Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Кераміка

 

Епоха рококо ознаменувалася блискучим розквітом кераміки. Для народного мистецтва як і раніше характерне виробництво поливного гончарного посуду; фаянсові мануфактури у Франції й в інших країнах змагаються в зусиллях проникнути в секрет виробництва порцеляни. Замилування китайським мистецтвом і особливо порцеляновими виробами династії Мін, що поставлялися ост-індськими компаніями, викликає безліч копій і наслідувань, а також виготовлення в мануфактурах різних країн Європи статуеток, що зображують китайців. Створюються фаянсові «болванчики», іноді задумані як зображення Будди, і навіть «Вісім даоських мудреців». Китайські сюжети були в ході в Мейсені, Шантильї, Меннесі, Челсі, Бау, Дербі й інших мануфактурах. Головним центром фаянсового виробництва у Франції є Руан, який створив «променеподібний візерунок». Він складається з ламбрекенів, імітації мережева та інших мотивів, які розташовані в строгій симетрії. В руанському фаянсі переважає орнамент, фігури зустрічаються рідко і не грають суттєвої ролі. Мотиви «мережива» виконуються синім по білому тлу, або навпаки, білим в резервах по синьому тлу. Принцип нанесення орнаменту подібне з технікою чорно фігурної та червоно фігурної кераміки у греків. Візерунки «мережива» прикрашають головним чином великі блюда, іноді вони поліхромні, але завжди чудово гармонують з формою вироба. Руан не остався осторонь від захоплення китайським мистецтвом. Розпис – квітучі гілки – навіяні китайським фарфором, на інших предметах зображені фігурки китайців.

З середини ХУІІІст. остаточно утвердився стиль рококо: краї тарілок і блюд становляться хвилясті, у декоруванні ми знаходимо сцени з персонажами в дусі Буше і Піллемана. Найбільш поширений візерунок із квітів і птахів, які межують з колчаном або рогом достатку; орнамент цього типу користувався широким попитом і безкінченно копіювався і повторювався. Руан імітує вироби Страсбурга і Марселя.

Інші керамічні центри Франції рідко піднімаються до рівня продукції Руана. Найбільш своєрідні з неверських виробів вже не мають відношення до стилю рококо, а виготовлені у рамках народного мистецтва, яке досяглося великої висоти наприкінці XVIII ст.

Керамісти Мустьє, і зокрема Жозеф Олери, розробляють техніку поліхромного декору з перевагою жовтих і зелених тонів. У Мустьє виготовляються сервізи, прикрашені мотивами рокайля й «квітами картоплі». Вироби Мустьє мають більший успіх на Аквітанському півдні до Бордо і Самаде.

Марсельські фабрики спочатку наслідують Мустьє й Руану, застосовуючи випал при високих температурах, потім освоюють муфельний випал, який і приносить славу марсельському фаянсу. Найбільшою популярністю користується фабрика вдови Перрен; її вироби - вази й тарілки типової для рококо форми розписані польовими квітами, плодами, комахами. Квіти зображуються на жовтім тлі. Оригінальні пейзажні розписи й мініатюрні картинки марсельського порту й провансальських рибалок, але, мабуть, найбільш удалі зображення риб і раковин, які ближче до специфіки кераміки. Славилися також марсельські фабрики Саві й Робера; Робер спеціалізувався у виробництві гризайлей із зображеннями тварин.

Іншим великим керамічним центром є Страсбург, зобов'язаний своєю славою трьом поколінням родини Ханнонг, що працювали в період між 1709 і 1780 рр. Після спроб наслідувати саксонські статуетки Ханнонги створюють кераміку із квітковим декором, гартовану спочатку при високих температурах, а потім у муфельній печі. Після «індійських квітів», натхненних східними зразками, вони розробляють близько 1760 р. реалістично трактований декор — «страсбурзькі квіти» (іл.585). Тонкий малюнок з ніжними відтінками квітів повторює німецькі, а потім і французькі моделі. Найбільш удалий зі страсбурзьких мотивів - рози й півонії; обмежене число тонів підсилює декоративні якості виробу, де пурпур квітки контрастує із зеленню листя на білім тлі блюда або тарілки. Страсбурзькі фаянси поширюються по Ельзасі й Лотарингії; вони виготовляються на фабриках у Нідервілері, у Люневілі, у Лез-Ілеті, які іноді переманюють робочих фабрики Ханнонгов. Вплив Страсбурга виходить за межі прилеглих районів, воно відчувається й у віддалених країнах -у Скандинавії (у Копенгагені й у Рерстранді) і, крім того, у Швейцарії й навіть в Угорщині.

Якщо не вважати фабрику Понт- о-Шу в Парижі з її виробами з тонкого білого фаянсу, що імітують форми металевих виробів ( зокрема, супові миски), прославлений французький фаянс хилиться наприкінці XVIII ст. до заходу й витісняється тонкостінними англійськими й особливо німецькими виробами.

