї суб’єктивні оцінки і надають виробленому благу властивості вартості.

Покупець шукає цінність товару в його корисності для нього.

Корисність – задоволення, яке отримує споживач у процесі споживання товарів та послуг.

З теоретичних уявлень італійського економіста Ф. Галіані (1728-1787) слідує, що найвищу цінність повинні мати товари, що мають найбільшу корисність, наприклад, продукти харчування. Однак ще А. Сміт (1723-1790) відмітив, що даний взаємозв’язок не відповідає дійсності. Його зауваження отримало назву “парадокс Сміта”: якщо цінність речі залежить від її корисності, то чому блага, що мають за нормальних умов найвищий корисний ефект (хліб, молоко, вода), ціняться нижче, чим блага, корисність яких для людини доволі відносна (діамант).

Парадокс Сміта можна розв’язати, розглядаючи два види корисності: сукупну та граничну.

Сукупна (загальна) корисність – це сукупність корисності всіх окремих одиниць блага, яку має у розпорядженні споживач на даний момент часу.

Гранична корисність – це додана корисність, що вилучається споживачем з однієї додаткової одиниці конкретної продукції.

Сукупна корисність (ТU), яка визначається як сума граничних корисностей, зростає в процесі споживання, але вона зростає все меншою і меншою мірою. Це означає, що гранична корисність (МU) – додаткова корисність від споживання кожної додаткової одиниці товару – знижується (див. рис. 2.1). Якщо припустити, що благо можна розділити на нескінченно малі порції, то зростання загальної корисності, що уповільнюється, може бути зображено не у вигляді сходинкової діаграми, а як безперервна опукла лінія (рис. 2.1-а).

TU

6 TU

 

 

1 2 3 4 5 Q

(а)

MU

MU

1 2 3 4 5 Q

(б)

Рис. 2.1. Сукупна (а) та гранична (б) корисність

 

На рис. 2.1-б у вигляді прямокутників відкладена тільки гранична корисність, яка по мірі збільшення кількості товарів спадає.

Таким чином, цінність одиниці якого-небудь блага визначається ступінню важливості такої потреби, яка задовольняється за допомогою цієї одиниці. По мірі збільшення кількості товару, що споживається, його гранична корисність має тенденцію до скорочення. В цьому полягає суть закону спадної граничної корисності. Першочергово цей закон був сформульований як закон насичення потреб німецьким економістом Г. Госсеном у 1854 році. В економічній літературі він отримав назву першого закону Госсена.

Існують нетрадиційні випадки корисності (рис. 2.2).

На рис. 2.2-а зображена функція сукупної корисності антиблага (максимальна корисність спостерігається при його відсутності).

Антиблага – це блага, що мають від’ємну корисність (наприклад, забруднення повітря).

 

TU MU MU MUMU

 

 

Q Q Q

(а) (б) (в)

Рис. 2.2. Нетрадиційні випадки функції корисності

 

Рис. 2.2-б відображає функцію зростаючої граничної корисності (наприклад, колекціонування).

На рисунку 2.2-в представлена функція граничної корисності, яка спочатку зростає, а потім знижується.

Відомі два підходи до вимірювання корисності:

1) Кількісний (кардиналістський) підхід до корисності передбачає, що корисність може мати кількісний вимір, тобто визначатися функціонально.

2) Порядковий (ординалістський) підхід до корисності передбачає можливість оцінювати тільки те, якому набору благ віддається перевага, а не кількісну різницю в корисності. Тобто споживач упорядковує різні набори благ відповідно до власних смаків.

 

 


Читайте також:

  1. E) теорія раціонального вибору.
  2. I. Теорія граничної продуктивності і попит на ресурси
  3. V теорія граничної корисності визначає вартість товарів ступенем корисності останньої одиниці товару для споживача.
  4. Аксіологія права у структурі філософсько-правового знання. Соціальна цінність права.
  5. Балансова теорія визначення статі. Диференціація статі і роль гормонів у цьому процесі.
  6. Біхевіоральна теорія
  7. Блага поділяють на економічні та неекономічні.
  8. В межах наукового підходу існує велика кількість концепцій, але найбільш переконлива – еволюційна теорія.
  9. Взаємозв’язок психодинамічної теорії АСПН з іншими теоріями
  10. Визначення середньої і граничної помилки репрезентативності.
  11. Визначення середньої і граничної помилки репрезентативності.
  12. Визначення середньої і граничної ціни капіталу. Фінансовий ліверидж.




Переглядів: 2678

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Матриця ринкових форм | Концепція рівноваги споживача в термінах граничної корисності

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.02 сек.