Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Ефект впливу зміни ціни на споживацьку поведінку

План

Тема 4. Аналіз поведінки споживача

Мета:розкрити вплив зміни ціни і доходу споживача на формування споживацького попиту

 

 

1. Ефект впливу зміни ціни на споживацьку поведінку

2. Зміна доходу і попиту. Криві “доход-споживання”

3. Зміна ціни і попиту. Криві “ціна-споживання”

Література:[1, с. 74-78; 83-89], [2, с. 58-61], [3, с. 30-32; 43], [4, с. 132-139], [5, с. 96-107], [6, с. 150-182]

Якщо ціна блага Х зростає, споживач зменшує споживання цього блага.

Загальний ефект від зміни ціни може бути розділений на два окремих ефекти: ефект доходу та ефект заміщення.

Ефект заміщення – зміна обсягу попиту, спричинена зміною відносної ціни товару при незмінному реальному доході. Одночасно, в результаті зростання ціни одного з благ загальна сума благ, яку споживач може придбати на грошовий доход, зменшується, тобто зростання цін знижує реальний доход. При падінні цін реальний доход зростає.

Ефект доходу – зміна обсягу попиту, спричинена зміною реального доходу при незмінності відносних цін.

Інтерпретація ефекту впливу зміни цін на споживання існує в двох варіантах: за Дж. Хіксом та за Є. Слуцьким. Розкладання загального результату зміни ціни на ефекти доходу і заміщення за Хіксом і за Слуцьким відрізняються трактуванням реального доходу.

Згідно Хіксу, різні рівні номінального доходу, що забезпечують один і той же рівень задоволення, представляють однаковий рівень реального доходу.

За Слуцьким постійний рівень реального доходу забезпечує лише той рівень номінального доходу, який достатній для придбання одного й того ж набору благ. За Слуцьким для незмінності реального доходу необхідно зберегти той самий набір товарів, що і до зміни ціни, а не забезпечити попередній рівень задоволення, як за Хіксом.

Ефект заміщення визначається як різниця: Х3 – Х1. Ефект доходу визначається як різниця : Х2 – Х3 .

Ефект доходу та ефект заміщення за Дж. Хікcом наведений на рис. 4.1-4.3.

 
 


Qy

A U1

A2 U2

Y1 Y2 E1 E2

Y3 E3 U2

 

X1 X3 B X2 B2 B1 Qx

Рис. 4.1. Ефект доходу та ефект заміщення для нормального товару

Для товару нижчої якості при збільшенні доходу обсяг споживання зменшується, тому ефект доходу від’ємний і рідко перевищує ефект заміщення, а в результаті загальний ефект залишається додатним (рис. 4.2).

Якщо низькоякісний товар займає велике місце у бюджеті споживача, то у випадку зниження ціни на нього негативний ефект доходу перекриває позитивний ефект заміщення, і загальний результат виражається у зниженні попиту на нього, не дивлячись на зниження його ціни (рис.4.3).

Qy

A U2

Y1 Y2 E2

A2 E1

Y3 E3 U2

U1

X1 X2 X3 B B2 B1 Qх

Рис. 4.2. Ефект доходу та ефект заміщення для низькоякісного товару

Qy

A U2

Y2 E2

Y1 A2 Е1 U2

Y3 E3

U1

X2 X1 X3 B B2 B1 Qх

Рис. 4.3. Ефект доходу та ефект заміщення для товарів Гіффена

Товар Гіффена – це товар, що займає найбільше місце у бюджеті споживачів, попит на який за прочих рівних умов змінюється у тому ж напрямку, що і ціна, оскільки ефект доходу перевищує ефект заміщення.

Ефект доходу та ефект заміщення за Є.Слуцьким наведений на рис. 4.4.

За Слуцьким реальний доход не змінюється, якщо зберігається початковий набір товарів (точка Е рис. 4.4). KL – вихідна бюджетна лінія; точка Е – початкова точка рівноваги; KL1 – нова бюджетна лінія (після підвищення Рx )

Допоміжна лінія АВ, що є паралельною до нової KL1, проходить строго через точку попередньої рівноваги Е1. Очевидно, що АВ стає дотичною до кривої байдужості більш високого рівня U3. Таким чином загальний ефект від зміни ціни (Х2 – X1) розкладається на ефект заміни (Х1 – Х3) та ефект доходу (Х3 – Х2).

Qy

A

Y3 K E3

Y2 E2 U3

Y1 E1 U1

U2

X2 L1 X3 X1 B L Qx

Рис. 4.4. Ефект доходу та ефект заміщення за Є.Слуцьким для нормального товару

При цьому рух від точки Е1 до точки Е3 відбувається не вздовж кривої байдужості, а вздовж допоміжної бюджетної лінії.