У Голландії, у Дельфті, триває виготовлення посуду з поліхромним декором у китайському стилі й імітацій японських ваз із розписом Адріана Пейнакера ( близько 1725 р.), а також оригінальних ваз для тюльпанів (іл. 587). Продукція багатьох мануфактур ще видає вплив мистецтва Азії; у той же час активно розвивається й здобуває самобутні риси галузь кераміки більш простого й побутового призначення - кахлі. Кахлі з Дельфта й Роттердама завойовують загальноєвропейську славу, їх використовують у Данії й навіть у Португалії. Кахлі обпікалися перший раз при температурі в 1000, а потім покривалися шаром білої олов'яної глазурі й розписувалися синім кобальтом і фіолетовою фарбою (марганцем), до яких іноді додавалися зелена (окис міді) і жовта (сурма й свинцева). Зображувалися фігури людей і тварин, біблійні сцени, пасторалі, пейзажі, морські картини. Найчастіше кахель містить у собі весь мотив цілком, але іноді сюжет займає кілька плиток; так, наприклад, панорама Роттердама з кораблями на першому плані складається із дванадцяти кахлів. Звичайно ними викладається стіна близько вогнища.

Кахлі виготовляються й у Португалії, де вони називаються «азулежу»; ними облицьована стіна клуатра собору в Порту (іл. 588).

У Німеччині в Ханау виготовляються фаянси із квітковим декором, також відзначені китайським впливом. Але найбільшою подією явилась розгадка секрету виробництва порцеляни, здійснена в 1709 р. Иоганном Бетгером у Мейсені. Це відкриття ознаменувало переворот в історії європейської кераміки. Одержання твердої білої порцеляни, що становила ціль довгих і пошуків вишукувань, стало нарешті можливим після виявлення покладів каоліну. Будучи алхіміком, Бетгер бився в пошуках філософського каменю для видобутку золота із простого металу. Цієї мети Бетгер, природно, не досягся, але в процесі своїх пошуків він відкрив нову керамічну сировину, яка не тільки збагатила Саксонію, але й принесло їй світову славу. Оскільки Бетгер був експериментатором і вченим, але не художником і не керамістом, курфюрст саксонський доручає придворному ювелірові художнє керівництво створеної в Мейсені мануфактурою, а фаянсовщікам - виробництво порцеляни. Перші вироби наслідують китайські зразки, потім під керівництвом живописця по порцеляні Херольда, що успішно очолив мануфактуру, її виробництво розширюється. Крім посудин і блюд починають виготовляти порцелянові фігурки. Освоюються нові прийоми поліхромного розпису. Живописці по порцеляні створюють справжні мініатюрні картини в стилі Ватто.

Після цього початкового періоду на чолі Мейсенської мануфактури протягом двадцяти років стояв Генріх Брюль. На ці роки доводиться розквіт творчості скульптора Іоахима Кендлера. Виготовляються блюда, чайні й кавові сервізи, табакерки й вази в стилі рококо, на жаль, витончений декор багатьох виробів майже приховує форму: прикладом може служити супова миска зі знаменитого сервізу графа Брюля, створеного між 1737 і 1741 рр. Виготовляються також і великі настільні прикраси; саме цікаве з них дуже типово для епохи по своєму сюжету, воно зображує храм Любові, складається зі ста чотирнадцяти предметів і датується приблизно 1750 р. (Франкфурт, Музей).

Поряд із цим Кендлер і інші скульптори, як, наприклад, І.-Ф. Еберлейн, створюють моделі незліченних поліхромних порцелянових статуеток від св. Луки до Вакха й від курфюрста Августа III до Арлекіна. Збереглося чимало варіантів Арлекінів, на самоті й у парі з Коломбіною, є також і китайці, пастухи і пастушки, різні жанрові сценки цього часу зі скрупульозно точною передачею деталей одягу, фігурки бродячих ремісників у характерних костюмах і з типовими для їхньої професії знаряддями. Увесь цей мирок представлений з великою жвавістю, іноді, втім, надмірної, як ми це бачимо на прикладі групи «Викрадення Прозерпини». До кінця своєї діяльності Кендлер не втратив ні багатства уяви, ні майстерності: досить глянути на фігурки із сервізу, піднесеного Фрідріхом II генералові Мелендорфу в 1761 р. Граціозні саксонські порцелянові статуетки є самим живим і чарівним втіленням епохи рококо.

