Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Надання фінансової допомоги бюджетам у певній сумі (бюджетні трансферти).

Метод відсоткових відрахувань від загальнодержавних податків і доходів був започаткований ще 1931р. разом із проведенням податкової реформи. Досвід багаторічного використання цього методу (особливо в умовах централізованої бюджетної системи, властивої командно-адміністративній економіці) приводив багатьох економістів до висновку щодо його переваг.

Переваги методу процентних відрахувань:

· Збалансування місцевих бюджетів проводиться із застосуванням гнучких доходних джерел, тобто здійснювати його достатньо ефективно;

· Досягається зацікавленість місцевих фінансових органів у повній мобілізації не тільки власних доходних джерел, але й загальнодержавних податків, тому що визначену частину можна одержати лише за умови їх повного надходження;

· Місцеві фінансові органи є відповідальними за своєчасне і повне надходження загальнодержавних податків і доходів.

Ефективність методу процентних відрахувань пояснюється тим, що в якості регулюючих доходів у нас використовуються такі, які характеризуються: рівномірністю надходження в часі; рівномірністю надходження по території країни; достатньо великими розмірами надходжень; захищеність від дії економічних та інших факторів, які б могли спричинити коливання в обсягах надходжень.

При застосуванні методу процентних відрахувань виділяють такі види нормативів відрахувань від регулюючих доходів:

· Єдині(для місцевих бюджетів усіх адміністративно-територіальних одиниць),

· Груповієдині в межах певних груп місцевих бюджетів (залежно від рівня податкового потенціалу і бюджетної забезпеченості на одного жителя),

· Індивідуальнідля кожного бюджету.

У практиці бюджетного регулювання України за роки незалежності застосовувались всі види нормативів відрахувань від загальнодержавних податків. Так, у 1994 та 1997 роках використовувались єдині нормативи відрахувань за всіма регулюючими податками. У 1998 році було зроблено спробу розподілу податків: за державним бюджетом закріплювалися непрямі, а за місцевими бюджетами – прямі податки. У 1999р. відбулося повернення до групових нормативів відрахувань. Зараз перевага надається єдиним нормативам, що відповідає ринковим засадам господарювання.

Крім використання методу відсоткових відрахувань від загальнодержавних податків та доходів збалансування місцевих бюджетів може здійснюватися шляхом надання із державного бюджету допомог у певній визначеній сумі. Такі виплати одержали назву офіційних трансфертів.

Всі бюджетні трансферти, поділяються на дві групи в залежності від цільового спрямування коштів:

1) поточні;

2) капітальні.

До поточних офіційних трансфертів належать грошові допомоги (дотації), які одержують бюджети нижчих рівнів при недостатності доходних джерел, тобто метою надання поточних офіційних трансфертів є збалансування даних бюджетів.

На відміну від поточних, капітальні офіційні трансферти (субвенції) передбачають цільове використання одержаних коштів і тому безпосередньо впливають на структуру видатків бюджетів, які їх отримують.

В залежності від джерел одержання офіційні трансферти поділяються на:

офіційні трансферти від органів державного управління;

офіційні трансферти одержані із-за кордону;

офіційні трансферти з недержавних джерел.

У сучасних умовах важливе місце в процесі бюджетного регулювання займають трансферти; разом із запровадженням Бюджетного кодексу України вони стають основним методом бюджетного регулювання. Такі зміни відповідають досвіду зарубіжних країн, який свідчить, що в останні роки спостерігається стала тенденція зростання ролі бюджетних трансфертів, підтвердженням якої є збільшення їх питомої ваги у сукупних доходах місцевих бюджетів.

Основні терміни за темою: міжбюджетні відносини, міжбюджетні трансферти, дотації вирівнювання, субвенції, бюджетне регулювання, вертикальне бюджетне регулювання, горизонтальне бюджетне регулювання, фінансове вирівнювання.

 

Питання для самоконтролю знань:

1.Які передумови виникнення міжбюджетних відносин?

2.Назвіть причини територіальних відмінностей у формуванні доходів та у складі і обсягах видатків місцевих бюджетів.

3. Охарактеризуйте типи бюджетних трансфертів в Україні.

4.Назвіть соціально-економічні показники розвитку території, за якими вона може бути визнана депресивною.

5.Назвіть форми державної підтримки регіонів з метою стимулювання розвитку депресивних територій.

6.В чому зміст бюджетного регулювання?

7.Назвіть методи бюджетного регулювання.

8.Вкажіть переваги методу процентних відрахувань.

Питання на самостійне опрацювання:

1.Поняття та принципи бюджетного унітаризму.

2.Визначення та види бюджетного федералізму.

3.Напрямки бюджетного регулювання.

4.Мета бюджетного регулювання та шляхи її досягнення.

5.Нормативи відрахувань від загальнодержавних податків у доходи місцевих бюджетів.

6.Систематика міжбюджетних трансфертів у Бюджетному кодексі України.

7.Міжбюджетна реформа в Україні.

8.Існуючий порядок розрахунку дотацій вирівнювання місцевим бю­джетам з Державного бюджету України.

9.Шляхи вдосконалення розрахунку дотацій вирівнювання

Тестові завдання до теми

1. Міжбюджетні відносини в Україні визначає:

а)Бюджетний кодекс;

б)ЗУ «Про бюджетну систему»;

в)ЗУ «Про місцеве самоврядування»;

г) ЗУ «Про Державний бюджет».

