Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Історичний розвиток уявлень про природу.

ПЛАН

1. Поняття „природи”.

1.Етимологічно, тобто відповідно до первісного значення сло­ва, поняття природа є похідним від слів "при роді" (тобто ро­довій общині, формі спільноти людей, пов'язаних між собою кровною спорідненістю), "при родах", "при породіллі" (тобто при народженні, адже природа породжує людину). Але це по­няття і в літературі, і в буденній мові вживається неоднозначно.

У найширшому розумінні природа — це, перш за все, ми самі, а також все існуюче, весь світ в об'єктивній різноманітності його проявів. У цьому значенні поняття "природа" охоплює все суще, весь Всесвіт, воно близьке до поняття "матерія". Це весь світ навколо нас у всій без­кінечності своїх проявів, об'єктивна реальність, що існує поза людиною і незалежно від неї. Природа не має ні початку, ні кінця, вона безкінечна у просторі й часі, перебуває у безпе­рервному русі, змінах. У цьому сенсі природа включає в себе і людське суспільство.

В іншому розумінні природаце об'єкт науки, точні­ше — сукупний об'єкт "наук про природу", природознавства.

Але найбільш поширеним є розуміння природи як сукуп­ності об'єктивних умов існування людства, його навко­лишнього середовища, як частини матеріального світу, що певною мірою протистоїть суспільству. Саме в цьому ро­зумінні поняття "природа" вживається для характеристики її місця та ролі в системі відносин людини і суспільства та об'єктивної дійсності.

Таким чином, поняття "природа", "природне середовище" мають важливе практичне та психологічне значення, оскіль­ки в них робиться наголос на тій частині світу, центром якої є людина і яка є сферою її проживання.

Протилежне поняттю природа — поняття культура. Не розглядаючи останнє докладно (про це йтиметься в одному з наступних розділів), лише констатуємо, що культура — це освоєне, перетворене людиною, природа ж — те, що проти­стоїть людині, існує за своїми власними, не залежними від людини законами. Культура, таким чином, є перетвореною людиною природою. Тому діяльність людини можна розгля­дати як перетворення природного, натурального в культурне, штучне. Саме в цьому перетворенні природи знаходить прояв сутність людського способу існування у світі.

Найзагальніше уявлення про взаємодію людини і приро­ди дає нам поняття навколишнє середовище, або довкілля - це середовище поділяють на природне і штучне на­вколишнє середовище, або на так звану першу, неолюднену природу, що існує незалежно від людини та її діяльності і другу, тобто природу, яка вже охоп­лена практичною діяльністю людини, є її результатом, тобто середовищем культури.

Штучне середовище охоплює матеріальні та соціальні умови життєдіяльності людини, об'єкти естетичного і мо­рального ставлення людини до природи. Це матеріальні речі, створені людиною, яких не існує у природі: рослини та тва­рини, виведені або створені людиною завдяки природному добору чи генній інженерії; суспільні відносини, пов'язані з соціальною формою руху матерії і здійснювані через свідо­му діяльність людей, а також духовні, моральні, естетичні цінності тощо. Штучне середовище неминуче постійно на­ступає на природне, поглинаючи його.

Таким чином, можна зробити чотири принципових ви­сновки, в яких відображається "людське обличчя" природи:

• природа така, що має здатність породжувати людину;

• людина як у прямому, так і в переносному розумінні народжується "з природи";

• природна основа людини є тими підвалинами, на яких тільки й можливе виникнення неприродного, тобто люд­ського буття, психіки, свідомості тощо;

• у природному матеріалі людина втілює те, що є для неї непритаманним, неприродним. У підсумку природа стає засадами суспільного життя.

 

2. Розуміння природи історично мінливе, воно відображає певні етапи розвитку людства, його взаємодії з природою.

У міфології природа уподібнюється людині. Речі та явища природи, небесні тіла, тварини, навіть надприродні істоти (духи, боги) наділяються зовнішністю й фізичними рисами людини. Природний та соціальний світи у цьому типі світогляду ще не розрізняються. Людина залежала від природних сил, її світо­гляд породжував анімістичні й тотемістичні вірування.

