Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Поняття та особливості фінансово-правової норми.

Фінансово-правові норми та фінансово-правові відносини.

Тема 2

1. Поняття та особливості фінансово-правової норми.

2. Структура фінансово-правової норми.

3. Класифікація фінансово-правової норми.

4. Фінансово-правові відносини: зміст, особливості, види та суб'єкти.

 

Фінансове право, як галузь права, має свої первинні, вихідні елементи, якими є фінансово-правові норми.

Фінансово-правова норма – це встановлене державою і забезпечене засобами державного примусу правило поведінки у відносинах, які виникають в процесі створення, розподілу і використання грошових фондів держави.

Фінансово-правові норми мають характерні риси, що притаманні будь-яким правовим нормам, так і специфічні, характерні тільки для норм фінансового права. До загальних ознак фінансово-правової норми відносяться такі:

- норму встановлює держава, а тому її виконання забезпечується примусовою силою держави;

- норма є правилом поведінки загального характеру, яке стосується всіх учасників відносин, що нею регулюються;

- норма покладає на учасників відносин юридичні обов’язки і надає їм суб’єктивні права;

- норма завжди виражена у будь-якому правовому нормативному акті – законі, указі, постанові, інструкції, який прийнятий компетентним державним органом чи органом місцевого самоврядування.

Специфічні ознаки фінансово-правової норми обумовлені в кінцевому результаті особливостями предмета і метода фінансово-правового регулювання.

Перш за все, фінансово-правові норми відрізняються від всіх інших норм права своїм безпосередньо цільовим призначенням, яке визначається предметом фінансово-правового регулювання, тобто відносинами, які виникають в процесі фінансової діяльності держави, з приводу створення, розподілу і використання державних фондів грошових коштів.

З точки зору походження фінансово-правових норм їх особливість полягає в тому, що вони рідко виникають як фактичні, тобто в громадському житті рідко складаються правила поведінки, які є прототипом фінансово-правової норми. І дійсно, фінансові відносини не існують і не виникають самі по собі. Держава надає фінансовим відносинам адекватні форми прояву: встановлює конкретні види платежів, порядок їх надходження в державні фонди, встановлює напрями використання фінансових ресурсів, їх розподіл і т.д. Все це проводиться за допомогою фінансово-правових норм, модель яких створюється державою.

Але не можна забувати про те, що в процесі фінансової діяльності виникають і такі відносини, які не є фінансовими з економічної точки зору, бо в рамках цих відносин не відображається рух грошових засобів, що є основною ознакою фінансів.

Наприклад, відносини з бюджетного процесу, по встановленню податків, зборів, по державному, фінансовому контролю і т.д. Практика показує, що в цій групі відносини інколи виникають як організаційні, і тільки після цього набувають правового оформлення. А це означає, що спочатку створюється фактична модель поведінки, а потім вона оформляється нормою права.

Фінансово-правові норми відрізняються від інших норм в системі права своєю нестабільністю, що обумовлено двома причинами. По перше, відносини, які виникають в процесі фінансово-господарської діяльності держави, за своєю сутністю є економічними, а це означає, що вони зазнають впливу різних економічних коливань у зв’язку із структурними змінами в системі управління, змінами в політиці та ін.

Нестабільність відносин, які являють собою предмет фінансово-правового регулювання, призводить до нестабільності самого фінансово-правового регулювання, і перш за все, до скасування старих і появі нових фінансово-правових норм. По друге, фінансово-правові відносини, які охоплюються сферою фінансової діяльності держави, є первісно не стабільні. Вони існують в рамках правових актів про бюджет, які діють тільки один фінансовий рік. Таким чином, бюджетно-правові норми як частина фінансово-правових, періодично виступають з прийняттям відповідних законів про бюджет і втрачають свою силу із закінченням фінансового року.

Особливості відносин, які складають предмет фінансово-правового регулювання обумовлюють наявність в системі фінансово-правових норм малої різноманітності норм, а особливо: норм розрахунків. Це пов’язано з грошовим характером фінансів, а отже, із вимогами фіксації і рахунку. Прикладом норм розрахунків є норми щорічного прийняття законів про бюджет, які містять числові показники доходів і видатків бюджетів, державного боргу і т д.

Фінансово-правові норми мають ряд особливостей, обумовлених методом фінансово-правового регулювання, в якості якого виступає метод владних приписів.

Перш за все, фінансово-правові норми – в переважній більшості є зобов’язуючими (чи імперативними), тобто ними встановлюються обов’язки різних суб’єктів фінансового права. І це є природно, бо метод владних приписів, домінуючий у фінансовому праві, припускає, що рішення будь-якого питання виконується однією стороною, а точніше: державою. Держава встановлює в законах, а органи місцевого самоврядування – в рішеннях конкретні правила поведінки, які зобов’язують суб’єктів до їх виконання. Наприклад, держава, встановивши податки і збори, не залишає суб’єктам ніякої самостійності, а тільки зобов’язує їх сплатити у відповідності до своїх вимог. Імперативність фінансово-правових норм розповсюджується на суб’єктів, що їх дотримуються. Державні органи, уповноважені видавати владні приписи, самі зв’язані вимогами фінансово-правових норм.

Крім цього, значну частину фінансово-правових норм складають компетенційні норми, тобто такі, якими встановлюються компетенції державних органів і органів місцевого самоврядування у сфері фінансів. В законодавстві такі норми найчастіше подаються у нейтральному формулюванні чи формуються через права відповідних суб’єктів.

Також у фінансовому праві мають місце правові норми, які встановлюють права суб’єктів фінансового права в класичному їх розумінню, тобто не обтяжені ознаками обов’язковості. Але число таких норм відносно зобов’язуючих (імперативних) і компетенційних відносно не велике. Це зумовлено методом владних приписів, домінуючим у фінансовому праві, для якого не характерно надання суб’єктам права свободи міркування, можливості вибору поведінки. Особливість уповноважених фінансово-правових норм полягає в тому, що вони в більшості випадків є похідні, вторинні від зобов’язуючих. Вони ніби «прив’язані» до зобов’язуючих (імперативних) фінансово-правових норм, утворюючи з ними цілий комплекс норм. Без зобов’язуючих норм уповноважені норми не мали б ніякого сенсу і у суб’єктів фінансового права не виникало б потреби в їх реалізації.

Перевага в системі фінансово-правових норм зобов’язуючих (імперативних), компетенційних норм, а також специфіка уповноважуючих фінансово-правових норм дозволяє констатувати, що в цілому вони мають імперативний характер.

 


Читайте також:

  1. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  2. II. Поняття соціального процесу.
  3. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  4. VI.3.3. Особливості концепції Йоганна Гайнріха Песталоцці
  5. VI.3.4. Особливості концепції Йоганна Фрідриха Гербарта
  6. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  7. А/. Поняття про судовий процес.
  8. Агітація за і проти та деякі особливості її техніки.
  9. Аграрне виробництво і його особливості
  10. Аграрне право як галузь права, його історичні витоки та особливості.
  11. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  12. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії




Переглядів: 1315

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Фінансове право та наука фінансового права | Класифікація фінансово-правових норм.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.