2.Міжбюджетні відносини - це відносини між:

а)АРК та органами місцевого самоврядування;

б)місцевими бюджетами різного рівня;

в)державою та органами місцевого самоврядування;

г)усі відповіді правильні.

3.Міжбюджетні відносини включають:

а)фінансову підтримку місцевих бюджетів із боку держави;

б)поділ повноважень між державою та органами місцевого само­врядування;

в)розмежування доходів і видатків між рівнями бюджетної сис­теми;

г)усі відповіді правильні.

4.Метою регулювання міжбюджетних відносин є:

а)перерозподіл бюджетних ресурсів;

б)наповнення місцевих бюджетів;

в)наповнення державного бюджету;

г)усі відповіді правильні.

5.Назвіть причини відмінностей у формуванні доходів та ви­датків місцевих бюджетів:

а)різний рівень економічного розвитку;

б)різноманітність природно-кліматичних умов;

в)особливості розташування населених пунктів;

г)усі відповіді правильні.

6.Назвіть методи бюджетного регулювання:

а)метод процентних відрахувань від загальнодержавних податків та доходів, які Надходять на території місцевого бюджету;

б)бюджетні дотації;

в)правильні відповіді а) і б);

г)Надання фінансової допомоги бюджетам у певній сумі (бюджетні трансферти).

7.Бюджетні дотації - це:

а)кошти, що передаються адміністративно-територіальними оди­ницями в Державний бюджет в обсягах, визначених законом про Державний бюджет України на поточний рік;

б)трансферні ресурси, що надаються з державного бюджету міс­цевим бюджетам на фінансування цільових витрат;

в)трансферні ресурси, що передаються з державного бюдже­ту місцевим бюджетам на фінансування цільових витрат і які підлягають обов'язковому поверненню у випадку нецільового використання;

г) трансферні ресурси, що передаються з Державного бюджету України місцевим бюджетам безповоротно для збалансування їхніх доходів і витрат.

8.Бюджетні субвенції - це:

а)кошти, що передаються адміністративно-територіальними оди­ницями в Державний бюджет в обсягах, визначених законом про Державний бюджет України на поточний рік;

б)трансферні ресурси, що надаються з державного бюджету міс­цевим бюджетам на фінансування цільових витрат;

в)трансферні ресурси, що передаються з державного бюдже­ту місцевим бюджетам на фінансування цільових витрат і які підлягають обов'язковому поверненню у випадку нецільового використання;

г)трансферні ресурси, що передаються з Державного бюджету України місцевим бюджетам безповоротно для збалансування їхніх доходів і витрат.

9.Фінансове вирівнювання - це:

а)трансферні ресурси, що передаються з державного бюдже­ту місцевим бюджетам на фінансування цільових витрат і які підлягають обов'язковому поверненню у випадку нецільового використання;

б)кошти, що передаються адміністративно-територіальними оди­ницями в Державний бюджет в обсягах, визначених законом про Державний бюджет України на поточний рік;

в)приведення у відповідність витрат місцевих бюджетів до га­рантованого державною мінімального рівня соціальних послуг на одного мешканця, ліквідація диспропорцій у здійсненні бюджетних видатків за окремими територіями;

г)жодної правильної відповіді.

10.Бюджетне регулювання - це надання коштів:

а)з державного бюджету місцевим бюджетам;

б)одними місцевими бюджетами іншим;

в)з місцевих бюджетів у державний;

г)усе перераховане.

11.Бюджетне регулювання поділяють на:

а)вертикальне і горизонтальне;

б)повне і часткове;

в)централізоване і децентралізоване;

г)усі відповіді правильні.

12.Які інструменти бюджетного регулювання використовують в Україні?

а)власні доходи;

б)закріплені доходи;

в)бюджетні трансферти і позички;

г)усі відповіді правильні.

13.Види нормативних відрахувань:

а)єдині;

б)групові;

в)індивідуальні;

г)усі відповіді правильні.

14.Міжбюджетні трансферти передаються:

а)на платній основі;

б)на поворотній основі;

в)правильні відповіді а)б);

г)безоплатно і безповоротно.

15.Назвіть види міжбюджетних трансфертів:

а)дотації вирівнювання;

б)кошти, що передаються з одного бюджету в інший;

в)субвенції;

г)усі відповіді правильні.

 


Читайте також:

  1. IV. КЕРІВНИЦТВО, КОНТРОЛЬ І НАДАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНОЇ ДОПОМОГИ ПРАКТИКАНТАМ.
  2. XIV. Надання рекомендацій для зарахування
  3. Абсолютні показники фінансової стійкості
  4. Абсолютні показники фінансової стійкості та її типи
  5. АЛГОРИТМ ДОПОМОГИ
  6. Алгоритм надання провізором належної інформації про безрецептурний ЛП під час здійснення фармацевтичної опіки при симптоматичному лікуванні уражень шкіри
  7. Алгоритм фармацевтичної допомоги (фармацевтичної опіки) при опіках
  8. Аналіз руху грошових коштів у контексті нової фінансової звітності Важливим завданням аналізу фінансового стану підприємства є оцінка руху грошових коштів підприємства.
  9. Аналіз фінансової звітності корпорації
  10. Аналіз фінансової звітності методом коефіцієнтів
  11. Аналіз фінансової незалежності підприємства
  12. Аналіз фінансової спроможності реалізації інвестиційного проекту




Переглядів: 957

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Бюджетне регулювання, його цілі та методи | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.