Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ПЕРЕДМОВА

НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ БІОРЕСУРСІВ І ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ УКРАЇНИ

 

 

КАФЕДРА ЕКОНОМІЧНОЇ ТЕОРІЇ

 

ЕКОНОМІЧНА ТЕОРІЯ

Навчально-методичний посібник

для самостійної роботи при вивченні курсу

студентами неекономічних спеціальностей

 

 

Київ – 2011


УДК 330.1(07)

ББК 65.01.я7

 

Рекомендовано вченою радою Навчально-наукового інституту бізнесу НУБІП України протокол № 4 від 15 листопада 2011 р.

 

Рецензенти:

М.П. Талавиря, д.е.н.

В. К. Савчук, д.е.н., професор

 

 

Укладачі:

асистент кафедри економічної теорії Т.О. Музиченко,

к. ек. н., доцент О.В. Пащенко

 

Музиченко Т.О., Пащенко О.В.

П 41 Економічна теорія: Навчальний посібникдля студентів вищих навчальних

закладів ІV рівня акредитації. – Київ

 

Наведено методичні вказівки до самостійної роботи при вивченні курсу ”Економічна теорія” для студентів неекономічних спеціальностей заочної форми навчання.

 

 

Видання здійснено за авторським редагуванням

 

 

ББК 65.01.я7

 

© Музиченко Т.О., Пащенко О.В., 2011

© 2011

 

 


 

 

Зміст

Передмова………………………………………………………………………..5

Розділ І. Загальні основи економічного розвитку………………………………………...7

1. Економічна теорія як наука…………………………………………………………….7

2. Економічні системи суспільства………………………………………………………12

3. Рушійні сили економічного розвитку…………………………………………………18

4. Відносини власності в економічній системі…………………………………………..31

Розділ ІІ. Загальнотеоретичні проблеми ринкової економіки…………………………..39

1. Форми організації суспільного виробництва…………………………………………..39

2. Сутність і еволюція грошей……………………………………………………………..47

3. Ринок і механізм його функціонування………………………………………………...51

4. Ринкова інфраструктура…………………………………………………………………68

Розділ ІІІ. Підприємництво в умовах ринку……………………………………………….87

1. Підприємництво і підприємство (фірма) в ринковій економіці………………………87

2. Домогосподарство як суб'єкт ринкових відносин……………………………………..93

3. Витрати виробництва і прибуток…………………………………………………….....96

4. Особливості підприємництва в агропромисловому комплексі……………………...102

Розділ ІV. Макроекономічні проблеми регулювання ринкової економіки…………..108

1. Відтворення і економічне зростання на макрорівні. Система макроекономічних показників………………………………………………………………………………….108

2. Циклічність – загальна закономірність ринкової економіки. Зайнятість та безробіття. Інфляція……………………………………………………………………………………114

3. Доходи населення: сутність, види, джерела формування…………………………...122

4. Фінансово-кредитна система………………………………………………………….126

5. Економічна роль держави в ринковій економіці……………………………………132

6. Закономірність формування та сутність світового господарства………………….136

7. Проблеми інтеграції економіки України в світове господарство………………….141

Тестові завдання……………………………………………………………………………..146

Задачі…………………………………………………………………………………………..160

Програмні питання………………………………………………………………………….165

Список рекомендованої літератури……………………………………………………….167

Інтернет ресурси……………………………………………………………………………..170

Глосарій……………………………………………………………………………………….175

Оцінка знань студентів за кредитно-модульною системою……………………………211

Розрахунок рейтингу з дисципліни “Економічна теорія”……………………………...213

Критерії оцінки знань при підсумковому контролі……………………………………..215

Навчально-методичне забезпечення змістовних модулів з дисципліни “Економічна теорія”…………………………………………………………………………………………216

Навчально-методичний план вивчення дисципліни “Економічна теорія”………….217

Додатки………………………………………………………………………………………..223

ПЕРЕДМОВА

 

Економічне життя суспільства надзвичайно багатогранне. Його вивчення здійснюється системою економічних наук про загальні закони економічного розвитку, конкретні економічні процеси та явища. Серед усіх економічних наук першість належить економічній теорії.