Успіх мейсенської продукції був величезний і викликав у всіх керамічних центрах Європи незліченні наслідування, а в більш пізні часи й чимало підробок. Саксонські вироби визначають стилістичні риси європейської порцеляни. На Німфенбургській мануфактурі в Баварії по моделях скульптора Ф. А. Бустеллі створюються статуетки персонажів італійської комедії; своєю добірністю й влучністю характеристик вони суперничають із роботами Кендлера. Там же в 1740 р. створюється оригінальний сервіз із чорними силуетами для курфюрста Саксонії Августа Сильного (Париж, Музей декоративних мистецтв). На порцеляновім підприємстві Франкенталя, яке було засновано в 1755 р., що переселилися зі Страсбурга Ханнонгом, і в Хйохсті теж виготовляються статуетки. У Людвигсбурзі В. Бейер створює фігурки китайців, там же виконаний канделябр на три свічі зі статуеткою Діани (іл. 592) з типовим для стилю рококо витонченим контуром. Берлінська королівська мануфактура виготовляє сервізи для Сан-Сусі, резиденції Фрідріха II. У Відні Марія-Терезія засновує імператорську порцелянову мануфактуру.

В Англії порцелянові заводи в Бау, Челсі, Дербі, а потім у Вустері роблять вироби високої якості, чудові по багатству творчої фантазії й барвистої гами. Спочатку завод у Челсі імітує китайські вироби з білої порцеляни і японські зразки, потім під впливом Мейсена там створюються розписи із зображеннями різних квітів, а вироби здобувають рокайльні форми. Але більшої своєрідності Челсі досягає у виготовленні флаконів для парфумів у вигляді людських фігурок. Продукція мануфактури у Вустрі, що виникла пізніше інших, найбільш значна. Вустер нерідко наслідує інші підприємства й використовує популярні французькі сюжети, як, наприклад, амурів Бушеві й інші. Свої сині й рожеві фони Вустер запозичить у севрських виробів. Підприємство Лонгтон у Стаффордширі створює статуетки, а також блюда й вази з мотивами дубового листя.

Виробу Італії й Іспанії представлені продукцією королівської мануфактури в Капо ди Монте, яку Карл III Неаполітанський, ставши королем Іспанії, перевів у Буен Ретиро, переселивши в Іспанію й кращих майстрів. На жаль, занадто підкреслений рельєфний писаний декор псує в цілому гарні статуетки. Венеціанська порцеляна наслідує Мейсену, але із широким використанням червоного залізного кольору й сюжетів у стилі італійського рококо.

Завдяки Венсенської, а пізніше Севрської мануфактурам Франція займає значне місце спочатку у виробництві м'якої порцеляни, а потім, при Людовику XV, твердої порцеляни. Спроби виробництва порцеляни робилися також у Руані, Страсбурзі, Сен-Клу, Меннесі, Шантильї. Заснована в 1725 р. принцом Конде, мануфактура Шантильї копіює японську порцеляну з його колекції, потім виробляє більш самостійний декор з мотивами із квітів і тварин.

Після первісних труднощів Венсенський завод стає в 1753 р. «Королівською порцеляновою мануфактурою», а в 1756 р. його переводять у Севр. Севрський декор являє собою розпис у білих резервах, обрамлених рокайлем. Фони — спочатку білі, потім переміняються кольоровими у звучних тонах, спочатку густо-синіми, потім знаменитим «королівським синім», бірюзовим і ясно-жовтим. Використовувалися й однотонні розписи. Привілеєм Севру було вживання позолоті. В 1757 р. створюється колір «рожевий помпадур», що був у великій моді протягом дев'яти років; нині вироби в ніжно-рожевих тонах нагадують нам про те, що всесильна фаворитка Людовика XV жваво цікавилася мануфактурою й захищала її. Англійці помилково називають цей колір «рожевий Дю Баррі». Характерний декор севрських виробів становлять птаха й квіти, порізно, гірляндами або в букетах. Зустрічаються також пейзажі, пастушки й амури в стилі Бушеві. Сам Бушеві, так само як і ювелір Кл.-Т. Дюплессі, що постійно працює для Севру, створює моделі для порцелянових виробів.

Поряд із блюдами й різноманітними посудинами Севр робить і порцелянову пластику. Севрські статуетки виготовляються не блискучими й поліхромними, як саксонські, а з матового білого бісквіта, освоєного після 1751 р. М'яка фактура неглазурованого бісквіта дозволяє вигідно підкреслити тонкість моделіровки. Протягом десяти років скульптурною майстернею керує Е. М. Фальконе, у її роботі бере участь ряд видатних художників: Бушардон, Пігаль, Салі й Тараваль. Севрські бісквіти користуються заслуженою славою (іл. 590). Керамісти цієї мануфактури створили в 1761 р. твір, що об'єднав два вида техніки - погруддя Людовика XV по моделі Лемуана з бісквіта на п'єдесталі із твердої порцеляни, розписаної Доденом синіми й зеленими квітами.

 


Читайте також:

  1. Будівельна кераміка
  2. Кераміка
  3. Кераміка




Переглядів: 1603

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Живопис | Ювелірна справа

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.