У релігії (йтиметься передусім про середньовічну хрис­тиянську традицію) природа створена Богом. Так, у Біблії говориться про акт творіння: "На початку Бог створив небо та землю, відділив Небо від суші і повелів з'явитись рос­линам. На четвертий день створив Сонце, Місяць і Зірки, на п'ятий — риб, звірів, птахів та іншу живність. На шостий день створив людину".

Але природа протиставляється людині як зашкарубла, ста­тична, нездатна до розвитку й удосконалення, як така, що не має позитивних вимірів. Людина ж створена за образом і по­добою Божою, її природна частина потребує постійного духов­ного приборкання, адже життя — це боріння божественного начала (душі) з гріховним природним началом (тілом). Що­правда, наявним був і інший підхід: оскільки природа є боже­ственним творінням, то в ній потрібно шукати раціональне начало, закладений у ній божественний план. Тому природа розуміється як книга, виходячи з того, що Бог дав людям дві книги — Святе Письмо, або Біблію, та Книгу Природи.

Уже в античному мисленні відбувається обґрунтування ідеї гармонії людини і природи. З одного боку, людина є частиною природи ("мікрокосм"). З іншого — сам космос розглядався як якийсь живий і досконалий, упоряд­кований організм, підпорядкований певному ритму, логосу, закону. Життя природи наділялося антропоморфними влас­тивостями.

В епоху Відродження відбувається відкриття краси і ве­личі природи, яка розглядається як джерело радощів, насо­лод. Можна говорити про культ природного, тілесного в самій людині, про антропоцентричний характер філософії Відро­дження і становлення наукового вивчення природи і людини.

 

 

Надалі у філософії та естетиці романтизму природа роз­глядається як притулок, протиставлений розбещеній і га­небній цивілізації. Французький просвітитель і філософ Жан-Жак Руссо категорично заявляв, що перехід людини від при­родного стану до соціального є джерелом усіх її нещасть, за­кликав до повернення до природи. Подібні заклики можна почути й у наш час (наприклад, "назад до печер", "назад до природи" тощо).

Висновок: в процесі розвит­ку уявлень про природу можна виділити два принципово протилежні її розуміння:

• природа є царством сліпих, стихійних сил, непідвлад­них людському розуму, хаосом;

• природа — царство, де панують розумні закони, тор­жествує природна необхідність, немає місця для свавілля й примх, які відбуваються у взаємовідносинах між людьми.

З позицій сучасної науки, природа не створена і незни­щенна, невичерпна, безкінечна й безмежна. У своєму роз­витку неорганічна природа породжує органічну (біосферу), остання ж готує всі необхідні біологічні умови для появи лю­дини. Виникнення людини, суспільства суттєво змінює саму природу.

 

ТЕМА: Суспільство як високоорганізована система.


Читайте також:

  1. Pp. Розвиток Галицько-волинського князівства за Данила Романовича
  2. V Розвиток кожного нижчого рівня не припиняється з розвитком вищого.
  3. Аграрні реформи та розвиток сільського госпо- дарства в 60-х роках XIX ст. — на початку XX ст.
  4. Адміністративно-територіальний устрій та соціально-економічний розвиток
  5. Актуальність безпеки життєдіяльності. Сталий розвиток людини
  6. Акцентуація характеру – перебільшений розвиток певних властивостей характеру на шкоду іншим, в результаті чого погіршуються відносини з оточуючими людьми.
  7. Бурхливий розвиток емпіричної соціології
  8. Вiковi особливостi волi. Розвиток i формування волi
  9. Валютна система та її розвиток
  10. Велика депресія 1929–1933 рр. і економічний розвиток країн у 30-х рр. ХХ ст. Виникнення кейнсіанства
  11. Великі географічні відкриття та їхній вплив на економічний розвиток Європи
  12. Види мислення. Розвиток мислення. Поняття про інтелект.




Переглядів: 1000

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Логістичні посередники у каналах розподілу | Анкерна опора СМ 10АО

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.