 

 

2. Зміна доходу і попиту. Криві “доход – споживання”

 

Поведінка споживача в залежності від рівня доходу досліджується за допомогою лінії “доход – споживання”.

Лінія “доход – споживання” ( I-C ) – це множина всіх оптимальних наборів товарів при зміні доходу споживача і незмінному співвідношенні цін.

1. Якщо Х та Y – нормальні товари, то лінія “доход – споживання” йде знизу вгору, зліва направо (рис. 4.5)

Qy

A2 I-C

Y2 A1 E2

Y1 E1 U2

U1

X1 X2 B1 B2 Qx

Рис. 4.5. Лінія “доход – споживання” для нормальних товарів

2. Якщо товар Х – неякісний, а Y – нормальний товар, то лінія “доход – споживання” йде вгору справа наліво (рис. 4.6).

 

Qy I-C

A2

Y2 E2

A1 U2

Y1 E1 U1

X1 X2 B1 B2 Qx

Рис. 4.6. Лінія “доход – споживання” у випадку, коли Y – нормальний товар, Х – товар низької якості

 

3. Якщо товар Х – нормальний, а Y – неякісний, то лінія “доход – споживання” йде вниз зліва направо (рис. 4.7)

Qy

 

A2

A1 U1 U2

Y1 E1

Y2 E2 I-C

X1 B1 X2 B2 Qx

Рис. 4.7. Лінія “доход – споживання” у випадку, коли Х – товар нормальний, Y – товар низької якості

 

4. Існують товари, обсяги споживання яких майже не змінюються при всіх рівнях доходу. Це товари, витрати на які складають невелику частину в бюджеті споживача, а також товари першої необхідності (рис. 4.8).

 

Qy I-C

Y2 A2 E2 U2

A1

Y1 E1 U1

X = const B1 B2 Qx

Рис. 4.8. Лінія “доход – споживання” для випадку, коли товар Х – товар першої необхідності

 

Крива “доход – споживання” дозволяє побудувати індивідуальну кривуЕнгеля, що характеризує зв’язок між обсягом споживання товару та доходом споживача при незмінних цінах і перевагах.

Форми кривих Енгеля для різних товарів можуть бути різними. Якщо попит на товар зростає приблизно пропорційно зростанню доходів, то функція буде лінійною, і крива Енгеля матиме вигляд прямої лінії (рис. 4.9-a)

Qy F Qy F Qy F

 

I I I

(а) (б) (в)

Рис. 4.9. Форми кривих Енгеля для товарів з різною специфікою споживання

 

Для предметів розкоші крива Енгеля є випуклою по вісі доходу (рис. 4.9-б). Для товарів першої необхідності крива Енгеля має вигляд вигнутої до вісі доходу кривої (рис. 4.9-в).

Такий же принцип розмежування груп товарів за типами функцій попиту від доходу використав шведський економіст Л. Торнквіст, який виділив товари першої необхідності, другої необхідності та предмети розкоші (рис. 4.10).

Qу 2 3 1

 

 

I

1 – товар першої необхідності;

2 – товар другої необхідності;

3 – товар розкоші

Рис. 4.10. Криві Торнквіста

Існує група товарів, криві Енгеля для яких мають різний нахил (рис.4.11). Для нормальних товарів крива Енгеля має додатний нахил, для неякісних – від’ємний

Qy F

Y1

Y2

F1

I2 I1 I

Рис. 4.11. Криві Енгеля з різним кутом нахилу

Якщо враховувати, що на споживання певного товару виділяється частина коштів домашнього господарства, то криву Енгеля можна розглядати як залежність витрат на споживання від рівня доходів споживача. З цієї точки зору виділяють:

а) високоякісні товари, витрати на придбання яких зростають швидше, ніж збільшується доход (рис. 4.12-а)

б) якісні товари, витрати на придбання яких зростають повільніше, ніж збільшується доход (рис. 4.12-б)

в) низькоякісні товари, витрати на придбання яких зменшуються по мірі зростання доходу (рис. 4.12-в)

C C C

 

F

F

F

I I I

(а) (б) (в)

Рис. 4.12. Криві Енгеля для різних категорій товарів

 

 

3. Зміна ціни і попиту. Криві “ціна – споживання”

 

Дослідження поведінки споживача в залежності від зміни цін на товари здійснюється за допомогою лінії “ціна – споживання”.

Лінія “ціна – споживання” (Р-С)проходить через всі точки рівноваги споживача, пов’язані зі зміною ціни одного з товарів.

