МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Система права та система законодавства: єдність і розбіжностіСистема права – об’єктивно зумовлена внутрішня організація права певного суспільства, яка полягає в єдності і погодженості усіх юридичних норм та диференціації їх за галузями, підгалузями та інститутами. Що ж до системи законодавства, то існує декілька визначень залежно від того, в якому сенсі розуміється саме законодавство. У вузькому – це система законів, у широкому – система законів та інших нормативно-правових (підзаконних) актів. Однак в обох цих випадках поза увагою залишаються правові норми, що містяться в інших формах права, зокрема в нормативних договорах, правових звичаях, судових прецедентах. Тому система законодавства – це форма існування права, спосіб надання юридичного значення нормам-приписам, засіб їх організації та поєднання в конкретній статті нормативного юридичного акта. Розбіжності між системою права і системою законодавства полягають у такому: 1. Вони розбіжні як закон і право, тобто закон може і не бути правовим, справедливим, він може і не діяти; властивістю права ж є його дієвість. 2. Право і законодавство має різну детермінованість: різне співвідношення суб’єктивного й об’єктивного. Система права об’єктивна: за походженням (результат історичного розвитку права); за змістом (об’єктивні потреби розвитку суспільних відносин); за закономірностями функціонування (законодавець не може вільно змінити побудовану систему права). Але право має й ознаки суб’єктивності, адже процес його створення проходить через свідомість людей. Іншим співвідношенням суб’єктивного й об’єктивного характеризується законодавство. Воно об’єктивне у своїй основі – системи права, його джерел – нормативних актів. Суб’єктивність законодавства міститься в тому, що його формування здійснюється свідомими діями людей. Процес усвідомлення об’єктивних потреб суспільного розвиту і закріплення їх у законодавстві характеризується впливом на нього суспільної свідомості, світогляду соціальних груп, а також настанов самого законодавця. 3. Різні фактори, що складають ці системи. Переведення економічних і соціальних факторів у право і законодавство йде різкими шляхами і проходить різну кількість стадій. На формування системи законодавства спрямовано діють матеріальні умови життя суспільства; безпосередній вплив мають державний устрій, структура державних органів, конституція та інші початкові нормативні акти, юридична наука, правова культура апарату нормотворчих органів та ін. 4. Система законодавства не має тієї цілісності, яку має система права. Перша має організований характер і, на відміну від системи права, характеризується рухливістю, безпосередньою залежністю від точки зору законодавця. 5. Система права на відміну від послідовного розвитку системи законодавства більш статична, розвивається нерівномірно. 6. На відміну від системи права в основі законодавства лежить не норма права, а нормативно-правовий акт. 7. На відміну від структури системи права, структура законодавства має не тільки галузеву (горизонтальну), але й ієрархічну (вертикальну) та федеративну побудову. У горизонтальній побудові перший елемент – нормативно-правовий акт, який становить собою елементну частину інститутів і галузей законодавства. Останні здебільшого не відрізняються від галузей права (кримінальне законодавство), однак галузь законодавства може включати і норми різних галузей права (законодавство про охорону здоров’я, про освіту). Таким чином, у горизонтальній площині система законодавства поділяється на галузі законодавства, що адекватні в переважній більшості галузям права і формуються стосовно до сфер державного управління і галузей народного господарства. Ієрархічна (вертикальна) структура законодавства виявляється в підлеглості (несуперечності) приписів нижчих рівнів вищим. При розбіжностях між ними приписи нижчого рівня підлягають скасуванню або відповідним змінам. Ця структура складається з Конституції України, конституційних законів поточного законодавства та підзаконних актів різного рівня. Причому ієрархія останніх відповідає ієрархії органів держави, що здійснюють правотворчу діяльність. Федеративна структура законодавства є відбиттям федеративного устрою держави і виходить з необхідності повної відповідності законодавства суб’єктів федерації загальнофедеративному. Читайте також:
|
||||||||
|