Економічна теорія є не тільки системою поглядів про господарське життя суспільства, які дають всебічне уявлення про економічні закономірності його розвитку, пояснює як здійснюється процес відтворення, а й намагається прогнозувати його поведінку в майбутньому і цим самим сприяє запобіганню значних економічних та соціальних втрат у разі виникнення кризових ситуацій. З погляду на це, економічна теорія виступає фундаментальною наукою, теоретичною основою всіх економічних дисциплін, які вивчаються у вузі.

Проблеми економічної діяльності суспільства розглядаються економічною теорією на глобальному, макроекономічному та мікроекономічному рівні. Це дозволяє отримати знання про економічні відносини як систему, зорієнтувати майбутніх фахівців національної економіки на розв’язання практичних питань господарського життя країни, забезпечення умов ефективного високопродуктивного господарювання та соціально-економічний прогрес суспільства.

Однією з умов формування нової економічної системи в Україні є свідома участь у цьому процесі не тільки державних і наукових працівників, але і всіх членів суспільства, у тому числі і молодого покоління. Тому однією з найважливіших задач трансформації соціально-економічної системи в Україні є формування економічного мислення, адекватного ринковому господарству інформаційно-інноваційної орієнтації. Провідна ж роль у формуванні нового економічного мислення належить теоретичним економічним наукам й зокрема, економічній теорії.

Економічна теорія є базовою дисципліною в системі підготовки майбутніх фахівців природничих та інженерних спеціальностей в умовах реформування економіки України. Даний курс виступає методологічною основою вивчення економічних дисциплін прикладного характеру, формування економічного мислення, що є необхідним для ефективної практичної діяльності в умовах багатоукладної соціально орієнтованої ринкової економіки.

Запорукою успіху економіки України, фундаментом успішної підприємницької діяльності всіх її суб’єктів є знання законів економіки, розуміння процесів та явищ сьогодення. Дані обставини і спонукають до набуття ґрунтовних знань основних положень економічної теорії.

Вивчення студентами основ фундаментальної економічної науки дасть їм змогу опанувати інші фундаментальні дисципліни, сформувати економічне мислення, необхідне для ефективної практичної діяльності в умовах становлення ринкової економіки в Україні. Даний навчально-методичний посібник поєднує теоретичний та практичний матеріал, використовуючи численні методичні прийоми та засоби, які полегшують та поглиблюють вивчення курсу “Економічна теорія” студентами неекономічних спеціальностей заочної форми навчання та сприяють засвоєнню теоретичного матеріалу.

Навчально-методичний посібник складається з орієнтовної робочої програми з дисципліни “Економічна теорія”, планів лекцій і семінарських занять, анотацій лекцій, навчального практикуму, обов’язкової та додаткової економічної літератури.

Метою методичного посібника є надання студентам теоретичних знань та практичних навичок у вивченні питань функціонування національної економіки на основі економічних теорій, концепцій, моделей, досліджених вітчизняною та зарубіжною наукою та апробовані практичною діяльністю.

Авторський колектив сподівається, що даний посібник полегшить вивчення дисципліни “Економічна теорія”.


 


Читайте також:

  1. І.Передмова
  2. ПЕРЕДМОВА
  3. ПЕРЕДМОВА
  4. ПЕРЕДМОВА
  5. ПЕРЕДМОВА
  6. ПЕРЕДМОВА
  7. Передмова
  8. Передмова
  9. ПЕРЕДМОВА
  10. ПЕРЕДМОВА
  11. ПЕРЕДМОВА
  12. Передмова




Переглядів: 315

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Завдання № 2. Перевірка працездатності елементів гідравлічної частини насоса | Розділ І. Загальні основи економічного розвитку

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.015 сек.