Основні види ліній “ціна – споживання”

1. Лінія “ціна – споживання” для товарів, які є взаємодоповнюючими, буде мати додатний нахил ( ціна товару Х зменшується ) (рис. 4.13).

Qy

A1 P-C

 
 


Y2 E2

Y1 E1 U1 U2

X1 B1X2 B2 Qx

Рис. 4.13. Лінія “ціна – споживання” для взаємодоповнюючих товарів

2. Лінія “ціна – споживання” для нейтральних товарів буде горизонтальною лінією (рис. 4.14).

Qy

 

A1 U1 U2

Y1 E1 E2 P-C

 

 

X1 X2 B1 B2 Qx

Рис. 4.14. Лінія “ціна – споживання” для нейтральних товарів

 

3. Лінія “ціна – споживання” для товарів, які є взаємозамінними, буде спадною (рис. 4.15).

 

QY

A1 U1 U2

Y1 E1

Y2 E2

P-C

X1 B1 X2 B2 Qx

Рис. 4.15. Лінія “ціна – споживання” для взаємозамінних товарів

 

Лінія “ціна – споживання” лежить в основі побудови кривої попиту (рис. 4.16).

Завдяки найпростішому маніпулюванню ціною продукту х за допомогою кривих байдужості і бюджетних ліній можна побудувати криву попиту на продукт х. Для побудови кривої попиту відтворимо на рис.4.16-a лінію “ціна – споживання” з рис. 4.15. На рис. 4.16-б побудуємо вісі координат таким чином, що горизонтальні вісі на рис. 4.16-а і 4.16-б є ідентичним; на обох відмічається кількість продукту х. Таким чином, ми можемо просто опустити перпендикуляри з рис. 4.16-а на горизонтальну вісь рис. 4.16-б. На вертикальній вісі рис. 4.16-б ми відмічаємо обрані нами ціни продукту х. Співвідносячи ці ціни з відповідними кількостями продукції, найдемо точки кривої попиту на продукт х. Припустимо, що всі інші точки відповідності цін і кількості знаходяться аналогічним чином, побудуємо криву попиту на товар х. (рис. 4.16).

 

Qy

 

A1 U1 U2

Y1 E1 E2

Y2 P-C

X1 B1X2 B2 Qx

P (a)

D

P1 E1

P2 E2 D

X1 X2 Qx

(б)

Рис. 4.16. Побудова кривої попиту

 

Зауважимо, що ми встановили закон попиту, виходячи з правильного припущення про “незмінність інших умов”, оскільки зміні підлягала тільки ціна продукту х. Ціна продукту у, так само як і величина доходу споживача та його уподобання, залишалась постійною протягом всього процесу побудови кривої споживацького попиту на продукт х.

 

Контрольні питпння:

1. Розкрийте сутність ефкту доходу та ефекту заміщення.

2. Яким чином здійснюється розкладання загального ефекту зміни ціни на ефект доходу та ефект заміщення?

3. Що представляють собою ефект заміщення та ефект доходу за Хіксом?

4. Що представляють собою ефект заміщення та ефект доходу за Слуцьким?

5. Як побудувати криву “доход – споживання”?

6. Охарактеризуйте основні конфігурації лінії “доход – споживання”.

7. Що представляє собою крива Енгеля? Охарактеризуйте її основні конфігурації.

8. Як побудувати криву “ціна – споживання”?

9. Охарактеризуйте основні конфігурації лінії “ціна – споживання”.

10. Яким чином пов’язані між собою лінія “ціна – споживання” та крива попиту?

ЛЕКЦІЇ №№ 5-6 (4 години)


Читайте також:

  1. I визначення впливу окремих факторів
  2. IV. Критерій питомої потенціальної енергії деформації формозміни
  3. IV. Проблема антропогенних змін клімату або «парниковий ефект».
  4. А. Без зміни хазяїна та ендогенної агломерації
  5. А. Без зміни хазяїна та ендогенної агломерації
  6. АДАПТАЦІЯ ОПЕРАЦІЙНОЇ СИСТЕМИ ДО ЗМІНИ ЇЇ ЗАВАНТАЖЕННЯ.
  7. Аденогіпофіз, його гормони, механізм впливу
  8. Аденогіпофіз, його гормони, механізм впливу, прояви гіпер- та гіпофункцій.
  9. Адміністративні зміни кінця 18-19 ст. та утворення нових архівів
  10. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах
  11. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах
  12. Аміноглікозиди (стрептоміцину сульфат, гентаміцину сульфат). Механізм і спектр протимікробної дії, застосування, побічні ефекти.




Переглядів: 1752

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Кутова рівновага: сутність та основні види | Попит. Функція попиту. Зміна попиту та величини попиту

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.027 сек.