МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Релігія і мистецтво давніх кочових народів
Початок І тис. до н.е. ознаменувався істотними змінами в господарстві, культурі та побуті населення, яке проживало на землях України. Ці зміни були розпочаті кімерійцями, продовжені іншими кочовими племенами – скіфами і сарматами. Кімерійці з’явилися у Причорномор’ї у ІХ ст. до н. е. і проживали тут до VІІ ст. до н. е. Про „уславлених кобилодоїв“ (так їх дуже часто називали у давнину) повідомляє не тільки Гомер в „Одісеї“, а й Геродот, Каллімах, Страбон та інші автори. Кімерійці займали територію між Дністром і Доном; вони першими на українських землях перейшли до кочового скотарства. Кімерійці були войовничими племенами. Це відбилося на їх матеріальній культурі, зокрема, на озброєнні воїнів та спорядженні коней. Вони виготовляли луки з дерева, кісток та рогів, також мечі, кинджали, булави. Вони першими опанували верхову їзду на конях, навчилися виплавляти залізо з болотної руди. Кімерійське мистецтво мало прикладний характер. Орнамент прикрашав кинджали, мечі, наносився на посуд. Це були геометричні фігури – спіралі, ромби, квадрати. Збереглися і деякі зразки кімерійської монументальної скульптури – статуї, що напевно зображували воїнів. У VІІ ст. до н. е. кімерійців витіснили скіфи. Джерелом наших знань про них є твори грецьких авторів, у першу чергу „Історії“ Геродота, а також поховальні скіфські кургани, де археологи знаходять різноманітні речі знаті. Релігія скіфів досягла розвинутого політеїзму. На чолі скіфського пантеону стояла богиня Табіті, яку Геродот ототожнює з грецькою Гестією. Табіті символізувала народжувальний початок у природі і була божеством світла і вогню. Землю і воду уособлювала богиня Апі. Шлюб Папая і Апі – це союз неба і землі, джерело всього живого. Особливе місце в пантеоні належало богові війни Аресу. Про міцність і велич Скіфської держави свідчать скіфські кургани. Померлих представників знаті ховали під курганами, висота деяких сягала декілька десятків метрів. Одним з найбільших був Чортомлицький поблизу Нікополя. Основу господарської діяльності скіфів становило скотарство. На формування характеру скіфської культури значний вплив мали античні міста–держави Північного Причорномор’я. Високого рівня розвитку у скіфів досягли архітектура, скульптура, живопис, декоративно ужиткове мистецтво Побутові речі прикрашались складними, майстерно виконаними орнаментами – переважно зображеннями реальних та фантастичних тварин. Цим орнаментам надавалося магічне значення. Його стиль називався „звіриним“ і він в епоху заліза поширився на значній території Євразійського континенту. Високого рівня у скіфів досягло ювелірне мистецтво. Їх прикраси з дорогоцінних металів вражають красою, високою майстерністю виконання. Основним матеріалом для виготовлення шедеврів мистецтва вони використовували кістку, ріг, бронзу, срібло, золото, залізо. На багатьох виробах зображені сцени з життя скіфів. Вони так деталізовані і є точними, що за ними можна вивчати життя і побут цього народу. Скіфські художники вправно володіли реалістичними методами зображення, досконало знали анатомію людини і тварин. До найвідоміших творів скіфського мистецтва належать: чаша з Гайманової могили, золотий гребінь з кургану Солоха, срібна амфора з кургану Чортомлик, кубок з кургану Куль-Оба, всесвітньо відома пектораль з Товстої Могили діаметром 30 см та вагою бл. 1150 г. Також вражає досконалістю прикрашений фігуркою вепра кинджалз експозиції Національного музею історії України. До наших днів дійшли зразки скіфської скульптури, виконані з граніту, пісковику чи вапняку, воїни у бойовому обладунку. Під час розкопок курганів знайдено чимало зразків музичних інструментів. Серед них металеві дзвіночки, бубонці, брязкальця, тризубці (шумові інструменти) і т. п. На скіфських коштовностях часто трапляються зображення музикантів. У ІІІ ст. до н.е. на території сучасної України з’являються іраномовні племена сарматів. Спочатку їх культура була близькою до скіфської, пізніше вона збереглася лише в західних сарматів. Науковці називають сарматів народом–військом, тому що майже все чоловіче населення було воїнами. Сарматські жінки мали значний вплив на суспільне життя і також мали відношення до армії. Віра сарматів мало чим відрізнялася від скіфської. Основними у сарматів були культи сонця і вогню та Великої Богині–матері Астрати, а також культ бога війни, уособленням якого був меч. Для сарматського мистецтва тих часів характерний так званий звіриний бірюзово–золотавий стиль. Характерною рисою його є інкрустація постатей тварин (очей, вух, м’язів тощо) бірюзою, сердоліком та іншим камінням або емаллю. Археологи знайшли сарматські вироби з золота у Запорізькому та Ногайчинському курганах.
Читайте також:
|
||||||||
|